Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

En als ik dit zo lees is een aparte dienstregeling op vrijdag niet heel vreemd:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -bezetting
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Alleen lijkt de geringere bezetting van kantoren op vrijdag mij niet per se een corona-dingetje, zoals ING het stelt. In de ambtenarij is een werkweek van 36 uur al langer gebruikelijk. Dat kan met de relatief vrije verdeling van uren die bij ambtenaren mogelijk is vervuld worden met vier dagen van negen uur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook een contract van 36 uur, maar ik vind een werkdag van 9 uur echt te lang. :X Ik werk 5 x 7,5 uur en spaar dus per week 1,5 uur op. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Idem hier, maar ik krijg er weer een paar ATV-dagen voor terug.

Eigenlijk is er trouwens helemaal niet zoveel veranderd: ook voor corona was het zeker in de ochtendspits op vrijdag een stuk rustiger. Blijft natuurlijk de populairste thuiswerkdag, maar ook een dag waarop veel parttimmers vrij zijn. Jaren gehad dat m'n trein op vrijdag in de spits een los viertje was terwijl er de rest van de week drie stellen reden.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

PHS schreef: ma 19 dec 2022, 08:18 Interview in het Parool met Wouter Koolmees.
U rijdt al het gehele jaar met minder treinen, eerst door corona, nu door personeelstekorten.
“Noodgedwongen rijden we 13 procent minder. Dat is niet fijn, maar zo konden we de dienstregeling robuuster en voorspelbaarder maken. Sinds oktober en november zijn treinen langer en ligt het aantal drukke treinen een stuk lager.”
Dat laatste is (helaas) nog niet mijn ervaring...
Neem je steevast dezelfde trein? Als forens heb ik gemerkt dat het echt kan uitmaken of je een trein eerder of later neemt.

Overigens heb ik wel het idee dat het langzaam maar zeker weer de goede kant op gaat door verlenging van treinen en werving van nieuw personeel. BEn wel benieuwd hoe het financieel met NS gaat als de Coronasteun vanuit de staat ophoudt.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

VIRM schreef: ma 19 dec 2022, 18:20 Neem je steevast dezelfde trein? Als forens heb ik gemerkt dat het echt kan uitmaken of je een trein eerder of later neemt.
Nee, ik neem lang niet altijd dezelfde trein, maar wel altijd dezelfde treinseries (die aansluiten op de elk halfuur rijdende Sprinter). En daar merk ik in de spits niet echt veel verschil in.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Tussen Apeldoorn en Almelo met de lokale sprinter regelmatig gezien dat gangpaden goed vol staan met SNG3 hoor.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Ja, als ze nu ook al andere treinen gaan meenemen in de gangpaden, snap ik wel waarom er te weinig materieel en te weinig plek is.
🗣
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Rover wilt meer treinen op de HSL:
https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstre ... nen-op-hsl

Goed dat er aan de bel wordt getrokken. Ik hoop dat er ook echt iets aan wordt gedaan, maar ik vrees van niet.
zij/haar/hen/hun
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

In de NRC: 'Valt er bij ProRail één medewerker uit, dan ligt in heel Nederland het treinverkeer stil'
Een kleine, onderbezette afdeling van ProRail is de zwakste schakel van het Nederlandse spoor. Het scheelde dit jaar drie of vier keer heel weinig, of de afdeling had het treinverkeer moeten staken.

Gruters is een van de 27 medewerkers van het Operationeel Besturingsysteem Infra (OBI). Vanuit twee halfverlichte kamers in het kantoor van spoorbeheerder ProRail in Utrecht houden zij toezicht op het spoor in heel Nederland. Het OBI bedient en bewaakt alle bovenleidingen, de energievoorziening en de tunnels.

Twee beeldschermen tonen bijvoorbeeld alle achttien spoortunnels van Nederland. Is daar een probleem, rook in de tunnel bijvoorbeeld, dan schakelt het OBI de stroom af, opent de veiligheidsdeuren zodat passagiers kunnen worden geëvacueerd, en licht het de hulpdiensten in. Een boom op de bovenleiding? Werkzaamheden die uitlopen? Het OBI heeft, simpel gesteld, de hand aan het lichtknopje van het spoor.

Die verantwoordelijkheid maakt de kleine ProRail-afdeling een van de zwakste schakels van het Nederlandse spoor. Het OBI heeft zoveel vacatures dat de afdeling de roosters bijna niet meer rondkrijgt. Eén zieke collega en het treinverkeer ligt stil in heel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Grappig, ik heb een half jaar geleden gesolliciteerd voor treindienstleider. Ondanks mijn ervaring in OV werd ik niet eens uitgenodigd voor een assessment. Ik wil niet zeggen dat ik gegarandeerd geschikt was voor de functie, maar als je zo snel mensen al afwijst, ja dan blijf je het probleem houden. Er vanuit gaande dat mijn geval niet op zichzelf staat.
🍉
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Zelfde problemen spelen ook met de Bijsturing van NS daar is het ook zo krap dat het grote gevolgen kan hebben als er iemand uitvalt door ziekte.

Want deze medewerkers zijn ook (samen met prorail) verantwoordelijk voor de afhandeling van onregelmatigheden en verstoringen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gkw1969 »

Hainje schreef: za 24 dec 2022, 18:42 Grappig, ik heb een half jaar geleden gesolliciteerd voor treindienstleider. Ondanks mijn ervaring in OV werd ik niet eens uitgenodigd voor een assessment. Ik wil niet zeggen dat ik gegarandeerd geschikt was voor de functie, maar als je zo snel mensen al afwijst, ja dan blijf je het probleem houden. Er vanuit gaande dat mijn geval niet op zichzelf staat.
Ik heb diezelfde ervaring met ProRail. Niet eens een gesprek om te kijken of je inderdaad geschikt bent. Je wordt direct afgeserveerd op basis van je sollicitatieformulier. Geen wonder dat er steeds minder verkeersleiders zijn
When you're tired of London, you're tired of life
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Zo werkt het toch bij meer werkgevers? Men creëert voor een deel zelf het personeelstekort door enkel open te staan voor medewerkers die 0 scholing nodig hebben.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Of door hele starre ideeën te hebben over het profiel waaraan potentiële medewerkers moeten voldoen. Ik heb de indruk dat dat hier meer het geval is.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Je kan je ook afvragen of werkgevers wel zo graag meer mensen willen aannemen.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

In het OV inmiddels wel, maar feit is dat OV-bedrijven zij véél te laat zijn begonnen met werven, eigenlijk toen het al te laat was. Corona en de krappe arbeidsmarkt hebben natuurlijk bijgedragen aan het ontstaan van het personeelstekort in het OV, maar de grootste oorzaak is vergrijzing van het personeelsbestand van het OV.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Commendatore schreef: zo 25 dec 2022, 14:01 Of door hele starre ideeën te hebben over het profiel waaraan potentiële medewerkers moeten voldoen. Ik heb de indruk dat dat hier meer het geval is.
Precies, heb ik hier al eens geschreven in het draadje over personeelstekort, op basis van een ProRail vacature, in mijn herinnering.
Kandidaten dienen 'koud' van school te komen (theoretische leergang). Enkele jaren (relevante) werkervaring is, kennelijk, alleen maar lastig.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

PHS schreef: zo 25 dec 2022, 14:17 In het OV inmiddels wel, maar feit is dat OV-bedrijven zij véél te laat zijn begonnen met werven, eigenlijk toen het al te laat was. Corona en de krappe arbeidsmarkt hebben natuurlijk bijgedragen aan het ontstaan van het personeelstekort in het OV, maar de grootste oorzaak is vergrijzing van het personeelsbestand van het OV.
Ik durf de stelling zelfs wel aan dat corona er niets mee te maken heeft. Als ik op mijn werk kijk denderden wij vóór Corona al op een personeelstekort af. Op mijn eigen afdeling (dienstenmakers) zijn we zelfs vrijwel door het ijs aan het zakken, een paar ervaren krachten hebben hun (al jaren voorziene) pensioen naar voren gehaald of zijn naar concullega's over gestapt, een tweetal jonge collega's kregen niet wat ze beloofd is en zijn ook opgestapt. Nu moeten we met 3 onervaren collega's minder het werk doen dan we vorig jaar aan ervaren collega's hadden. Dat gaat wel lukken, maar met minder efficiency dan afgelopen jaren dus meer chauffeurs nodig voor hetzelfde werk.

En ervaring leert dat van de 5 nieuwe krachten, die allen erg enthousiast en capabel zijn, er toch 1 of 2 hier over twee jaar niet meer werken.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Die werkgevers moeten niet janken, hun geldzucht heeft geleid tot wat er nu aan de hand is. Ze verdomden het jarenlang om mensen vast aan te nemen. Ondanks winsten kon er geen cent bij wat betreft lonen. Aandeelhouders pleasen ging boven alles.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Zou je ook een constructieve reactie kunnen plaatsen, en es?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Nou, er is bij de streekvervoerders toch wel lange tijd een neiging geweest om mensen zo lang mogelijk via een uitzendbureau in te zetten, en als ze dan van een uitzendbureau werden overgenomen de dienstjaren niet mee te nemen voor bijvoorbeeld de tellingen voor gratificaties. En hoewel er met gecertificeerde uitzendbureau's niets mis is, heb je als werknemer toch minder vastigheid omdat er langer met tijdelijke contracten wordt gewerkt, en de pensioenregeling is minder goed, tot tot dit jaar werden eenmalige uitkeringen ook niet vergoed aan uitzendpersoneel. Je moet van goede huize komen om het echt lang vol te houden.

Daarna is tijdens de coronacrisis vooral het personeel dat via uitzendbureau's werkte nog geloosd, omdat er teveel personeel was voor te weinig werk. Financieel wellicht een logisch besluit, maar als het rationeel was dat die mensen dan toch niet op zoek gingen naar ander werk want crisis komen ze nu van een koude kermis thuis, want er was werk zat en in de OV-sector is het werk ook weer teruggekeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

April064 schreef: vr 23 dec 2022, 11:35 Rover wilt meer treinen op de HSL:
https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstre ... nen-op-hsl

Goed dat er aan de bel wordt getrokken. Ik hoop dat er ook echt iets aan wordt gedaan, maar ik vrees van niet.
Tsja, wanneer er voor langere tijd een tekort aan personeel is, moet je kijken hoe je personeel goed over het land kan verdelen. Rover slaat weer eens de plank goed mis hiermee. Wat willen ze dan op dit stukje van Nederland met heel veel treinen per uur rijden, (waarvan de treinen bij lang en na niet vol zitten) en dan elders in het land maar treinen helemaal schrappen? Of kan Rover toevalig meer personeel dat meteen ingezet kan worden uit de hoge hoed toveren? Overigens kunnen Amsterdammers nog steeds meerdere keren per uur de trein naar Rotterdam pakken om daar over te stappen. Dat moet een deel van Nederland namelijk al jaren doen, wat overigens goed te doen is. Maar daar hoor je rover dan weer niet over. Alsof (met alle respect) Amsterdammers boven de rest van het land zou moeten staan en beter moet verdienen. Of komt het Rover mannetje toevalig zelf uit de hoofdstad en is hij op z'n kruis getrapt dat hij/zij nu een keertje moet overstappen als er niet op de IC België gewacht wilt worden?
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het gaat hier ook om de gemaakte keuzes. Want men rijdt in de daluren wel 5x per uur tussen Amsterdam en Rotterdam terwijl die treinen dan half leeg zitten. De 1000 en 9200 samen een halfuurdienst laten rijden tussen Breda en Amsterdam zou al een hele verbetering zijn, en zal niet meer personeel kosten (omdat de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam dan teruggaat naar 4x per uur). Alleen vraagt het wat meer inspanning om zo'n dienstregeling uit te werken.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Een interview met Heike Luiten van NS International bevat de volgende uitspraak over de zomerse ICE-problematiek:
Treinreiziger.nl schreef:Luiten wil daarom op een andere manier de overvolle treinen voorkomen: er wordt voor de drukke zomers gekeken naar ‘aangepast reserveringsbeleid’. Wordt daarmee gekeken naar reserveringsplicht, zoals bij de trein Hamburg – Kopenhagen inmiddels in de zomer het geval is? Nee, reageert een woordvoerder desgevraagd. Richting Duitsland blijft reserveren voorlopig optioneel. Wat het ‘aangepaste reserveringsbeleid’ dan wel inhoudt, wordt niet heel concreet. “Maar dan moet je denken aan afspraken over beter reguleren van Interrailers in het hoogseizoen” reageert de NS-woordvoerder in aanvulling op antwoorden van de topvrouw.
Hoe wil men dat doen, geen reserveringsplicht maar wel een "aangepast beleid" met regulering van interrailers? Reservering alleen verplicht stellen voor interrailers? De ICE's uit de Interrailapp weghalen of er bewust foutief beweren dat er verplichte reservering is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 169 gasten