Bij de Melanchthonweg hangt alleen een stationsnaambord boven de ingangen in de blauw-witte Rotterdamse stijl voor metrolijn E. Er staat geen paal met een grote gele M net als de bij de metrostations van lijn A t/m D.Dexter schreef:Ik vraag me trouwens af hoe het nieuwe metrostation Blijdorp gemarkeerd wordt, met de gele M of met een nieuw bord voor Randstadrail. En hoe zit dat eigenlijk bij station Melanchtonweg?
Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Dat zou wel het handigste zijn, maar ik ben bang dat ze het in Den Haag als een anexatie/invasie/provocatie (doorhalen wat niet van toepassing is) zien als daar op de haltes een grote gele Rotterdamse metro-M verschijnt...iljitsch schreef:Het zou toch beter zijn als ze van de kreet randstadrail afstapten en het gewoon metro cq (snel)tram noemen, of alleen de HTM-lijnen randstadrail.Dexter schreef:Ik vraag me trouwens af hoe het nieuwe metrostation Blijdorp gemarkeerd wordt, met de gele M of met een nieuw bord voor Randstadrail. En hoe zit dat eigenlijk bij station Melanchtonweg?
Ik hoop van ganser harte dat ze in Rotterdam niet zover doorslaan met de stationsaanduidingen als in Amsterdam en alle bestaande stations op lijn D tot Slinge in 'Randstadrail/Metro'-stations worden ombenoemd. Het GVB had bij de komst van lijn 51 alle metrostations tussen CS en Spaklerweg omgedoopt tot metro/sneltramstations. Een misser met een hoofdletter M. Welk vervoersbedrijf degradeerd nou z'n eigen vervoerssysteem?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Aangezien 'RandstadRail' volgens de RET officieel niet meer bestaat ( ;) ), gok ik op een gele M bij de ingang.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Nee hoor, zo zie ik het niet. Het is juist cool dat we (nouja, ik woon er officieel al een jaar niet meer en praktisch 2,5 jaar) in Den Haag de Rotterdamse metro op bezoek krijgen.
Het blijft natuurlijk irritant dat je die twee verschillende systemen hebt: brede hoge metro's en smallere lagere trams, maar ja je gaat niet perrons van een meter hoog overal bij Haagse tramhaltes aanleggen en netzomin de perrons van de Rotterdamse metro verlagen. Als je dan vasthoudt aan een gelijkvloerse instap is dit systeem met hoge en lage delen van het perron de uitkomst...
Ik heb nog enige hoop dat in de toekomst de HTM misschien chipkaartlezers gaat neerzetten op sommige haltes maar dat zal wel even gaan duren.
Het blijft natuurlijk irritant dat je die twee verschillende systemen hebt: brede hoge metro's en smallere lagere trams, maar ja je gaat niet perrons van een meter hoog overal bij Haagse tramhaltes aanleggen en netzomin de perrons van de Rotterdamse metro verlagen. Als je dan vasthoudt aan een gelijkvloerse instap is dit systeem met hoge en lage delen van het perron de uitkomst...
Ik heb nog enige hoop dat in de toekomst de HTM misschien chipkaartlezers gaat neerzetten op sommige haltes maar dat zal wel even gaan duren.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Is jouw agenda op, laten we zeggen, 31 maart 's avonds al gevuld?Dexter schreef:Dat zou wel het handigste zijn, maar ik ben bang dat ze het in Den Haag als een anexatie/invasie/provocatie (doorhalen wat niet van toepassing is) zien als daar op de haltes een grote gele Rotterdamse metro-M verschijnt...
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Ik ben het totaal niet mee eens dat de RET nu afwilt van de naam/ merk Randstadrail.
Om het nu een metro lijn te maken en geen randstadrail lijn is ook belachelijk.
De RET wist waar ze voor instemde en voor tekende toen het contract werd afgesloten.
Zodra er op Den Haag CS een geel roterdamse M verschijnt ben ik samen met andere hagenezen een van de eerste die dit bord om laag halen.
Wat betreft de ov Shitkaart lezers, het is inderdaad erg verwarend. Ik gok er op dat de HTM echt geen lezers op de haltes gaan plaatsen aangezien de RR voertuigen van de HTM alemaal 20 lezers aanbord hebben.
Om het nu een metro lijn te maken en geen randstadrail lijn is ook belachelijk.
De RET wist waar ze voor instemde en voor tekende toen het contract werd afgesloten.
Zodra er op Den Haag CS een geel roterdamse M verschijnt ben ik samen met andere hagenezen een van de eerste die dit bord om laag halen.
Wat betreft de ov Shitkaart lezers, het is inderdaad erg verwarend. Ik gok er op dat de HTM echt geen lezers op de haltes gaan plaatsen aangezien de RR voertuigen van de HTM alemaal 20 lezers aanbord hebben.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Lezers op de halte is natuurlijk ook weer verwarrend: dan zou je in sommige trams in Den Haag op de halte moeten inchecken en in andere weer in het voertuig. En dan moet je het als reiziger natuurlijk ook weer niet verwarren en op de halte inchecken en in het voertuig uitchecken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Dat is dus hetzelfde als nu. Waarom zou je trouwens niet zowel in het voertuig als op de halte kunnen inchecken?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Nouja, het is nu alleen verwarrend op Laan van NOI, Voorburg 't Loo, Leidschendam Voorburg, Forepark en Leidschenveen: dat zijn toch wel heel wat minder haltes als alles van lijn 3 en 4 in Den Haag
Op de halte inchecken en in het voertuig uitchecken werkt niet omdat de apparatuur dan herkent dat je niet in dat voertuig bent ingecheckt (voertuignummer wordt geregistreerd bij inchecken in het voertuig). Andersom zou het enige probleem kunnen zijn dat het systeem aan een andere vervoerder gekoppeld is waardoor de incheckhalte niet herkent wordt.
Oplossing zou zijn de apparatuur zo in te stellen als bij Arriva en Veolia: die herkent geen voertuignummers en checkt je zelfs nog keurig uit als je uitgestapt bent en de kaart in een volgend voertuig voor de lezer houdt.
Op de halte inchecken en in het voertuig uitchecken werkt niet omdat de apparatuur dan herkent dat je niet in dat voertuig bent ingecheckt (voertuignummer wordt geregistreerd bij inchecken in het voertuig). Andersom zou het enige probleem kunnen zijn dat het systeem aan een andere vervoerder gekoppeld is waardoor de incheckhalte niet herkent wordt.
Oplossing zou zijn de apparatuur zo in te stellen als bij Arriva en Veolia: die herkent geen voertuignummers en checkt je zelfs nog keurig uit als je uitgestapt bent en de kaart in een volgend voertuig voor de lezer houdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Technisch is dat blijkbaar mogelijk. Maar ja, met die methode weten HTM en RET natuurlijk weer niet hoeveel reizigers er met de HTM cq. RET tussen Den Haag Centraal en Leidschenveen reizen (en was daar de chipkaart niet eigenlijk gewoon voor bedoeld?) -O-
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Precies, de hoofdletter M. De sneltram is op zijn retour in Amsterdam, en zo prijkt sinds een aantal maanden een grote witte M op een blauwe kubus op het Centraal Station. De rest van het centrum zal ook wel snel aangepast worden. Opvallend is dat lijn 51 tegenwoordig als enige aangekondigd wordt als "deze metro gaat naar Amstelveen Westwijk"Dexter schreef:Het GVB had bij de komst van lijn 51 alle metrostations tussen CS en Spaklerweg omgedoopt tot metro/sneltramstations. Een misser met een hoofdletter M.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Een goed systeem lijkt me om inchecken altijd in het voertuig te doen maar uitchecken ook op belangrijke knooppunten op de halte mogelijk te maken om zo de uitstapsnelheid te bevorderen. Dat moet dan wel steeds omgeroepen worden.
Wat ook mooi zou zijn is als je op een RET/HTM halte incheckt en dan in een HTM-tram stapt die RET checkin ongedaan gemaakt wordt tijdens de HTM checkin.
Met deze twee zaken erbij heb je dan een redelijk sluitend systeem.
Wat ook mooi zou zijn is als je op een RET/HTM halte incheckt en dan in een HTM-tram stapt die RET checkin ongedaan gemaakt wordt tijdens de HTM checkin.
Met deze twee zaken erbij heb je dan een redelijk sluitend systeem.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Mag het hier dan weer gaan over het station Blijdorp? :)
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Wou je dan een metro-invasie gaan voorbereiden? :DChauf21 schreef:Is jouw agenda op, laten we zeggen, 31 maart 's avonds al gevuld?Dexter schreef:Dat zou wel het handigste zijn, maar ik ben bang dat ze het in Den Haag als een anexatie/invasie/provocatie (doorhalen wat niet van toepassing is) zien als daar op de haltes een grote gele Rotterdamse metro-M verschijnt...
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Ben je al begonnen met stickertjes plakken?Dexter schreef:Dat zou wel het handigste zijn, maar ik ben bang dat ze het in Den Haag als een anexatie/invasie/provocatie (doorhalen wat niet van toepassing is) zien als daar op de haltes een grote gele Rotterdamse metro-M verschijnt...
In de gauwigheid zag ik afgelopen weekend een gele M op een van de stationsnaamborden van halte Leidschenveen!
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Nee, ik pak het grootser aan: Ben begonnen met het uit de grond trekken van de M-palen in de Alexanderpolder, want dat zijn toch maar 'M'-onwaardige sneltramhaltes. Volgende keer dat ik richting de werkplaats Leidschendam ga, plant ik er meteen onderweg een paar neer. Oh ja en ook bij station Blijdorp (zo nu kan niemand zeggen dat we off-topic gaan).
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Weer een metrostation opgelevert met een nieuw stukje indrukwekkend spoor, dus eerste instantie was ik vol lof, maar om eerlijk te zijn twijfel ik nu een beetje of deze grote investering wel zo'n goed idee was!
Want het is wel zo dat deze 1,4 km metro aanleggen naar blijdorp wel heel duur is.
Blijdorp is eigelijk met de tram en bus wel vrij snel te bereiken en dan denk ik bij me zelf had je als gemeente niet veel beter er voor kunnen kiezen om een metro te verlennen tussen Rhoon en Oud-beijrland of tussen Cappele a d Ijsel en Nieuwenkerk ad Ijsel?
Je zou iedergeval tienduizende inwoners sneller openbaar vervoer geven!
Want het is wel zo dat deze 1,4 km metro aanleggen naar blijdorp wel heel duur is.
Blijdorp is eigelijk met de tram en bus wel vrij snel te bereiken en dan denk ik bij me zelf had je als gemeente niet veel beter er voor kunnen kiezen om een metro te verlennen tussen Rhoon en Oud-beijrland of tussen Cappele a d Ijsel en Nieuwenkerk ad Ijsel?
Je zou iedergeval tienduizende inwoners sneller openbaar vervoer geven!
Laatst gewijzigd door 88122903 op ma 22 mar 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Station Blijdorp is een 'bijkomend voordeel' van de verbinding tussen de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet, dus dat geld is heus niet alleen voor Blijdorp bedoeld geweest. Men geeft nu de inwoners van Pijnacker en Berkel en Rodenrijs sneller openbaar vervoer
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Ik vraag me af hoeveel dagjesmensen op weg naar de dierentuin hier uit gaan stappen...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Niet veel denk ik, aangezien het station midden in de wijk Blijdorp ligt (aan de Statenweg). Vanaf daar is het nog een eindje lopen naar de oude ingang. Ik denk dat veel mensen de nieuwe tramlijn een comfortabeler alternatief zullen vinden :)
@88122903: het grootste voordeel is dat de oude Hofpleinlijn aangesloten is, waardoor RandstadRail eindelijk wat meer vruchten af zal werpen op dit traject (afgezien van nieuwe flashy metro's). Je kunt nu immers vanuit Pijnacker, Berkel etc. rechtstreeks naar het centrum, waarbij je vroeger slechts tot het Hofplein kwam
@88122903: het grootste voordeel is dat de oude Hofpleinlijn aangesloten is, waardoor RandstadRail eindelijk wat meer vruchten af zal werpen op dit traject (afgezien van nieuwe flashy metro's). Je kunt nu immers vanuit Pijnacker, Berkel etc. rechtstreeks naar het centrum, waarbij je vroeger slechts tot het Hofplein kwam
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6483
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Bovendien valt het best tegen met hoe goed de wijk Blijdorp bereikbaar is per bus en tram. Als je in de buurt van tram 25 of bus 33 woont gaat het nog wel maar als je midden in de wijk woont (waar het metrostation komt) dan valt het nu wel tegen. Er is nu weliswaar een tramlijn naar diergaarde blijdorp maar dan moet je alsnog extra overstappen als je naar het centrum wil en met de metro hoeft dat straks niet meer. De diergaarde is dit moment wel goed bereikbaar maar veel mensen weten niet dat met blijdorp niet alleen de dierentuin bedoeld wordt.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Wat is tegenwoordig?NS-Reiziger schreef:Opvallend is dat lijn 51 tegenwoordig als enige aangekondigd wordt als "deze metro gaat naar Amstelveen Westwijk"
Die afroep die jij citeert zit er inmiddels alweer 5 jaar in... :@
For Your Railroad Adventures
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Als de Diergaarde Blijdorp een secundaire in/uitgang zou bouwen op de hoek van de Stadhoudersweg/Van Aerssenlaan, zou metrostation Blijdorp wel een stuk aantrekkelijker worden voor bezoekers die met de metro willen komen. Het is dan hooguit 100 meter lopen van het metrostation naar de dierentuin.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam: Metrostation Blijdorp zo goed als klaar
Ik kan de afroep al bijna horen.
'Metroftafjon ......... Bwijdorp. .......... Diergaarde. ........ Metroftafjon .............. Bwijdorp.'
'Metroftafjon ......... Bwijdorp. .......... Diergaarde. ........ Metroftafjon .............. Bwijdorp.'
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten