Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Cas schreef: ↑do 09 mar 2023, 18:22
Ik hoop voor de reizigers in ZHN op Qbuzz: die hebben in Utrecht, Groningen en DMG een daadwerkelijk verbeterd lijnennet opgezet. Arriva en Connexxion specialiseren vooral in lijntjes rijden om het rijden, niet om de reiziger ergens te krijgen.
Precies mijn gedachte inderdaad, maar ook nog om een extra reden: Arriva wil nog wel eens wat creatiefs bedenken, maar is erg van het snel rendement ervan zien. Dat heb je bijvoorbeeld in de andere helft van Zuid-Holland kunnen zien toen ze daar reden. Bij de aanbesteding was best het een en ander vernieuwd opgezet, maar die nieuwe verbindingen hebben nooit echt de kans gehad zich te ontwikkelen.
Soms wijzigden lijnen jaarlijks van route of frequentie, terwijl reizigers pas hun reisgedrag gaan aanpassen als er een paar jaar een stabiel product is.
Qbuzz lukt het wat dat betreft beter om veranderingen een paar jaar uit te proberen met stabiel aanbod, waardoor je ook ziet dat reizigers ze op een zeker moment gaan gebruiken. Connexxion is van de vervoerders nog wel de minst creatieve.
De implementatie van de concessie DMG door Qbuzz was inderdaad een daverend succes met na ruim een jaar zelfs een hoorzitting door de provincie vanwege de toen nog steeds aan alle kanten falende dienstverlening. Van een stabiel netwerk is sinds de start ook zeker geen sprake, logisch want de lijnvoering werd door het publiek zeker niet altijd als positief ervaren en was exploitatief ook lastig.
Het is te hopen dat deze ellende de bewoners van Zuid-Holland Noord bespaard blijft.
Maar de eisen kwamen vanuit de provincie, inclusief eisen over dat R-NET verplicht de A15 op moest. Tijdens aanbesteding werd gemeld dat dit in de spits enorm gevoelig was en de provincie bleef erbij. Dat de rest ook instort erdoor. Een eis was dat er maximaal 10% meer rijtijd moest worden gerekend tussen spits en daluren.
De nieuwe routes waren op HOV / R-NET ook vastgesteld op detailniveau. De provincie rekent vervolgens de vervoerder af erop, terwijl zij die routes eisten.
Stadsbus schreef: ↑do 09 mar 2023, 23:22
Over Keukenhof gesproken; ik zag vandaag op de A4 thv het brugrestaurant een blauwe Volvo 8900 rijden met op de lijnfilm: 999 Keukenhof.
Er waren donderdag, en ook vandaag, instructieritten voor de Keukenhof-buschauffeurs.
CamilleKreemers schreef: ↑vr 10 mar 2023, 14:34
Maar de eisen kwamen vanuit de provincie, inclusief eisen over dat R-NET verplicht de A15 op moest. Tijdens aanbesteding werd gemeld dat dit in de spits enorm gevoelig was en de provincie bleef erbij. Dat de rest ook instort erdoor. Een eis was dat er maximaal 10% meer rijtijd moest worden gerekend tussen spits en daluren.
De nieuwe routes waren op HOV / R-NET ook vastgesteld op detailniveau. De provincie rekent vervolgens de vervoerder af erop, terwijl zij die routes eisten.
Als het goed is maakt een vervoerder een weloverwogen beslissing om in te schrijven en op basis van wat voor aanbieding. Als je niet aan de eisen denkt te kunnen voldoen moet je niet inschrijven.
Stadsbus schreef: ↑do 09 mar 2023, 23:22
Over Keukenhof gesproken; ik zag vandaag op de A4 thv het brugrestaurant een blauwe Volvo 8900 rijden met op de lijnfilm: 999 Keukenhof.
Er waren donderdag, en ook vandaag, instructieritten voor de Keukenhof-buschauffeurs.
De Keukenhof gaat donderdag op 23 maart 2023 open voor publiek (tot en met zondag 14 mei 2023).
CamilleKreemers schreef: ↑do 09 mar 2023, 19:59
Nu is Alphen de beste plek om vanuit de plannen. Heb je een knoop op 15/45 of 30/00, heb je gelijkwaardige knoop in Leiden mogelijk. In Sassenheim heb je dan ook een goede aansluiting op de trein en dus iedereen blij. Moet je alleen wel willen plannen vanuit reizigers, want wellicht zijn andere plekken minder efficient.
Waarom zou je ook een goede aansluiting hebben in Sassenheim als je vanuit Alphen plant?
Of bedoel je het los van elkaar?
Als de 183/1/2/182) op de trein naar Utrecht aansluit is op 00. Deze lijn is ongeveer 1 uur lang en dus om 00/30 in Leiden. Koppelen naar Haarlem met een rijtijd van 20 minuten ben je om 20/50 in Sassenheim, waar de trein om 15/45 is.
Alle vier de Keukenhof-lijnen hebben nu hun eigen halte op het Keukenhofterrein. Ook de bus vanuit Haarlem (niet doordeweeks) heeft een eigen haltepaal gekregen.
Ben zelf werkzaam binnen CXX ( HWGO ) en weet dat er een aantal mensen met de aanbesteding bezig zijn/waren. Wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een bod gedaan wordt, maar toch..........
CamilleKreemers schreef: ↑vr 10 mar 2023, 14:34
Maar de eisen kwamen vanuit de provincie, inclusief eisen over dat R-NET verplicht de A15 op moest. Tijdens aanbesteding werd gemeld dat dit in de spits enorm gevoelig was en de provincie bleef erbij. Dat de rest ook instort erdoor. Een eis was dat er maximaal 10% meer rijtijd moest worden gerekend tussen spits en daluren.
De nieuwe routes waren op HOV / R-NET ook vastgesteld op detailniveau. De provincie rekent vervolgens de vervoerder af erop, terwijl zij die routes eisten.
Als het goed is maakt een vervoerder een weloverwogen beslissing om in te schrijven en op basis van wat voor aanbieding. Als je niet aan de eisen denkt te kunnen voldoen moet je niet inschrijven.
Dat is een voordeel voor de zittende vervoerder! De reden dat provincies en andere overheden een dichtergetimmerd eisenpakket aanbieden geeft nieuwkomers juist meer kans. En als vervoersbedrijf zonder locale ervaring moet je er vanuit mogen gaan dat provincies en gemeenten hun eigen gebied kennen en bijv. weten welke wegen in de spits filegevoelig zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Volgens de website van de provincie "hoopt" men eind mei een winnaar bekend te maken. Op zich al behoorlijk op tijd, in Zeeland en Friesland wacht men tot oktober.