Nuenen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Wanneer je van Nuenen Centrum naar Eindhoven Centraal Station reist (of terug) dan heb je verschillende mogelijkheden. Het snelst gaat het met lijn 321. Deze doet er ongeveer 21 minuten over. Alleen rijdt lijn 321 niet in het weekend, vakantieperioden en avonduren De andere HOV-lijn, de 322 heeft via Woensxl 26 minuten ervoor nodig. Stadslijn 6 doet er slechts 20 minuten. Ik weet niet of elders in Nederland voorkomt dat een reguliere stadslijn er vlugger over doet dan een HOV-lijn maar ik vind dit maar een vreemde situatie. Ook heb je nog lijn 404, ook HOV. De route en rijtijd zijn gelijk aan die van de 322. Is het niet een idee om lijn 404 vanaf Nuenen Centrum door te trekken naar Nuenen Oost zoals lijn 6 dit nu doet. De 322 zou de route van lijn 6 kunnen pakken naar het station. De reizigers vanuit Nuenen Oost zijn wel langer onderweg, maar hebben wel vaker een bus. Lijn 404 zou dan wel alle dagen moeten rijden. Maar de reizigers vanuit Berk en Donk, Gemert hebben wel een aanzienlijke verbetering van de reistijden. Dit is wel een groot voordeel. Eventueel zou je in de ochtend- en avondspits een directe bus nog kunnen laten lopen vanuit Gemert via de scholen in Eindhoven en woensxl.
PHS

Re: Nuenen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Nuenen

Bericht door RnBn »

Voor reizigers uit de richting van Beek en Donk naar Eindhoven station is het wisselen van routes misschien sneller, maar voor de reizigers naar de scholen aan de Sterrenlaan, De Rooie Pannen, Fontys Rachelsmolen en de reizigers die overstappen op WoensXL krijg je juist een langere reistijd. Dat terwijl er doordeweeks overdag al een snelle variant is in de 321. Ook is de route van lijn 6 door Refeling nu niet de meest comfortabele. De route van lijn 321 is dan ook sneller dan lijn 6 maar er is meer buffer ingebouwd voor file op de A270/N270.
Wat betreft 404 doortrekken naar Nuenen Oost, lijn 6 rijdt op dit moment 7 daggen per week de hele dag terwijl lijn 404 alleen doordeweeks overdag rijdt en niet in de vakanties, het is dan maar de vraag of je daadwerkelijk bespaart door zo'n wissel aangezien je een hoop meer ritten voor de 404 in zult moeten leggen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Maar ik zou dan 404 gehele week laten rijden. Dan kan lijn 6 verdwijnen. Ook opperde ik in de ochtendspits een lijn richting de scholen
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nuenen

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom gaat de 6 dan niet via WoensXL rijden en dan altijd Volans 322 via de snelweg?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Dat schijnt de provincie niet te willen. De busbaan zal gebruikt worden.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Nuenen

Bericht door RnBn »

ZO6176 schreef: zo 14 mei 2023, 00:50 Maar ik zou dan 404 gehele week laten rijden. Dan kan lijn 6 verdwijnen. Ook opperde ik in de ochtendspits een lijn richting de scholen
Klopt maar 404 de hele week laten rijden kost meer DRU dan 6 de hele week laten rijden (404 is HOV dus er zitten minimum frequenties aan vast).
Ook kan ik uit ervaring vertellen dat het de hele dag door druk is bij de scholen, niet alleen tijdens de spits.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Misschien moeten ze dat HOV-gebeuren maar eens herzien.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door huibf »

HOV 2 naar Nuenen ligt gewoon verkeerd.
Maar die mooie weg tussen Eindhoven en Nuenen was nog steeds een aftands stukje weg want zonder de HOVsubsidie had Nuenen de upgrade geheelzelf moeten bekostigen.
Dat is de enige echte reden.

Dat die busbaan er ligt was een leuke bijkomstigheid.
Dat 321 nu rijdt over de A270 was niet zo klip een klaar. Heeft behoorlijk wat overredingskracht gekost.
Lijn 322 voorziet wel in een verbinding met Summa en Rooi Pannen en trekt behoorlijk wat overstapreizigers weg op het station (scheelt drukte!)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Maar die reizigers kunnen dan toch in Nuenen Centrum overstappen op de 404, met eventueel in de ochtend een rechtstreekse rit?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nuenen

Bericht door CamilleKreemers »

Juist omdat de 404 met name voor scholieren rijdt, had ik eerder verwacht dat de 322 Uden - Eindhoven via de snelweg gaat en de 321 Gemert - Eindhoven via WoensXL. Ik ken natuurlijk niet de reizigersstromen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Dat zou ook beter zijn maar de provincie wil persé over die busbaan
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nuenen

Bericht door regenmaker »

Ik zie het probleem niet echt van over de busbaan rijden. Het duurt misschien een paar minuutjes langer, maar de haltes langs dat stuk van de route worden niet slecht gebruikt. Ook kan je bijvoorbeeld sneller naar het vliegveld of de IKEA met overstap op WoensXL
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2269
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nuenen

Bericht door Roeland »

Je zou ook nog kunnen overwegen om de dagbrede 322 voortaan de snelle 321-route te geven, en de 321 (alleen overdag) via de busbaan te rijden?
Waarom stopt de 321 in Gemert trouwens alleen bij Westom, en niet centraal in de kern (bijv. Lodderdijk)?
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nuenen

Bericht door Chrysa »

Doet ie normaal wel, maar er zijn omvangrijke werkzaamheden in het dorp.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door huibf »

Roeland schreef: di 16 mei 2023, 07:39 Je zou ook nog kunnen overwegen om de dagbrede 322 voortaan de snelle 321-route te geven, en de 321 (alleen overdag) via de busbaan te rijden?
Waarom stopt de 321 in Gemert trouwens alleen bij Westom, en niet centraal in de kern (bijv. Lodderdijk)?
Het was ook de bedoeling dat 321 naar Pelgrimsrust zou doorrijden. Maar dat is met het huidige personeelstekort niet haalbaar. Kost extra omlopen en dus personeel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nuenen

Bericht door regenmaker »

Waarom niet door naar Boekel via Handel?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nuenen

Bericht door Hainje »

Uitgaande dat je over lijn 321 praat, lijkt me dat dit een extra omloop kost en dus niet de eerste keuze gezien het personeelstekort.
🍉
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Nuenen

Bericht door Citea »

Vanaf Nuenen Centrum zou je de routes van lijn 6 en 322 kunnen wisselen: lijn 322 via de A270 naar Eindhoven, lijn 6 via Woensel naar Eindhoven Station.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

Maar dan rijdt niks meer door Nuenen Zuid. Ik zou nog steeds lijn 6 opheffen, 322 via Nuenen Zuid. En dan 404 door naar Nuenen Oost en 7 dagen laten rijden
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nuenen

Bericht door SuperGhost »

Maar dan rijdt er niets meer door Nuenen-Oost. Bovendien wordt lijn 322 dan langzamer, aangezien die nu door de woonwijken van Nuenen-Zuid moet gaan rijden... Dat ze nu op papier (vrijwel) even snel zijn, is omdat lijn 322 meer speling in de tijd heeft om op tijd op de eindbestemming te zijn. Die speling gaat de vervoerder er niet uit halen, dus de route door Nuenen-Zuid wordt dan (op papier) langer en de route van lijn 322 wordt zowel op papier als in werkelijkheid langer.

Bovendien: wordt het dan niet lastiger voor reizigers uit Nuenen-Zuid om een plek in de bus te vinden? Aangezien lijn 322 natuurlijk ook al de reizigers uit Boekel, Gemert, Beek en Donk, Lieshout en Gerwen mee moet nemen (Uden noem ik bewust niet, aangezien die met de 305 al een snellere verbinding naar Eindhoven heeft). Het zal niet voor niets zijn dat voor Nuenen nog lijnen 6 en 404 rijden lijkt me?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

In mijn bericht staat als laatste 404 naar Nuenen oost
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nuenen

Bericht door SuperGhost »

Oops, overheen gelezen... Blijft uiteraard wel het langzamer worden van de 322 en mogelijke capaciteitsproblemen voor Nuenen-Zuid als nadeel staan.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nuenen

Bericht door ZO6176 »

In de ochtendspits rijdt momenteel lijn 404 vol tot de scholen en dan nauwelijks gevuld tot Nuenen Centrum. Lijn 322 rijdt afgeladen vol vanaf Nuenen naar Eindhoven. Lijn 404 die met geleed rijdt is zo goed als leeg. In de middagspits is dit dus andersom In mijn bovenstaande stuk is nu de DRU-winst lijn 6 die opgeheven wordt minus de verlenging van lijn 404. Eventueel zou in de spits een tussendienst kunnen komen voor Nuenen Zuid.
In de ochtendspits rijden er voor de scholen aan de sterrenlaan een aantal extra ritten als lijn 322 die daarna leeg terugkeren naar het station. Je zou je af kunnen vragen of deze niet beter kunnen gaan over de Kennedylaan met alleen een stop bij TU Eindhoven. Er gaan al een hoop bussen over de Montgomerylaan en ik zie hier niet de meerwaarde van. De lege retourritten zouden dan ook via de huidige lijn 6 kunnen gaan
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Nuenen

Bericht door Citea »

Ik dacht gewoon aan iets als:
lijn 6 Eindhoven Station - Woensel - Nuenen Centrum (route lijn 322) - Nuenen Oost
lijn 322 Eindhoven Station - Nuenen Zuid - Nuenen Centrum (route lijn 6) - Uden
lijn 321 zou waarschijnlijk ook via Nuenen Zuid rijden.

Nuenen Oost zal dus wel nog steeds bussen hebben.

Je zou ook lijn 6 hernummeren tot 321, en doortrekken tot Gemert (alleen op de momenten dat 321 nu rijdt), en de frequentie doordeweeks verhogen. Uiteraarde een verslechtering voor Gemert (paar minuten extra reistijd), maar voor Nuenen wel een verbetering.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten