Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Z2N schreef: ↑do 09 mar 2023, 09:54
Overigens staat in deze brief ook dat de provincie eist van de vervoerders dat uiterlijk per 8 juli 2023 de volledige dienstregeling weer wordt gereden, en de problemen door personeelstekort daarmee verholpen zijn. Dat wordt nog krap...
Het is nog niet op de website gecommuniceerd, maar U-OV zet op 2 april de eerste opschalingsstap.
8 juli is aannemelijk ook start vakantiedienst, dus in veel gevallen wordt dan nu al de volledige dienstregeling gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Gamma schreef: ↑do 09 mar 2023, 10:29
Maar lijn 35 was juist bedoeld voor een hele snelle verbinding tussen station Driebergen-Zeist (waar zelfs max 10 minuten werd gewacht op de trein) en USP, om zo de reizigersstromen te kunnen spreiden. Als je lijn 35 die extra haltes van lijn 50 geeft, help je dat concept om zeep.
Het verschil in geplande rittijd is twee minuten. En bovendien: doordat de tijden van de IC's geklapt zijn is de noodzaak voor zo'n snelle verbinding minder groot, de treintijden op Driebergen-Zeist sluiten namelijk niet meer goed aan op de collegetijden van de UU/HU. Door vaker te stoppen in Zeist is de lijn ook voor Zeist zelf nuttig.
U-OV is vandaag begonnen met de consultatie van de dienstregeling 2024. Enkele grote dingen die mij opvallen:
*Lijn 35 vervalt helemaal
*Lijn 74 rijdt voortaan altijd naar Driebergen-Zeist, maar via Zeist-Centrum
*Lijn 74 krijgt een andere route in Zeist-West
*Lijn 6 wordt geknipt op Utrecht Centraal, de pendel naar Galgenwaard wordt lijn 9 en gaat frequenter rijden.
Best wat mooie wijzigingen, lijn 84/284 is ook wel het benoemen waard vind ik, mooi bedacht. In de bijlagen overigens ook een opvallend dingetje: lijn 28 gaat definitef over op 21m bussen.
Goed dat een snelle rechtstreekse verbinding vanuit Vianen weer terug komt, dat hele stuk door Nieuwegein met de 74 is erg lang.
Opvallend dat er veel ritten worden toegevoegd op momenten dat het nét te druk is: einde van de spits op bijvoorbeeld de 3 en 28 en in de piek van de (ochtend)spits op de 27 en 29.
De 21 meter bussen voor op de 28, zou U-OV daar de ex-Amstelland Meerlanden capacity's voor gebruiken?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
In 2024 zouden er sowieso 13 capacity's vrij moeten komen uit Groningen. 9 oudere lijn 15 en 4 lijn 6. Aangevuld met een aantal van ex-Amstelland moet je een heel end kunnen komen.
A ha, duidelijk. Lichtelijk off-topic, maar welke voertuigen komen er dan te rijden op lijnen 6 en 15 in Groningen?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rooddolfijn schreef: ↑di 11 apr 2023, 21:49
A ha, duidelijk. Lichtelijk off-topic, maar welke voertuigen komen er dan te rijden op lijnen 6 en 15 in Groningen?
15 met Mercedes Benz Ecitaro 18m
6 met Ebusco 3.0 18m
Lijn 45 schreef: ↑di 11 apr 2023, 22:24
Is het overigens de bedoeling dat de eerder vanwege personeelstekort vervallen ritten op o.a. lijn 34 weer gaan rijden?
Die zouden eigenlijk per 3 april weer zijn gaan rijden, maar die opschaling is uitgesteld wegens nog onvoldoende personeel om dat ook betrouwbaar te kunnen gaan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De slinger die lijn 7 maakt bij de Kanaalweg vind ik wel apart. Zou die omgeving niet beter bediend kunnen worden met een nieuwe halte voor de lijnen 4, 5 (en straks spitslijn 14) aan de westzijde langs de Weg der Verenigde Naties? Aan de oostzijde ligt daar al een halte.
Dan kan lijn 7 een (wellicht kortere) route gaan rijden over bijvoorbeeld de Van Zijstweg - Grebbebergweg - Van Bijnkershoeklaan en daarmee een deel van Kanaleneiland ontsluiten waar nu geen bushalte in de buurt is en waar bijvoorbeeld wel veel scholen zijn. Ook hoeft lijn 7 dan straks niet over de trambaan te rijden langs halte Jaarbeursplein (zie plannen Lombokplein), zodat daar minder congestie ontstaat.
De Grebbeberglaan lijkt mij geen goede straat voor een buslijn, aangezien er een middelbare school staat in de Grebbeberglaan. Bovendien is via de Van Zijstweg niet korter, de route wordt pas korter als je via de Koningin Wilhelminalaan en de Churchilllaan gaat, maar dan verliest het gebied ten westen van de Beneluxlaan zijn OV verbinding.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Die halte Overste den Oudenlaan bij de Sowetobrug lag voorheen op de Overste den Oudenlaan zelf, net voor de kruising bij de trambaan, en was toen dus echt in twee richtingen uitsluitend voor lijn 7. Dat is allemaal veranderd toen daar de kruising een jaar of tien geleden is aangepast. Feitelijk is de bediening van die hoek dus verbeterd, want richting Utrecht CS heb je dus extra bussen bovenop die van lijn 7.
In de plannen van de gemeente is er geen halte ingetekend op de Sowetobrug richting 24 Oktoberplein en daar is zo te zien ook geen ruimte voor gemaakt: in de eindsituatie ligt daar aan beide zijden van de brug een fietspad voor twee richtingen.
Die route die je voorstelt via de Grebbeberglaan zal meer problemen opleveren dan dat-ie oplost.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
nvdw schreef: ↑ma 17 apr 2023, 13:08
In de plannen van de gemeente is er geen halte ingetekend op de Sowetobrug richting 24 Oktoberplein en daar is zo te zien ook geen ruimte voor gemaakt: in de eindsituatie ligt daar aan beide zijden van de brug een fietspad voor twee richtingen.
Direct na de Sowetobrug kan niet inderdaad vanwege de afrit naar + oprit vanaf de Gershwinlaan. Als die daar nodig blijven dan kan het wel een stukje verderop, ongeveer schuin tegenover het pompstation. En dat valt buiten de scope van het project Lombokplein.
rooddolfijn schreef: ↑zo 16 apr 2023, 16:01
De Grebbeberglaan lijkt mij geen goede straat voor een buslijn, aangezien er een middelbare school staat in de Grebbeberglaan. Bovendien is via de Van Zijstweg niet korter, de route wordt pas korter als je via de Koningin Wilhelminalaan en de Churchilllaan gaat, maar dan verliest het gebied ten westen van de Beneluxlaan zijn OV verbinding.
De Grebbeberglaan zou wellicht als busbaan ingericht kunnen worden, maar anders kan het ook nog via de Van Zijstweg - Overste Den Oudenlaan met nieuwe haltes zuidelijker op de Overste Den Oudenlaan. Zo bedien je toch een groot gebied dat nu nog verstoken is van OV; de Nieuwe Defensie bijvoorbeeld.
Dat gebied wordt sowieso ontsloten door een nieuwe halte op de busbaan rond het kruispunt Van Zijstweg/Overste den Oudenlaan. Ik geloof dat ik dat in het U-OV-vervoersplan heb gelezen, maar een halte op de busbaan ergens tussen CS en de Koningin Wilhelminalaan om de noordzijde van de Merwedekanaalzone te ontsluiten is al langer het plan van de gemeente.
Weet niet of de 7 omleiden daar nou zo nodig voor is, er rijden al veel bussen over de busbaan.