Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar misdaadcijfers op stations (in Duitse steden doorgaans behoorlijk gure plekken) lijken mij geen argument voor politieagenten in treinen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Mooi, maar een beetje jammer dat de TGV onderweg zo vaak zal stoppen. Een reistijd van ruim 7,5 uur is niet heel aantrekkelijk. Het omrijden tussen Massy TGV en Bordeaux kost bijvoorbeeld al 50 minuten.
Re: Kort buitenlands nieuws
Van de andere kant moet je je afvragen hoeveel reizigers je hebt die van Frankfurt alleen naar Bordeaux willen.'
Wel interessant dat dit een verbinding is waar het stel niet in Frankrijk overnacht. Of ze moeten een omloop met terugreis naar Parijs verzinnen.
Wel interessant dat dit een verbinding is waar het stel niet in Frankrijk overnacht. Of ze moeten een omloop met terugreis naar Parijs verzinnen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het zal met name efficiënter zijn voor SNCF en dat er dan reizigers mee mogen is mooi meegenomen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Doordat er onderweg gestopt wordt bedient de trein een veel grotere markt: door te stoppen in St-Pierre-des-Corps (Tours) bedien je ook de reizigers naar Nantes en Zuid-Bretagne, en Poitiers is een goede overstapplek voor zowel La Rochelle als Limoges.
Overigens rijden er nu ook al TGV's van Freiburg naar Bordeaux met een soortgelijke reistijd, dus ik vind het een logische aanvulling.
Overigens rijden er nu ook al TGV's van Freiburg naar Bordeaux met een soortgelijke reistijd, dus ik vind het een logische aanvulling.
Re: Kort buitenlands nieuws
Eens, maar hoe vaak worden die stations nu bediend? Ik begrijp weinig van het dienstregelingsmodel van SNCF.
Re: Kort buitenlands nieuws
Je bent niet de enige die het niet snapt waldo79, het is vrijwel volledig vraaggestuurd en er zijn vaak wel een soort patroontijden te vinden, maar in tegenstelling tot elders in West-Europa is dat wel met een marge afhankelijk van de gevoerde haltepolitiek
Interprovinciale treinen stoppen overigens bijna altijd op elk station dat onderweg op de route kan liggen, behalve Vendôme — Villiers-sur-Loir, dat vrijwel alleen maar door korttraject-treinen Paris Montparnasse - Tours bediend wordt.
Interprovinciale treinen stoppen overigens bijna altijd op elk station dat onderweg op de route kan liggen, behalve Vendôme — Villiers-sur-Loir, dat vrijwel alleen maar door korttraject-treinen Paris Montparnasse - Tours bediend wordt.
Er verblijven nu ook al meerdere TGV's in Duitsland, maar zover ik weet nog niet in Frankfurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Er is ongeveer één rechtstreekse vlucht van Frankfurt naar Bordeaux per dag. Die vlucht zou kunnen vervangen door een trein, maar een vlucht van 1:45 is behoorlijk aantrekkelijk tegenover een treinreis van bijna 8 uur.
Bedenk verder dat een trein Frankfurt-Bordeaux ook andere Duitse steden bedient - Karlsruhe, Mannheim - alsmede Straatsburg. Er is bijvoorbeeld ook één rechtstreekse vlucht per dag tussen Straatsburg en Bordeaux. Die zou ook kunnen verdwijnen bij een wat aantrekkelijker treinproduct.
Re: Kort buitenlands nieuws
De meeste mensen in die trein leggen echter niet het volledige traject af. Bordeaux en Straatsburg zijn grote steden, maar onderweg heb je nog andere grootste plaatsen en een belangrijke regionale functie hebben, zoals Metz, Nancy, Reims, Tours en Poitiers, die allemaal in de top 50 grootste steden van Frankrijk staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Kort buitenlands nieuws
Normaal overnachten er ook TGV stellen in Frankfurt, zal hier wel in verweven worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Hoe bedoel je dit precies, waar rijdt de trein om en welke route had ook gekund die 50 minuten sneller zou zijn?
Re: Kort buitenlands nieuws
Een TGV-stop langs een HSL duurt al 7 minuten, en de haltes langs de HSL naar Bordeaux zijn de stations in de centra van die steden. Het schrappen van deze haltes zou al snel die 50 minuten bespaard hebben voor reizigers naar Bordeaux.
Re: Kort buitenlands nieuws
De trein gebruikt de LGV Sud-Ouest maar om de stations St-Pierre-des-Corps, Poitiers en Angoulême aan te doen moet je van de lijn af en dat kost je 54 minuten (non-stop TGV's doen er 1:57 over van Massy TGV naar Bordeaux, deze 2:51).
Zie bijvoorbeeld dit kaartje voor de situatie bij Angoulême.
Re: Kort buitenlands nieuws
De EU ondersteund grensoverschrijdende langeafstandstreinen:
https://transport.ec.europa.eu/news/con ... 3-01-31_en
Tussen de regels kan men lezen dat vermoedelijk Hectorrail nieuwe partner van Flixtrain wordt nadat de samenwerking van Flix en IGE eindigt.
https://transport.ec.europa.eu/news/con ... 3-01-31_en
Tussen de regels kan men lezen dat vermoedelijk Hectorrail nieuwe partner van Flixtrain wordt nadat de samenwerking van Flix en IGE eindigt.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Kort buitenlands nieuws
De nieuwe spoorlijn tussen Oslo en Ski was nog maar een paar dagen open, waarna er na een paar dagen storingen optraden in de Blixtunnel, waar de spoorlijn (bijna) volledig in ligt. Sinds dien rijden er geen treinen over de nieuwe lijn en worden de treinen omgeleid over de oude lijn en is de dienstregeling aangepast: link naar nieuwsbericht op Vy.no.
_______!
_______!
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Kort buitenlands nieuws
Onder de vlag van 'Connecting Europe' (weet je nog, van die trein die vorig jaar langs alle bereikbare EU-hoofdsteden reed?) heeft de Europese Commissie aangekondigd om 10 proefprojecten voor internationale spoorverbindingen te gaan "ondersteunen". Soms bestaande treindiensten die worden verbeterd of verlengd, soms geheel nieuwe verbindingen. Op volgorde van geplande startdatum:
- Hongarije - Oostenrijk - West-Roemenië
- Berlijn - Stockholm (nachttreinen SJ & Snälltaget)
Hamburg - Göteborg/Oslo (dagtrein SJ)
Praag - Kopenhagen (ČD)
Leipzig - Stockholm (Flixtrain) - Parijs - Venetië (nachttrein Midnight Trains)
- München - Zürich (Flixtrain)
- München - Boedapest (Westbahn)
- Amsterdam - Londen ("NS, in samenwerking met Eurostar")
- nachttrein Amsterdam - Barcelona (European Sleeper)
- Rome - München & Milaan - München (FS/DB)
- Lissabon - A Coruña & Lissabon - Madrid (Ilsa)
- Catalonië - Zuid-Frankrijk (FGC)
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort buitenlands nieuws
Met Amsterdam-London heeft de NS toch niks te maken (behalve dat ze waarschijnlijk wat cash vangen voor de rechten op de HSL)
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort buitenlands nieuws
NS rijdt de Eurostar tussen Amsterdam en Brussel, net zoals het dat ook met Thalys doet.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het probleem van de Eurostar is de Brexit. Veel succes met een EU die de Brexit gaat oplossen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik wilde zeggen Frankrijk - Spanje op de laatste plaats terwijl dat helemaal niet zo lastig is, maar er lijkt weer iets van een uurdienst te rijden tussen Cerbère en Port Bou met een redelijke aansluiting naar Barcelona.
Re: Kort buitenlands nieuws
Daar hoeven ze niks voor te doen. Het gaat helemaal vanzelf.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
In België verdwijnen bij de NMBS de goedkope vaste prijzen voor treinreizen voor jongeren (Youth Ticket) en ouderen (Senior Ticket). In plaats daarvan krijgen jongeren en ouderen 40% korting op de prijs van een standaardticket. De Morgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
De korting voor jongeren en ouderen worden cumuleerbaar met een nieuwe generiek kortingskaart. Dat lijkt mij een verdedigbare oplossing, het is best bizar dat ouderen of jongeren voor een enkeltje Leuven - Antwerpen evenveel betalen als voor een enkeltje Hamont - Oostende. De geleverde prestatie is toch ook groter?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Zutrix en 26 gasten