voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Er zijn meerdere treinseries per lijn, en de lijnvoeringen gaan in de toekomst nog meermaals wijzigen.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Per provincie lijkt mij bureaucratisch gezien logisch, maar voor de reiziger soms juist onlogisch. In de praktijk fungeren Almere en Amsterdam als één regio, terwijl ze in verschillende provincies liggen. En reizigers uit Leiden zijn meer op Amsterdam georiënteerd dan op bijv. Spijkenisse. Idem met Oost-Brabant en Nijmegen.IJmuidenaar schreef: ↑ma 16 jan 2023, 21:18 Ik heb jullie berichten gelezen, en nu snap ik wel waarom we meerdere lijnen 2 bijvoorbeeld hebben.
Misschien zou een systeem per provincie waar er in Noord-Holland bijv. één lijn 7 is en in Zuid-Holland ook een lijn 7 handig zijn. In Hoorn zijn er twee lijnen 14, één naar Amsterdam CS en de andere naar Kersenboogerd. Dit soort dingen zouden vermeden moeten worden.
Mijn voorkeur zou daarom zijn, dat provincies en regio's hiermee pragmatisch omgaan: in één regio liever geen overlappende lijnnummers, maar dat ook weer niet te strak hanteren. Dat er zowel in Leiden, Alphen en Gouda een lijn 1 rijdt, is al grotendeels opgelost wanneer je de Alphense lijnen hernummert (er is meer direct verkeer tussen Leiden en Alphen dan tussen Leiden en Gouda). Zwolle / Apeldoorn en Arnhem / Nijmegen vind ik overigens twijfelgevallen. Deventer ligt dan toch weer een stuk dichter bij Apeldoorn dan Zwolle.
Re: Integreerd lijnnummer systeem
Dat is nogal tegenstrijdig.SuperGhost schreef: ↑ma 16 jan 2023, 16:31 Prefixen moet je zoveel mogelijk vermijden
…
M1-M9 metrolijnen (alleen Amsterdam en Rotterdam)
In Rotterdam hebben we letters voor de metrolijnen en dat werkt prima.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Als het in Nederland volledig uniform is, is het mogelijk niet uniform met de rest van de EU. Ik stel daarom de introductie van de ITSN voor, het International Transit Service Number. Elke OV-dienst in de EU en EER krijgt daarmee een unieke alfanumerieke identifier, die dan samen met de TOIN (Transit Operator Identification Number) gebruikt kunnen worden voor correspondentie over het openbaar vervoer in de EU en EER.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Gewoon GUIDs gebruiken, kans dat er twee buslijnen {28a2ab68-00c3-47d4-bf89-5a122940528d} in het heelal zijn is erg klein.
Maar dan hoef je geen prefixen te gebruiken, als je 1 t/m 9 voor metro's wilt gebruiken dan gebruik je die nummers simpelweg niet voor trams en bussen en kun je de prefix weglaten.SuperGhost schreef: ↑di 17 jan 2023, 19:29 Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
En de rest van de wereld dan? Hoe houden we de buslijnen in Afghanistan en Noord-Korea precies uit elkaar?Suus schreef: ↑di 17 jan 2023, 19:39 Als het in Nederland volledig uniform is, is het mogelijk niet uniform met de rest van de EU. Ik stel daarom de introductie van de ITSN voor, het International Transit Service Number. Elke OV-dienst in de EU en EER krijgt daarmee een unieke alfanumerieke identifier, die dan samen met de TOIN (Transit Operator Identification Number) gebruikt kunnen worden voor correspondentie over het openbaar vervoer in de EU en EER.
Ik vind dat idee van GUIDs zo gek nog niet. Eenvoudig te onthouden ook.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Met letters voor de Metro's en A, B, C etc. bedoelde ik zoals er in Rotterdam ook is. Maar dan voor het hele land. We hebben 10 metrolijnen, we krijgen niet zo snel 16 metro's erbij.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Dat lijkt me niet zo handig. Stel nu dat je de Amsterdamse metrolijnen F t/m J noemt en er komt in Rotterdam een lijn bij, dan wordt dat K.
Dan heb je in Rotterdam dus A t/m E + K.
De kans dat iemand de Rotterdamse en Amsterdamse metrolijnen door elkaar zal halen, lijkt me zeer klein.
Wat was trouwens je plan met de tramlijnen?
Dan heb je in Rotterdam dus A t/m E + K.
De kans dat iemand de Rotterdamse en Amsterdamse metrolijnen door elkaar zal halen, lijkt me zeer klein.
Dat wordt ook vermeden, want de lijn naar Amsterdam is lijn 314.IJmuidenaar schreef: ↑ma 16 jan 2023, 21:18 In Hoorn zijn er twee lijnen 14, één naar Amsterdam CS en de andere naar Kersenboogerd. Dit soort dingen zouden vermeden moeten worden.
Niets houdt GVB tegen om de metrolijnen ook letters te geven.SuperGhost schreef: ↑di 17 jan 2023, 19:29 Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Wat was trouwens je plan met de tramlijnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Fantastisch dat er zoveel oplossingen zijn, ik heb echter wel het gevoel dat het probleem ontbreekt...
Het is een spectrum.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Dan begin je in Amsterdam toch gewoon achteraan? Z, Y, X...de kans dat die twee series ooit gaan conflicteren lijkt me zeer klein. En anders is er altijd nog het Grieke alfabet.
Iemand trouwens al gedacht aan emoji's? Buslijn lijkt me dan wel erg lachen.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Hiërogliefen is ook een optie. En die BYD's zijn vast ook leverbaar met karakters op de lijnfilmdisplay. Denk in oplossingen, niet in problemen!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Jij ook, Karl!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
In Bratislava reed de kersttram dit jaar als "lijn ". Geen grap. Onderaan deze pagina staan wat foto's.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Plaatje van de Euromast en plaatje van een vliegtuig en iedereen snapt dat het de Intercity Rotterdam - Schiphol is.
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Volgens mij is tijd zijn voor slotje op deze toppik!
🍉
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Het begon nogal niksig, dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarom zou er een slotje op moeten als het toch nog leuk wordt?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering
Inderdaad, dank voor jullie creativiteit, maar dit is zelfs voor dit forum wel erg luchtfietserij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten