Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Het doel is kennelijk de trein aantrekkelijker maken. Dus verdrievoudigen we in sommige gevallen de prijzen. 7,80 voor eerl retour senior was wel erg goedkoop. Maar ik kan me voorstellen dat je de incidentele senior wel ziet verdwijnen. Een senior heeft niet zo snel iets aan een vast traject kaart in tegenstelling tot een student
Re: Kort buitenlands nieuws
Het lijkt me dat er nog wel voordelige tickets voor senioren overblijven. Dus voor een weglopen van de incidenteel reiziger ben ik niet zo bang.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het lijkt me een volgende stap in de vereenvoudiging van het kaartjesassortiment van de NMBS. Wat positief bedoeld is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geen gratis treinkaartjes meer voor veteranen uit de 1e wereldoorlog dan?
En wat te denken van die werkloze zeelui
En wat te denken van die werkloze zeelui
Re: Kort buitenlands nieuws
Men moet wel zeggen dat de tickets in Belgie tot nu toe vergeleken met andere landen bijna over-goedkoop waren en ik ken ook geen land waar zo veel verschillende groepen een voordeel krijgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Zo verwarrend vind ik het kaartjesassortiment nou ook weer niet. Er zijn veel mogelijkheden, maar het is best duidelijk wat goedkoper is, zeker in de app.
Wat afschaffing betreft: het natuurlijk eigenlijk bizar dat je hetzelfde betaalt voor Leuven-Antwerpen en Leuven-Arlon. Of je nou een half uurtje of drie uur in de trein zit, je betaalt hetzelfde. Al helemaal omdat dit de ritkaarten als Youth Multi (ex-go pass) en Student Multi (spotgoedkoop op je traject) nog buiten beschouwing laat.
Voor korte afstanden is het inderdaad juist nadelig - zo betaal ik voor de 20 min naar Brussel 6,10 met een standaard kaartje, en heb ik dus weer niks aan de jongerenkorting. Als het wordt omgezet in iets van een standaard kortingspercentage voor alle tickets met een maximumprijs voor de lange afstanden, zou dat geweldig zijn. Dan hebben mensen nog steeds vrijheid om door het land te reizen (in tegenstelling tot soms in NL, waar ik naar Maastricht met vrienden liever een auto regelde...), maar doet het meer recht aan de echte kosten van de rit.
Wat afschaffing betreft: het natuurlijk eigenlijk bizar dat je hetzelfde betaalt voor Leuven-Antwerpen en Leuven-Arlon. Of je nou een half uurtje of drie uur in de trein zit, je betaalt hetzelfde. Al helemaal omdat dit de ritkaarten als Youth Multi (ex-go pass) en Student Multi (spotgoedkoop op je traject) nog buiten beschouwing laat.
Voor korte afstanden is het inderdaad juist nadelig - zo betaal ik voor de 20 min naar Brussel 6,10 met een standaard kaartje, en heb ik dus weer niks aan de jongerenkorting. Als het wordt omgezet in iets van een standaard kortingspercentage voor alle tickets met een maximumprijs voor de lange afstanden, zou dat geweldig zijn. Dan hebben mensen nog steeds vrijheid om door het land te reizen (in tegenstelling tot soms in NL, waar ik naar Maastricht met vrienden liever een auto regelde...), maar doet het meer recht aan de echte kosten van de rit.
請勿靠近車門
Re: Kort buitenlands nieuws
Na twee stakingen in een week vanwege geweld tegen treinbegeleiders, is de NMBS vandaag een campagne gestart tegen agressie. Er wordt ook in de trein van alles over omgeroepen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/09 ... -op-trein/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/09 ... -op-trein/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Helaas zal ook een dergelijke campagne geen verandering teweegbrengen. Of zoals wij in een Duits spreekwoord zeggen: "Das Kind ist im Brunnen!"*
* (= men moet een deksel op een put leggen voordat een kind naar beneden valt en niet achteraf)
* (= men moet een deksel op een put leggen voordat een kind naar beneden valt en niet achteraf)
Re: Kort buitenlands nieuws
“Spoorblunder van de eeuw”: Spanje spendeert 260 miljoen euro aan nieuwe treinen die te groot zijn om door tunnels te rijden
In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.
TVdB 07-02-23, 19:18 Laatste update: 07-02-23, 19:23 Bron: The Telegraph, El Confidencial
De gênante blunder heeft tot een ware ‘blame game’ geleid tussen Renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, en Adif, het staatsbedrijf belast met de uitbreiding van het Spaanse spoorwegnet. Maar er wordt ook in de richting van de regering gewezen, aangezien het ministerie van Transport de fout veel te laat heeft opgemerkt.
Lees meer
In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.
TVdB 07-02-23, 19:18 Laatste update: 07-02-23, 19:23 Bron: The Telegraph, El Confidencial
De gênante blunder heeft tot een ware ‘blame game’ geleid tussen Renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, en Adif, het staatsbedrijf belast met de uitbreiding van het Spaanse spoorwegnet. Maar er wordt ook in de richting van de regering gewezen, aangezien het ministerie van Transport de fout veel te laat heeft opgemerkt.
Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens dit bericht zou de European Sleaper naar Barcelona al vanaf december gaan rijden. Mij klinkt het wat voorbarig, ook omdat ik er nog niks over gehoord heb via hun nieuwsbrief of andere bronnen. Ook omdat ze pas net voldoende materieel hebben voor de trein naar Praag Berlijn 3x per week. Al zou ik het toe zou juichen.
https://openrotterdam.nl/van-rotterdam- ... r-kan-het/
https://openrotterdam.nl/van-rotterdam- ... r-kan-het/
Re: Kort buitenlands nieuws
In het Nederlands spreken we van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Maar ook in het Nederlands was het vroeger blijkbaar het kind dat verdronk: https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/ui ... en-de-put/
Re: Kort buitenlands nieuws
Bedankt voor deze uitleg!
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik hoorde afgelopen nacht, op radio 1, René Passet (oud ANWB filelezer die nu in Denemarken woont) dat a.s. 21 februari een beslissing over de aanleg van metrolijn M5 in Kopenhagen valt.
Mogelijk wordt die lijn op termijn doorgetrokken naar Zweden, Malmö.
Dat vinden sommige inwoners aan Deense zijde een beetje griezelig.. want de criminaliteitscijfers in Malmö zijn niet zo goed als in Kopenhagen..
Tja.. per (auto)brug en trein komt dat geteisem natuurlijk niet naar de Deense kant.
https://ground.news/article/copenhagen- ... mo-station
Artikel zit achter een ledenmuur.
Mogelijk wordt die lijn op termijn doorgetrokken naar Zweden, Malmö.
Dat vinden sommige inwoners aan Deense zijde een beetje griezelig.. want de criminaliteitscijfers in Malmö zijn niet zo goed als in Kopenhagen..
Tja.. per (auto)brug en trein komt dat geteisem natuurlijk niet naar de Deense kant.
https://ground.news/article/copenhagen- ... mo-station
Artikel zit achter een ledenmuur.
Re: Kort buitenlands nieuws
Zoals wel vaker blijkt dit weer eens iets te zijn wat gigantisch uit proportie is getrokken. De fout was al ontdekt voor dat er ook maar iets gebouwd is en er is alleen een vertraging in de levering door gekomen. https://www.railjournal.com/fleet/no-co ... ays-mitma/Etienne schreef: ↑vr 10 feb 2023, 08:35 “Spoorblunder van de eeuw”: Spanje spendeert 260 miljoen euro aan nieuwe treinen die te groot zijn om door tunnels te rijden
In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.
TVdB 07-02-23, 19:18 Laatste update: 07-02-23, 19:23 Bron: The Telegraph, El Confidencial
De gênante blunder heeft tot een ware ‘blame game’ geleid tussen Renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, en Adif, het staatsbedrijf belast met de uitbreiding van het Spaanse spoorwegnet. Maar er wordt ook in de richting van de regering gewezen, aangezien het ministerie van Transport de fout veel te laat heeft opgemerkt.
Lees meer
Re: Kort buitenlands nieuws
HLN is dan ook wel een Vlaamse krant die wel uit is op clickbait
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort buitenlands nieuws
Een infraproject dat uitloopt. Gelukkig hebben wij dat in Nederland helemaal nooit
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is op zich een goede praktische oplossing, maar wel erg slordig dat er geen goede profielspecificaties van die tunnels zijn.railjournal.com schreef:The train design process will follow “a comparative approach,” Mitma says, following the dimensions of the rolling stock currently operating on these routes rather than published specifications.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
KLM BIEDT EXTRA STOELEN IN THALYS AAN ALS ALTERNATIEF VOOR VLUCHT BRUSSEL - SCHIPHOL
SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.
Bron en meer: Luchtvaartnieuws.nl
SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.
Bron en meer: Luchtvaartnieuws.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort buitenlands nieuws
Ten laste van de "gewone" Thalys-passagier? Of hebben de treinen tussen Amsterdam en Brussel nog voldoende capaciteit?VIRM schreef: ↑wo 15 feb 2023, 18:56 KLM BIEDT EXTRA STOELEN IN THALYS AAN ALS ALTERNATIEF VOOR VLUCHT BRUSSEL - SCHIPHOL
SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort buitenlands nieuws
Met e320 materieel zou er wel meer extra ruimte gecreëerd moeten worden.
Hoor trouwens wel dat de vorige keer dat ze een vlucht "vervangen" hadden ze op de resterende vluchten gewoon grotere vliegtuigen hadden ingezet.
Hoor trouwens wel dat de vorige keer dat ze een vlucht "vervangen" hadden ze op de resterende vluchten gewoon grotere vliegtuigen hadden ingezet.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort buitenlands nieuws
Eerst pleiten voor meer mensen met de trein gaan ipv vliegtuig. Nu zeuren dat ze onze plek innemen in de trein
Re: Kort buitenlands nieuws
Zo een stap is geen probleem als er voldoende ruimte in de trein is om de extra passagiers op te vangen. Als niet bestaat de kans dat passagiers die geen plek in de trein krijgen dan toch maar met de auto gaan of met de resterende vluchten, voor welke dan misschien een groter toestel nodig is. Overigens gaat minstens de ochtendvlucht van AMS naar BRU en terug gepland met een B737 (soms zelfs een -900), dus het grootste toestel voor korte afstanden wat KLM heeft.
Re: Kort buitenlands nieuws
Thalys heeft toch het zwaartepunt op Parijs-Brussel/Amsterdam/Keulen, niet per se op Brussel-Amsterdam. Harde getallen heb ik niet, maar het lijkt me dat er ruimte is in de Thalys tussen Amsterdam en Brussel. Het is niet de afstand waarop ver van te voren wordt geboekt, en op korte termijn is de Thalys zo veel duurder dan de IC Brussel dat het marktaandeel ook niet enorm hoog zal zijn.
請勿靠近車門
Re: Kort buitenlands nieuws
Vrijdag 10 maart staking bij de NMBS, De Lijn, MIVB (en waarschijnlijk ook TEC) vanwege onderfinanciering van overheidsdiensten en hervorming van het perequatiesysteem van de ambtenarenpensioenen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230227_93908060
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/27 ... -10-maart/
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vakbond ... 2023-02-27
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230227_93908060
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/27 ... -10-maart/
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vakbond ... 2023-02-27
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten