Samenvatting
Wat wil ik bereiken?
In het drukste uur van de ochtendspits wil ik anderhalf keer zoveel zitplaatsen kunnen aanbieden als pre-corona (aan het begin van dienstregeling 2020).
Wat is het resultaat?
Code: Selecteer alles
LIJN ROUTE FREQ. OPMERKINGEN
-------------------------------------------------------------
RE 1 Leeuwarden-Stavoren 1x/uur stopt niet in Mg
S 2 Harlingen Haven-Sneek 2x/uur
RE 3 Leeuwarden-Groningen 2x/uur stopt in Bp
S 4 Leeuwarden-Groningen 2x/uur
S 5 Groningen-Winschoten 2x/uur
RE 57 Groningen-Weener/Leer 1x/uur stopt in Gerp, Sda, Ws, Nsch
S 6 Zuidhorn-Roodeschool 2x/uur
RE 6 Groningen-Eemshaven <1x/2u boottrein; stopt niet in Wfm, Ust en Uhz
S 7 Groningen-Delfzijl 2x/uur
S 8 Groningen-Veendam 2x/uur stopt niet in Gerp
S 9 Groningen-Zuidbroek 2x/uur
Bah, een saaie tabel. Hebbie ook leuke plaatjes?
Jazeker!
Treintypes: blauw = stoptrein, rood = sneltrein.
Frequenties overdag: doorgetrokken lijn = 2x/u, gestreepte lijn = 1x/u, gestippelde lijn = enkele ritten.
Uitgebreide uitleg
Sneek en Stavoren
Van Sneek naar Leeuwarden heb je voor voldoende capaciteit eigenlijk 4 treinen per uur nodig, maar dat lukt niet ivm het enkelspoor. Gezien de huidige dienstregeling past het enkel in de spitsrichting, en dan ook nog veelal met een beperking tot losse stellen, wat natuurlijk niet opschiet qua zitplaatsen
Het wordt dus 3 treinen per uur: 2x/uur de stoptrein S2 in halfuursdienst, en 1x/uur een sneltrein RE1 zonder stop in Mantgum (om de kruisingen met de S2 te halen). Alleen de RE1 rijdt door naar Stavoren en dat lijkt mij prima, want 2x/u zou toch te veel zijn voor de karige reizigersaantallen ten zuidwesten van Sneek. De reizigers verdelen zich zo bovendien goed over de drie treinen: de grote meute uit Sneek en Mantgum pakt de S2 die ieder halfuur rijdt en in Leeuwarden aansluit op de intercity, waardoor er ruimte vrij blijft in de RE1 voor de reizigers die enkel door die sneltrein worden bediend.
Om alsnog de doelstelling voor zitplaatsen te halen, moet het overschot aan reizigers naar Leeuwarden worden verleid om anders te reizen. Denken we eens aan een regelmatiger veerverbinding Stavoren-Enkhuizen: het hele jaar door, iedere 2 of 3 uur, met ov-chipkaartacceptatie. Dit als alternatief voor de reisrelatie Sneek-Amsterdam/Randstad, die dan niet langs Leeuwarden hoeft. [einde luchtfietserij ]
Harlingen
Voor de Harlinger trein wil ik een strak 30/30-interval zonder lange kering in het Harlingse. Dat betekent: kruisen in Franeker en Leeuwarden, en daar keren op de stoptrein naar Sneek, met altijd een cross-platformoverstap op de intercity's zodat die aansluiting niet verloren gaat. Er zal vast geen kip gebruik van maken, maar er ontstaat zo wel per toeval een doorgaande S2 Harlingen-Sneek
Leeuwarden - Groningen
De stoptrein S4 en sneltrein RE3 keren op elkaar aan beide uiteinden. De RE3 stopt niet meer in Zuidhorn om een ruimere keertijd in Groningen mogelijk te maken, want 3 minuten zou wat krap zijn. Ter compensatie voor Zuidhorn, en voor voldoende capaciteit, komt er een extra stoptrein Zuidhorn-Groningen. Deze wordt doorgekoppeld als S6 naar Roodeschool en rijdt daardoor strak voor/achter de S4. Jammer, maar tenzij je de intercityknopen in Leeuwarden en Groningen wilt opblazen (zou ik niet doen ) is dat onontkoombaar.
De RE3 kan in theorie elk halfuur in zowel Feanwâlden als Buitenpost (blijven) stoppen, maar dat zou ten koste gaan van de aansluitingen in Leeuwarden op de S2 naar Harlingen en de intercity's. Daarom sla ik Feanwâlden over en stopt de RE3 onderweg enkel nog in Buitenpost, met een rijtijd Leeuwarden-Groningen van circa 33 minuten. (Alternerend Fwd en Bp bedienen kan eventueel ook, maar daar ben ik persoonlijk minder fan van.)
Noord-Groningen
De stoptrein S6 (uit Zuidhorn) naar Roodeschool kruist zichzelf in Groningen, Winsum en Usquert en keert kort in Roodeschool. Dit spaart een omloop uit. Die omloop wordt gebruikt voor een boottrein RE6 naar de Eemshaven, maximaal elke 2 uur, in aansluiting op het veer naar Borkum en op diensten van werkenden in het havengebied. Bij vertraagde aankomst van de boot uit Borkum kan het pad naar Groningen van een halfuur of uur later worden afgewacht als er geen strakke tweeuursdienst wordt gereden. De reistijd Groningen-Eemshaven wordt 46 minuten, tegen 51-55 minuten nu.
De RE6 kruist de S6 in Baflo en Uithuizermeeden. Hierbij worden Warffum, Usquert en Uithuizen overgeslagen.
Oost-Groningen
De uurlijkse trein naar Weener/Leer wordt omgekat tot een sneltrein RE57 (afgeleid van het huidige Duitse lijnnummer voor deze treindienst, RB57). Daarnaast rijdt er nog elk halfuur een stoptrein S5 tot Winschoten. Dit maakt een frequentie van 3x/u op de brug over het Wildervanckkanaal, waardoor er geen uitsnijdingen meer nodig zijn voor brugopeningen.
De stoptrein S8 naar Veendam gaat kort op zichzelf keren aan beide kanten; hiervoor moet één station worden overgeslagen om de kering te halen. Ik kies voor Gerp omdat dat ook al bediend wordt door de NS-sprinters en het schrappen van die stop voor meer ruimte in m'n dienstregeling zorgt; Kw is ook een optie als minst gebruikte station op de lijn.
Tot slot wordt er voor de laatste benodigde zitplaatsen nog een stoptrein S9 Groningen-Zuidbroek ingelegd. Deze keert in Groningen kort op de S5.
Perronbezettingen
Leeuwarden
Code: Selecteer alles
sp 1: Stv :22-38 Stv
sp 2: Sk :08-15 Hlgh Hlgh :45-52 Sk
sp 3: Rtd :13-47 Rtd Zl :56-03 Zl
sp 4: Hlgh :15-22 Sk Sk :38-45 Hlgh
sp 5: Zl :26-33 Zl Gvc :43-17 Gvc
sp 6b: Gn :09-18 Gn Gn :39-48 Gn
sp 8: Gn :12-21 Gn Gn :42-51 Gn
Code: Selecteer alles
sp 1a: Dz :10-20 Dz Dz :40-50 Dz
sp 2a: Zh :10-15 Rd Zh :40-45 Rd Eem :58-02 Eem
sp 3a: Lw :06-10 Lw Lw :36-40 Lw
sp 5a: Rd :15-20 Zh Rd :45-50 Zh
sp 6a: Lw :20-24 Lw Lw :50-54 Lw
Code: Selecteer alles
sp 1b: Vdm :13-17 Vdm Zb :36-39 Ws Ws :48-51 Zb
sp 2b: Zb :09-12 Ws Ws :21-24 Zb Vdm :43-47 Vdm
sp 3b: Wr :29-32 Wr Rtd :42-18
sp 4b: Zl :57-33
sp 6b: Zl :27-03
sp 7: Gvc :12-48 Gvc