[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De haalbaarheid van PHS dienstregeling van 2030 staat onder druk vanwege vertragingen in de uitrol van ERTMS op SAAL volgens de laatste voortgangsrapportage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D13798
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik zie dat ze nieuwe treinen gaan kopen voor de Merwedelingelijn omdat Dordrecht ERTMS krijgt. Maar dan kan je dan toch beter heel dat traject Dordrecht - Geldermalsen meteen gaan ombouwen. Net als het stukje Geldermalsen - Tiel, dit wordt een zijtak van een ERTMS lijn.
Hopelijk besluiten ze ook tot een upgrade van Utrecht en Arnhem, maar gezien de huidige politieke situatie denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
Hopelijk besluiten ze ook tot een upgrade van Utrecht en Arnhem, maar gezien de huidige politieke situatie denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nieuwe treinen kopen? ERTMS inbouwen is bij wijze van spreke zoiets als cruise control in een bestaande auto inbouwen: wat sensoren ophangen, nieuwe software erin en gaan. Tuurlijk, het is iets complexer dan dat, maar ook weer niet zo dat je er treinen voor naar de schroot moet brengen.
Tenzij ze toch al nieuwe treinen gingen kopen of de bestaande treinen elders kunnen inzetten.
Tenzij ze toch al nieuwe treinen gingen kopen of de bestaande treinen elders kunnen inzetten.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
En de lijn naar Dordrecht ligt eigenlijk los van het hoofdrailnet in Geldermalsen. Dus wat de trein naar Tiel ermee te maken heeft
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Gezien men nu al mankracht te kort komt om alles op tijd om te bouwen lijkt het me niet verstandig extra baanvakken toe te gaan voegen aan het project puur omdat het mooier staat op een kaartje. Uiteindelijk komen die baanvakken heus wel aan de beurt, maar nu eerst de noodzakelijke baanvakken (de internationale corridors en de baanvakken waar ERMTS noodzakelijk is voor PHS).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het probleem is niet dat het lastig in te bouwen is, maar dat de treinen al bijna economisch afgeschreven zijn rond de tijd dat het ingebouwd moet zijn. Daardoor is dat niet bepaald rendabel meer om nog te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
MS80 in België is 40 jaar oud en heeft ETCS ingebouwd gekregen. Dat treinstellen met een bouwjaar na 2000 al economisch onrendabel gevonden worden voor ETCS-inbouw is heel opmerkelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Voor ETCS worden door Qbuzz nieuwe treinen aangeschaft omdat het inbouwen van ECTS in de bestaande treinen zou betekenen dat deze nog zeven jaar door zouden moeten rijden vanwege rendabeliteit, dat vonden de Provinciale Staten van Zuid-Holland onacceptabel, en vandaar dat is gekozen voor de aanschaf van nieuwe treinen.
Zo meldde het AD althans.
Zo meldde het AD althans.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Tevens heeft Arriva rond de concessiewissel de treinen ook niet heel goed onderhouden
https://www.ad.nl/dordrecht/arriva-onde ... gle.com%2F
https://www.ad.nl/dordrecht/arriva-onde ... gle.com%2F
zij/haar/hen/hun
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vond het kopje Ombouw treinseries vrij bizar, maar het gaat dus over treinstellen.
Waarom mogen er geen SNG's naar Rhenen rijden? In het document staat iets over detectieverlies, maar dat begrijp ik niet goed.
Waarom mogen er geen SNG's naar Rhenen rijden? In het document staat iets over detectieverlies, maar dat begrijp ik niet goed.
Waarom is ERTMS noodzakelijk voor PHS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het bouwjaar is hier niet zo belangrijk. Het is rendabel als je er nog lang mee wil blijven rijden. In België willen ze dat (dat een treinstel 50 jaar meegaat is bij de NMBS heel gewoon), in het Noorden willen ze dat (die GTW's krijgen wel ETCS), de provincie Zuid-Holland wil dat alleen niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Modern materieel rijdt vrij precies vrijwel altijd hetzelfde over het spoor (door o.a. de eisen die in de TSI aan nieuw materieel worden gesteld). Het roestlaagje wordt dus niet over de gehele breedte van het raakvlak tussen treinwiel en spoorstaaf weggehaald. Als dan één trein serieus langzamer of sneller rijdt rijdt die wel anders en dan prikt de spanning van de spoorstroomloop niet goed door het roestlaagje heen wat kan betekenen dat het fenomeen "loss of shunt" optreedt. Dan wordt een trein niet gezien door de spoorstroomloop met als gevolg dat het spoor onterecht vrijgegeven wordt voor een andere trein of dat een overweg niet sluit. Dit probleem heb je niet met assentellers maar zolang we ATB-EG hebben in Nederland blijft een spoorstroomloop de standaardoplossing. Het ATB-signaal wordt namelijk via deze spoorstroomloop overgebracht. Nu zijn voor De Haar-Rhenen maatregelen bedacht om het bovenstaande issue te verhelpen.
De benodigde capaciteitsverbetering van OV-SAAL en de 5e en 6e sprinter Houten-Geldermalsen wordt in ERTMS gerealiseerd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maar waarom is een nieuw beveiligingssysteem (ERTMS) een voorwaarde voor een hogere frequentie (PHS)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Omdat de maatregelen voor hogere capaciteit op Houten-Geldermalsen in ERTMS worden gerealiseerd en de benodigde capaciteitswinst voor SAAL zonder ERTMS niet haalbaar is.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Kun je een iets uitgebreider antwoord geven? Ik mis namelijk toch nog een bepaalde connectie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Heeft het er niet mee te maken dat ERTMS kortere opvolgtijden mogelijk maakt?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nou, vooruit:
Op Houten-Geldermalsen zou je in theorie de capaciteitsverbetering ook met seinen kunnen realiseren maar dan ga je miljoenen uitgeven aan spullen die binnen een paar jaar weer weggehaald worden wanneer ERTMS hier langskomt. Eventuele opvolgtijdverbetering kan je dan beter in ERTMS gaan uitvoeren.
In SAAL is het wat ingewikkelder. De dienstregeling SAAL Model II kent vele korte opvolgingen achter elkaar. Nu zijn dat op zich opvolgingen die onder het bestaande seinstelsel wel haalbaar zijn maar de grote hoeveelheid van deze korte opvolgingen en de samenhang daartussen door de vele treinen kort op elkaar maakt dat je makkelijk veel olievlekwerking krijgt. Om die dienstregeling stabiel uit te voeren wil je meer buffer inbouwen. ERTMS kent door de remcurves bij hinder wat beter rijgedrag dan je onder ATB met seinen kan halen. Verder kan je makkelijker korte blokken maken die helpen bij korte opvolgtijden en een goede doorstroming. Die korte blokken zijn onder ERTMS makkelijk te maken omdat je een remcurve hebt. Dat voorkomt een ingewikkelde opvolging van seinbeelden die tot verwarring kan leiden. Daarnaast wordt het verhoogde veiligheid- en informatieniveau van ERTMS gebruikt om nog een paar andere maatregelen door te kunnen voeren die de doorstroming verbeteren. Hierdoor is ERTMS keihard nodig om de beoogde SAAL-dienstregeling te kunnen maken zonder dat je zuid-Engelse taferelen krijgt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Thanks voor je uitleg. Wat bedoel je met Zuid-Engelse taferelen?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Bedankt voor de uitleg.
Voor iedereen die zich ook afvraagt wat met remcurves bedoeld wordt: ProRail geeft het antwoord.
Voor iedereen die zich ook afvraagt wat met remcurves bedoeld wordt: ProRail geeft het antwoord.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Lage punctualiteit en hoge treinuitval omdat de treindienst die gepland is eigenlijk alleen in de happy-flow uitvoerbaar is. Bij het minste of geringste wat op tegenwind lijkt dondert de boel in elkaar.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als de Brabantroute ervoor klaar is, dan is de bedoeling dat de Intercity direct van Amsterdam naar Breda doorrijdt naar Eindhoven, toch? Zo rijdt er in 2025 4x per uur een trein vanuit Rotterdam naar Eindhoven. Wat zijn de mogelijke knelpunten? De voortgang van het 3e spoor in Duitsland?
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dus de hogesnelheidstreinen van Rotterdam komen niet in een kwartiersligging naar Eindhoven? Als ik het zo zie. Het vierde perronspoor is volgend jaar gereed, toch?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten