Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik lees dat er een 90 kWh batterijpakket in komt.
Is Oosterbeek (Stationstraat X N225) van de draad af en dan v.v. naar Ede rijden niet wat te veel aan kilometers voor die batterij?
Wat verbruikt een VDL 18 meter elektrische Citea?
Misschien dat er weer laadinfra op busstation Ede-Wageningen geplaatst gaat worden?
Of kan het systeem alleen rijdend bijladen door het type stroomafnemer?
Is Oosterbeek (Stationstraat X N225) van de draad af en dan v.v. naar Ede rijden niet wat te veel aan kilometers voor die batterij?
Wat verbruikt een VDL 18 meter elektrische Citea?
Misschien dat er weer laadinfra op busstation Ede-Wageningen geplaatst gaat worden?
Of kan het systeem alleen rijdend bijladen door het type stroomafnemer?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
De techniek die toegepast word heet In-motion-charging dus ik denk dat de bus alleen rijdend wordt bijgeladen maar wie weet?Durashift schreef: ↑di 09 mei 2023, 22:05 Ik lees dat er een 90 kWh batterijpakket in komt.
Is Oosterbeek (Stationstraat X N225) van de draad af en dan v.v. naar Ede rijden niet wat te veel aan kilometers voor die batterij?
Wat verbruikt een VDL 18 meter elektrische Citea?
Misschien dat er weer laadinfra op busstation Ede-Wageningen geplaatst gaat worden?
Of kan het systeem alleen rijdend bijladen door het type stroomafnemer?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 352 rijdt vanwege een omleiding momenteel al naar de Campus in Wageningen (busstation is door werkzaamheden niet bereikbaar vanuit Arnhem), dus allicht dat we zoiets als toekomstige route moeten verwachten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
^^ Ik zag maandag wel een tijdelijke halte bij de rotonde met de Campus ja (kunnen daar dus keren) voor o.a. lijn 51 enzo.
Is de afsluiting niet in de avonduren? Ze zijn op de kruising met de Churchilllaan bezig ja.. (schiet niet op in die straat.. naar mijn mening. ).
Ik heb even op maps naar de kilometers gekeken. Valt mij nog mee, al heb ik stukje tussen Heelsum en Renkum niet gemeten. Maar, grof gezegd vanaf einde draad Oosterbeek, via de N225, naar de rotonde op Wageningen campus is 14,1 kilometer. Vanaf die rotonde naar Ede-Wageningen station is ruim 7 kilometer.. Hier en daar nog wat kilometers bijtellen vanwege de busroute.. zeg dat het 30 kilometer enkele reis is. Dus 60 om weer terug onder draad te komen..
Is de afsluiting niet in de avonduren? Ze zijn op de kruising met de Churchilllaan bezig ja.. (schiet niet op in die straat.. naar mijn mening. ).
Ik heb even op maps naar de kilometers gekeken. Valt mij nog mee, al heb ik stukje tussen Heelsum en Renkum niet gemeten. Maar, grof gezegd vanaf einde draad Oosterbeek, via de N225, naar de rotonde op Wageningen campus is 14,1 kilometer. Vanaf die rotonde naar Ede-Wageningen station is ruim 7 kilometer.. Hier en daar nog wat kilometers bijtellen vanwege de busroute.. zeg dat het 30 kilometer enkele reis is. Dus 60 om weer terug onder draad te komen..
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien komt er ook een laadmogelijkheid bij het busstation in Wageningen Maar goed om te horen dat de verlenging van de Trolley naar Wageningen concreet wordt.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
In dit artikel wordt gesproken over een SLFA-180, die 150-200km kan afleggen met een accupakket van 288kWh. Met een pakket van 90kWh kom je dan op 47-63km. Dat zou net te halen moeten zijn: vanaf de door jouw genoemde kruising is het enkele reis 23,4km via de huidige routes van de 352 en 303 tot station Ede-Wageningen.Durashift schreef: ↑di 09 mei 2023, 22:05 Ik lees dat er een 90 kWh batterijpakket in komt.
Is Oosterbeek (Stationstraat X N225) van de draad af en dan v.v. naar Ede rijden niet wat te veel aan kilometers voor die batterij?
Wat verbruikt een VDL 18 meter elektrische Citea?
Misschien dat er weer laadinfra op busstation Ede-Wageningen geplaatst gaat worden?
Of kan het systeem alleen rijdend bijladen door het type stroomafnemer?
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn 10 bussen besteld.... Eén omloop Arnhem- Wageningen busstation duurt nu al ruim 70 minuten. Arnhem Centraal - HAN is ruim 40 minuten retour. Wageningen busstation - Campus 20 minuten. Dat is dus samen 130 minuten. Met 10 bussen kan je dus maximaal een kwartierdienst rijden, waar de 352 in de spits nu om de 10 minuten rijdt. Dus of er komen meer dan 10 bussen, of de frequentie gaat omlaag, of ik heb het niet goed begrepen en er komt geen doorgaande lijn HAN - Arnhem Centraal- Wageningen Campus.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Is het mogelijk om de huidige 2 Trolley 2.0 bussen van Hess in te zetten? Dan heb je 12 bussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Het zou ook kunnen dat deze lijn niet alleen met trolleys gaat rijden maar ook met traditionele elektrische, diesel, of gasbussen.
zij/haar/hen/hun
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
ik heb wel eens gehoord dat de bovenleiding in Oosterbeek wordt verlengd naar de Oude Herberg. Daar is meer ruimte om aan- en af te koppelen dan ter hoogte van de Stationsstraat. Dat scheelt circa 1,5 km op een retourrit.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
^^ de draad en masten op de stationsstraat (naar station Oosterbeek) hergebruiken en een stukje bijplaatsen?
Valt mij nog mee aan kilometers. Ik ervaar het als langer.dennistd schreef: ↑wo 10 mei 2023, 01:41In dit artikel wordt gesproken over een SLFA-180, die 150-200km kan afleggen met een accupakket van 288kWh. Met een pakket van 90kWh kom je dan op 47-63km. Dat zou net te halen moeten zijn: vanaf de door jouw genoemde kruising is het enkele reis 23,4km via de huidige routes van de 352 en 303 tot station Ede-Wageningen.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
plan is om een rondje te maken van lijn 6. de richting hoe weet ik even niet meer precies, maar plan is route van lijn 6 nu van centraal naar han, dan het spoor over en dan route lijn 1 terug naar Arnhem centraal, en dan lijn 10 Nijmegen concept dus in de spits veel bussen, en daarbuiten afschalen, en ook dynamisch bij kunnen zetten op lijn 6.
volgens mijn geheugen is dat project niet doorgegaan omdat de capaciteit van de accus Arnhem - Wageningen vv niet haalden op volle belading, en dat met nieuwe accus.
die hangen er al een paar maanden niet meer.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
en terwijl ik het bericht hierboven aan het tikken was kwam ik dit bericht tegen:
Gelderland schrapt nog meer buslijnen vanwege miljoenentekort openbaar vervoer(premium)
even snel knip plak voor denk ik het belangrijkste:
Gelderland schrapt nog meer buslijnen vanwege miljoenentekort openbaar vervoer(premium)
even snel knip plak voor denk ik het belangrijkste:
10% minder aanbod, voel een beetje coronadienstregeling aankomen met zoveel minder...Gelderland heeft vanaf 2024 elk jaar tientallen miljoenen euro’s te weinig om het huidige wagenpark aan treinen, bussen en haltetaxi’s te laten rijden. Door hoge brandstofkosten en het tegenvallende aantal reizigers is het laten rijden van alle bussen en treinen duurder dan in de afgelopen jaren begroot. Een belangrijk probleem voor de provincie is dat het Rijk deze hogere kosten niet vergoedt.
Alle makkelijke bezuinigingen zijn de afgelopen jaren al genomen, bleek recent uit onderzoek van de provincie. Zo zijn lijnen die amper door reizigers werden gebruikt, al opgeheven.
Bezuinigingen komen naar verwachting vooral bij buslijnen terecht omdat de spoorlijnen allemaal rendabel zijn en omdat over het gebruik van die spoorlijnen harde afspraken zijn gemaakt met ProRail.
De provincie vraagt hen nu nadrukkelijk een scenario te ontwikkelen waarbij er 10 procent minder aanbod wordt geleverd.
Omdat er nog weinig tijd rest, gaat de provincie er nu al vanuit dat deze extra bezuinigingen van de vervoerders nodig zijn.
Als oplossing voor reizigers die in problemen komen door geschrapte buslijnen, denkt Gelderland aan de haltetaxi.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan alles quoten over de 352 maar dat schiet niet op:
- Lijn 352 gaat vanaf voorjaar 2024 rijden met 10 Solaris Trollino's met de huidige frequentie.
- Lijn 352 wordt in de spits 4x per uur doorgetrokken naar Elsweide/HAN via Velperpoort en station Presikhaaf (route lijn 331) om extra capaciteit te hebben daar (lijn 331 zit vaak op de Ijssellaan al vol en dan staat er nog een buslading aan passagiers bij Station Presikhaaf en op de Velperweg).
- Bovenleiding wordt doorgetrokken tot aan De Oude Herberg, de halte is inmiddels al voorzien van enkele aandachtsstrepen. Deze halte is ideaal omdat je de bovenleiding toch opnieuw aan moet leggen zodat je deze recht boven de halte hangt. Daarbij wordt ook de rotonde voorzien van bovenleiding zodat je een keerlus hebt (eventueel voor extra ritten of het inkorten van sommige ritten).
- In een later stadium (mogelijk december 2024 al of anders in 2026) wordt lijn 352 gekoppeld aan lijn 303 met een laadmogelijkheid op de campus of station Ede-Wageningen. Studenten van de Universiteit van Wageningen zijn hier nu al mee bezig in samenwerking met Breng, provincie Gelderland en Vossloh Kiepe.
Inzet van de 5272 en 5273 zijn niet aan de orde op het traject naar Wageningen, mogelijk wel op het trajectdeel Arnhem CS-Elsweide/HAN via Velperpoort. Maar dat zou niet logisch zijn aangezien het aantal trolleybussen al bijna te krap is. Er zijn momenteel 40 bussen(5234-5273) voor 36 omlopen beschikbaar. 1 is permanent in gebruik voor instructie, minimaal 1 is standaard gereserveerd voor TD, 5272 of 73 worden vaak van dienst gehaald voor rondritten met bobo's. Dan blijft er dus niet veel over.
Er wordt nu veel haast gemaakt met instructie, iedereen die nu in dienst komt in Arnhem is verplicht de trolleyinstructie te volgen aangezien lijn 352 straks alleen door Arnhem mix gereden wordt.
- Lijn 352 gaat vanaf voorjaar 2024 rijden met 10 Solaris Trollino's met de huidige frequentie.
- Lijn 352 wordt in de spits 4x per uur doorgetrokken naar Elsweide/HAN via Velperpoort en station Presikhaaf (route lijn 331) om extra capaciteit te hebben daar (lijn 331 zit vaak op de Ijssellaan al vol en dan staat er nog een buslading aan passagiers bij Station Presikhaaf en op de Velperweg).
- Bovenleiding wordt doorgetrokken tot aan De Oude Herberg, de halte is inmiddels al voorzien van enkele aandachtsstrepen. Deze halte is ideaal omdat je de bovenleiding toch opnieuw aan moet leggen zodat je deze recht boven de halte hangt. Daarbij wordt ook de rotonde voorzien van bovenleiding zodat je een keerlus hebt (eventueel voor extra ritten of het inkorten van sommige ritten).
- In een later stadium (mogelijk december 2024 al of anders in 2026) wordt lijn 352 gekoppeld aan lijn 303 met een laadmogelijkheid op de campus of station Ede-Wageningen. Studenten van de Universiteit van Wageningen zijn hier nu al mee bezig in samenwerking met Breng, provincie Gelderland en Vossloh Kiepe.
Inzet van de 5272 en 5273 zijn niet aan de orde op het traject naar Wageningen, mogelijk wel op het trajectdeel Arnhem CS-Elsweide/HAN via Velperpoort. Maar dat zou niet logisch zijn aangezien het aantal trolleybussen al bijna te krap is. Er zijn momenteel 40 bussen(5234-5273) voor 36 omlopen beschikbaar. 1 is permanent in gebruik voor instructie, minimaal 1 is standaard gereserveerd voor TD, 5272 of 73 worden vaak van dienst gehaald voor rondritten met bobo's. Dan blijft er dus niet veel over.
Er wordt nu veel haast gemaakt met instructie, iedereen die nu in dienst komt in Arnhem is verplicht de trolleyinstructie te volgen aangezien lijn 352 straks alleen door Arnhem mix gereden wordt.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Als ze nou eens die haltetaxi's afschaffen en RrreserveerRrreis opheffen dan zou dat een hoop schelen.Stijngeluk schreef: ↑do 11 mei 2023, 08:58 en terwijl ik het bericht hierboven aan het tikken was kwam ik dit bericht tegen:
Gelderland schrapt nog meer buslijnen vanwege miljoenentekort openbaar vervoer(premium)
even snel knip plak voor denk ik het belangrijkste:10% minder aanbod, voel een beetje coronadienstregeling aankomen met zoveel minder...Gelderland heeft vanaf 2024 elk jaar tientallen miljoenen euro’s te weinig om het huidige wagenpark aan treinen, bussen en haltetaxi’s te laten rijden. Door hoge brandstofkosten en het tegenvallende aantal reizigers is het laten rijden van alle bussen en treinen duurder dan in de afgelopen jaren begroot. Een belangrijk probleem voor de provincie is dat het Rijk deze hogere kosten niet vergoedt.
Alle makkelijke bezuinigingen zijn de afgelopen jaren al genomen, bleek recent uit onderzoek van de provincie. Zo zijn lijnen die amper door reizigers werden gebruikt, al opgeheven.
Bezuinigingen komen naar verwachting vooral bij buslijnen terecht omdat de spoorlijnen allemaal rendabel zijn en omdat over het gebruik van die spoorlijnen harde afspraken zijn gemaakt met ProRail.
De provincie vraagt hen nu nadrukkelijk een scenario te ontwikkelen waarbij er 10 procent minder aanbod wordt geleverd.
Omdat er nog weinig tijd rest, gaat de provincie er nu al vanuit dat deze extra bezuinigingen van de vervoerders nodig zijn.
Als oplossing voor reizigers die in problemen komen door geschrapte buslijnen, denkt Gelderland aan de haltetaxi.
Naast buschauffeur werk ik ook af en toe bij een hotel en wellness resort en het gebeurt geregeld dat de chauffeur voor niks vanuit Apeldoorn naar Voorst moet rijden. Dit zijn kosten die de provincie allemaal vergoed en niet terug verdiend aan de reiziger.
Al vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw (ja al meer dan 40 jaar) experimenteren we met veel verschillende vormen van belbus en vraagafhankelijk vervoer en al jaren weten we dat het niet werkt en moet het na 2 jaar weer helemaal op de schop. Dat kost geld.
Wat mensen willen is frequent rijdende bussen/treinen en ze hebben liever een hogere frequentie en iets verder lopen dan een lage frequentie en kort lopen(uiteraard uitzonderingen daar gelaten). Dus bied een goed basisnetwerk aan geregeld vervoer waar de reiziger niet over na hoeft te denken om eerst te reserveren.
Om af te sluiten heb ik een voorbeeld uit de oude doos: in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw reed er tussen Nijverdal en Holten een buslijn via Raalte, Heeten en Nieuw Heeten. Op zondag t/m vrijdag werd hier een hele onregelmatige dienstregeling gereden, een beetje aansluitend op scholen en markt. Hier werd relatief weinig gebruik van gemaakt. Op zaterdag daarentegen reed er een strakke 2-uurs dienst en toen zaten er wel relatief veel passagiers.
Mensen zijn gewoonte dieren en is een heldere dienstregeling beter dan alleen maar rijden op het moment dat een of ander computermodel denkt dat mensen willen reizen.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Je mag toch hopen dat men in Den Haag een beetje wakker begint te worden over de financiële staat van het OV momenteel, tot nu toe zijn ze last minute steeds aan het knullen geweest met verlengde beschrikbaarheidsvergoedingen. We moeten maar weer zien wat er van komt...
Hoe willen ze het trouwens met de trolleybus naar de HAN doen dan? Een draadje boven de Wichaard van Pontlaan/Laan van Presikhaaf lijkt me operationeel het eenvoudigste, maar die infra moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Dan maar de trolleystangen omlaag op de Velperweg en op de batterij naar de HAN en terug?
Hoe willen ze het trouwens met de trolleybus naar de HAN doen dan? Een draadje boven de Wichaard van Pontlaan/Laan van Presikhaaf lijkt me operationeel het eenvoudigste, maar die infra moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Dan maar de trolleystangen omlaag op de Velperweg en op de batterij naar de HAN en terug?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Gelderland hoeft niet op OV te bezuinigen van Den Haag, maar kiest er zelf voor om - bij gelijkblijvende rijksbijdrage - geen eigen geld voor OV in te zetten. Dat is blijkbaar hun keuze...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Je doet alsof provincies jaarlijks dikke winsten maken en dus wel even het geld hebben om het jaarlijkse budget voor OV te verhogen.... Provincies hebben (vaak) slechts een strak budget en hebben dat geld dus niet.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Als ik het artikel goed lees, is het feit dat de rijksbijdrage gelijk blijft hier juist de crux. De afgelopen paar jaar zijn de energiekosten de pan uit gerezen. Als de rijksbijdrage dan gelijk blijft, moet er dus voor hetzelfde aanbod meer provinciaal geld bij.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Nouja, onder andere elektriek, maar vooral het probleem dat de gasprijzen uit de pan zijn gegaan, en dat nou net is waar Arnhem - Nijmegen op rijd.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Provincies hebben via de opcenten ook eigen inkomsten en Gelderland is vermogendSuperGhost schreef: ↑do 11 mei 2023, 14:54 Je doet alsof provincies jaarlijks dikke winsten maken en dus wel even het geld hebben om het jaarlijkse budget voor OV te verhogen.... Provincies hebben (vaak) slechts een strak budget en hebben dat geld dus niet.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Dat ze eigen inkomsten hebben betekend nog niet dat ze een (behoorlijke) begrotingsoverschotten hebben om even vele miljoenen extra te kunnen uitgeven op jaarlijkse basis.
En dat Gelderland 'vermogend' is komt niet door begrotingsoverschotten, maar door een eenmalige grote inkomsten (verkoop Nuon) in het verleden. Dat is leuk voor eenmalige investeringen (als je bijv. een busbaan of spoorverdubbeling wil aanleggen), maar kan niet gebruikt worden voor structurele tekorten, want het raakt op. Sterker nog: hoe meer Gelderland van opmaakt, hoe groter de begrotingstekorten worden, want als ik het goed begreep wordt de rente op dat geld al gebruikt in de begroting, dus moet je dus nog zwaarder bezuinigen.
En dat Gelderland 'vermogend' is komt niet door begrotingsoverschotten, maar door een eenmalige grote inkomsten (verkoop Nuon) in het verleden. Dat is leuk voor eenmalige investeringen (als je bijv. een busbaan of spoorverdubbeling wil aanleggen), maar kan niet gebruikt worden voor structurele tekorten, want het raakt op. Sterker nog: hoe meer Gelderland van opmaakt, hoe groter de begrotingstekorten worden, want als ik het goed begreep wordt de rente op dat geld al gebruikt in de begroting, dus moet je dus nog zwaarder bezuinigen.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Daarnaast schijnen we hier nog wel eens te vergeten dat er meer belangrijke kostenposten zijn dan alleen OV.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Die begrotingsoverschotten kun je creëren, dat heb ik net uitgelegd. Er is geen geld voor is dus gewoon onjuist.SuperGhost schreef: ↑do 11 mei 2023, 17:20 Dat ze eigen inkomsten hebben betekend nog niet dat ze een (behoorlijke) begrotingsoverschotten hebben om even vele miljoenen extra te kunnen uitgeven op jaarlijkse basis.
En dat Gelderland 'vermogend' is komt niet door begrotingsoverschotten, maar door een eenmalige grote inkomsten (verkoop Nuon) in het verleden. Dat is leuk voor eenmalige investeringen (als je bijv. een busbaan of spoorverdubbeling wil aanleggen), maar kan niet gebruikt worden voor structurele tekorten, want het raakt op. Sterker nog: hoe meer Gelderland van opmaakt, hoe groter de begrotingstekorten worden, want als ik het goed begreep wordt de rente op dat geld al gebruikt in de begroting, dus moet je dus nog zwaarder bezuinigen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Aanleg van nieuwe wegen voor iedereen die gedwongen is om een auto te kopen omdat het OV niet meer rijdt?iamthedutchdude schreef: ↑do 11 mei 2023, 17:27 Daarnaast schijnen we hier nog wel eens te vergeten dat er meer belangrijke kostenposten zijn dan alleen OV.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten