Concessie Twente (2024-2028)
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik denk beide, daar waar sprake is van stadsdiensten de 7900 en op de streeklijnen 8900
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Bestaat er wel een elektrische 8900? Volgens mij worden het allemaal 7900 bussen (zal dan wel allemaal 2 deurs worden wellicht).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Inderdaad, 8900 is niet in elektrisch verkrijgbaar zo ver als ik kan zien.
https://twitter.com/robert8267/status/1 ... H_s2oKK0Fg
Staat een afbeelding van de Volvo in de nieuwe huissstijl
https://twitter.com/robert8267/status/1 ... H_s2oKK0Fg
Staat een afbeelding van de Volvo in de nieuwe huissstijl
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Wat zijn die grote verbeteringen die het nieuws zegt?
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Volgens mij zie je door de aanbestedingen deels wel verbeteringen, maar niet overal.gkw1969 schreef: ↑di 18 apr 2023, 12:55 Het moest allemaal aanbesteed worden zodat de kwaliteit vooruit ging (letterlijke woorden behandeling WP2000 in de 2e kamer).
De kwaliteit is er niet meer en het geld gaat naar buitenlandse staatsbedrijven en aandeelhouders.
(...)
Ik ben voor goed en gestructureerd OV, maar het moet wel logisch zijn.
Vóór de aanbestedingen (in de jaren rond het jaar 2000) werd de dienstregeling ieder jaar een stukje minder via de kaasschaaf. Hier een lijn opgeheven, daar de frequentie verlaagd, daar de avondritten geschrapt enz. Een negatieve spiraal, leidend tot steeds minder reizigers.
Bij de eerste ronde aanbestedingen nam het aantal DRU's (voor hetzelfde subsidiebedrag) fors toe. Later is dit overigens in veel regio's weer teruggevallen naar ongeveer het oude niveau.
Wat je ziet, is dat de drukkere hoofdassen sinds de aanbestedingen (gemiddeld genomen) beter bediend worden.
Wel zijn verschillende dunnere stadslijntjes en plattelandslijnen verder uitgedund en/of geschrapt. DE vraag is, of dat zonder aanbestedingen ook niet zou zin gebeurd. Want dit komt deels door 30-km-zones en verkeersremmende maatregelen op die (oude) busroutes.
Verder (en dat vind ik een serieuzer probleem) zijn een aantal goedlopende doorgaande lijnen (die over concessiegrenzen heen reden) geknipt en verminkt tot slechtlopende niets-naar-nergens-lijntjes. In een aantal regio's ontbrak blijkbaar het vermogen om een doorgaande buslijn over de concessiegrens heen te handhaven.
Gelukkig zijn er trouwens ook voorbeelden waarbij dit wel goed is gegaan.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Dit zullen zo'n beetje de laatste compleet door Volvo gebouwde bussen worden. In het eerste kwartaal van 2024 zal de fabriek in Polen gesloten worden.Speedmaster schreef: ↑di 18 apr 2023, 14:58 Op Intranet van Arriva is er vandaag aandacht besteed aan de concessie Twente, in het bericht worden 104 Volvo's genoemd en 9 bestek conforme treinen uit de eigen Arriva vloot.
https://www.sustainable-bus.com/news/vo ... ete-buses/
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Komen er ook nieuwe buurtbussen of worden de huidige overgenomen?
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Niet verkeerd lijkt me. Keer wat anders dan die rode bussen die inmiddels al roze worden.
Nog wel veel gezeur dat het Twentse Ros er weer op moet, er is zelfs al een petitie over gestart. Laat dat Ros asjeblieft achterwege, reizigers kunnen door die grote afbeeldingen op de ramen niet eens fatsoenlijk naar buiten kijken! Ik zal ze niet missen in ieder geval.
Nog wel veel gezeur dat het Twentse Ros er weer op moet, er is zelfs al een petitie over gestart. Laat dat Ros asjeblieft achterwege, reizigers kunnen door die grote afbeeldingen op de ramen niet eens fatsoenlijk naar buiten kijken! Ik zal ze niet missen in ieder geval.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik vind die Volvo's best mooi, maar qua livrei is het gewoon een generieke RRReisbus zoals wij al kennen van IJssel-Vecht, niks heel interessants dus.
zij/haar/hen/hun
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
De bussen die roze worden zijn vooral de bussen die stilgestaan hebben in het begin van de coronatijd.RTBS schreef: ↑za 22 apr 2023, 10:41 Niet verkeerd lijkt me. Keer wat anders dan die rode bussen die inmiddels al roze worden.
Nog wel veel gezeur dat het Twentse Ros er weer op moet, er is zelfs al een petitie over gestart. Laat dat Ros asjeblieft achterwege, reizigers kunnen door die grote afbeeldingen op de ramen niet eens fatsoenlijk naar buiten kijken! Ik zal ze niet missen in ieder geval.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Dat ros staat er inderdaad nogal ongelukkig op zie ik, in het midden van de bus. Dat heeft Arriva met de Limburgse leeuw ietsje handiger aangepakt, die staat redelijk vooraan zodat de rest van de bus er geen last van heeft. Maar er is vast ook een manier te verzinnen om een ros af te beelden zonder de ramen onbruikbaar te maken. Een lokaal tintje vind ik persoonlijk altijd wel leuk; het geeft zo'n bus toch karakter en als reiziger heb je toch het idee dat je ergens bent.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
De eis is dat evt nieuw materieel in RRReis-uitstraling moet, bestaand materieel mag nog in Blauwnet.
Al is dit wel een moment om alvast deels om te gaan naar RRReis, zwenzwoka loopt nog 2032, dus daar moet toch tussentijds wat gebeuren.
Al is dit wel een moment om alvast deels om te gaan naar RRReis, zwenzwoka loopt nog 2032, dus daar moet toch tussentijds wat gebeuren.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Je kunt natuurlijk ook mooi tot 2027 (of 2028 zal het wel gaan worden) wachten om in één klap de Twentekanaallijn en de Vechtdallijnen van Blauwnet naar RRReis te laten gaan. Wellicht kun je dan ook nog wel tegelijk ZwEnZwoKa omstickeren, maar 2032 is dan ook niet meer zo héél erg lang.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Maar als Arriva de treinen toch al moet beschilderen, hadden ze toch ook voor RRReis kunnen kiezen?
Wat ik. Me wel afvraag: moet je straks in Zutphen uit- en weer inchecken bij een overstap tussen Arriva (Achterhoek) en Arriva (ZHO)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Uiteraard, dat ia een overstap tussrn Blauwnet en Arriva. Zal wel vaak fout gaan.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
De Arriva treinen zijn al blauw. En ja dat zal moeten
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Welke diesels van Arriva zijn blauw dan? Met die drie stellen van Almelo - Hardenberg gaan ze het niet redden lijkt me
En de diesel GTWs en Linten uit Limburg hebben de verkeerde kleur blauw
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Toch gaan ze met de 7 linten uit Limburg rijden. Alleen er gaat een logotje opkomen. Althans, volgens de kantinepraat van Arriva
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Alleen met 7 Linten ga je geen 8 omlopen kunnen bezetten, en het bestek is heel duidelijk over de huisstijl.
Ben ook erg benieuwd of het Arriva gaat lukken om (zoals ze hebben geboden...) 100% elektrisch te rijden op alle buslijnen...
Ben ook erg benieuwd of het Arriva gaat lukken om (zoals ze hebben geboden...) 100% elektrisch te rijden op alle buslijnen...
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
En met welke treinen gaat Arriva op de Maaslijn rijden dan? Er is niet genoeg D-GTW voor 4x per uur Nijmegen-Venray als ik het goed heb onthouden.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Er zijn 10 drietjes en 6 tweetjes. Roermond-Nijmegen zijn 6 omlopen, Venray-Nijmegen zijn 3 omlopen. Dan kom je in de spits inderdaad wel wat stellen tekort: twee stellen zijn toch wel minimaal nodig voor de treinen van/naar Roermond, sommige treinen rijden met drie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten