Eigenlijk is het ongelofelijk dat de landelijke overheden en Europa in dit soort kansloze projecten stappen. Dit geld had elders in Nederland en Vlaanderen veel nuttiger besteed kunnen wordenVinny schreef: ↑ma 11 apr 2022, 19:25Het is vooral politieke onwil. Vlaanderen kan natuurlijk best op eigen initiatief de spoorlijn reactiveren. Het gedeelte is slechts 'tijdelijk buiten dienst' en daarnaast is er door Europa en Nederland 32 miljoen euro geïnvesteerd in de lijn tussen Lanaken en Maastricht. Duur grapje voor infrastructuur waar maar 3 treinen gebruik van hebben gemaakt.
Treinverbinding Maastricht-Luik
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Een internationale verbinding vereist gewoon veel geduld; er is geen vanzelfsprekende vervoersvraag. Pas na een tijdje zul je merken dat er reizigersgroei ontstaat omdat mensen dan bijv. voor opleiding of werk ook kijken naar iets over de grens. Als de verbinding na twee jaar ophoudt, zal niemand dat aandurven.The Greyhound schreef: ↑wo 13 apr 2022, 18:28Als in die twee jaar het aantal reizigers laag blijft en je geen groei of zelfs een daling van het aantal reizigers ziet, heeft het weinig zin om door te gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Overheid betekent ook altijd politiek en politici stappen vaak in kansloze projecten. Wij hebben hier ook buslijnen, welke alleen rijden omdat sommige politici dat graag wilden maar reizigers zijn op deze lijnen maar nauwelijks te vinden.........The Greyhound schreef: ↑wo 13 apr 2022, 18:31 Eigenlijk is het ongelofelijk dat de landelijke overheden en Europa in dit soort kansloze projecten stappen. Dit geld had elders in Nederland en Vlaanderen veel nuttiger besteed kunnen worden
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar dan is het wel de vraag of je door al die wijzigingen niet een deel van je vroegere reizigers bent kwijtgeraakt, die je vervolgens niet zo makkelijk meer terugkrijgt?PHS schreef: ↑wo 13 apr 2022, 17:24 Mja, Arriva gooide het lijnennet volledig op de schop toen ze de concessie overnamen van Veolia. Veel van die wijzigingen zijn inmiddels teruggedraaid of nog een keer gewijzigd omdat ze niet bleken te werken. Voor de reiziger misschien onrustig, aan de andere kant vind ik het goed dat er in Limburg een beetje wordt geëxperimenteerd; in andere concessies is men vaak niet zo met vernieuwing bezig. Uiteindelijk kan de reiziger daar weer van profiteren.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het kan niet lang genoeg duren: Arriva krijgt een extra jaar vertraging en mag pas in dienstregeling 2024 (dus per december 2023) door gaan rijden naar Luik. Bron van de uitspraak is een woordvoerder van de Nederlandse provincie Limburg. Precieze reden van het verdere uitstel lijkt niet publiekelijk bekend.
Oorspronkelijk artikel van La Meuse (in het Frans) staat achter een betaalmuur, maar is ook beschikbaar in de knipselkrant van Infrabel; zie de post op HGBTF voor de links.
Oorspronkelijk artikel van La Meuse (in het Frans) staat achter een betaalmuur, maar is ook beschikbaar in de knipselkrant van Infrabel; zie de post op HGBTF voor de links.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hier het artikel zonder paywall
Dus ook geen reden genoemd voor het uitstel. Wel een paar lekkere dagen voor het spoor in de Provincie Limburg; geen Maaslijn, geen LIMAX« Nous aurons une vue plus claire à la fin de cette année et nous pourrons alors donner un délai plus précis sur les prochaines étapes de la liaison », a indiqué un porte-parole de la province néerlandaise de Limbourg. Mars 2023 constitue en tout cas la dernière échéance en vue de faire une demande d’horaire pour 2024.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er wordt verwezen naar een Nederlandse woordvoerder, dus ik neem aan dat de inhoudelijke informatie niet anders is. Lijkt me dat als de problemen zich voordoen vanwege Belgisch geneuzel ze beter iemand van Infrabel kunnen bellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Daar kon je natuurlijk op wachten. Als de wil er aan de Belgische kant was geweest had de trein er al lang gereden met ontheffing voor het voorlopig ontbreken van ERTMS. Wellicht is men in België bang dat de fraaie en goed onderhouden Flirts te veel afsteken bij de verpauperde staat van het Belgische spoorwegmaterieel in Luik en wil men deze promotie voor aanbesteden van spoorverbindingen het liefst zo lang mogelijk buiten de deur houden.DDietzen schreef: ↑za 23 apr 2022, 11:19 Het kan niet lang genoeg duren: Arriva krijgt een extra jaar vertraging en mag pas in dienstregeling 2024 (dus per december 2023) door gaan rijden naar Luik. Bron van de uitspraak is een woordvoerder van de Nederlandse provincie Limburg. Precieze reden van het verdere uitstel lijkt niet publiekelijk bekend.
Oorspronkelijk artikel van La Meuse (in het Frans) staat achter een betaalmuur, maar is ook beschikbaar in de knipselkrant van Infrabel; zie de post op HGBTF voor de links.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Zal de reden met Belgische eisen te maken hebben om maar andere bedrijven van het spoor te houden?PHS schreef: ↑za 23 apr 2022, 11:24 Hier het artikel zonder paywall
Dus ook geen reden genoemd voor het uitstel. Wel een paar lekkere dagen voor het spoor in de Provincie Limburg; geen Maaslijn, geen LIMAX« Nous aurons une vue plus claire à la fin de cette année et nous pourrons alors donner un délai plus précis sur les prochaines étapes de la liaison », a indiqué un porte-parole de la province néerlandaise de Limbourg. Mars 2023 constitue en tout cas la dernière échéance en vue de faire une demande d’horaire pour 2024.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat zou zomaar kunnen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik zoek er nog niets achter. Arriva weet niet zeker of de treinen in december van dit jaar daadwerkelijk in België kunnen rijden en heeft dus geen treinpaden aangevraagd bij Infrabel. Daar is de inschrijving voor december 2022 gesloten dus dan schuift het een jaar op.
De toelatingsprocedure voor nieuwe treinen in België is berucht, het duurt lang en de eisen zijn streng. Stadler heeft bovendien nog geen enkele ervaring met de toelating van treinen in België.
Wellicht ben ik naïef, maar ik zie hier nog geen opvallende obstructietactieken.
De toelatingsprocedure voor nieuwe treinen in België is berucht, het duurt lang en de eisen zijn streng. Stadler heeft bovendien nog geen enkele ervaring met de toelating van treinen in België.
Wellicht ben ik naïef, maar ik zie hier nog geen opvallende obstructietactieken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bij DSO kwam ik net een foto tegen van twee Arriva Flirts welke vanwege proefritten in Hasselt verblijven.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Linkje erbij is allicht aardig, ze staan in dit fototopic: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10342394
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Gelukkig zien de stellen er niet uit alsof ze in België hebben overnacht... oh wacht...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Pardon, pardon.....Daniel schreef: ↑ma 06 feb 2023, 19:38 Linkje erbij is allicht aardig, ze staan in dit fototopic: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10342394
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Is er minder beveiliging? Of meer 'jeugdproblematiek'? Of hebben Belgen een hekel aan Nederlandse treinen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nou,kijk maar eens goed naar de Belgische treinen.Vooral de breaks en de varkensneuzen zijn vaak aan de beurt
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Go Rheinland (ex-NVR) heeft de aanmeldingen voor de treinpaden voor de dienstregeling 2024 bekend gemaakt. Citaat met behulp van Google Translate:
RE 18 (Liège – Maastricht – Heerlen – Aachen Hbf)
Na ombouw naar ETCS in België en bijbehorende ombouw van de voertuigen is de geplande uitbreiding van Maastricht naar Luik haalbaar. Dit wordt uitgevoerd door de tot nu toe in Herzogenrath beginnende treinen vanuit Maastricht via Maastricht-Randwyck, Eijsden, Visé (BE) en Bressoux (BE) naar Luik-Guillemins te verlengen. Tussen Eijsden en Aachen Hbf rijdt de tweede dienst van de RE 18 elk half uur, zodat tussen Herzogenrath en Eijsden een patroon van 30 minuten kan worden aangeboden. Een verlenging van de tweede dienst van Herzogenrath naar Aachen Hbf is vanwege
gebrek aan infrastructuur (bijv. uitbreiding van het platform Aachen-Schanz tot een bruikbare lengte van 210 m) niet mogelijk.
Het is nog in discussie of maandag tot en met zaterdag in de ochtend en avond en zondag en op feestdagen de hele dag een verlenging van de tussenritten vanuit Herzogenrath via Heerlen richting Eindhoven (met tussenstops Sittard, Roermond en Weert) mogelijk is. Een definitief besluit is nog in behandeling aan Nederlandse zijde. Indien de aansluiting naar Eindhoven in deze paden mogelijk is streeft Go Rheinland naar een doorgaande verbinding met Aachen Hbf aan Duitse zijde. In de consequentie kan de RE 4 (RRX) in de betreffende paden niet meer op Aachen-Schanz stoppen.
Bron: https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf
RE 18 (Liège – Maastricht – Heerlen – Aachen Hbf)
Na ombouw naar ETCS in België en bijbehorende ombouw van de voertuigen is de geplande uitbreiding van Maastricht naar Luik haalbaar. Dit wordt uitgevoerd door de tot nu toe in Herzogenrath beginnende treinen vanuit Maastricht via Maastricht-Randwyck, Eijsden, Visé (BE) en Bressoux (BE) naar Luik-Guillemins te verlengen. Tussen Eijsden en Aachen Hbf rijdt de tweede dienst van de RE 18 elk half uur, zodat tussen Herzogenrath en Eijsden een patroon van 30 minuten kan worden aangeboden. Een verlenging van de tweede dienst van Herzogenrath naar Aachen Hbf is vanwege
gebrek aan infrastructuur (bijv. uitbreiding van het platform Aachen-Schanz tot een bruikbare lengte van 210 m) niet mogelijk.
Het is nog in discussie of maandag tot en met zaterdag in de ochtend en avond en zondag en op feestdagen de hele dag een verlenging van de tussenritten vanuit Herzogenrath via Heerlen richting Eindhoven (met tussenstops Sittard, Roermond en Weert) mogelijk is. Een definitief besluit is nog in behandeling aan Nederlandse zijde. Indien de aansluiting naar Eindhoven in deze paden mogelijk is streeft Go Rheinland naar een doorgaande verbinding met Aachen Hbf aan Duitse zijde. In de consequentie kan de RE 4 (RRX) in de betreffende paden niet meer op Aachen-Schanz stoppen.
Bron: https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En verdwijnt de NMBS trein dan, of blijft die ook? De s18900 komt zo te zien in het andere halve uur te rijden dan de huidige 5350.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Doordeweeks of in het weekend op het andere halve uur? De 5350 rijdt nu namelijk in het ene halve uur doordeweeks (met aansluiting op de IC-12 Welkenraedt <-> Kortrijk) en op het andere halve uur in het weekend (met aansluiting op de IC-01 Eupen <-> Oostende).
Ik kan me voorstellen dat de NMBS zelf tot Visé blijft rijden op het andere half uur, maar geen idee.
Ik kan me voorstellen dat de NMBS zelf tot Visé blijft rijden op het andere half uur, maar geen idee.
Laatst gewijzigd door umbusko op do 23 feb 2023, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik kan me niet voorstellen dat de NMBS dan nog zelf naar Maastricht blijft rijden, waarom zouden ze die moeite nog doe als Arriva er al rijdt?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er was vanuit de provincie ooit de wens om een halfuurdienst te hebben op Luik - Maastricht, dus als de 5350 blijft rijden kan deze samen met de 18900 een halfuurdienst gaan vormen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als de Belgen wel zelf die tweede trein blijven rijden zou het een slimme zet zijn om die op Eijsden te laten keren zodat je dan met overstap 2× per uur van Luik naar Maastricht kan en andersom.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Vraag me echt af of daarvoor vraag is, de planning is nu toch 1x per uur naar Luik?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het zou wel de aansluitingen in Luik verbeteren. Met al die uurdiensten daar zit je soms 50 minuten op het station te koekeloeren, doordeweeks richting Luxemburg en in het weekend richting Namen bijvoorbeeld. Maar ik vrees dat als de NMBS blijft rijden, dat het dan niet meer dan Visé-Luik wordt. En er zijn natuurlijk nog de twee P-treinen tussen Visé en Brussel; die zullen wel blijven neem ik aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten