Hoe bevalt het nu, nu lijn 25 minder vaak rijdt, en daarbovenop trams uitvallen (personeelsgebrek?) of juist enkele i.p.v. gekoppelde trams rijden?TheAgedGamerYt schreef: ↑ma 13 mar 2023, 18:46 De werkzaamheden bij Station Zuid zijn afgerond, maar voor een onbegrijpelijke reden moet Tram 25 nog steeds tot 14 April 2023 los rijden.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tsja. Ben ook in 5 jaar nog nooit in de team naar Amstelveen gecontroleerd. Dat in combinatie met nieuwe (snel)trams waar er niet standaard bij de ingang een controleur zit, maakt het inderdaad wel begrijpelijk om zwart te rijden.VIRM schreef: ↑zo 21 mei 2023, 16:38 Zwartrijders in ov met 50 procent toegenomen: "Ik snap het wel"
Het aantal zwartrijders in de stad is flink gestegen. Het GVB ziet het aantal Amsterdammers die niet inchecken in 2022 met 50 procent toenemen ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor corona.
Volgens Edgar van de Pas, woordvoerder van het GVB is het niet betalen voor het ov verergerd sinds de coronaperiode. "Er was toen veel meer discussie met mensen tijdens het controleren, we zagen echt een normvervaging"
Bron en meer: AT5
Ik heb geen onderschrift
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij Overamstel is een werkmetro ontspoord. Lijn 50/51 rijden alleen Isolatorweg - Station Zuid.
GVB denkt dat er tot 11.00 geen metro’s zullen rijden richting Overamstel.
https://www.at5.nl/artikelen/220608/ont ... r-dan-zuid
GVB denkt dat er tot 11.00 geen metro’s zullen rijden richting Overamstel.
https://www.at5.nl/artikelen/220608/ont ... r-dan-zuid
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
bij 'werkmetro' zie ik een tot zelflosser omgebouwde zilvermeeuw voor me. Het woord kwam van het gvb, als at5 het bedacht had was het werkmetrotoestel geworden
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het plaatsen van 'led koersborden' op de combino lijkt begonnen te zijn; Vorige week de 2202 gezien en zondag de 2002 [al werkte de lijnkleur daar niet. De proefwagens 2003 en 2004 zijn daarentegen al weken van de radar
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Over koersborden gesproken. Ik zat deze week voor het eerst in een M7 op lijn M51. Het viel op dat de lijnkleur rood is? Na de M5 die als lijnkleur een soort zalmoranje heeft voor lijn M51 en een vreemde blauwgrijze tint voor lijn M52, gaat het bij de M7 ook niet helemaal goed.
Foto via busposities
https://busposities.nl/foto/99937
Foto via busposities
https://busposities.nl/foto/99937
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mwah, afgaande op die foto lijkt het wel oranje.
Ik zie niet veel verschil met Lijn 51 Amsterdam, Centraal Station - Isolatorweg en de kleur is minder donker dan die van lijn 53.
Ik zie niet veel verschil met Lijn 51 Amsterdam, Centraal Station - Isolatorweg en de kleur is minder donker dan die van lijn 53.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De bestemming is echt oranje en past van de twee nog het beste bij wat GVB zelf op hun plattegronden en routevorken voor de M51 gebruikt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De 2012 heeft dezelfde issues zag ik net. Niet-werkende lijnkleur en slecht verlicht lijnnummer voor.robert1955 schreef: ↑di 23 mei 2023, 13:45 Het plaatsen van 'led koersborden' op de combino lijkt begonnen te zijn; Vorige week de 2202 gezien en zondag de 2002 [al werkte de lijnkleur daar niet. De proefwagens 2003 en 2004 zijn daarentegen al weken van de radar
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Trams zitten altijd Propvol Als er niet gekoppeld wordt gereden, en Dan Willen ze in het nieuwe vervoersplan helemaal geen gekoppelde trams meer laat rijden terwijl door De nieuwe verbinding naar Uithoorn nog drukker zal worden.hauptbahnhof schreef: ↑ma 22 mei 2023, 22:25Hoe bevalt het nu, nu lijn 25 minder vaak rijdt, en daarbovenop trams uitvallen (personeelsgebrek?) of juist enkele i.p.v. gekoppelde trams rijden?TheAgedGamerYt schreef: ↑ma 13 mar 2023, 18:46 De werkzaamheden bij Station Zuid zijn afgerond, maar voor een onbegrijpelijke reden moet Tram 25 nog steeds tot 14 April 2023 los rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf eind juni trams op Uithoornlijn, maar nog wel alleen testritten
Hoewel de Uithoornlijn pas over ongeveer een jaar in gebruik genomen wordt, zullen er deze zomer toch al trams te zien zijn. Het gaat om testritten.
Bron en meer: NH Nieuws
Hoewel de Uithoornlijn pas over ongeveer een jaar in gebruik genomen wordt, zullen er deze zomer toch al trams te zien zijn. Het gaat om testritten.
Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Precies, daarom vond ik die dienstregeling met geplande enkele trams veel beter. Mocht er eentje uitvallen, dan is de volgende er iets sneller. En dat heb ik met alle vormen van ov. Liever korte eenheden maar frequenter. Is de wachttijd al sowieso korter.TheAgedGamerYt schreef: ↑do 25 mei 2023, 08:21 Trams zitten altijd Propvol Als er niet gekoppeld wordt gereden, en Dan Willen ze in het nieuwe vervoersplan helemaal geen gekoppelde trams meer laat rijden terwijl door De nieuwe verbinding naar Uithoorn nog drukker zal worden.
Lijn 25 is echt niet druk buiten de spits. In de avond kunnen ze al helemaal van een 30 meter tram 20 meter van maken (als dat mogelijk is). Probleem is vooral de spits, en dan met name in de spitsrichting.
Wat in het nieuwe vervoerplan staat is eigenlijke en verbetering van de huidige situatie:
Nu heb je door de afschaling overdag elke 10 minuten een lijn 5 en elke 10 minuten een lijn 25. Totaal 18 trameenheden per uur, verdeeld over elke 5 minuten een tram, een gekoppeld, een enkel.
Straks dezelfde hoeveelheid trameenheden maar zou je in ieder geval een betere spreiding krijgen tussen 3 trams. Dus gemiddeld elke 3-4 minuten een tram. Waardoor de reizigers die tot Oranjebaan gaan, meer gespreid worden over 3 losse trams en 2 trams per 10 minuten van en naar Uithoorn rijden in de spits.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die mooie spreiding heb je op papier. Kortere trams, met hogere frequenties betekent ook meer personeel en mogelijke uitval van ritten door personeelstekort. Daar komt bij dat Uithoorn en Amstelveen binnen het plan niet door 1 maar 2 lijnen bediend worden die tot ver de stad in rijden. Daarmee neemt ook de kans op verstoringen en vertragingen toe. Dat alles onder de vlag van R-NET terwijl maar een deel echt R-NET-waardig is. De kortere route van lijn 25 biedt een betrouwbaarheid die lijn 5 en 6 niet kunnen bieden. Alleen rijdt lijn 25 dan alleen nog maar in de spits, met enkele tramstellen.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op dit moment is er, tenzij er daadwerkelijk iets aan de hand is geweest, geen sprake van slechte spreiding in de werkelijkheid, uitzonderingen af en toe daar gelaten.
Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in. En meeste vertraging werd op lijn 5 vroeger daar veroorzaakt. Sinds de lijn niet meer de binnenstad in rijdt deze vrij punctueel. Daarnaast is Station Zuid een tijdhalte dus vroege doorkomsten zijn enigszins beperkt.
Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in. En meeste vertraging werd op lijn 5 vroeger daar veroorzaakt. Sinds de lijn niet meer de binnenstad in rijdt deze vrij punctueel. Daarnaast is Station Zuid een tijdhalte dus vroege doorkomsten zijn enigszins beperkt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien dat de storingspagina op Twitter een slecht beeld geeft. Daar komen lijn 3 en 5 regelmatig voorbij.
Het is sowieso de vraag of dit plan doorgaat. De gemeente Amsterdam wil op dit moment geen grote wijzigingen in het lijnennet en dat delen van de stad zonder tram komen te zitten. Ze hebben zelfs miljoenen euro's beschikbaar gesteld voor 2024 om GVB bij te staan.
Het is sowieso de vraag of dit plan doorgaat. De gemeente Amsterdam wil op dit moment geen grote wijzigingen in het lijnennet en dat delen van de stad zonder tram komen te zitten. Ze hebben zelfs miljoenen euro's beschikbaar gesteld voor 2024 om GVB bij te staan.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alle lijnen komen regelmatig voorbij. Maar het is niet zo dat er constant iets aan de hand is. Overdrijven is ook een vak.
Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb geen idee of wat er beschikbaar wordt gesteld ook daadwerkelijk genoeg is om het hele plan niet te laten doorgaan.
Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb geen idee of wat er beschikbaar wordt gesteld ook daadwerkelijk genoeg is om het hele plan niet te laten doorgaan.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is het Leidseplein dan niet de binnenstad?hauptbahnhof schreef: ↑do 25 mei 2023, 18:22 Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Laten we het dan niet binnenstad noemen maar centrum…..
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je zal formeel gelijk hebben, maar ik vermoed dat de gemiddelde Amsterdammer (en ik woon er) er geen verschil tussen maakt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mooi dat daar een wikipediapagina van is, maar in de praktijk wordt met "binnenstad" toch meestal tenminste de grachtengordel inclusief de Jordaan bedoeld, dus het gebied binnen de Singelgracht (niet te verwarren met het Singel). Het met "binnenstad" samenvallende begrip "centrum" gaat gevoelsmatig over een steeds groter gebied, inmiddels zo'n beetje over alles binnen de A10.
Wat zeker is, is dat trams binnen dat laatste gebied —in het geval van alles dat over de Amstelveenlijn rijdt dus ten noorden van station Zuid — gedoemd zijn tot vertraging. En daar was het hier uiteindelijk om begonnen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zit nog iets tussen overdrijven en doen alsof er niks is. Gezien de lengte van de lijnen (5 en 6), het gebied waar ze doorheen moeten en mogelijk aanhoudende problemen met personeel, denk ik dat het niet gek is om vraagtekens te zetten bij in hoeverre die nette spreiding er in de praktijk zal zijn.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
We hebben het hier over het tramnet. Die is eigenlijk zo aangelegd als een spinneweb. Tramlijnen vanaf CS met 2 "ringen", de buitenring (route lijn 3 als het ware) en de binnenring (route lijn 19). De binnenring is de rand van de binnenstad. Lijn 5 rijdt over die rand en rijdt niet verder de binnenstad in door de Leidsestraat, of over het drukke Damrak, of naar CS.Meltrain schreef: ↑do 25 mei 2023, 21:21Is het Leidseplein dan niet de binnenstad?hauptbahnhof schreef: ↑do 25 mei 2023, 18:22 Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in.
Nee, jij overdrijft. Ik geef aan dat tenzij er iets aan de hand is (omleiding, extreme drukte, stremming etc), de trams gewoon redelijk netjes gespreid rijden. Dat is toch echt niet doen alsof er niks aan de hand is. En daarnaast, in de spits rijden er 3 trams binnen 10 minuten tussen Oranjebaan en Station Zuid. Als eentje te laat is, dan rijden ze vlak achter elkaar. Is dan alsnog geen verslechtering vergeleken met nu. Als er eentje uitvalt, dan dan heb je nog steeds 2 trams.n-evo schreef: ↑vr 26 mei 2023, 10:51 Er zit nog iets tussen overdrijven en doen alsof er niks is. Gezien de lengte van de lijnen (5 en 6), het gebied waar ze doorheen moeten en mogelijk aanhoudende problemen met personeel, denk ik dat het niet gek is om vraagtekens te zetten bij in hoeverre die nette spreiding er in de praktijk zal zijn.
Het gebied waar lijn 5 doorheen moet, en waar lijn 6 doorheen moet, zijn nog steeds makkelijke routes. Hoogstens Leidseplein is soms een probleem (4 tramlijnen die over Leidsebrug moeten) maar daar is de dienstregeling op ingesteld. Het is geen Leidsestraat met zijn strengelspoor, of straten waar de tram zijn trambaan met andere verkeer deelt en constant vast staat.
En als laatste, weinig mensen weten de vertrektijd van de trams. Kijk maar om je heen. Meeste mensen komen op hun gemakkie naar de haltes lopen en plannen niet echt van te voren hoe laat hun tram moet vertrekken volgens dienstregeling. Dus als de tram ipv 5-5 buiten de spits, 4-6 rijdt omdat de ene net wat later is, niemand die dat merkt of wakker van ligt. Die ene minuut is ook gewoon in te halen weer.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Yes, en dat lijkt nogal regelmatig het geval te zijn. Het wordt nu iig een welles-niets-spelletje. Let's agree to disagree ok?
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee dank je. Met eigen waarnemingen en data, weet ik wat ik zeg. Dus geloof maar wat jij wilt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten