Verbinding Nederland - Luxemburg
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Gewoon de IC Aachen - Maastricht via Gouvy doortrekken naar Luxemburg.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dat ben ik volledig met je eens, maar een goede treindienst tussen Nederland en Luxemburg hoeft niet zodanig frequent te zijn. Ik zou zelf eigenlijk beginnen met twee slagen: eentje die 's ochtends begint in Nederland, rond 8:30 in Brussel-Schuman is, dan naar Luxemburg rijdt en een uurtje later terug keert naar Nederland, en een tweede slag vier uur later (frequentie daarmee gelijk aan de EuroCity zoals deze in 2015 nog reden hier). Als dat dan loopt kan je misschien naar vier slagen per dag in vieruursdienst, maar meer dan dat lijkt mij niet haalbaar.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Een andere optie is om de Athus-Meuselijn te gebruiken. De huidige IC vanuit Dinant rijdt al richting de luchthaven. Die zou doorgekoppeld kunnen worden aan de Benelux. Aarlen en de andere plaatsen langs spoorlijn 161 en 162 behouden hun IC met de NZ zonder onnodige frequentieverhogingen. Vanuit het noorden zijn voldoende alternatieven met een korte overstap in Mechelen (of op de metro in Schuman) en is het niet zo erg als de Benelux niet door de NZ rijdt.
Sinds enige jaren rijdt een stoptrein tussen Namen en Dinant (en verder richting Bertrix). De IC kan daardoor stations als Yvoir etc. overslaan.
Ten zuiden van Namen kan de Benelux dan stoppen in Dinant, Bertrix, Virton (t.b.v. het toerisme) en Petange.
Nadeel is wel dat de rechtstreekse spoorlijn tussen Petange en Luxemburg enkelspoor is en eigenlijk verdubbeld moet worden. Gezien het huidige ov-beleid in Luxemburg sluit ik niet uit dat daar al plannen voor zijn.
Tussen haakjes: de Benelux dankt zijn naam aan het feit dat het oorspronkelijk inderdaad de bedoeling was om door naar Luxemburg te rijden.
Sinds enige jaren rijdt een stoptrein tussen Namen en Dinant (en verder richting Bertrix). De IC kan daardoor stations als Yvoir etc. overslaan.
Ten zuiden van Namen kan de Benelux dan stoppen in Dinant, Bertrix, Virton (t.b.v. het toerisme) en Petange.
Nadeel is wel dat de rechtstreekse spoorlijn tussen Petange en Luxemburg enkelspoor is en eigenlijk verdubbeld moet worden. Gezien het huidige ov-beleid in Luxemburg sluit ik niet uit dat daar al plannen voor zijn.
Tussen haakjes: de Benelux dankt zijn naam aan het feit dat het oorspronkelijk inderdaad de bedoeling was om door naar Luxemburg te rijden.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Wegens licht uitstelgedrag tijdens mijn tentamenweken - de twee essays die ik moet schrijven komen me werkelijk de strot uit momenteel - ben ik weer gaan puzzelen met een rechtstreekse treindienst Amsterdam-Luxemburg. Een routeverlenging van de Benelux gaat ten koste van belangrijker reizigersstromen naar Brussel zelf en biedt te weinig capaciteit op Brussel-Namen e.v., een nieuwe klokvaste (twee)uursdienst valt er eigenlijk niet meer tussen te proppen op drukke baanvakken in NL en België, dus heb ik mijn zinnen gezet op een laagfrequente on-top-treindienst.
Route
Routes langs Roosendaal-grens en Breda-grens barsten zowat uit hun voegen (dan denk ik vooral aan Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel) dus het wordt waarschijnlijk erg lastig en storingsgevoelig om daar extra treinen tussen te frotten. Bovendien is daar al stevige concurrentie van de snellere Thalys, Beneluxtrein en de bestaande IC Brussel-Aarlen-Luxemburg.
Een route langs Maastricht lijkt me handiger, want:
Materieel
De tricourante Arriva-Flirtjes en de ICNG-B laten nog even op zich wachten én zullen sowieso hard nodig zijn in hun eigen treindienst, dus een getrokken trein lijkt me de logische optie.
Qua locomotief ligt de Traxx voor de hand; daarmee hoef je nergens een locwissel door te voeren, en de baanvaksnelheid komt toch nauwelijks boven de 140 km/h uit. Op Bijlmer-Utrecht wil je sowieso niet 160 rijden omwille van de capaciteit, en de eventuele tijdwinst bij 160 op Habay-Stockem is verwaarloosbaar. Bovendien komt er spoedig Traxx vrij zodra ICNG instroomt, dus hoef je niet elders te gaan bedelen om extra locomotieven.
De verbinding Amsterdam-Luxemburg zal waarschijnlijk niet heel veel vraag opbrengen, en je wilt ook niet broodnodige zitplaatsen van drukkere routes wegsnoepen. Daarom denk ik aan rijtuigen met lage capaciteit, en zo kom ik uit op I6. Dat is internationaal toegelaten, speelt geen rol van betekenis meer in de Belgische binnenlandse dienst, en heeft maar zo'n 60 plaatsen per rijtuig in zowel 1e als 2e klas.
Volgens mijn bronnen zijn er nog 30 rijtuigen I6 actief; daarmee maak je dan 3 composities van 10 rijtuigen, waarvan twee composities in reguliere dienst en de derde als reserve.
Dienstregeling
Met vlotte paden is een rijtijd van pakweg 5 uur mogelijk, wat minder snel is dan het vliegtuig (tenzij je de astronomisch lange wachttijden op Schiphol van tegenwoordig meerekent ) maar prima kan concurreren met de auto. Met twee omlopen kun je dan drie ritten per dag per richting rijden. Ik heb nog niet gekeken naar precieze inpassing, maar de richttijden hieronder geven aan hoe ik die ritten ongeveer over de dag zou verdelen:
Met de ochtendritten sta je voor de lunch al op je bestemming, en bied je eveneens een ideale verbinding voor dagjesmensen vanuit met name Limburg en Luik naar Amsterdam of de Ardennen. De middagritten zullen aannemelijk populair zijn onder toeristen en vakantiegangers. De avondritten zijn dan weer handig voor langeafstandsforenzen die in de Randstad of Luxemburg werken.
En als je je materieel helemaal goed wilt benutten, is er altijd nog... (let op: hier naderen we luchtfietsterritorium:)
Route
Routes langs Roosendaal-grens en Breda-grens barsten zowat uit hun voegen (dan denk ik vooral aan Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel) dus het wordt waarschijnlijk erg lastig en storingsgevoelig om daar extra treinen tussen te frotten. Bovendien is daar al stevige concurrentie van de snellere Thalys, Beneluxtrein en de bestaande IC Brussel-Aarlen-Luxemburg.
Een route langs Maastricht lijkt me handiger, want:
- Op die baanvakken is meer ruimte voor een extra trein. Enkel Amsterdam-Eindhoven wordt krap, maar daar kun je nog een paar keer per dag een goederenpad benutten.
- Huidige treindiensten langs die route zijn traag. Op Maastricht-Luik rijdt enkel een stoptrein; de IC/RE Luik-Luxemburg slaat weliswaar enkele stations over maar stopt alsnog vaak. Daar valt dus relatief meer winst te behalen.
- Je kunt zo een rechtstreekse verbinding Amsterdam-Luik aanbieden, waar al meermaals om is gevraagd door de Tweede Kamer. (Er ligt in Luik wel een verbindingsboog tussen Bressoux en Angleur die sneller zou zijn dan kopmaken in Guillemins, maar ik denk niet dat dat het overslaan van Luik waard is. Toegegeven, Angleur is misschien een soort 'Luik-Oost', maar dan nog is het een stuk onaantrekkelijker dan een stop in Guillemins.)
Materieel
De tricourante Arriva-Flirtjes en de ICNG-B laten nog even op zich wachten én zullen sowieso hard nodig zijn in hun eigen treindienst, dus een getrokken trein lijkt me de logische optie.
Qua locomotief ligt de Traxx voor de hand; daarmee hoef je nergens een locwissel door te voeren, en de baanvaksnelheid komt toch nauwelijks boven de 140 km/h uit. Op Bijlmer-Utrecht wil je sowieso niet 160 rijden omwille van de capaciteit, en de eventuele tijdwinst bij 160 op Habay-Stockem is verwaarloosbaar. Bovendien komt er spoedig Traxx vrij zodra ICNG instroomt, dus hoef je niet elders te gaan bedelen om extra locomotieven.
De verbinding Amsterdam-Luxemburg zal waarschijnlijk niet heel veel vraag opbrengen, en je wilt ook niet broodnodige zitplaatsen van drukkere routes wegsnoepen. Daarom denk ik aan rijtuigen met lage capaciteit, en zo kom ik uit op I6. Dat is internationaal toegelaten, speelt geen rol van betekenis meer in de Belgische binnenlandse dienst, en heeft maar zo'n 60 plaatsen per rijtuig in zowel 1e als 2e klas.
Volgens mijn bronnen zijn er nog 30 rijtuigen I6 actief; daarmee maak je dan 3 composities van 10 rijtuigen, waarvan twee composities in reguliere dienst en de derde als reserve.
Dienstregeling
Met vlotte paden is een rijtijd van pakweg 5 uur mogelijk, wat minder snel is dan het vliegtuig (tenzij je de astronomisch lange wachttijden op Schiphol van tegenwoordig meerekent ) maar prima kan concurreren met de auto. Met twee omlopen kun je dan drie ritten per dag per richting rijden. Ik heb nog niet gekeken naar precieze inpassing, maar de richttijden hieronder geven aan hoe ik die ritten ongeveer over de dag zou verdelen:
Code: Selecteer alles
RICHTING LUXEMBURG RICHTING AMSTERDAM
0715 1215 1815 Amsterdam C. 1145 1745 2245
0740 1240 1840 Utrecht C. 1120 1720 2220
0830 1330 1930 Eindhoven C. 1030 1630 2130
0900 1400 2000 Roermond 1000 1600 2100
0930 1430 2030 Maastricht 0930 1530 2030
1000 1500 2100 Liège/Angleur 0900 1500 2000
1100 1600 2200 Rochefort-Jem. 0800 1400 1900
1150 1650 2250 Arlon 0710 1310 1810
1215 1715 2315 Luxembourg 0645 1245 1745
En als je je materieel helemaal goed wilt benutten, is er altijd nog... (let op: hier naderen we luchtfietsterritorium:)
- Spoiler: show
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Een IC tussen Maastricht en Luxemburg juich ik alleen maar toe. Ik vraag me wel af of hij helemaal tot Amsterdam moet rijden; ik snap wel dat dat leuk klinkt maar tussen Amsterdam en Maastricht ga je maar weinig winst kunnen halen t.o.v. de 800 of 2900.
Het grote issue is echter Luik: station Liège-Guillemins is absoluut niet geschikt om een loc om te lopen. Daarom reden de getrokken treinen naar Luxemburg ook altijd door tot Liers, en werden ze tijdens werkzaamheden in de Luikse tunnels geknipt in Gouvy zodat het deel Liège-Guillemins - Gouvy met een Desiro kon worden gereden.
Binnenkort gaat echter de Luikse tram rijden (o.a. vanaf station Bressoux), en op termijn schijnt men ook weer een station Liège-Vennes te willen bouwen en openen (vlak voor de splitsing vanuit Maastricht richting Angleur of Guillemins). Dat biedt mogelijkheden voor de reizigers naar Luik zelf. Als je dan behalve in Bressoux en/of Vennes ook nog in Angleur stopt, en daar ook de IC-01 en de IC-12 laat stoppen (de IC-12 doet dat al), kun je Guillemins overslaan en behoud je toch een verbinding met de stad en een overstap richting Brussel.
Het grote issue is echter Luik: station Liège-Guillemins is absoluut niet geschikt om een loc om te lopen. Daarom reden de getrokken treinen naar Luxemburg ook altijd door tot Liers, en werden ze tijdens werkzaamheden in de Luikse tunnels geknipt in Gouvy zodat het deel Liège-Guillemins - Gouvy met een Desiro kon worden gereden.
Binnenkort gaat echter de Luikse tram rijden (o.a. vanaf station Bressoux), en op termijn schijnt men ook weer een station Liège-Vennes te willen bouwen en openen (vlak voor de splitsing vanuit Maastricht richting Angleur of Guillemins). Dat biedt mogelijkheden voor de reizigers naar Luik zelf. Als je dan behalve in Bressoux en/of Vennes ook nog in Angleur stopt, en daar ook de IC-01 en de IC-12 laat stoppen (de IC-12 doet dat al), kun je Guillemins overslaan en behoud je toch een verbinding met de stad en een overstap richting Brussel.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Zelf vermoed ik dat de potentiële reizigers veel meerwaarde zullen hechten aan een rechtstreekse verbinding vanuit Amsterdam. De verbinding is namelijk zo laagfrequent dat je je overstap in Maastricht vrij ruim zou moeten nemen om op safe te spelen, waardoor je minstens een halfuur bij de totale reistijd mag optellen. Immers, ook als je de twee voorziene composities enkel Maastricht-Luxemburg laat pendelen, gaat er slechts 1 trein per 3 uur.
Daarnaast kan die verbinding waarschijnlijk niet op zodanig veel reizigers rekenen dat je met 3 treinen per dag te krap uitkomt, dus zie ik geen noodzaak voor inkorten tot Maastricht omwille van een hogere frequentie met hetzelfde aantal omlopen. Je moet ook zorgen dat je de bestaande treinen op Luik-Luxemburg, Luik-Marloie en RochJem-Aarlen niet kannibaliseert met een al te hoge frequentie van die on-toptrein, die frequenties daar zijn toch al abominabel laag
(En stiekem begon deze hele denkoefening van mij bij het idee van een Beneluxnachttrein, en kwam de dagtrein daaruit voort middels het recyclen van de I6-rijtuigen. Als je toch al 's avonds start en 's ochtends eindigt in Amsterdam, kun je net zo goed de dagtreinen ook van/naar Amsterdam laten rijden )
Omlopen van een loc in Luik is inderdaad een crime, maar met een sandwichformatie Traxx+I6+Traxx los je dat probleem weer op, en hoef je je alleen nog zorgen te maken om het oversteken van de corridor Luik-Verviers.
Goed punt van die Luikse tram, die zou inderdaad een goed alternatief vormen voor het bedienen van de stad. Maar hoe lang duurt het voordat die tram tot in Bressoux reikt (en zal dat tot het station zijn of moet je nog een stuk lopen voor de overstap)? Ik lees op Wikipedia namelijk dat de zijtak naar Bressoux pas later wordt geopend, en dat een en ander coronagerelateerde vertraging heeft opgelopen.
Daarnaast kan die verbinding waarschijnlijk niet op zodanig veel reizigers rekenen dat je met 3 treinen per dag te krap uitkomt, dus zie ik geen noodzaak voor inkorten tot Maastricht omwille van een hogere frequentie met hetzelfde aantal omlopen. Je moet ook zorgen dat je de bestaande treinen op Luik-Luxemburg, Luik-Marloie en RochJem-Aarlen niet kannibaliseert met een al te hoge frequentie van die on-toptrein, die frequenties daar zijn toch al abominabel laag
(En stiekem begon deze hele denkoefening van mij bij het idee van een Beneluxnachttrein, en kwam de dagtrein daaruit voort middels het recyclen van de I6-rijtuigen. Als je toch al 's avonds start en 's ochtends eindigt in Amsterdam, kun je net zo goed de dagtreinen ook van/naar Amsterdam laten rijden )
Omlopen van een loc in Luik is inderdaad een crime, maar met een sandwichformatie Traxx+I6+Traxx los je dat probleem weer op, en hoef je je alleen nog zorgen te maken om het oversteken van de corridor Luik-Verviers.
Goed punt van die Luikse tram, die zou inderdaad een goed alternatief vormen voor het bedienen van de stad. Maar hoe lang duurt het voordat die tram tot in Bressoux reikt (en zal dat tot het station zijn of moet je nog een stuk lopen voor de overstap)? Ik lees op Wikipedia namelijk dat de zijtak naar Bressoux pas later wordt geopend, en dat een en ander coronagerelateerde vertraging heeft opgelopen.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Leuk idee, maar Amsterdam - Luxemburg stad kan in zo'n 4 uur gereden worden over de weg. Je zult het moeten hebben van tussenliggende stops om het te laten renderen.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Het schema voor dagjesmensen is toch niet zo optimaal. Aankomst Luxembourg 12.15. terug 17.45. of te wel gelijk lunchen. Eten ergens thuis in de avond en met een rammelende maag in de trein. Blijft niet veel dagje Luxembourg over.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Luxemburg is veel meer tijd waard dan een dagje.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dagtripjes naar Luxemburg worden inderdaad erg krap met de dagritten, daarom benoemde ik ook expres de Ardennen als bestemming voor een dagtripje Ik ben zelf nauwelijks bekend in de Ardennen, dus geen idee wat de populaire stations zijn voor toeristen, maar mocht je in bijvoorbeeld Rochefort-Jemelle uitstappen dan heb je van pakweg 11u tot 19u de tijd, dat lijkt me heel netjes voor een dagtripje. Als je per se een dagtrip Luxemburg wilt faciliteren, ga dan toch maar aan die nachttrein beginnen
Voor een weekendje Luxemburg leent deze dienstregeling zich echter wel: zaterdag om 12:15 aankomst (of vrijdag al om 23:15), zondag om 17:45 vertrek. Ik zat zelf ook al na te denken over de rammelende maag in de avondrit; een restauratierijtuig zou daar prima aftrek vinden. Wellicht een I10-Resto toevoegen aan de compositie, mochten die beschikbaar zijn?
Voor een weekendje Luxemburg leent deze dienstregeling zich echter wel: zaterdag om 12:15 aankomst (of vrijdag al om 23:15), zondag om 17:45 vertrek. Ik zat zelf ook al na te denken over de rammelende maag in de avondrit; een restauratierijtuig zou daar prima aftrek vinden. Wellicht een I10-Resto toevoegen aan de compositie, mochten die beschikbaar zijn?
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dat is een heel goede vraag, ik lees nu op de website (letram.be) dat opening met reizigers pas op 25 april 2024 staat gepland. De tram zou wel tot aan het station moeten gaan rijden.DDietzen schreef: ↑ma 20 jun 2022, 18:16 Omlopen van een loc in Luik is inderdaad een crime, maar met een sandwichformatie Traxx+I6+Traxx los je dat probleem weer op, en hoef je je alleen nog zorgen te maken om het oversteken van de corridor Luik-Verviers.
Goed punt van die Luikse tram, die zou inderdaad een goed alternatief vormen voor het bedienen van de stad. Maar hoe lang duurt het voordat die tram tot in Bressoux reikt (en zal dat tot het station zijn of moet je nog een stuk lopen voor de overstap)? Ik lees op Wikipedia namelijk dat de zijtak naar Bressoux pas later wordt geopend, en dat een en ander coronagerelateerde vertraging heeft opgelopen.
Een extra loc is ook niet goedkoop (of: drie extra locs ) en we hebben het nu al over een verbinding die nog niet zomaar rendabel is. Arriva zal niet blij zijn met een verlies aan reizigers op Mt-Luik (of ze zouden hem zelf moeten gaan rijden), enzovoorts enzovoorts.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
De kosten van de loc zijn een goed punt, maar kan één Traxx wel 10-11 rijtuigen door de Ardennen heen trekken?
Arriva mag mooi hun snater houden over eventueel reizigersverlies, aangezien ze zelf minder capaciteit op Mt-Luik gaan bieden dan NMBS. Een Break heeft immers 248 zitplaatsen, een Flirt maar 172
Arriva mag mooi hun snater houden over eventueel reizigersverlies, aangezien ze zelf minder capaciteit op Mt-Luik gaan bieden dan NMBS. Een Break heeft immers 248 zitplaatsen, een Flirt maar 172
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Is 10-11 rijtuigen niet een beetje overdreven? Luik-Luxemburg had er doorgaans maar een stuk of vier.
Als je wel 160 kan en mag rijden, waarom zou je dat bij voorbaat uitsluiten op Bijlmer-Utrecht? De ICE haalt daar wel 160.
Helaas is het niet vanzelfsprekend dat je met een Traxx (laat staan twee) overal baanvaksnelheid mag rijden. Als je pech hebt mag je van ProRail delen van de route niet sneller dan 100 (in verband met baanstabiliteit).Qua locomotief ligt de Traxx voor de hand; daarmee hoef je nergens een locwissel door te voeren, en de baanvaksnelheid komt toch nauwelijks boven de 140 km/h uit. Op Bijlmer-Utrecht wil je sowieso niet 160 rijden omwille van de capaciteit, en de eventuele tijdwinst bij 160 op Habay-Stockem is verwaarloosbaar.
Als je wel 160 kan en mag rijden, waarom zou je dat bij voorbaat uitsluiten op Bijlmer-Utrecht? De ICE haalt daar wel 160.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Maar halfuursdienst toch?DDietzen schreef: ↑ma 20 jun 2022, 19:50 De kosten van de loc zijn een goed punt, maar kan één Traxx wel 10-11 rijtuigen door de Ardennen heen trekken?
Arriva mag mooi hun snater houden over eventueel reizigersverlies, aangezien ze zelf minder capaciteit op Mt-Luik gaan bieden dan NMBS. Een Break heeft immers 248 zitplaatsen, een Flirt maar 172
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Ik ben het hier eigenlijk niet helemaal mee eens: de reizigersstromen naar Brussel zijn m.i. toch echt veelzijdiger dan alleen Brussel Centraal en - Zuid. En nu op korte termijn de Beneluxtrein naar 2x/uur gaat (met een trein Rotterdam - Breda - Antwerpen - Zaventem - Brussel Zuid volgens huidige reistijden, en daarnaast een snellere Beneluxtrein die Lelystad - Amsterdam Zuid - Rotterdam C - Antwerpen (direct) - Mechelen - Brussel Zuid (direct) gaat rijden), is het goed mogelijk om juist die snellere Beneluxtrein af te buigen naar Namen en Luxemburg.DDietzen schreef: ↑ma 20 jun 2022, 17:19 Een routeverlenging van de Benelux gaat ten koste van belangrijker reizigersstromen naar Brussel zelf en biedt te weinig capaciteit op Brussel-Namen e.v., een nieuwe klokvaste (twee)uursdienst valt er eigenlijk niet meer tussen te proppen op drukke baanvakken in NL en België, dus heb ik mijn zinnen gezet op een laagfrequente on-top-treindienst.
Ik zou zelf vol inzetten op een verbinding Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Namen - Luxemburg, omdat daarmee veel aantrekkelijkere reistijden mogelijk zijn. Vanuit Amsterdam Zuid kan je bijvoorbeeld binnen twee uur in Brussel Luxemburg zijn, en vanuit Brussel Luxemburg is Luxemburg-stad zelfs zonder de afgeronde werkzaamheden aan lijn 162 in 2,5 uur haalbaar. Een totale reistijd van 4,5 uur, vanuit Rotterdam zelfs onder de 4 uur. Gezien de plannen voor de snellere Benelux is dat haalbaar boven Brussel, en met de in aanleg zijnde viersporigheid tussen Brussel en Ottignies moet dat ook daar prima haalbaar zijn.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
I6 heeft maar bar weinig capaciteit hè, 10x I6 biedt maar zo'n 600 zitplaatsen, vergelijkbaar qua capaciteit met 7 'normale' rijtuigen. En dat een trage tweeuurlijkse interregio Luik-Luxemburg het jaren geleden met vier rijtuigen af kon, hoeft niet uit te sluiten dat een driemaal daagse snellere Eurocity uit het veel dichter bevolkte Nederland tegenwoordig meer publiek zou trekken.
Heeft de Traxx ook beperkingen van de baanvaksnelheid? Ik dacht dat dat alleen voor de Vectron gold ivm hogere aslast, en dat de recent beperkte snelheid van de 1100 in Brabant aan eventuele trillingen lag, niet aan de baanstabiliteit.reisthijs schreef: ↑ma 20 jun 2022, 21:04Helaas is het niet vanzelfsprekend dat je met een Traxx (laat staan twee) overal baanvaksnelheid mag rijden. Als je pech hebt mag je van ProRail delen van de route niet sneller dan 100 (in verband met baanstabiliteit).Qua locomotief ligt de Traxx voor de hand; daarmee hoef je nergens een locwissel door te voeren, en de baanvaksnelheid komt toch nauwelijks boven de 140 km/h uit. Op Bijlmer-Utrecht wil je sowieso niet 160 rijden omwille van de capaciteit, en de eventuele tijdwinst bij 160 op Habay-Stockem is verwaarloosbaar.
Als je wel 160 kan en mag rijden, waarom zou je dat bij voorbaat uitsluiten op Bijlmer-Utrecht? De ICE haalt daar wel 160.
160 rijden op Amsterdam-Utrecht zorgt dat je de schaarse capaciteit op dat baanvak minder goed benut omdat alle andere treinen 140 rijden. Daarnaast kunnen de twee extra wissels van beveiligingssysteem ook meer kans op storingen geven; dat maakt het naar mijn idee die schamele minuut of twee tijdwinst niet waard. Als de andere intercity's daar ook worden opgevoerd naar 160, is het natuurlijk een ander verhaal.
Rijdt ICE daar nu wel 160? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, en meende ook dat men (althans bij op tijd rijden) consequent onder ATB en dus 140 bleef rijden.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Er is wel een ambitie uitgesproken om twee treinen per uur te laten rijden tussen Maastricht en Luik. Eén stoptrein (sprinter) en één sneltrein (intercity) zou dan wel voor de hand liggen, dus dan krijg je een scheve halfuursdienst. Ik denk overigens niet dat dit snel van de grond komt, gezien de slechte verhoudingen tussen Nederland en de Franstalige tak van de NMBS.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Een lijn vanaf Utrecht of Den Haag naar Brussel zou kunnen stoppen in Breda, Noorderkempen, Berchem, en Brussel Noord en Centraal.
De lijn Amsterdam-Brussel zou alleen op de plaatsen stoppen waar de Thalys stopt, en Zaventem.
De lijn vanaf Utrecht (deze zou via Gouda en Rotterdam rijden, niet in Gouda stoppen) naar Brussel zou 1x per uur rijden. Deze lijn zou ook vanaf Den Haag kunnen rijden, in plaats van Utrecht.
De helft van de ritten Amsterdam-Brussel zou verder naar Luxemburg rijden via Charleroi en Namur. Het scheelt weinig tijd vergeleken met een lijn via Schuman, Blijft stoppen in Brussel-Zuid en zorgt voor een directe verbinding naar Charleroi. Deze lijn zou in Charleroi en Namur stoppen en dan verder naar Luxemburg rijden zonder te stoppen. De huidige IC Brussel-Zuid-Luxemburg kan op de overige stations stoppen.
Utrecht of Den Haag-Rotterdam-Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Zaventem-Brussel Zuid 1x per uur
Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Zaventem-Brussel Zuid
1x per uur
Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Zaventem-Brussel-Charleroi-Namur-Luxemburg 1x per 2 uur
De lijn Amsterdam-Brussel zou alleen op de plaatsen stoppen waar de Thalys stopt, en Zaventem.
De lijn vanaf Utrecht (deze zou via Gouda en Rotterdam rijden, niet in Gouda stoppen) naar Brussel zou 1x per uur rijden. Deze lijn zou ook vanaf Den Haag kunnen rijden, in plaats van Utrecht.
De helft van de ritten Amsterdam-Brussel zou verder naar Luxemburg rijden via Charleroi en Namur. Het scheelt weinig tijd vergeleken met een lijn via Schuman, Blijft stoppen in Brussel-Zuid en zorgt voor een directe verbinding naar Charleroi. Deze lijn zou in Charleroi en Namur stoppen en dan verder naar Luxemburg rijden zonder te stoppen. De huidige IC Brussel-Zuid-Luxemburg kan op de overige stations stoppen.
Utrecht of Den Haag-Rotterdam-Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Zaventem-Brussel Zuid 1x per uur
Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Zaventem-Brussel Zuid
1x per uur
Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Zaventem-Brussel-Charleroi-Namur-Luxemburg 1x per 2 uur
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Ligt er misschien aan waar je wil stoppen, maar als je in Brussel-Noord kopmaakt is het een uur sneller dan via Charleroi.De helft van de ritten Amsterdam-Brussel zou verder naar Luxemburg rijden via Charleroi en Namur. Het scheelt weinig tijd vergeleken met een lijn via Schuman
En voor zo'n verbinding is het nog te overwegen helemaal niet naar Brussel-Noord te gaan. Als je in Brussel moet zijn is Schuman minstens een zo goede optie, als je naar andere bestemmingen moet gaan dan kun je in Antwerpen of Mechelen overstappen.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
De lijn Amsterdam-Brussel(-Luxemburg) zou niet in Mechelen stoppen. Deze zou alleen in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Zaventem stoppen in België (en Charleroi en Namur voor de treinen die door naar Luxemburg rijden). De lijn die verder naar Luxemburg rijdt zou ook in Schuman kunnen stoppen. Dat betekent wel dat er meer treinen moeten rijden, als je ook de huidige frequentie naar Brussel-Zuid wilt behouden. Alternatief zou je 1x per 2 uur naar Brussel Zuid kunnen rijden vanaf Amsterdam en 1x per 2 uur via Brussel Schuman rijden naar Luxemburg. De Thalys, en de ICD die 1x per 2 uur rijdt kan de reizigers die naar Brussel Zuid moeten gaan meenemen. Toch denk ik dat de route via Charleroi het beste is. Kopmaken op Brussel-Noord is onhandig en duurt alsnog lang. Ook zou een verbinding naar Amsterdam en Luxemburg een goede verbinding zijn voor deze plaats. Het is een stad met ruim 400.000 inwoners, dus klein is het niet.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Je gaat toch niet een uur omrijden alleen maar om kopmaken te voorkomen? En het is totaal onnodig.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten