Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Intercity t555 heeft op Rotterdam Centraal een stel achter moeten laten. Gezien de hoeveelheid mensen met hesjes erom heen is dat stel defect. Gevolg is wel dat er met slechts een drietje is vertrokken naar Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De m4049, die vanmiddag zijn vriendje m4052 moest achterlaten in Rotterdam Centraal en alleen de t555 ging rijden, is met de t568 weer teruggekeerd uit Groningen in Rotterdam Centraal en heeft daar de m4052 weer opgehaald om nu alsnog samen als t579 naar Groningen te gaan :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5343
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

In Br kreeg de 32273 +6 door een goederentrein die voormoest (vrijwel alleen wagons zonder containers, dus goederentreinen moeten voor want ze kunnen niet optrekken ging hier niet op :evil: ) en uiteraard was dat net genoeg om de 873 in Rm te zien vertrekken. Ook nog eens 10 seconden te vroeg, volgens de stationsklok.

Volgens mij heb ik die overstap sinds september nog maar één keer gehaald. :')
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

Het is weer eens raak bij de NS. Trein stel 4068 heeft ruim 70 minuten met vertraging o patroon Zwolle gestaan. Eerst moest op last van de politie het achterste treinstel leeg. Vervolgens kregen we na 5 minuten te horen dat daardoor het voorste treinstel (4068) te vol was om te kunnen rijden. Reizigers die stonden moesten de trein uit en daarna zouden we kunnen rijden. Dat was het laatste omroep bericht. Vervolgens gingen de deuren dicht en in vergrendeling, ging de verwarming uit, werd het koud in de trein en kwam de NS niet met enige update of prognose. NS slaat de plank weer goed mis. Waneer er op last van de politie nog niet vertrokken mag worden, hebben reizigers er best begrip voor. Maar mensen drie kwartier in een koude trein opsluiten zonder enige informatie is gewoon absoluut on-klantvriendelijk.

Update 23.12u:

Zonder enige communicatie reed de ic op snelheid door station Assen, wat een vaste stop is. En ook hier weer, geen verklaring van de NS in de trein. Reizigers voor assen zullen nu met +100minuten in Assen aankomen, nadat ze in Groningen de volgende trein terug naar assen hebben gepakt. De NS laat zich weer eens van z'n "beste" kant zien. En dan vind men het raar als er wel eens agressie in een trein ontstaat naar een NS medewerker..?
*Ik praat geweld zeker niet goed. Maar op dit soort avonden kan ik het mij goed inbeelden hoe zo iets kan ontstaan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Wat er ook gebeurt, agressie is nooit verdedigbaar.

Het klinkt inderdaad niet als een beste beurt voor NS. Aan de andere kant, je kent de kant van het dienstdoende personeel niet. Wellicht was er een goede reden waarom er niks omgeroepen werd. Enfin, je kunt altijd een klacht indienen bij NS en een GTBV-formulier invullen.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Ik ben wel benieuwd naar de precieze achtergrond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Het treinstel dat ontruimt werd in Zwolle is gebruikt om agressieve supporters van FC Groningen af te voeren van Zwolle. Daarom is er ook niet gestopt in Assen.

https://www.destentor.nl/zwolle/200-voe ... gle.com%2F
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

Klopt, het waren “supporters” van FC Groningen. Ik heb uiteraard er begrip voor wanneer NS iets doet oplaat van de politie. Echter was het ditmaal vreemd dat de dienstdoende conducteur eerst omroept dat het voorste treinstel (supporter vrije deel) te vol is en pas kan rijden als de staande reizigers zijn uitgestapt. Om vervolgens de trein te vergrendelen en de reizigers een uur zonder enige info in de kou te laten zitten. Ook voordat de trein uit Rotterdam met “supporters” aankwam waren de trein deuren al vergrendeld zonder enige melding. Kijk geen probeer mee als de politie een trein staande houd enzo.

Feit is alleen dat NS de laatste tijd wel vaker last heeft met reizigers informeren bij stremmingen en dergelijke. Eigenlijk heft de NS al jaren last van dit probleem, en lijkt er maar geen verbetering in te kunnen aanbrengen.

En nee geweld tegen NS personeel verdeling ik zeker niet. Maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen soms zo gefrustreerd kunnen raken van de acties (of gebrek aan acties van NS personeel. :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik kan niet begrijpen dat jij wel snapt dat mensen hiervan agressief worden. Ik kan mij niet voorstellen dat er een medewerker van NS blij wordt van de situatie gisterenavond waartoe ze door die supporters gedwongen waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Rob357 »

Ergens in de afgelopen drie weken is er een update geweest voor de TBPs op Asd. De laatste keer dat ik naar werk ging vorig jaar was de 5818 nog de sprinter naar Hfd. Nu staat er Schiphol -> Hoofddorp op de borden. Moest even twee keer kijken of het mijn trein wel was. Had de update al wel op andere stations gezien, maar hier nog niet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 09 jan 2023, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: s voor de afkortingen weg gehaald, zodat de verwijzingen werken
MaartenD
Berichten: 720
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: ma 09 jan 2023, 07:53 Ik kan niet begrijpen dat jij wel snapt dat mensen hiervan agressief worden. Ik kan mij niet voorstellen dat er een medewerker van NS blij wordt van de situatie gisterenavond waartoe ze door die supporters gedwongen waren.
Dan zullen ze eerst maar eens de redenen van het uitschakelen van de verwaming mogen melden, en mogen uitleggen waarom niet voor vertrek uit Zwolle werd gecommuniceerd dat er niet in Assen gestopt zou worden.

En dan mogen de NS medewerkers mij uitleggen waarom zij niet blij worden.
En daarna mogen alle reizigers aan de NS medewerkers uitleggen waarom zij niet blij worden.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Sorry, maar niet blij zijn (geïrriteerd of boos) is totaal iets anders dan agressief. Als je trein zonder te melden je station voorbij rijdt heb je uiteraard het recht om boos te zijn, maar niet om agressief te zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Algemeen: Lange Dré had het ook helemaal nergens over agressie, alleen over frustratie. Wat toch wel twee verschillende dingen zijn.
🍉
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Mijn eerste reflex bij dit soort incidenten met ‘supporters’ zou toch zijn om ze in het eerstvolgende weiland ver van een station - met hulp van de politie - de trein uit te kegelen. Dan kunnen ze vanaf daar verder zelf hun plan trekken.
DDietzen
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Mijn eerste treinrit van het jaar ging niet echt op rolletjes. In de 1730 met VIRM-6 verwachtte ik (en met mij de drukte-indicatie van NS) vanaf Apd een rustige trein; immers, de ochtendspits is al voorbij maar er zit nog wel een 1530 vlak voor om dagjesmensen richting Amsterdam af te vangen. De realiteit is echter anders, alle stoelen zijn gevuld. De 1530 blijkt pas in Apd te zijn gestart, dus iedereen in Dv die daarin mee had gewild, heeft nu de 1730 genomen. Bovendien schijnt er een horecavabeurs te zijn, afgaand op de gesprekken in de coupé.

Vervolgens belanden we rond Barneveld ook nog achter een goederentrein. De vertraging loopt op en vlak voor Amf worden we stilgezet op de flyover, terwijl de 5630 onder ons door jaagt. Gelukkig wordt mijn vrees niet bewaarheid en mogen we in Amf toch nog voor de sprinter uit. Totale schade: +8 in Ut.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13219
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Commendatore schreef: ma 09 jan 2023, 10:44 Mijn eerste reflex bij dit soort incidenten met ‘supporters’ zou toch zijn om ze in het eerstvolgende weiland ver van een station - met hulp van de politie - de trein uit te kegelen. Dan kunnen ze vanaf daar verder zelf hun plan trekken.
Die agenten kunnen ook niets alles, zeker ook niet omdat er te weinig agenten zijn. Afvoeren en naar huis brengen is in dit soort situaties een verdedigbare aanpak, zelfs als dat voor de goedgedragende medemens overlast geeft. Bij klachten daarover moet je je niet wenden tot NS, of de politie, maar bij de betreffende overlastplegers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 600
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Nee, daarvoor kan je wel degelijk terecht bij NS, als die geen behoorlijke informatie biedt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Het kunnen best instructies zijn geweest vanuit de politie met het oog op veiligheid en de-escaleren om geen informatie hierover te verstrekken.

Mochten er fouten zijn gemaakt door NS-personeel, dan is het natuurlijk terecht om een klacht in te dienen. Maar vaak zitten er wel meerdere kanten aan een verhaal waarbij personeel bepaalde afwegingen moet maken of te maken krijgt met instructies van buitenaf. Dat is voor een buitenstaander niet altijd duidelijk en/of te begrijpen.
Hainje schreef: ma 09 jan 2023, 10:08 Algemeen: Lange Dré had het ook helemaal nergens over agressie, alleen over frustratie. Wat toch wel twee verschillende dingen zijn.
Zijn tekst:
En dan vind men het raar als er wel eens agressie in een trein ontstaat naar een NS medewerker..?
Hij spreekt over agressie naar ns-medewerkers, niet over dat mensen zich gefrustreerd kunnen voelen. Dat laatste valt te begrijpen, dat eerste niet, in geen enkel opzicht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Oh wacht, hij had nog eerder gepost dan de post van 0:57u, die eerdere had ik nog niet gezien. :@
🍉
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Er was gisteravond heus wel iets aan de hand, getuige dit artikel met filmpje op Sikkom: https://www.sikkom.nl/actueel/Enorme-po ... 54096.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10611
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Er zal best wat aan de hand geweest zijn, maar ik vnd het nogal wat dat een veiligheidsprobleem wordt afgewenteld op treinreizigers die daar niks mee te maken hebben, daar verder geen uitleg over krijgen, en voor een eventuele compensatie zelf aan de slag moeten. Aggressie is nooit te verdedigen, maar wordt zo wel in de hand gewerkt. Voor dergelijke situaties zou een draaiboek klaar moeten liggen waarbij een fatsoenlijke behandeling van de gedupeeerde reiziger voorop staat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Niet alles is in draaiboeken te vangen. Niet alles is op voorhand te voorspellen, want iedere situatie is weer anders. Dat in dergelijke situaties de reizigers moeten worden geïnformeerd staat buiten kijf, maar wie weet had het treinpersoneel z'n handen vol aan het beheersbaar houden van de situatie. Je weet het niet, ik weet het niet, wie het wel weet mag het zeggen!
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10611
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Zeker. Maar als ik het goed begrijp, had NS als organisatie ruim een uur de tijd om wakker te worden voordat de gedupeerde reizigers in Groningen aankwamen. Mij maak je niet wijs dat je tegen die tijd niet een paar informatiemedewerkers op het perron kan hebben staan, desnoods om de passagiers alleen al op hun rechten te wijzen.

Dat een enkele conducteur niet kan toveren begrijpt een kind, maar hier faalt de organisatie als geheel — ach ja, what else is new...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3312
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Zeg maar Rikus, heeft de reiziger ook nog een klap in het gezicht gehad?
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

Om even terug te komen op het punt dat ik wilde aanstippen, NS laat reizigers nog steeds vaak in verwarring en onwetendheid.

Zondag was de situatie zo dat de trein vanuit Den Haag naar Groningen op Zwolle ruim twintig minuten heeft staan wachten op de trein uit Rotterdam waar de FC Groningen hooligans in zaten. In de tussentijd zijn alle reizigers uit het tweede stel gehaald en naar het eerste stel verwezen. Gevolg was dat die zo vol kwam te zitten waardoor de trein. Niet eens mocht gaan rijden. De staande mensen zijn toen uit de trein gehaald en naar de volgende treinen naar vormingen verwezen.


Wat NS in de tussentijd had kunnen doen, toen er gewacht werd op de trein met hooligans was het volgende.

1. Informatie geven dat we op de trein uit Rotterdam moesten wachten. Wat niet gebeurd is. Ik kan best begrijpen dat NS van de politie niet alles mag vertellen, maar in de tijd dat de hooligan trein. Er nog niet was had er best even om geroepen kunnen worden dat we moesten wachten en er nog geen prognose was op vertrek.

2. Wat ik zelf een betere oplossing vind is om in de situatie waarin er ruim 20 minuten de tijd is tot de andere trein er is. Te besluiten om de gehele trein, dus beide stellen leeg te halen. Dit moet gemakkelijk in 10 minuten kunnen. Reizigers konden dan met een van de volgende IC's of met de sprinter mee. Dit had het uitstappen in Groningen ook een stuk reizigers vriendelijker en overzichtelijker voor de politie gemaakt. Nu kwam de trein op Groningen aan met een heel peloton aan politie agenten met honden. Op dat moment was er voor de reizigers niets bekend. En moesten. Beide treinen afzonderlijk van elkaar leeg gehaald worden.

Waneer de hele trein in Zwolle leeggehaald zou zijn had men hier geen last van gehad. Dan had er gewoon een trein met enkel hooligans op Groningen aangekomen en de gewone reizigers in een van de andere treinen.

Ook had er best klantvriendelijker gehandeld kunnen worden over het feit dat er niet op Assen gestopt werd/was. De enkele melding voor die reizigers was. Je kan de trein terug pakken, maar we weten niet wanneer die trein kan vertrekken succes. Niet heel klantvriendelijk. Zo had er ook best in Groningen om geroepen kunnen worden waar reizigers hun ticket tarief konden terug krijgen.

Op Groningen stonden inderdaad een paar extra NS medewerkers klaar voor de gewone reizigers. Maar die stonden er vooral enkel om de reizigers de andere kant van het station op te wijzen, zodat reizigers niet op het deel van het erom kon komen waar de politie met blaffende honden klaar stond om de Groningse hooligans op te wachten.

Ik snap best dat NS in dit soort situaties op het moment zelf niet van alles kan bedenken. Maar je mag verwachten dat NS draaiboeken heeft klaar liggen voor als de situatie daar is.

En ja ik heb gezegd dat ik best kan begrijpen dat er in dit soort situaties reizigers door het lint kunnen schieten naar de NS. Nee ik praat het niet goed, maar ik snap het wel.

Wanneer je op een station ruim een uur word vast gehouden zonder enige informatie, in een trein zit met een airco op standje hoog zomer, en de deuren ruim 3kwartier (nog ruim voordat de trein met hooligans zwollen binnen reed), er reizigers kunnen zijn die door het lind kunnen gaan. Sterker nog na verloop van tijd begonnen boze reizigers op de deuren te bonken en proberen open te maken wat niet lukte. Dus nee ik praat het niet goed omdat zinloos geweld nooit de oplossing is . Maar ik kan het mij wel goed voorstellen dat reiziger zo door het lind kunnen gaan waneer de NS voor de zoveelste keer weigert enige info te geven.

De dag er voor was er bijvoorbeeld in de avond ook geen trein verkeer tussen Zwolle en Meppel mogelijk. Ik heb toen een tijd op Zwolle staan wachten en het enige wat NS kon omroepen was tot 2 uur in de nacht geen treinen en er rijden geen bussen. Zoek het verder maar zelf uit.
En dit gebeurd nog steeds te vaak, in de afgelopen jaren.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op vr 13 jan 2023, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten