Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Hej, ik regelde op de Zaak een driedaags weekend 'ergens in maart' om wat leuks te kunnen doen. Dat werd zondag 26 t/m dinsdag 28 maart, en hoewel ik lang over Kopenhagen zat te denken viel de keuze uiteindelijk toch op Stockholm. Een vriend van me is er vaak geweest en vertelt de leukste verhalen. En ook onder jullie zijn er veel mensen die verliefd zijn op de stad. Het werd hoog tijd er zelf eens te gaan kijken!
En zo stapte ik zondagochtend in de ketterbak naar het noorden. En de weerman zei al dat het opvallend koud was in Scandinavië door een noordelijke aanvoer, maar sneeuw? Oeps.
Op deze foto het Mälaren, het grote meer dat bij Stockholm via een scherenkust met duizenden eilandjes de Oostzee in stroomt.
Na een rit met de Pendeltåg werd eerst het hotel opgezocht en daarna was er tijd om de stad in te gaan. Maar wat was het koud!
Mijn hotel lag aan de Blå Linjen van de metro. Stockholm schijnt één van de mooiste metro's ter wereld te hebben, vooral de blauwe lijn is een waar kunstwerk met allerlei beschilderde grotstations.
T-Centralen bij het Centraal Station is het station waar alle drie de metrobundels samenkomen. De Tunnelbana is in 1933 begonnen als tramtunnel op het eiland Södermalm, waarna verschillende buiten-tramlijnen zijn omgebouwd om in 1950 een echte metro te vormen. Er zijn drie hoofdroutes (groen, rood, blauw) door de stad met elk twee of drie lijnen. Omdat men in Zweden tot 1967 links reed, is de Tunnelbana, ontstaan vanuit een tram dus, ook op links rijden gebouwd en dat is tot vandaag nog steeds zo.
T-Centralen ligt vlak bij Stockholm Centraal. Het Centraal Station heeft een fraaie, groen aangelichte stationshal. Het station heeft 220.000 reizigers per dag, vergelijkbaar met Amsterdam Centraal en het grootste van heel Scandinavië.
Tijd voor een klein en koud rondje stad, waar het Mälaren kolkend richting Oostzee stroomt.
De volgende ochtend was het nog steeds koud en het sneeuwde. Geen gezellige dwarrelsneeuw, maar van die kouwe jagende korrelsneeuw. Niet bepaald een pretje! Gelukkig had ik goede schoenen, een winterjas, handschoenen en extra veel sokken meegenomen.
Op Solna stapte ik in de Pendeltåg richting centrum. De Pendeltåg is de S-Bahn van Stockholm, met een aantal lijnen die door de stad over één samenlooptraject lopen. Vroeger bovengronds via station Karlberg (ik heb zelfs twee stations zien liggen vanaf de Eriksbron, wat die andere dan is..?), sinds 2017 door de Citytunnel via Odenplan.
Odenplan is één van de twee nieuwe ondergrondse stations van de Pendeltåg. Ik moet een beetje denken aan een Crossrail-light, een lijn dwars onder de binnenstad met heel grote stations met perrondeuren. Groot!
Kungsträdgården, het oostelijke eindpunt van de Blauwe Lijn, is een bijzonder fraai vormgegeven grotstation met veel historische kunstuitingen.
Vanaf hier wandelde ik naar de eilanden Skeppsholmen en Kastellholmen. Het was koud, het waaide hard en het sneeuwde. Het vergalt het plezier, maar ik heb er het beste van gemaakt. Een uitzicht naar Gamla Stan, de oude stad van Stockholm op een eilandje. We zien linksmidden de 96m hoge toren van de Tyska Kyrka (Duitse Kerk), rechtsmidden de Storkyrka (Grote Kerk), daarnaast het Koninklijk Paleis.
Na een kijkje op de eilanden ging ik per veerboot naar Slussen. Je moet je op de kade via een knop aanmelden. Ondanks het slechte weer waren er nog genoeg reizigers die met me mee wilden de boot op. Rechts aan de overkant attractiepark Gröna Lund, dat er verlaten bijligt.
Het Centraal Station bij daglicht. De zon probeert het wel, maar slaagt niet om door te breken. Het blijft nog de hele dag koud sneeuwen.
In het centrum ligt één tramlijn, lijn 7, die tot een aantal jaar terug alleen met historische trams bereden werd, maar op een gegeven moment iets is verlengd en een normale tramlijn is geworden met moderne trams. Er waren nu alleen werkzaamheden (?), een historische tram reed echter wel. En daar kun je gewoon met je SL-chipkaart in? Iets voor de volgende keer.
Een kijkje bij de Globen, de Avicii Arena. Een Vagn2000-metro ploegt zich door de sneeuw.
Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
Het blauwe concertgebouw op de Hötorget (Hooimarkt).
Een nieuwe serie metro's is in dienst op de Rode Lijn. Vagn3000 uit mijn hoofd, als ik me niet vergis.
In het noorden van de stad rijdt nog een andere soort S-Bahn, de Roslagsbanan op een bijzondere smalspoorbreedte van 891 mm. Er rijden drie lijnen een halfuursdienst met een samenloopdeel tot Djursholms Ösby, een vorkstation dat we hier zien. Het zijn wat oudere treinen maar nieuwe zijn besteld.
De regenboog op metrostation Stadion is een vrij bekende op de Instagrams.
Nog een kort kijkje in het midden van Gamla Stan in de avond. Een heel bijzonder centrum, met smalle straatjes en apart gekleurde huisjes in geel, oranje, rood en alles ertussen.
Dinsdag, eindelijk hield de sneeuw langzaam maar zeker op. Ik wilde Gamla Stan nog bij daglicht en vooral fatsoenlijk wandelbare condities zien. Ik stapte uit op station Rådhuset.
Rådhuset is het gerechtsgebouw. Het Stadshuset ligt niet ver en is het stadhuis, fraai gelegen op de oever.
Stortorget (Grote Markt).
Ik reisde met de metro naar Ropsten om nog een andere tramlijn te bezoeken: de Lidingöbanan die hier begint en naar het eiland Lidingö loopt. Ropsten ligt aan de Stockholmse kant en de tramlijn steekt daarna direct het water over naar het eiland. Er rijden moderne CAF-trams in een 10-minutendienst over een deels enkelsporige lijn.
Rechts zie je een stukje van de brug voor het wegverkeer. De tram gaat over een enkelsporige lagere brug die deels open kan, maar een nieuwe dubbelsporige en wat hogere brug ernaast is bijna klaar.
Lidingö is een mooi eiland met allemaal van die leuke gekleurde houten huisjes. Ik stapte uit op stationnetje Högberga.
Het weer was opgeknapt, en dus kreeg ik zin in een wandeling. Ik wandelde via een fraai besneeuwd meertje..
..naar Brevik. Sommige haltes hebben nog een echt oude abri.
Nog wat laatste blikken in de stad..
..een klein kijkje in de metro nog, waar ook nog wat oudgedienden hun laatste rondjes rijden..
..en dan met de Pendeltåg naar het vliegveld. Op Stockholm City (ja, de stations voor de trein, de Pendeltåg en de metro hebben een iets andere naam omdat ze wel een stukje uit elkaar liggen) staat een handig scherm waar je kunt zien waar je trein is.
En na me een weekend uitstekend vermaakt te hebben, werd het tijd om weer in de ketterbak naar huis te stappen. Ik heb een heel bijzondere stad leren kennen. Hej då Stockholm, ik vond het leuk, en tot snel weer ziens! En dan iets langer en vooral met wat beter (warmer) weer.
Gekke gedachte dat ik gistermiddag nog een wandeling door centimeters dikke sneeuw maakte. Wat is het hier ineens comfortabel warm!
Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende ronde
En zo stapte ik zondagochtend in de ketterbak naar het noorden. En de weerman zei al dat het opvallend koud was in Scandinavië door een noordelijke aanvoer, maar sneeuw? Oeps.
Op deze foto het Mälaren, het grote meer dat bij Stockholm via een scherenkust met duizenden eilandjes de Oostzee in stroomt.
Na een rit met de Pendeltåg werd eerst het hotel opgezocht en daarna was er tijd om de stad in te gaan. Maar wat was het koud!
Mijn hotel lag aan de Blå Linjen van de metro. Stockholm schijnt één van de mooiste metro's ter wereld te hebben, vooral de blauwe lijn is een waar kunstwerk met allerlei beschilderde grotstations.
T-Centralen bij het Centraal Station is het station waar alle drie de metrobundels samenkomen. De Tunnelbana is in 1933 begonnen als tramtunnel op het eiland Södermalm, waarna verschillende buiten-tramlijnen zijn omgebouwd om in 1950 een echte metro te vormen. Er zijn drie hoofdroutes (groen, rood, blauw) door de stad met elk twee of drie lijnen. Omdat men in Zweden tot 1967 links reed, is de Tunnelbana, ontstaan vanuit een tram dus, ook op links rijden gebouwd en dat is tot vandaag nog steeds zo.
T-Centralen ligt vlak bij Stockholm Centraal. Het Centraal Station heeft een fraaie, groen aangelichte stationshal. Het station heeft 220.000 reizigers per dag, vergelijkbaar met Amsterdam Centraal en het grootste van heel Scandinavië.
Tijd voor een klein en koud rondje stad, waar het Mälaren kolkend richting Oostzee stroomt.
De volgende ochtend was het nog steeds koud en het sneeuwde. Geen gezellige dwarrelsneeuw, maar van die kouwe jagende korrelsneeuw. Niet bepaald een pretje! Gelukkig had ik goede schoenen, een winterjas, handschoenen en extra veel sokken meegenomen.
Op Solna stapte ik in de Pendeltåg richting centrum. De Pendeltåg is de S-Bahn van Stockholm, met een aantal lijnen die door de stad over één samenlooptraject lopen. Vroeger bovengronds via station Karlberg (ik heb zelfs twee stations zien liggen vanaf de Eriksbron, wat die andere dan is..?), sinds 2017 door de Citytunnel via Odenplan.
Odenplan is één van de twee nieuwe ondergrondse stations van de Pendeltåg. Ik moet een beetje denken aan een Crossrail-light, een lijn dwars onder de binnenstad met heel grote stations met perrondeuren. Groot!
Kungsträdgården, het oostelijke eindpunt van de Blauwe Lijn, is een bijzonder fraai vormgegeven grotstation met veel historische kunstuitingen.
Vanaf hier wandelde ik naar de eilanden Skeppsholmen en Kastellholmen. Het was koud, het waaide hard en het sneeuwde. Het vergalt het plezier, maar ik heb er het beste van gemaakt. Een uitzicht naar Gamla Stan, de oude stad van Stockholm op een eilandje. We zien linksmidden de 96m hoge toren van de Tyska Kyrka (Duitse Kerk), rechtsmidden de Storkyrka (Grote Kerk), daarnaast het Koninklijk Paleis.
Na een kijkje op de eilanden ging ik per veerboot naar Slussen. Je moet je op de kade via een knop aanmelden. Ondanks het slechte weer waren er nog genoeg reizigers die met me mee wilden de boot op. Rechts aan de overkant attractiepark Gröna Lund, dat er verlaten bijligt.
Het Centraal Station bij daglicht. De zon probeert het wel, maar slaagt niet om door te breken. Het blijft nog de hele dag koud sneeuwen.
In het centrum ligt één tramlijn, lijn 7, die tot een aantal jaar terug alleen met historische trams bereden werd, maar op een gegeven moment iets is verlengd en een normale tramlijn is geworden met moderne trams. Er waren nu alleen werkzaamheden (?), een historische tram reed echter wel. En daar kun je gewoon met je SL-chipkaart in? Iets voor de volgende keer.
Een kijkje bij de Globen, de Avicii Arena. Een Vagn2000-metro ploegt zich door de sneeuw.
Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
Het blauwe concertgebouw op de Hötorget (Hooimarkt).
Een nieuwe serie metro's is in dienst op de Rode Lijn. Vagn3000 uit mijn hoofd, als ik me niet vergis.
In het noorden van de stad rijdt nog een andere soort S-Bahn, de Roslagsbanan op een bijzondere smalspoorbreedte van 891 mm. Er rijden drie lijnen een halfuursdienst met een samenloopdeel tot Djursholms Ösby, een vorkstation dat we hier zien. Het zijn wat oudere treinen maar nieuwe zijn besteld.
De regenboog op metrostation Stadion is een vrij bekende op de Instagrams.
Nog een kort kijkje in het midden van Gamla Stan in de avond. Een heel bijzonder centrum, met smalle straatjes en apart gekleurde huisjes in geel, oranje, rood en alles ertussen.
Dinsdag, eindelijk hield de sneeuw langzaam maar zeker op. Ik wilde Gamla Stan nog bij daglicht en vooral fatsoenlijk wandelbare condities zien. Ik stapte uit op station Rådhuset.
Rådhuset is het gerechtsgebouw. Het Stadshuset ligt niet ver en is het stadhuis, fraai gelegen op de oever.
Stortorget (Grote Markt).
Ik reisde met de metro naar Ropsten om nog een andere tramlijn te bezoeken: de Lidingöbanan die hier begint en naar het eiland Lidingö loopt. Ropsten ligt aan de Stockholmse kant en de tramlijn steekt daarna direct het water over naar het eiland. Er rijden moderne CAF-trams in een 10-minutendienst over een deels enkelsporige lijn.
Rechts zie je een stukje van de brug voor het wegverkeer. De tram gaat over een enkelsporige lagere brug die deels open kan, maar een nieuwe dubbelsporige en wat hogere brug ernaast is bijna klaar.
Lidingö is een mooi eiland met allemaal van die leuke gekleurde houten huisjes. Ik stapte uit op stationnetje Högberga.
Het weer was opgeknapt, en dus kreeg ik zin in een wandeling. Ik wandelde via een fraai besneeuwd meertje..
..naar Brevik. Sommige haltes hebben nog een echt oude abri.
Nog wat laatste blikken in de stad..
..een klein kijkje in de metro nog, waar ook nog wat oudgedienden hun laatste rondjes rijden..
..en dan met de Pendeltåg naar het vliegveld. Op Stockholm City (ja, de stations voor de trein, de Pendeltåg en de metro hebben een iets andere naam omdat ze wel een stukje uit elkaar liggen) staat een handig scherm waar je kunt zien waar je trein is.
En na me een weekend uitstekend vermaakt te hebben, werd het tijd om weer in de ketterbak naar huis te stappen. Ik heb een heel bijzondere stad leren kennen. Hej då Stockholm, ik vond het leuk, en tot snel weer ziens! En dan iets langer en vooral met wat beter (warmer) weer.
Gekke gedachte dat ik gistermiddag nog een wandeling door centimeters dikke sneeuw maakte. Wat is het hier ineens comfortabel warm!
Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende ronde
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Wauw
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Leuk!
Gouda-Alphen.Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Mooi verslag! En ik kan mij vergissen, maar volgens mij herken ik het Koninklijk Paleis van de Ghost Rider die daar toen een dikke burnout maakte
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Leuk
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Bekende plaatjes, leuke reportage! Ik ben er persoonlijk alleen twee keer in de zomer geweest, maar ik zie dat jij wel geboft hebt met het echte Scandinavische weer
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
@Ardan: de Ghostrider is een nog niet geïdentificeerde motorrijder die stunt uithaalt (of uithaalde want het is alweer jaren geleden dat ie video’s opnam) met z’n motor. Op z’n achterwiel met hoge snelheden tussen het verkeer door. Zo maakte hij ook een dikke burn-out met z’n motor voor het koninkrijk paleis in Stockholm:
https://m.youtube.com/watch?v=cvp_mRC5vKE
https://m.youtube.com/watch?v=cvp_mRC5vKE
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
'Wat een idioot.
Maar het is een erg leuk verslag, Ardan. Ik moet ook echt nog eens naar Stockholm gaan.
Maar het is een erg leuk verslag, Ardan. Ik moet ook echt nog eens naar Stockholm gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Met die trams heb ik vaak gereisd tussen Gouda en Waddinxveen. Jammer dat het project voortijdig gestopt is.Lijn 45 schreef: ↑do 30 mar 2023, 11:19Gouda-Alphen.Tram 12, Nockebybanan, op eindpunt Nockeby. Er zijn meerdere tramlijnen in Stockholm, die niet met elkaar verbonden zijn. Wie weet waar we deze trams nog meer van kennen, buiten dat ze me erg doen denken aan de K4000 van de KVB in Köln?
@Ardan: Een leuk verslag .
Re: Ardan on Tour #68: Een weekendje Stockholm [33f]
Prachtig verslag. Toch maakt de sneeuw het wel extra bijzonder.
891 mm op smalspoor is in Zweden niet gek. 891 mm is 3 Zweedse voet
891 mm op smalspoor is in Zweden niet gek. 891 mm is 3 Zweedse voet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten