Veiligheid in het OV
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Veiligheid in het OV
In goed overleg met PHS hebben we besloten dit topic een tweede kans te geven.
Door de invalshoek wat aan te passen en het meer vanuit nieuwsberichten en eventuele ervaringen te leiden denken we dat de kans op een constructieve discussie het grootst is.
Verder gelden uiteraard de normale forumregels. Discusieer op de inhoud, niet op de persoon en beperk je niet tot one-liners, maar onderbouw je mening.
Door de invalshoek wat aan te passen en het meer vanuit nieuwsberichten en eventuele ervaringen te leiden denken we dat de kans op een constructieve discussie het grootst is.
Verder gelden uiteraard de normale forumregels. Discusieer op de inhoud, niet op de persoon en beperk je niet tot one-liners, maar onderbouw je mening.
Re: Veiligheid in het OV
Soms snappen mensen geloof ik niet wat er onveilig is aan wat ze doen.
Vanmorgen 8:20 stond ik op station Duivendrecht-laag, mijn IC kwam eraan. Plots kwam een mevrouw op een vrij groot model vouwfiets over het perron gereden, met haar wielen op de geblokte lijn en haar wapperende jas en fietstassen op minder dan 10cm van de zeker nog 50 rijdende trein.
Ze ging met haar niet-ingeklapte vouwfiets het achterste balkon in, ik elders. Toen de hc er aan kwam heb ik dat aan hem gemeld en even later kwam hij terug en zei "Ze zal het nooit meer doen, dank je voor het melden".
Vanmiddag 18:10 (dus weer spits) wilde ik uitstappen op Duivendrecht, en dringt dezelfde mevrouw bij het uitstappen voor en komt met de band van haar fiets langs mijn broek - gelukkig een donkere spijkerbroek en geen lichte broek of nette pantalon, dus je ziet er niets van. Ik zeg tegen haar "Je had beloofd het nooit meer te doen". Ze lacht eerst schaapachtig en vraagt dan wat dat mij uitmaakt. Ik zeg dat ik geen zin heb om een fietser dood te zien gaan, en geen zin in de vertraging die dat oplevert, én geen zin in een vieze broek. Vervolgens zegt ze "bemoei je er niet mee" en fietst wederom over de geblokte lijn slingerend weg, net als de sprinter naar Dmnz er aankomt.
Vanmorgen 8:20 stond ik op station Duivendrecht-laag, mijn IC kwam eraan. Plots kwam een mevrouw op een vrij groot model vouwfiets over het perron gereden, met haar wielen op de geblokte lijn en haar wapperende jas en fietstassen op minder dan 10cm van de zeker nog 50 rijdende trein.
Ze ging met haar niet-ingeklapte vouwfiets het achterste balkon in, ik elders. Toen de hc er aan kwam heb ik dat aan hem gemeld en even later kwam hij terug en zei "Ze zal het nooit meer doen, dank je voor het melden".
Vanmiddag 18:10 (dus weer spits) wilde ik uitstappen op Duivendrecht, en dringt dezelfde mevrouw bij het uitstappen voor en komt met de band van haar fiets langs mijn broek - gelukkig een donkere spijkerbroek en geen lichte broek of nette pantalon, dus je ziet er niets van. Ik zeg tegen haar "Je had beloofd het nooit meer te doen". Ze lacht eerst schaapachtig en vraagt dan wat dat mij uitmaakt. Ik zeg dat ik geen zin heb om een fietser dood te zien gaan, en geen zin in de vertraging die dat oplevert, én geen zin in een vieze broek. Vervolgens zegt ze "bemoei je er niet mee" en fietst wederom over de geblokte lijn slingerend weg, net als de sprinter naar Dmnz er aankomt.
Re: Veiligheid in het OV
Dan moeten ze het zelf weten
Re: Veiligheid in het OV
Ik vind wel dat het in Nederland niet super duidelijk wordt gemaakt dat je achter de geblokte lijn moet staan. Een paar extra omroepen erover of waarschuwingen op de borden op de stations zouden niet misstaan.
zij/haar/hen/hun
Re: Veiligheid in het OV
@PHS: heb je haar behalve de gevolgen, ook uitgelegd wat ze dan precies fout doet? Want dat mis ik een beetje in het verhaal.
🍉
Re: Veiligheid in het OV
Tsja, je kunt inderdaad helaas niet vertrouwen op 'gezond verstand'.
Ik vroeg als klein kind al eens wat die stippellijn was. 'Daar moet je achter blijven staan', en dat weet ik nog steeds.
Ik doe ook maar wat
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Veiligheid in het OV
"È vietato oltrepassare la linea gialla"
Het enige zinnetje Italiaans dat ik ken
Het enige zinnetje Italiaans dat ik ken
-
- Donateur
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Veiligheid in het OV
Ik ken 'm als "Attenzione, allontanarsi dalla linea gialla"
Qua perronveiligheid was NS toch testen aan het doen op station 's-Hertogenbosch? Iets met een uitklapbaar hek of zo? Iemand daar ooit nog wat van gehoord?
Qua perronveiligheid was NS toch testen aan het doen op station 's-Hertogenbosch? Iets met een uitklapbaar hek of zo? Iemand daar ooit nog wat van gehoord?
Re: Veiligheid in het OV
Het lijkt mij dat het niet toegestaan is om op het perron te fietsen?
Hardleerse mevrouw. Gezien het reispatroon wel iemand die IIVQ vaker tegen kan komen..dus gelegenheid om het nog eens uit te leggen zal er wel komen. Of het zin heeft? Vrees van niet.
~~~~~~~~~~~~~~~
Wat betreft dit topic misschien nog even helder krijgen wát er onder het woord / begrip veiligheid wordt verstaan.
Want zo'n fietsende mevrouw is misschien ook onveilig maar zit (nog) niet in het geweldsspectrum. Ik heb de indruk dat dit laatste wel het doel is wat PHS beoogt met dit draadje. Klopt dit?
Hardleerse mevrouw. Gezien het reispatroon wel iemand die IIVQ vaker tegen kan komen..dus gelegenheid om het nog eens uit te leggen zal er wel komen. Of het zin heeft? Vrees van niet.
~~~~~~~~~~~~~~~
Wat betreft dit topic misschien nog even helder krijgen wát er onder het woord / begrip veiligheid wordt verstaan.
Want zo'n fietsende mevrouw is misschien ook onveilig maar zit (nog) niet in het geweldsspectrum. Ik heb de indruk dat dit laatste wel het doel is wat PHS beoogt met dit draadje. Klopt dit?
Re: Veiligheid in het OV
Veiligheid in het OV lijkt me te gaan over het met zo min mogelijk risico op persoonlijke of materiële schade gebruikmaken van dat OV. De topictitel is dan ook enigszins misleidend: het gaat TS duidelijk juist om onveiligheid in het OV. Risicovol gedrag lijkt me daar zeker wel onder te vallen, niet in de laatste plaats omdat dit tot escalatie kan leiden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Veiligheid in het OV
Het lijkt mij dat begrip veiligheid (ook in dit topic) over het gehele spectrum gaat: daaronder vallen geweldsincidenten (zoals PHS deze in de openingspost heeft genoemd), maar ook onveilig gedrag van reizigers rondom het spoor (zoals IIVQ heeft waargenomen en gemeld) en (naar mijn inzicht) veiligheidsmaatregelen die worden genomen of genomen kunnen worden.
Uiteindelijk gok ik dat onderstaand deel van de openingspost het doel van het topic weergeeft, terwijl het tussenliggende stuk (hier met beletselteken weergegeven) misschien beter op zijn plaats is als inbreng in dit topic.
Uiteindelijk gok ik dat onderstaand deel van de openingspost het doel van het topic weergeeft, terwijl het tussenliggende stuk (hier met beletselteken weergegeven) misschien beter op zijn plaats is als inbreng in dit topic.
PHS schreef: ↑do 04 mei 2023, 16:51 Al langer speel ik met het idee om een topic over de (on)veiligheid in het OV aan te maken. Veiligheid is een thema dat ik in het algemeen interessant vind, en als frequent treinreiziger maak je ook wel eens wat mee. Ik was er eerder niet aan toegekomen, maar bij dezen alsnog.
(...)
Waar dit topic voor is bedoeld
Het doel van dit topic is om een centrale plek te hebben voor discussies over veiligheid in het OV. Deze discussies vinden nu ook al plaats, maar verspreid over het hele forum. Door deze discussies te bundelen ontstaat een overzicht van alle ontwikkelingen rond dit thema en komt er hopelijk meer diepgang in de discussie zelf.
Re: Veiligheid in het OV
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Veiligheid in het OV
Ik ervaar zelf weinig overlast van veiligheidsgerelateerde zaken. Ja, ik zie zelf af en toe zelf een paar brugklassertjes met hun mini-e-bike over de perrons van Dordrecht Zuid crossen, maar sinds een HC die jochies een standje heeft gegeven over het verbod op fietsen in de trein in de spits en ik veel minder naar Tilburg forens gebeurt het slechts sporadisch.
Er zijn wel een paar comfortzaken die op mij als een soort koortslip werken (lees: ergernissen die blijven terugkeren), en dat zijn harde muziek en luidkeels bellen. Ik hoef echt niet van medereizigers te weten dat zij diehard fan van Rammstein zijn, of dat haar relatie met Jantje over is en dat ze nu met Klaas aan het daten is.
Er zijn wel een paar comfortzaken die op mij als een soort koortslip werken (lees: ergernissen die blijven terugkeren), en dat zijn harde muziek en luidkeels bellen. Ik hoef echt niet van medereizigers te weten dat zij diehard fan van Rammstein zijn, of dat haar relatie met Jantje over is en dat ze nu met Klaas aan het daten is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Veiligheid in het OV
Ik denk dat het al dan niet vermeende gevoel van onveiligheid ook te maken heeft met een gebrek aan toezicht in de trein. Wat mij een goed idee lijkt is conducteurs op de een of andere manier te motiveren een bepaald quotum aan te controleren vervoersbewijzen te laten halen. Het feit dat mogelijke zwartrijders en andersoortige raddraaiers weten dat er gerede kans op controle is, werkt denk ik al preventief.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Veiligheid in het OV
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Veiligheid in het OV
Het is eigenlijk ook relatief makkelijk om achter iemand aan te lopen bij de poortjes. Heb ik zelf op NS-stations ook wel eens gedaan als er bij de poortjes staat "u bent al uitgecheckt" en ze niet meer open wilden. Ik zie ook af en toe mensen over de poortjes klimmen of zichzelf erdoorheen wurgen.
Die poortjes doen waarschijnlijk wel iets tegen zwartrijden, maar ze houden lang niet iedereen tegen.
Die poortjes doen waarschijnlijk wel iets tegen zwartrijden, maar ze houden lang niet iedereen tegen.
zij/haar/hen/hun
Re: Veiligheid in het OV
Toch vind ik de absolute aantallen ook weer niet wereldschokkend: als de mentaliteit in dit land nu echt naar de sodemieter zou zijn, reed 1 op de 2 mensen zwart.
Als socioloog van de koude grond (en inmiddels ouwe zak volgens de vigerende standaard) durf ik de stelling wel aan dat de algehele desinteresse in alle lagen van de bevolking is toegenomen, en dat zelfreflectie en het aanvaarden van consequenties van gedrag ook een stuk minder is geworden. Maar ik laat me graag corrigeren door nog oudere zakken in de forumpanelen
Als socioloog van de koude grond (en inmiddels ouwe zak volgens de vigerende standaard) durf ik de stelling wel aan dat de algehele desinteresse in alle lagen van de bevolking is toegenomen, en dat zelfreflectie en het aanvaarden van consequenties van gedrag ook een stuk minder is geworden. Maar ik laat me graag corrigeren door nog oudere zakken in de forumpanelen
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Veiligheid in het OV
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Veiligheid in het OV
En ook dit bericht: https://nos.nl/l/2477304
Het beeld dat naar voren komt dekt zich aardig met wat ik om mij heen zie als ik met de trein onderweg ben in Nederland, zeker sinds de pandemie.
Het beeld dat naar voren komt dekt zich aardig met wat ik om mij heen zie als ik met de trein onderweg ben in Nederland, zeker sinds de pandemie.
Re: Veiligheid in het OV
De sociale norm hangt natuurlijk sterk af van het met elkaar herbevestigen daarvan. Met hele lege treinen/straten/etc. tijdens corona is dat bepaald niet de goede kant op gegaan. Dat werkt twee kanten op. Onaangepast gedrag is normaler geworden en de acceptatie daarop aangesproken te worden gaat dan omlaag. Agressieve reacties op aanspreken maakt de drempel daarvan hoger wat desinteresse voedt bij mensen die eigenlijk de klassieke norm zouden willen handhaven.nvdw schreef: ↑vr 19 mei 2023, 10:32 Toch vind ik de absolute aantallen ook weer niet wereldschokkend: als de mentaliteit in dit land nu echt naar de sodemieter zou zijn, reed 1 op de 2 mensen zwart.
Als socioloog van de koude grond (en inmiddels ouwe zak volgens de vigerende standaard) durf ik de stelling wel aan dat de algehele desinteresse in alle lagen van de bevolking is toegenomen, en dat zelfreflectie en het aanvaarden van consequenties van gedrag ook een stuk minder is geworden. Maar ik laat me graag corrigeren door nog oudere zakken in de forumpanelen
Re: Veiligheid in het OV
De pareltjes van onze samenleving en waarschijnlijk nog geen definitief verblijf. En dit soort incidenten ga je vaker horen
Dus accuut terugsturen, morgen. Zo ver mogelijk...
Maar dat mag zeker niet worden gezegd.
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Veiligheid in het OV
Je mag zo veel zeggen in een vrij land, maar dat betekent niet dat niemand anders daar wat van mag vinden. In een vrij land hoort het er ook bij dat eenieder zijn procedure volledig wordt afgerond.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten