Acties in het streekvervoer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Niet correct zou ik niet persé zeggen, maar ik kan me wel goed voorstellen dat niet alle leden van de bonden persé hetzelfde denken over de punten waarop de onderhandelingen vastliepen.
Het is vooral de vraag hoe de verhoudingen liggen. Want dat de meest activistische leden het hardste schreeuwen zie je natuurlijk overal in de samenleving.
Het is vooral de vraag hoe de verhoudingen liggen. Want dat de meest activistische leden het hardste schreeuwen zie je natuurlijk overal in de samenleving.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Personeel van Arriva en Keolis gaat vanaf donderdag al staken: https://www.destentor.nl/zwolle/donderd ... ~a625faf2/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
.. denk dat dit een bredere strategie is van de bonden: ik hoorde vanochtend Ad Melkert bij Sven op radio1 ook al dat hij zeer verbaasd was dat hun loon bod was afgewezen.. kwam er uiteindelijk op neer dat minister Kuipers toch zal moeten bijstorten om de ziekenhuiszorg overeind te houden.
In de sector van Z2N zal het ministerie van Onderwijs (etc.) wel moeten bijstorten om de gevraagde koopkrachtbehoud / automatische prijscmpensatie te kunnen betalen.
7 pagina's met wensenlijst voor de CAO Universiteiten.. toe maar.
https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... 3-def2.pdf
Re: Acties in het streekvervoer 2022
leuk zo'n enquête maar zo speel je de chauffeurs uit elkaar. De oude garde wil een goeie regeling om te stoppen terwijl de jongere chauffeurs bijvoorbeeld een beter rooster en of salaris wilt.Buzjevur schreef: ↑di 31 jan 2023, 22:15 Slimme zet, die enquête.
In feite zeggen ze hiermee dat ze er niet op vertrouwen dat de bonden hun leden correct vertegenwoordigen. En dat zou best wel eens de vinger op de zere plek kunnen zijn. Blijft de vraag natuurlijk wat ze met de resultaten gaan doen....
En de enquête is zonde van de tijd en het geld want de medewerkers tevredenheid onderzoek van een niet nader te noemen streekvervoerder was bijzonder negatief ingevuld. Met de lijst met punten is niks gedaan. Sowieso is er helemaal geen terugkoppeling gekomen behalve dat het rapport met de "uitslag" bestudeert zou worden. En als je met concullega's praat hoor je ongeveer hetzelfde. Waarom zou de enquête nu wel werken?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Werknemers in het OV weten ondertussen ook wel dat al die enquêtes en onderzoeken onder het personeel vootal dienen voor de bonus van de (team)managers en dat ze er zelf weinig wijzer van worden. Als zo'n onderzoek überhaupt gehouden gaat worden is het dus maar de vraag wat de respons gaat zijn. Ik gok vrij gering.
https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/sta ... 023-01-31/
CNV schreef:
Onafhankelijk onderzoek door werkgevers
Werkgevers geven aan dat ze een “objectieve, onafhankelijke en representatieve peiling” willen houden onder hun medewerkers. Het is natuurlijk merkwaardig dat werkgevers pas geïnteresseerd zijn in de mening en wensen van hun werknemers wanneer deze werknemers op het punt staan actie te gaan voeren. De problemen in de sector zijn overduidelijk, zo`n peiling zal echt geen andere uitkomst geven. Maar onder druk wordt blijkbaar alles vloeibaar. Maar hier trappen we natuurlijk niet in. Want jullie mening en jullie wensen hebben vakbonden verwoord in hun voorstellenbrieven. Met deze zogenaamde onafhankelijke peiling zeggen werkgevers eigenlijk dat zij twijfelen aan hetgeen vakbonden stellen ten aanzien van de hoge werkdruk. En dat ze betwijfelen of er echt zorgen zijn over het materieel, kortom ze zeggen dat ze vakbonden en daarmee dus de leden niet meer als een betrouwbare gesprekspartner zien. Werkgevers kunnen ook proberen op inhoud met ons te overleggen in plaats van weer een duur adviesbureau in te huren.
https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/sta ... 023-01-31/
Dit is geen open brief of iets dergelijks, maar gewoon communicatie tussen de bonden en werkgevers.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
In mijn bedrijf krijgen teammanagers geen bonussen. Nouja, een keer een irischecque van €50 ofzo.
De denkwijze dat een enquête ervoor kan zorgen dat er bonussen komen ontgaat mij een beetje.
Ik hoor dat op rayons als Schiphol, waar de gemiddelde chauffeursleeftijd vrij laag is, de chauffeurs er behoorlijk de P in hebben dat het bod is afgeslagen. Meer loon gaat er niet komen, en aan een prachtige oudedagsregeling waar je over 20-30 jaar wat aan hebt... heb je niets, want tegen die tijd is die allan weer afgeschaft of anders.
Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
De denkwijze dat een enquête ervoor kan zorgen dat er bonussen komen ontgaat mij een beetje.
Ik hoor dat op rayons als Schiphol, waar de gemiddelde chauffeursleeftijd vrij laag is, de chauffeurs er behoorlijk de P in hebben dat het bod is afgeslagen. Meer loon gaat er niet komen, en aan een prachtige oudedagsregeling waar je over 20-30 jaar wat aan hebt... heb je niets, want tegen die tijd is die allan weer afgeschaft of anders.
Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Met het verschil dat het ministerie enig aandeelhouder is van NS. Bij de andere OV-bedrijven ligt dat anders.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ah leuk een enquête. Kunnen de werkgevers de boel weer 2 maanden rekken.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Deze groep wordt inderdaad totaal over het hoofd gezien door de bonden. Ze hebben totaal andere belangen en de eerste die deze groep wèl weet te bereiken gaat daar nog jarenlang profijt van hebben.IIVQ schreef: ↑wo 01 feb 2023, 07:43 Ik hoor dat op rayons als Schiphol, waar de gemiddelde chauffeursleeftijd vrij laag is, de chauffeurs er behoorlijk de P in hebben dat het bod is afgeslagen. Meer loon gaat er niet komen, en aan een prachtige oudedagsregeling waar je over 20-30 jaar wat aan hebt... heb je niets, want tegen die tijd is die allan weer afgeschaft of anders.
Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
Ik begrijp dat die groep oude chauffeurs graag op de barricades gaat. Maar zo werkt deze tijd niet meer. De maatschappij is enorm veranderd. Dat zouden de bonden toch ook moeten zien.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
We weten inmiddels wel hoe je over de vakbonden denkt, dat iedere post herhalen begint wat te vervelen.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Als alle chauffeurs nou de enquête invullen met praat met de vakbond. Zou het dan wel duidelijk zijn voor de werkgevers? Of geven ze er dan toch een eigen draai aan in het voordeel van de werkgevers?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Iedereen draait altijd alles in zijn eigen voordeel. Het mooist zou zijn als de bonden òòk een enquête zouden houden. Is niet veel werk, je komt beter beslagen ten ijs en je maakt van die ontzettends negatievelingen zoals ik het gras voor de voeten weg.
En misschien kan er dan een vervolgstap gemaakt worden naar de overheid toe: "kijk eens we hebben dit van alle kanten belicht en dit is de behoorlijk objectieve situatie. Zo kunnen we niet verder. Doe er wat aan."
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Volgens mij hebben de vakbonden aan de chauffeurs gevraagd wat ze willen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik heb niks gezien over het finale bod van de werkgeversVolgens mij hebben de vakbonden aan de chauffeurs gevraagd wat ze willen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-Voor chauffeurs: nieuwe diensten of aangepast werk, onder druk van stakende collegæ, of juist minder inkomsten (als je staakt)
-Voor planners, logistiek personeel: Diensten aanpassen zonder dat je weet wie wanneer op komt dagen, moeilijk bussen op hun plek houden en volgeladen/getankt houden
-Voor rayonmanagement: Stakingslijsten maken en bijhouden, oveleg met de BAB's, continuebezetting opkomst (dus van ±5:30-18:00 aanwezig zijn, 7d/wk)
-Voor vervoerkundigen en roostermakers: Stakingsdiensten maken
-Voor marketing&accountmanagers: Uitleggen aan vervoersautoriteit en klant waar ze aan toe zijn.
-Voor hoofdkantoor: Bijspringen bij rayonmanagement, moeilijk overleg bonden, financiële gevolgen (minder reizigers- en DRU-opbrengsten) rechtbreien.
En dat alles terwijl het gewone werk ook doorloopt.
Need I say more?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Maar voelen alle chauffeurs, trambestuurders en machinisten zich wel voldoende vertegenwoordigd door de vakbonden?
Misschien denken sommigen er heel anders over en zijn ze wel blij dat nu eindelijk naar hun mening gevraagd wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Vergeet kantoorpersoneel niet. Dat staak traditioneel niet. Maar in het voorstel van de werkgevers zit iets wat de werkdruk van mijn functie potentieel heel erg kan verhogen (13-weeks roosterproces ipv 26). In praktijk valt het wel mee omdat we de afgelopen jaren (al voor covid) het roosterproces een aantal keer 6 of 7x per jaar doorlopen hebben in soms minder dan 2 maand.
Kantoorpersoneel voelt zich vaak werkinhoudelijk totaal niet door de vakbonden vertegenwoordigd. Logisch, als je als vakbond 400 mensen die hetzelfde werk doen of 15 mensen die elk ander werk doen kan vertegenwoordigen, waar ga je voor?
Ook een reden waarom kantoorpersoneel minder staakt is dat, anders dan bij chauffeurs, het werk van gister vandaag alsnog gedaan moet worden.
Kantoorpersoneel voelt zich vaak werkinhoudelijk totaal niet door de vakbonden vertegenwoordigd. Logisch, als je als vakbond 400 mensen die hetzelfde werk doen of 15 mensen die elk ander werk doen kan vertegenwoordigen, waar ga je voor?
Ook een reden waarom kantoorpersoneel minder staakt is dat, anders dan bij chauffeurs, het werk van gister vandaag alsnog gedaan moet worden.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Bij de stakingen ligt de nadruk vaak inderdaad op rijdend personeel, maar de CAO is veel breder. Overigens ook qua loonschalen, die lopen tot 4x modaal voor de hoogste CAO-lonen binnen de CAO OV. En ook die topsalarissen worden verhoogd met hetzelfde percentage bij elke nieuwe CAO. Nu zal het aantal werknemers in die schalen waarschijnlijk wel beperkt zijn, maar het voelt toch vreemd dat bonden die vooral strijden voor het lager ingeschaalde personeel ook indirect de kloof naar de top steeds groter maakt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik (schaal 10) vind het "centen, geen procenten" altijd wel sympathiek. Iedereen er €100 bruto bij. Voor lager betaalden is dat relatief veel meer dan voor hoger betaalden. Daarnaast krijgt een lagerbetaalde er netto veel meer bij (soms meer dan €70) dan een hogerbetaalde (soms maar €52).
En als je met schaal 10 moet zeuren over je inkomen is er iets mis met je uitgavenpatroon.
Ik moest sowieso even wennen in deze bedrijfstak waar ik er elk jaar ongeveer €130 bruto/maand bij krijg, of ik nou heel goed of niet zo goed presteer.
En als je met schaal 10 moet zeuren over je inkomen is er iets mis met je uitgavenpatroon.
Ik moest sowieso even wennen in deze bedrijfstak waar ik er elk jaar ongeveer €130 bruto/maand bij krijg, of ik nou heel goed of niet zo goed presteer.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Denk dat het ook afhankelijk is van bij welke vervoerder het personeel zit.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
En zelfs binnen 1 vervoerder verschilt het bizar veel per concessie. Ik had het bij Twente vele malen beter (qua omstandigheden, werkdruk, collegialiteit, relatie management-chauffeurs, onderhoud voertuigen enzovoort) dan bij PU.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Diensten mogen niet worden aangepast, dan is het besmet werk. Dus wie wil werken rijdt zijn geplande dienst en houdt de hele dienst dezelfde bus. Dit geeft zelden problemen met lege tanks en de electrische bussen worden binnengehouden.IIVQ schreef: ↑wo 01 feb 2023, 17:28
-Voor chauffeurs: nieuwe diensten of aangepast werk, onder druk van stakende collegæ, of juist minder inkomsten (als je staakt)
-Voor planners, logistiek personeel: Diensten aanpassen zonder dat je weet wie wanneer op komt dagen, moeilijk bussen op hun plek houden en volgeladen/getankt houden
-Voor rayonmanagement: Stakingslijsten maken en bijhouden, oveleg met de BAB's, continuebezetting opkomst (dus van ±5:30-18:00 aanwezig zijn, 7d/wk)
-Voor vervoerkundigen en roostermakers: Stakingsdiensten maken
CNV heeft vorige week een ledenraadpleging gehouden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten