Klinkt nobel, maar vervoer is geen democratie. Anders ging er in plaats van een dienstregeling wel een briefje "we vertrekken wanneer de meerderheid dat wil".umbusko schreef: ↑zo 29 jan 2023, 14:36Nu redeneer je te klein: vanuit een specifieke groep (altijd klagende) reizigers en vanuit iemand die opdrachten uitvoert van de opdrachtgever. Logisch dat je als buschauffeur beperkte mogelijkheden hebt, dat begrijp ik, maar dat is niet mijn punt.Buzjevur schreef: ↑zo 29 jan 2023, 14:14Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.
Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Ik kijk naar het grote plaatje, naar wat een goed systeem zou zijn om op te zetten. En dan kom ik tot de conclusie dat het logisch is om (bijvoorbeeld) bij een trein tot Nunspeet en TVV tot Zwolle met 80% doorgaande reizigers in het TVV, het TVV een paar minuten te laten wachten indien nodig. Jammer voor die 20%, maar als ze niet met het TVV mee hadden gemoeten maar gewoon met de (vertraagde) trein waren ze ook vertraagd geweest en je helpt hier een meerderheid door een betrouwbare doorgaande verbinding aan te bieden. En als de volgende aansluiting ook 1-2 minuutjes blijft wachten, heb je geen probleem maar juist een flexibeler systeem dan nu waarbij een kleine vertraging over meerdere schakels gladgestreken kan worden. Wat je anders alleen maar creëert is een systeem waar alleen directe verbindingen betrouwbaar zijn, en dat is dan ook een reden waarom mensen geen infrequent voor- of natransport willen gebruiken.
Aansluiting overnemen is leuk, fijn en iets wat ik absoluut doe als we ruimte hebben. Ook als het niet verplicht is (zoals 3 op Vathorst, ik hou daar de trein in de gaten want er is ruimte om het in te lopen).
Is die tijd er niet, dan is het echt pech. Want wachten kost tijd, geld, chauffeurs, voertuigen. En als je overal marges hebt gaan mensen toch weer zeuren dat ze met al dat wachten beter de auto hadden kunnen nemen.