Acties in het streekvervoer
Re: Acties in het streekvervoer
In het verleden hadden deelnemende chauffeurs een bordje "gratis vervoer" op de deur. Waarom zou het toen wel kunnen en nu ineens voor problemen zorgen?
Re: Acties in het streekvervoer
Omdat de maatschappij verhard is en je dus direct een teringlijer bent als men bij jou wel moet betalen. Net zoals dat ik altijd een teringlijer was omdat ik altijd wel vroeg waar iemand naartoe moest en dan dus een 5-6 zone kaartje verkocht als iemand 5 zones meewilde. Want de meeste chauffeurs vragen het niet en slaan gewoon 1-2 zones aan. En dat is dan normaal en daar meent men dan recht op te hebben. En dan komen ze dus bij mij, en dan reken ik dus wel het goede tarief, en dan ben ik ineens de teringlijer. Zo gaat dat tegenwoordig. Ze zijn niet blij dat ze bij de stakende chauffeur dan gratis meemogen, nee, ze zijn dan verontwaardigd dat ze bij de niet-staker wel moeten betalen. Zo is de maatschappij helaas deze dagen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Aan de andere kant, uitgaande van de uitspraak uit 2003, zegt de rechtbank:Bemined schreef: ↑wo 01 mar 2023, 13:03 Het lijkt me ook niet dat de bonden kunnen besluiten dat alle bussen gratie zouden zijn, want dan zou men dit ook opdwingen aan werkwilligen die niet vanuit de stakingskas gecompenseerd worden. Bij metro en trein waar poortjes op het perron staan zou dat in de praktijk dus alsnog neerkomen op dat het niet mag want die poortjes kun je niet alleen openen als de eervolgende trein door een stakende machinist gereden wordt.
Dus dan zou het eigenlijk ook redelijk zijn om de poortjes constant open te zetten.Ten slotte is in dit verband nog van belang dat de onderhavige actie een collectieve actie van werknemersbonden betrof, welke meer in de risicosfeer van de arbeiders als groep dan in die van de werkgevers ligt. De werkgevers waren dan ook gerechtigd de salariskorting toe te passen jegens hun gehele personeel, ongeacht de vraag of - en in welke mate - iedere werknemer daadwerkelijk aan de actie heeft deelgenomen.
Re: Acties in het streekvervoer
Wat ik ervan begreep is dat de bonden destijds volhielden slechts 5% te staken. Dat was het deel van de totale loontijd die abc kwijt waren aan kaartverkoop en -controle. Ze vonden het prima als de werkgevers 5% van het salaris zouden inhouden.
De rechter heeft toen gezegd dat dat niet kon: je staakt of je staakt niet, je kan niet staken voor de korte duur van het productieproces dat geld oplevert en dan slechts die tijd niet-betaling rechtvaardigen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ze weliswaar productief waren, maar slechts een klein deel bijdroegen aan de waardevermeerdering in het productieproces, en dus de werkgevers een groot deel van het loon mochten inhouden - en bovendien omdat het een vakbondsactie was, bij iedereen (in die tijd waren stakingspercentages veel hoger dan nu).
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als dat nu zou plaatshebben, en of de werkgevers dan tot een lock-out over zouden gaan.
Nitein-Repart: Dreigen met hoge boetes vanuit de opdrachtgevers zal niet zoveel zin hebben. Die boeteclausules moeten er vantevoren al zijn (je mag niet zomaar termen bij een contract bijverzinnen) en als ze er zijn, zijn ze vaak al actief.
Maar dat lost het probleem niet op. De werkgevers kunnen onder dreiging van hoge boetes wel een hoger loon gaan betalen, maar daar wordt de businesscase niet beter van, en dan lopen ze daarna alsnog verlies. Bovendien zijn die boetes vaak ook weer niet zó hoog, denk aan enkele tonnen of miljoenen. Een slarisverhoging van 8% éxtra kost op een concessie met 400 medewerkers al gauw anderhalf miljoen op jaarbasis en daar heb je nog járen last van.
De rechter heeft toen gezegd dat dat niet kon: je staakt of je staakt niet, je kan niet staken voor de korte duur van het productieproces dat geld oplevert en dan slechts die tijd niet-betaling rechtvaardigen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ze weliswaar productief waren, maar slechts een klein deel bijdroegen aan de waardevermeerdering in het productieproces, en dus de werkgevers een groot deel van het loon mochten inhouden - en bovendien omdat het een vakbondsactie was, bij iedereen (in die tijd waren stakingspercentages veel hoger dan nu).
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als dat nu zou plaatshebben, en of de werkgevers dan tot een lock-out over zouden gaan.
Nitein-Repart: Dreigen met hoge boetes vanuit de opdrachtgevers zal niet zoveel zin hebben. Die boeteclausules moeten er vantevoren al zijn (je mag niet zomaar termen bij een contract bijverzinnen) en als ze er zijn, zijn ze vaak al actief.
Maar dat lost het probleem niet op. De werkgevers kunnen onder dreiging van hoge boetes wel een hoger loon gaan betalen, maar daar wordt de businesscase niet beter van, en dan lopen ze daarna alsnog verlies. Bovendien zijn die boetes vaak ook weer niet zó hoog, denk aan enkele tonnen of miljoenen. Een slarisverhoging van 8% éxtra kost op een concessie met 400 medewerkers al gauw anderhalf miljoen op jaarbasis en daar heb je nog járen last van.
Re: Acties in het streekvervoer
Je zou haast zeggen dat je dan iets zou kunnen proberen met arbeidsvoorwaarden en werkdruk...Vergrijzing slaat toe bij Connexxion: “Komende jaren vallen steeds meer ritten uit”
Connexxion maakt zich zorgen over het aantal buschauffeurs. Volgens de vervoersmaatschappij vallen busritten in de regio Alkmaar geregeld uit en wordt dat in de toekomst alleen maar meer. De oorzaak: vergrijzing onder buschauffeurs.
"We weten wanneer mensen met pensioen gaan, dus zien het probleem van veraf aankomen", vertelt Rick de Vries aan Streekstad Centraal. Volgens de woordvoerder van Connexxion gaat bij sommige standplaatsen de helft van de chauffeurs binnen vijf jaar met pensioen. "En dan hebben we het nog niet over het personeelstekort wat er nu al is. We zijn heel druk bezig met het werven van nieuwe chauffeurs."
Maar van een leien dakje gaat dat zeker niet, benadrukt de zegsman. "We staan vaak op banenmarkten en daarnaast adverteren geregeld om nieuwe chauffeurs te krijgen. Het is gewoon lastig. We vissen samen met andere vervoerders in dezelfde vijver."
Een oplossing voor de vergrijzing is om gepensioneerde chauffeurs terug te vragen, maar volgens De Vries is dat niet de oplossing. "Mensen weten vaak heel goed wat ze willen als ze met pensioen gaan. We vinden het belangrijk dat mensen zelf beslissen of ze door blijven werken en dat ze zich niet verplicht voelen."
"Het vak van een buschauffeur is niet een kwestie van uren op een stoel zitten en naar buiten kijken. Je moet scherp zijn en het vak willen blijven uitoefenen."
Re: Acties in het streekvervoer
"Het vak van een buschauffeur is niet een kwestie van uren op een stoel zitten en naar buiten kijken. Je moet scherp zijn en het vak willen blijven uitoefenen."
Met alle respect, het is nou niet een baan waar je voor gestudeerd moet hebben. Wat dat betreft worden ze nu al rijkelijk beloond voor ongeschoold werk.... Ik zou als busmaatschappij inzetten op autonoom rijdende bussen, in Noorwegen zijn ze er al mee aan het testen. Kwestie van tijd dat al die klagende buschauffeurs vervangen worden door computers en al dat gestaak verstelt dat proces alleen maar. Zie ook de NS die de conducteurs er uit wil gaan werken, een machinist kan de deuren ook prima laten sluiten.
Met alle respect, het is nou niet een baan waar je voor gestudeerd moet hebben. Wat dat betreft worden ze nu al rijkelijk beloond voor ongeschoold werk.... Ik zou als busmaatschappij inzetten op autonoom rijdende bussen, in Noorwegen zijn ze er al mee aan het testen. Kwestie van tijd dat al die klagende buschauffeurs vervangen worden door computers en al dat gestaak verstelt dat proces alleen maar. Zie ook de NS die de conducteurs er uit wil gaan werken, een machinist kan de deuren ook prima laten sluiten.
Re: Acties in het streekvervoer
Wat is dit nou weer voor bullshit? Buschauffeurs worden allerminst overbetaald voor het verantwoordelijke werk dat zij doen. Zij moeten ervoor zorgen dat hun bussen veilig door het verkeer heen komen en dat hun reizigers heelhuids en zo punctueel mogelijk van A naar B komen. Daar mag best een goed loon tegenover staan. Hoewel de looneisen van de vakbonden allerminst realistisch zijn, is een loonsverhoging wel terecht.
Daarnaast staat autonoom rijden nog dusdanig in de kinderschoenen dat ik het niet realistisch acht dat ik een volledig autonoom verkeer mee mag maken, met een resterende levensverwachting van nog een jaar of zestig. Dat is niet alleen omdat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is, maar ook wetgeving staat autonoom rijden in de weg.
Daarnaast staat autonoom rijden nog dusdanig in de kinderschoenen dat ik het niet realistisch acht dat ik een volledig autonoom verkeer mee mag maken, met een resterende levensverwachting van nog een jaar of zestig. Dat is niet alleen omdat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is, maar ook wetgeving staat autonoom rijden in de weg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Acties in het streekvervoer
Precies dat. De salarissen zijn zeer genereus voor een functie die geeneens mbo-niveau heeft.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Acties in het streekvervoer
De waarheid ligt in het midden. Buschauffeur zijn is niet extreem moeilijk, maar zeker niet ongeschoold: er wordt MBO-niveau verwacht, daarnaast krijg je een stevige rijopleiding en nog een interne opleiding, en wordt je continue bijgeschoold.
Er rust wel een grote verantwoordelijkheid op je, vanwege de veiligheid van je passagiers en de overige verkeersgebruiker, terwijl je bovenmatig in complexe verkeerssituaties rijdt (door een shared space of schoolgebied rijden met 15 ton met uitslaande achterkant vergt wat meer van je dan je voertuig op de snelweg binnen de lijntjes houden).
Daarnaast verwacht ik niet dat voertuigen snel personeelsloos worden: Zelfs bij zelfrijdend verwacht ik een servicehost aan boord, voor de (sociale) veiligheid, een beetje als de DLR. En zelfrijdend gaat inderdaad nog zéker 15 jaar duren.
Voor het vereiste opleidingsniveau verdient een buschauffeur behoorlijk goed, voor de verantwoordelijkheid niet slecht, maar ook niet top.
Er rust wel een grote verantwoordelijkheid op je, vanwege de veiligheid van je passagiers en de overige verkeersgebruiker, terwijl je bovenmatig in complexe verkeerssituaties rijdt (door een shared space of schoolgebied rijden met 15 ton met uitslaande achterkant vergt wat meer van je dan je voertuig op de snelweg binnen de lijntjes houden).
Daarnaast verwacht ik niet dat voertuigen snel personeelsloos worden: Zelfs bij zelfrijdend verwacht ik een servicehost aan boord, voor de (sociale) veiligheid, een beetje als de DLR. En zelfrijdend gaat inderdaad nog zéker 15 jaar duren.
Voor het vereiste opleidingsniveau verdient een buschauffeur behoorlijk goed, voor de verantwoordelijkheid niet slecht, maar ook niet top.
Re: Acties in het streekvervoer
Opleidingsniveau en verantwoordelijkheid zouden eigenlijk niets te maken moeten hebben met het salaris. In principe gaat het om schaarste, hoe lastiger het is om personeel te vinden hoe meer je moet bieden. Overigens hoeft dat niet per se in de vorm van een algehele salarisverhoging, het kan ook zijn dat je nieuw personeel simpelweg een trede hoger in laat stromen om de vacature aantrekkelijker te maken voor starters.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer
Als je treinen of metro's kunt rijden zonder aanwezig personeel zal dat vast ook wel kunnen bij zelfrijdende bussen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer
De crux bij zelfrijdende bussen versus zelfrijdende treinen/metro's is natuurlijk dat die laatste een geheel eigen baan hebben. Een zelfrijdende bus heeft natuurlijk te maken met andere onvoorspelbare weggebruikers. Dit zal i.t.t. bij metro's/treinen altijd zo blijven en daar moet de software wel klaar voor zijn. Daarnaast zijn er nog wat juridische en ethische hordes te nemen. Een voorbeeld daarvan is laat je een bus bij een onvermijdbaar ongeval een bejaarde medemens doodrijden of laat je het voertuig over een klein kind heen rijden?
🍉
Re: Acties in het streekvervoer
Voor zover ik weet zijn bij de paar systemen waar geen personeel achter de knoppen zit nog steeds wel personeelsleden aanwezig in de voertuigen en/of de stations. Die zijn daar om naast de sociale veiligheid voor de reizigers ook personeel snel ter plaatsen te hebben mocht er iets mis gaan of moest een voertuig toch handmatig bestuurd worden.sirvinniei schreef: ↑do 02 mar 2023, 19:00 Als je treinen of metro's kunt rijden zonder aanwezig personeel zal dat vast ook wel kunnen bij zelfrijdende bussen.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Acties in het streekvervoer
Uiteraard zijn er wel personeelsleden aanwezig rondom het vervoer, maar zeker bij metrosystemen lang niet (overal) in ieder voertuig.
Re: Acties in het streekvervoer
Geschoold en verantwoordelijk zijn dan ook twee totaal verschillende dingen, die vaak verwisseld worden door met name mensen die vinden dat ze boven anderen staan.RTBS schreef: ↑do 02 mar 2023, 16:51 "Het vak van een buschauffeur is niet een kwestie van uren op een stoel zitten en naar buiten kijken. Je moet scherp zijn en het vak willen blijven uitoefenen."
Met alle respect, het is nou niet een baan waar je voor gestudeerd moet hebben. Wat dat betreft worden ze nu al rijkelijk beloond voor ongeschoold werk.... Ik zou als busmaatschappij inzetten op autonoom rijdende bussen, in Noorwegen zijn ze er al mee aan het testen. Kwestie van tijd dat al die klagende buschauffeurs vervangen worden door computers en al dat gestaak verstelt dat proces alleen maar. Zie ook de NS die de conducteurs er uit wil gaan werken, een machinist kan de deuren ook prima laten sluiten.
Re: Acties in het streekvervoer
Ik heb een "hoge" opleiding (Ingenieur aan twéé universiteiten). Mijn directe collega is banketbakker van opleiding, wat we nu MBO-3 zouden noemen.
Ik merk in de resultaten van efficiency niet echt dat ik het veel beter doe dan hij. Ik denk zelfs dat hij véél veter is in bepaalde aspecten van het werk. Andere ben ik weer beter in, maar ik denk dat dat verschil meer zit in mijn IT-achtergrond (maar daar was ik met MBO-IT ook gekomen) en dat hij een jaar voor zijn pensioen sommige dingen bewust niet meer oppakt terwijl ik daar juist voor ben gaan zitten.
Ik zou niet zomaar het werk van buschauffeur kunnen doen, of sneller door de opleiding komen dan anderen. Het hele concept van "hoger" moeten we loslaten.
Ik merk in de resultaten van efficiency niet echt dat ik het veel beter doe dan hij. Ik denk zelfs dat hij véél veter is in bepaalde aspecten van het werk. Andere ben ik weer beter in, maar ik denk dat dat verschil meer zit in mijn IT-achtergrond (maar daar was ik met MBO-IT ook gekomen) en dat hij een jaar voor zijn pensioen sommige dingen bewust niet meer oppakt terwijl ik daar juist voor ben gaan zitten.
Ik zou niet zomaar het werk van buschauffeur kunnen doen, of sneller door de opleiding komen dan anderen. Het hele concept van "hoger" moeten we loslaten.
Re: Acties in het streekvervoer
CNV schreef:
Stakingsuitkering declareren bij meerdere vakbonden vanaf 6 maart niet meer mogelijk
Vakbonden CNV en FNV schrijven steeds meer leden in. Dat is natuurlijk ontzettend goed nieuws en daar zijn we heel blij om. Maar lidmaatschap bij een vakbond moet niet lucratieve business worden.
Stakingsuitkering bij één vakbond
Als werknemers bij zowel FNV als CNV lid willen worden, dan is dat uiteraard hun goed recht. Echter, wij zien nu tijdens de staking dat steeds meer werknemers het dubbele lidmaatschap zien als creatieve oplossing om de loonderving tijdens de stakingsdagen te compenseren. Deze werknemers hebben zich bij CNV Vakmensen en FNV ingeschreven als lid en schrijven zich tijdens de stakingsdagen bij beide vakbonden in als staker en om zodoende ook tweemaal een stakingsuitkering te ontvangen. In veel gevallen is de tweemaal netto stakingsuitkering meer dan wat de werkgever tijdens de stakingen aan loon inhoudt.
Dit vinden vakbonden onwenselijk en dit is ook niet waarvoor de stakingsuitkering bedoeld is. Je bent immers niet lid van de vakbond om daar een slaatje uit te slaan. Het bestuur van CNV Vakmensen en het bestuur van FNV hebben daarom besloten dat een lid die bij beide vakbonden een lidmaatschap heeft, zich bij één van de vakbonden kan inschrijven als staker en dus ook maar van één vakbond een stakingsuitkering ontvangt.
Re: Acties in het streekvervoer
Is wel verrekte slim natuurlijk. En als op die manier veel meer chauffeurs bereid zijn om te staken dan is het misschien het overwegen waard om dat toch door de vingers te zien, omdat er dan uiteindelijk misschien toch resultaat bereikt wordt wat met een lagere stakingsbereidheid misschien niet gebeurt. Op de lange termijn profiteert iedereen er dan van.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer
Dat is gewoon de boel besodemieteren. Je weet dat als je gaat staken, de inkomsten lager gaan zijn. Accepteer dat of ga gewoon werken. Niet van twee walletjes gaan lopen eten.
(Dit bericht is niet specifiek gericht aan Tom).
(Dit bericht is niet specifiek gericht aan Tom).
🍉
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Ik vind het niet zo enorm raar. Met het lidmaatschap betaal je (deels) de stakingskas. Bij het staken krijg je dat deels terug. Volgens de vakbond-logica zou het lidmaatschap ook minder moeten zijn bij de 2de bond.
Re: Acties in het streekvervoer
Ik ben zeker niet bekend met vakbonden en stakingsvergoedingen, maar als je van twee bonden lid bent krijg je dus tweemaal vergoeding, want de FNV en CNV zijn geen partners van elkaar. Als je daarom pas sinds deze langdurige staking ook bij de andere van de twee lid wordt, doe je dat mijns inziens alleen om er dubbel stakingsgeld mee op te strijken. En dat staat wat mij betreft gelijk aan de boel bedonderen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
In dat geval is de bedondering "Pas op het moment van een staking lid worden". En volgens mij wordt dat al afgevangen door een termijn van lid zijn voordat je een uitkering kan krijgen tijdens stakingen?
Re: Acties in het streekvervoer
Als dat zo is hadden de bonden niet met dit statement naar buiten gekomen, dunkt mij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Acties in het streekvervoer
Hoe kan de ene vakbond eigenlijk weten dat iemand ook van de andere vakbond lid is?
Re: Acties in het streekvervoer
NOS:
De bonden mogen namen van stakers niet uitwisselen vanwege privacywetgeving. De bonden nemen zich wel voor om bij het inschrijven van stakers beter op te letten. "Als mensen eerst naar tafel A gaan en dan naar tafel B bij het inschrijven, dan valt dat op." Wie betrapt wordt krijgt een terugvordering in de bus.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten