Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
En als ik dit zo lees is een aparte dienstregeling op vrijdag niet heel vreemd:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -bezetting
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -bezetting
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen lijkt de geringere bezetting van kantoren op vrijdag mij niet per se een corona-dingetje, zoals ING het stelt. In de ambtenarij is een werkweek van 36 uur al langer gebruikelijk. Dat kan met de relatief vrije verdeling van uren die bij ambtenaren mogelijk is vervuld worden met vier dagen van negen uur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb ook een contract van 36 uur, maar ik vind een werkdag van 9 uur echt te lang. Ik werk 5 x 7,5 uur en spaar dus per week 1,5 uur op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Idem hier, maar ik krijg er weer een paar ATV-dagen voor terug.
Eigenlijk is er trouwens helemaal niet zoveel veranderd: ook voor corona was het zeker in de ochtendspits op vrijdag een stuk rustiger. Blijft natuurlijk de populairste thuiswerkdag, maar ook een dag waarop veel parttimmers vrij zijn. Jaren gehad dat m'n trein op vrijdag in de spits een los viertje was terwijl er de rest van de week drie stellen reden.
Eigenlijk is er trouwens helemaal niet zoveel veranderd: ook voor corona was het zeker in de ochtendspits op vrijdag een stuk rustiger. Blijft natuurlijk de populairste thuiswerkdag, maar ook een dag waarop veel parttimmers vrij zijn. Jaren gehad dat m'n trein op vrijdag in de spits een los viertje was terwijl er de rest van de week drie stellen reden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Neem je steevast dezelfde trein? Als forens heb ik gemerkt dat het echt kan uitmaken of je een trein eerder of later neemt.PHS schreef: ↑ma 19 dec 2022, 08:18 Interview in het Parool met Wouter Koolmees.
Dat laatste is (helaas) nog niet mijn ervaring...U rijdt al het gehele jaar met minder treinen, eerst door corona, nu door personeelstekorten.
“Noodgedwongen rijden we 13 procent minder. Dat is niet fijn, maar zo konden we de dienstregeling robuuster en voorspelbaarder maken. Sinds oktober en november zijn treinen langer en ligt het aantal drukke treinen een stuk lager.”
Overigens heb ik wel het idee dat het langzaam maar zeker weer de goede kant op gaat door verlenging van treinen en werving van nieuw personeel. BEn wel benieuwd hoe het financieel met NS gaat als de Coronasteun vanuit de staat ophoudt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Nee, ik neem lang niet altijd dezelfde trein, maar wel altijd dezelfde treinseries (die aansluiten op de elk halfuur rijdende Sprinter). En daar merk ik in de spits niet echt veel verschil in.
Re: Kort Nederlands nieuws
Tussen Apeldoorn en Almelo met de lokale sprinter regelmatig gezien dat gangpaden goed vol staan met SNG3 hoor.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, als ze nu ook al andere treinen gaan meenemen in de gangpaden, snap ik wel waarom er te weinig materieel en te weinig plek is.
🗣
Re: Kort Nederlands nieuws
Rover wilt meer treinen op de HSL:
https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstre ... nen-op-hsl
Goed dat er aan de bel wordt getrokken. Ik hoop dat er ook echt iets aan wordt gedaan, maar ik vrees van niet.
https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstre ... nen-op-hsl
Goed dat er aan de bel wordt getrokken. Ik hoop dat er ook echt iets aan wordt gedaan, maar ik vrees van niet.
zij/haar/hen/hun
Re: Kort Nederlands nieuws
In de NRC: 'Valt er bij ProRail één medewerker uit, dan ligt in heel Nederland het treinverkeer stil'
Een kleine, onderbezette afdeling van ProRail is de zwakste schakel van het Nederlandse spoor. Het scheelde dit jaar drie of vier keer heel weinig, of de afdeling had het treinverkeer moeten staken.
Gruters is een van de 27 medewerkers van het Operationeel Besturingsysteem Infra (OBI). Vanuit twee halfverlichte kamers in het kantoor van spoorbeheerder ProRail in Utrecht houden zij toezicht op het spoor in heel Nederland. Het OBI bedient en bewaakt alle bovenleidingen, de energievoorziening en de tunnels.
Twee beeldschermen tonen bijvoorbeeld alle achttien spoortunnels van Nederland. Is daar een probleem, rook in de tunnel bijvoorbeeld, dan schakelt het OBI de stroom af, opent de veiligheidsdeuren zodat passagiers kunnen worden geëvacueerd, en licht het de hulpdiensten in. Een boom op de bovenleiding? Werkzaamheden die uitlopen? Het OBI heeft, simpel gesteld, de hand aan het lichtknopje van het spoor.
Die verantwoordelijkheid maakt de kleine ProRail-afdeling een van de zwakste schakels van het Nederlandse spoor. Het OBI heeft zoveel vacatures dat de afdeling de roosters bijna niet meer rondkrijgt. Eén zieke collega en het treinverkeer ligt stil in heel Nederland.
Re: Kort Nederlands nieuws
Grappig, ik heb een half jaar geleden gesolliciteerd voor treindienstleider. Ondanks mijn ervaring in OV werd ik niet eens uitgenodigd voor een assessment. Ik wil niet zeggen dat ik gegarandeerd geschikt was voor de functie, maar als je zo snel mensen al afwijst, ja dan blijf je het probleem houden. Er vanuit gaande dat mijn geval niet op zichzelf staat.
🍉
Re: Kort Nederlands nieuws
Zelfde problemen spelen ook met de Bijsturing van NS daar is het ook zo krap dat het grote gevolgen kan hebben als er iemand uitvalt door ziekte.
Want deze medewerkers zijn ook (samen met prorail) verantwoordelijk voor de afhandeling van onregelmatigheden en verstoringen.
Want deze medewerkers zijn ook (samen met prorail) verantwoordelijk voor de afhandeling van onregelmatigheden en verstoringen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb diezelfde ervaring met ProRail. Niet eens een gesprek om te kijken of je inderdaad geschikt bent. Je wordt direct afgeserveerd op basis van je sollicitatieformulier. Geen wonder dat er steeds minder verkeersleiders zijnHainje schreef: ↑za 24 dec 2022, 18:42 Grappig, ik heb een half jaar geleden gesolliciteerd voor treindienstleider. Ondanks mijn ervaring in OV werd ik niet eens uitgenodigd voor een assessment. Ik wil niet zeggen dat ik gegarandeerd geschikt was voor de functie, maar als je zo snel mensen al afwijst, ja dan blijf je het probleem houden. Er vanuit gaande dat mijn geval niet op zichzelf staat.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Kort Nederlands nieuws
Zo werkt het toch bij meer werkgevers? Men creëert voor een deel zelf het personeelstekort door enkel open te staan voor medewerkers die 0 scholing nodig hebben.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Kort Nederlands nieuws
Of door hele starre ideeën te hebben over het profiel waaraan potentiële medewerkers moeten voldoen. Ik heb de indruk dat dat hier meer het geval is.
Re: Kort Nederlands nieuws
Je kan je ook afvragen of werkgevers wel zo graag meer mensen willen aannemen.
Re: Kort Nederlands nieuws
In het OV inmiddels wel, maar feit is dat OV-bedrijven zij véél te laat zijn begonnen met werven, eigenlijk toen het al te laat was. Corona en de krappe arbeidsmarkt hebben natuurlijk bijgedragen aan het ontstaan van het personeelstekort in het OV, maar de grootste oorzaak is vergrijzing van het personeelsbestand van het OV.
Re: Kort Nederlands nieuws
Precies, heb ik hier al eens geschreven in het draadje over personeelstekort, op basis van een ProRail vacature, in mijn herinnering.Commendatore schreef: ↑zo 25 dec 2022, 14:01 Of door hele starre ideeën te hebben over het profiel waaraan potentiële medewerkers moeten voldoen. Ik heb de indruk dat dat hier meer het geval is.
Kandidaten dienen 'koud' van school te komen (theoretische leergang). Enkele jaren (relevante) werkervaring is, kennelijk, alleen maar lastig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik durf de stelling zelfs wel aan dat corona er niets mee te maken heeft. Als ik op mijn werk kijk denderden wij vóór Corona al op een personeelstekort af. Op mijn eigen afdeling (dienstenmakers) zijn we zelfs vrijwel door het ijs aan het zakken, een paar ervaren krachten hebben hun (al jaren voorziene) pensioen naar voren gehaald of zijn naar concullega's over gestapt, een tweetal jonge collega's kregen niet wat ze beloofd is en zijn ook opgestapt. Nu moeten we met 3 onervaren collega's minder het werk doen dan we vorig jaar aan ervaren collega's hadden. Dat gaat wel lukken, maar met minder efficiency dan afgelopen jaren dus meer chauffeurs nodig voor hetzelfde werk.PHS schreef: ↑zo 25 dec 2022, 14:17 In het OV inmiddels wel, maar feit is dat OV-bedrijven zij véél te laat zijn begonnen met werven, eigenlijk toen het al te laat was. Corona en de krappe arbeidsmarkt hebben natuurlijk bijgedragen aan het ontstaan van het personeelstekort in het OV, maar de grootste oorzaak is vergrijzing van het personeelsbestand van het OV.
En ervaring leert dat van de 5 nieuwe krachten, die allen erg enthousiast en capabel zijn, er toch 1 of 2 hier over twee jaar niet meer werken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Die werkgevers moeten niet janken, hun geldzucht heeft geleid tot wat er nu aan de hand is. Ze verdomden het jarenlang om mensen vast aan te nemen. Ondanks winsten kon er geen cent bij wat betreft lonen. Aandeelhouders pleasen ging boven alles.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zou je ook een constructieve reactie kunnen plaatsen, en es?
Re: Kort Nederlands nieuws
Nou, er is bij de streekvervoerders toch wel lange tijd een neiging geweest om mensen zo lang mogelijk via een uitzendbureau in te zetten, en als ze dan van een uitzendbureau werden overgenomen de dienstjaren niet mee te nemen voor bijvoorbeeld de tellingen voor gratificaties. En hoewel er met gecertificeerde uitzendbureau's niets mis is, heb je als werknemer toch minder vastigheid omdat er langer met tijdelijke contracten wordt gewerkt, en de pensioenregeling is minder goed, tot tot dit jaar werden eenmalige uitkeringen ook niet vergoed aan uitzendpersoneel. Je moet van goede huize komen om het echt lang vol te houden.
Daarna is tijdens de coronacrisis vooral het personeel dat via uitzendbureau's werkte nog geloosd, omdat er teveel personeel was voor te weinig werk. Financieel wellicht een logisch besluit, maar als het rationeel was dat die mensen dan toch niet op zoek gingen naar ander werk want crisis komen ze nu van een koude kermis thuis, want er was werk zat en in de OV-sector is het werk ook weer teruggekeerd.
Daarna is tijdens de coronacrisis vooral het personeel dat via uitzendbureau's werkte nog geloosd, omdat er teveel personeel was voor te weinig werk. Financieel wellicht een logisch besluit, maar als het rationeel was dat die mensen dan toch niet op zoek gingen naar ander werk want crisis komen ze nu van een koude kermis thuis, want er was werk zat en in de OV-sector is het werk ook weer teruggekeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Tsja, wanneer er voor langere tijd een tekort aan personeel is, moet je kijken hoe je personeel goed over het land kan verdelen. Rover slaat weer eens de plank goed mis hiermee. Wat willen ze dan op dit stukje van Nederland met heel veel treinen per uur rijden, (waarvan de treinen bij lang en na niet vol zitten) en dan elders in het land maar treinen helemaal schrappen? Of kan Rover toevalig meer personeel dat meteen ingezet kan worden uit de hoge hoed toveren? Overigens kunnen Amsterdammers nog steeds meerdere keren per uur de trein naar Rotterdam pakken om daar over te stappen. Dat moet een deel van Nederland namelijk al jaren doen, wat overigens goed te doen is. Maar daar hoor je rover dan weer niet over. Alsof (met alle respect) Amsterdammers boven de rest van het land zou moeten staan en beter moet verdienen. Of komt het Rover mannetje toevalig zelf uit de hoofdstad en is hij op z'n kruis getrapt dat hij/zij nu een keertje moet overstappen als er niet op de IC België gewacht wilt worden?April064 schreef: ↑vr 23 dec 2022, 11:35 Rover wilt meer treinen op de HSL:
https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstre ... nen-op-hsl
Goed dat er aan de bel wordt getrokken. Ik hoop dat er ook echt iets aan wordt gedaan, maar ik vrees van niet.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het gaat hier ook om de gemaakte keuzes. Want men rijdt in de daluren wel 5x per uur tussen Amsterdam en Rotterdam terwijl die treinen dan half leeg zitten. De 1000 en 9200 samen een halfuurdienst laten rijden tussen Breda en Amsterdam zou al een hele verbetering zijn, en zal niet meer personeel kosten (omdat de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam dan teruggaat naar 4x per uur). Alleen vraagt het wat meer inspanning om zo'n dienstregeling uit te werken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Een interview met Heike Luiten van NS International bevat de volgende uitspraak over de zomerse ICE-problematiek:
Hoe wil men dat doen, geen reserveringsplicht maar wel een "aangepast beleid" met regulering van interrailers? Reservering alleen verplicht stellen voor interrailers? De ICE's uit de Interrailapp weghalen of er bewust foutief beweren dat er verplichte reservering is?Treinreiziger.nl schreef:Luiten wil daarom op een andere manier de overvolle treinen voorkomen: er wordt voor de drukke zomers gekeken naar ‘aangepast reserveringsbeleid’. Wordt daarmee gekeken naar reserveringsplicht, zoals bij de trein Hamburg – Kopenhagen inmiddels in de zomer het geval is? Nee, reageert een woordvoerder desgevraagd. Richting Duitsland blijft reserveren voorlopig optioneel. Wat het ‘aangepaste reserveringsbeleid’ dan wel inhoudt, wordt niet heel concreet. “Maar dan moet je denken aan afspraken over beter reguleren van Interrailers in het hoogseizoen” reageert de NS-woordvoerder in aanvulling op antwoorden van de topvrouw.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 169 gasten