Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
dennistd schreef: ↑ma 13 feb 2023, 14:32Op Rotterdam Centraal zijn nu al de bankjes voor de poortjes weggehaald omdat er overlastgevers op zaten. Waar denk je dat die gaan zitten als het OV gratis wordt?
Die retorische vraag is vooral gestoeld op jouw aanname dat met gratis OV deze mensen voortaan in het OV gaan plaatsnemen. Maar je zult toch met wat meer bewijs moeten komen dat er een causaal verband tussen gratis OV en een intocht van gespuis is dan je eigen voorbarige conclusies.
Daarnaast gaan mensen voor 1 of 2 haltes de bus nemen ipv lopen (het is toch gratis) waardoor je veel vaker moet stoppen en de reistijd omhoog gaat.
Ook hier weer: een eigen aanname. Los van het feit dat het hier om gratis OV voor een bepaalde groep mensen gaat, en dus niet iedereen, is het nog maar zeer de vraag of gratis OV daarmee voor 1 à 2 haltes gebruikt gaat worden. En hoewel zo'n vorm van gratis OV heus wel drempelverlagend zal werken voor dit soort situaties, is het ook nog maar de vraag of dat nu tot zo'n significante toename in dit soort korte ritjes gaat leiden dat dat inderdaad nadelig uit gaat pakken voor de totale reistijd.
Dat was bij een eerder proef (weliswaar met een andere doelgroep, ik dacht 65+) wel een van de resultaten, het gratis OV werd vooral als alternatief voor de fiets gebruikt.
dennistd schreef: ↑ma 13 feb 2023, 14:32
Daarnaast gaan mensen voor 1 of 2 haltes de bus nemen ipv lopen (het is toch gratis) waardoor je veel vaker moet stoppen en de reistijd omhoog gaat.
Dat klopt alleen als er in de huidige constellatie haltes zijn die niet of minder vaak worden aangedaan. Het maakt voor de rijtijden niet uit of je mensen hebt die van halte 1 naar halte 2, 1 naar 3, 1 naar 4, 1 naar 5 gaan of dat je mensen hebt die van 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4, 4 naar 5 gaan. Uiteindelijk moet je dan toch op alle haltes stoppen.
En ik denk dat in stadsverkeer het percentage haltes dat aangedaan wordt per rit best hoog ligt.
Vergeet niet dat de reistijd in bussen en sommige trams ook juist verkort wordt doordat er niet meer in- en uitgecheckt hoeft te worden (als ov volledig gratis is, en niet alleen voor enkele doelgroepen). Op sommige haltes kan dat wel een minuut schelen in de halteertijd, als ik zie hoeveel het in- en uitstappen wordt vertraagd door de ov-chipkaartlezers. Zeker nu die nog eens extra traag zijn geworden sinds de komst van OVpay. Daarnaast kost een incidentele reiziger die nog een kaartje bij de chauffeur wil halen, ook aardig wat tijd.
Daarnaast maak je winst als vervoersbedrijf doordat je je verkoopafdeling en transactie-infrastructuur kunt aftuigen. Dat bespaarde geld kan besteed worden aan een verbeterde dienstverlening (meer materieel, meer personeel, hogere frequentie etc.).
dennistd schreef: ↑ma 13 feb 2023, 14:32
Daarnaast gaan mensen voor 1 of 2 haltes de bus nemen ipv lopen (het is toch gratis) waardoor je veel vaker moet stoppen en de reistijd omhoog gaat.
Dat klopt alleen als er in de huidige constellatie haltes zijn die niet of minder vaak worden aangedaan. Het maakt voor de rijtijden niet uit of je mensen hebt die van halte 1 naar halte 2, 1 naar 3, 1 naar 4, 1 naar 5 gaan of dat je mensen hebt die van 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4, 4 naar 5 gaan. Uiteindelijk moet je dan toch op alle haltes stoppen.
En ik denk dat in stadsverkeer het percentage haltes dat aangedaan wordt per rit best hoog ligt.
Over het algemeen is het nu zo dat reizigers instappen op haltes 1 en 2, en er vervolgens uitstappers zijn op haltes 4, 6, 7, 10, 11 en 13. En soms nog wel een enkele instapper later hoor, maar niet veel en lang niet altijd.
Gratis is misschien niet het beste, maar het tarievenhuis wat in Brabant een jaar of tien geleden van toepassing was zou op zich prima landelijk toegepast kunnen worden.
Dit gewoon beschikbaar maken voor de mensen die onder het sociaal minimum leven (meedoenregeling op landelijke schaal) en dan maandabonnementen maken van bijvoorbeeld € 10,- per maand of € 100,- per jaar.
Durashift schreef: ↑ma 13 feb 2023, 22:10
Dát het openbaar vervoer een flinke klap betaalbaarder mag voor mensen met een smalle beurs kan ik mij wel voorstellen.
Als het OV het vervoermiddel voor mensen met een kleine beurs wordt, jaag je wellicht midden en hogere inkomens het OV uit (voor zover dat niet al het geval is). Kijk naar de VS, waar de bus bekendstaat als de loser cruiser.
Het OV zou voor iedereen een stuk betaalbaarder moeten worden. Want met de huidige prijzen is het zonder abonnement, korting of aanbieding voor de incidentele reiziger absoluut niet aantrekkelijk om het OV te nemen.
In de VS is nog veel meer mis, dus dat zou ik nou niet meteen als voorbeeld nemen hoe naar OV te kijken. Maar een prijsverlaging van het OV in het algemeen is natuurlijk ook een idee dat het onderzoeken waard is. Betaald vanuit de belastingen - solidariteit, sterkste schouders, dat soort on-Amerikaanse dingen.
In Nederland heb je volgens mij globaal drie soorten OV-belevingen, die vooral regionaal bepaald zijn:
* regio's waar vooral scholieren en minder bedeelden in de bus zitten (vooral in het noorden en oosten van het land, maar bijv. ook Zeeland)
* regio's waar ook forensen veel gebruik maken van het OV (vooral van/naar middelgrote kernen in de brede Randstad)
* de grote steden, waar het OV veel gebruikt wordt door mensen met allerlei leeftijden en sociaal-economische achtergronden
Als je het OV aantrekkelijker wil maken, gaat mijn voorkeur ook uit naar lagere OV-tarieven en OV-abonnementen voor iedereen.
De kosten hiervan kunnen worden gedekt door:
* ofwel een beperkte belastingverhoging voor de hogere inkomens
* ofwel een specifieke belasting op milieu-onvriendelijk vervoer, bijv. een forse verhoging van de vliegtaks, of een beperkte verhoging van de dieselaccijnzen
Durashift schreef: ↑ma 13 feb 2023, 22:10
Dát het openbaar vervoer een flinke klap betaalbaarder mag voor mensen met een smalle beurs kan ik mij wel voorstellen.
Als het OV het vervoermiddel voor mensen met een kleine beurs wordt, jaag je wellicht midden en hogere inkomens het OV uit (voor zover dat niet al het geval is). Kijk naar de VS, waar de bus bekendstaat als de loser cruiser.
Het OV zou voor iedereen een stuk betaalbaarder moeten worden. Want met de huidige prijzen is het zonder abonnement, korting of aanbieding voor de incidentele reiziger absoluut niet aantrekkelijk om het OV te nemen.
Ik denk dat de situatie in de VS toch wel ietsje anders is dan die in Nederland...
Ik ben niet zo overtuigd of dit wel een goed plan is. Ze proberen hier iets aan de 'achterkant' te compenseren voor wat er aan de 'voorkant' misgaat (te weinig inkomsten t.o.v. uitgaven). Bovendien kun je de kosten ook drukken door het ov aantrekkelijk te maken voor meer mensen. Daarmee genereer je meer inkomsten en kun je de kosten verdelen over meer mensen. Zo kan het ov goedkoper worden voor iedereen, zonder dat je een bepaalde groep meer laat betalen ten gunste van een andere groep, hoe sympathiek dat ook klinkt.
Durashift schreef: ↑ma 13 feb 2023, 22:10
Dát het openbaar vervoer een flinke klap betaalbaarder mag voor mensen met een smalle beurs kan ik mij wel voorstellen.
(..)
Het OV zou voor iedereen een stuk betaalbaarder moeten worden. Want met de huidige prijzen is het zonder abonnement, korting of aanbieding voor de incidentele reiziger absoluut niet aantrekkelijk om het OV te nemen.
Is het niet altijd zo geweest dat incidenteel met het OV reizen het duurst / onaantrekkelijk is?
Als OV bedrijf heb je eigenlijk ook niet zoveel aan die incidentele reiziger. Liever iemand die vier avonden in de week de bus neemt, toch?
Zodra OVpay overal beschikbaar is, zal dat verschil voor een deel genivelleerd zijn. Dan kan de incidentele reiziger zonder OV-chipkaart immers ook op saldo reizen, zoals de wat minder incidentele reiziger die met de OV-chipkaart op saldo reist. Verschil met abonnementhouders zal je altijd houden, tenzij je zulke rigoureuze maatregelen neemt als Duitsland qua tarieven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aangezien OV-pay niet direct wordt afgeschreven zou het toch ook mogelijk moeten zijn om een deel van de voordelen zonder abonnement toe te kunnen passen. Automatisch aftoppen als er meer wordt gereisd dan de prijs van een ritkaart/dagkaart, kortingstarief in de daluren.
Een OV-Pauperkaart geeft uiteindelijk hetzelfde probleem als de toeslagen, je kan opeens teveel inkomen hebben en dan moet je hem stopzetten of terugbetalen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef: ↑wo 15 feb 2023, 07:05
Aangezien OV-pay niet direct wordt afgeschreven zou het toch ook mogelijk moeten zijn om een deel van de voordelen zonder abonnement toe te kunnen passen. Automatisch aftoppen als er meer wordt gereisd dan de prijs van een ritkaart/dagkaart, kortingstarief in de daluren.
Ook bij direct afschrijven blijft het natuurlijk mogelijk korting toe te passen door een bepaald bedrag later terug te storten.
Een OV-Pauperkaart geeft uiteindelijk hetzelfde probleem als de toeslagen, je kan opeens teveel inkomen hebben en dan moet je hem stopzetten of terugbetalen?
Onder het huidige politieke gesternte zou ik ook voor dit soort situaties vrezen. Liever dan ook dat er eerst weer eens wat vertrouwen richting de burger terug bij de overheid komt, in plaats van zoals nu standaard van kwade intenties uit te gaan.
Is er onderzoek gedaan naar wat goedkoper OV oplevert? Als het ervoor zorgt dat de OV-reizen vooral in de plaats komen van reizen die anders met de fiets/te voet gemaakt worden is de vraag wat je ermee opschiet. Ook mensen met een lager inkomen zijn dan alsnog duurder uit. Als je het wil gebruiken om mensen uit een sociaal isolement te halen kun je het beter specifiek oplossen dan generiek de prijzen verlagen. En als je inkomens wil nivelleren hebben we daar al een methode voor (de belastingen).
Heel toevallig is daar vrij recent nog onderzoek over gedaan door het KiM: link. Het blijkt vooral nieuwe mobiliteit te generen en niet zozeer autogebruik te verminderen. Andere onderzoeken (bijvoorbeeld n.a.v. het gratis OV in Hasselt) laten zien dat als er substitutie is, dit vooral om voetgangers en fietsers gaat en niet om automobilisten.
Tegelijk met goedkoper OV moet je autogebruik duurder maken natuurlijk. Daarnaast belastingvrije reiskostenvergoeding voor de auto alleen toestaan als er niet redelijkerwijs met het OV gereisd kan worden (reistijd meer dan 2x zo lang bijvoorbeeld).
Het aantal meldingen van NS-personeel over agressie is vorig jaar gestegen met 30 procent, zegt de vervoerder. Die vraagt de overheid opnieuw om meer bevoegdheden om verbaal en fysiek geweld aan te kunnen pakken.