Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik zie de noodzaak van stoppen op Osnabrück voor een IC richting Hamburg niet zo. Natuurlijk is het een relevante stad, maar met de IC Berlijn en de RB61 is er al een uitgebreide verbinding met Nederland. Qua overstappen is het vooral belangrijk richting Hamburg, en dat is nou net niet nodig natuurlijk.
Als je (eventueel slechts voor een paar van de rijtuigen) kan stoppen op Altstadt is dat leuk meegenomen, maar kopmaken of ingewikkelde manoeuvres lijken me te veel moeite voor de winst die je uit de stop haalt.
Als je (eventueel slechts voor een paar van de rijtuigen) kan stoppen op Altstadt is dat leuk meegenomen, maar kopmaken of ingewikkelde manoeuvres lijken me te veel moeite voor de winst die je uit de stop haalt.
請勿靠近車門
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Op OSM staat 'Entwicklungsflache Guterbahnhof'. Dat suggereert dat ze de boel aan het saneren zijn voor nieuwbouw. Het is jammer dat ze niet de gelegenheid te baat nemen om de lus vanuit het westen naar het noorden af te maken. Dat zou dan een mooie route opleveren waardoor je niet hoeft kop te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Kopmaken met treinstellen is toch niet het einde van de wereld? Of moet die IC Amsterdam-Hamburg met getrokken materiaal gereden worden?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Het kost 10 minuten, tegenover Osnabrück overslaan via de Klus-kurve. Aangezien de verbindingen Nederland-Osnabrück en Osnabrück-Bremen/Hamburg al een prima aanbod hebben, loont het dan niet om extra te stoppen.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Je kunt de Stahlwerkskurve met een bruggetje over de Hase aan de Münsterkurve verbinden. Daar is voldoende ruimte voor, maar je maakt dan wel een gelijkvloerse krusing met de hoofdlijn.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De Stahlwerks-kurve is alleen niet bereikbaar vanaf de Klus-kurve.
(Voor de mensen die niet bekend zijn met de sporen lay-out rond Osnabrück Hbf, een overzichtskaartje):
(Voor de mensen die niet bekend zijn met de sporen lay-out rond Osnabrück Hbf, een overzichtskaartje):
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
D'oh! Niet aan gedacht dat te controleren.
Een lus naar de Bremer kurve wordt denk ik best wel een krappe boog.
Een lus naar de Bremer kurve wordt denk ik best wel een krappe boog.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Weet iemand hoe intensief het goederenverkeer tegenwoordig is rond Osnabrück?
Eventueel kun je nog wat extra saneren en de perrons van Osnabrück Altstadt verlengen voor internationale treinen. Ik vraag me alleen af of de Duitsers te porren zijn voor een zo'n investering die eigenlijk alleen voor Nederlanse reizigers toegevoegde waarde biedt.
Eventueel kun je nog wat extra saneren en de perrons van Osnabrück Altstadt verlengen voor internationale treinen. Ik vraag me alleen af of de Duitsers te porren zijn voor een zo'n investering die eigenlijk alleen voor Nederlanse reizigers toegevoegde waarde biedt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De grootste waarde van een stop in Osnabrück lijkt me juist lokaal. Ik verwacht dat de meeste vraag vanuit Nederland meer richting Hamburg en in mindere mate Bremen zal liggen. De vraag richting Osnabrück lijkt me wel afgedekt met de IC Berlijn en de boemel. Daarintegen is het voor Osnabrück een snelle verbinding met Bremen en Hamburg extra, en zien zij lokaal het belang van die extra stop richting Nederland ook meer.
請勿靠近車門
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dank je wel voor het kaartje, Z2N, daar was ik naar op zoek.
Kan iemand mij uitleggen waarom die boel over de Klus-Kurve zou moeten, en niet gewoon over de Schinkel- en de Stahlwerks-Kurve gereden zou kunnen worden? Lijkt me een no-brainer. Wat zie ik over het hoofd?
Kan iemand mij uitleggen waarom die boel over de Klus-Kurve zou moeten, en niet gewoon over de Schinkel- en de Stahlwerks-Kurve gereden zou kunnen worden? Lijkt me een no-brainer. Wat zie ik over het hoofd?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Die lussen berijden duurt al 4 minuten langer dan via de Kluskurve, en voor reizen van Nederland naar Bremen moet je daarna ook kop maken. De reistijdwinst door niet de moeite te nemen om Osnabrück Hbf te bedienen is dan ook enorm, terwijl het reizigerspotentieel van wel stoppen beperkt is.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Gaan de Duitsers dat wel doen? Of zijn er al plannen voor?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Die vier minuten lijken me voor een nachttrein geen bezwaar, maar zie dat ik wel wat rijrichtingen door de war heb gehaald. De Klus-Kurve lijkt inderdaad de simpelste oplossing te zijn.Z2N schreef: ↑wo 31 mei 2023, 13:35 Die lussen berijden duurt al 4 minuten langer dan via de Kluskurve, en voor reizen van Nederland naar Bremen moet je daarna ook kop maken. De reistijdwinst door niet de moeite te nemen om Osnabrück Hbf te bedienen is dan ook enorm, terwijl het reizigerspotentieel van wel stoppen beperkt is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De Klus Kurve is de enige boog om zonder kopmaken van Oldenzaal naar Hamburg te gaan.trolly schreef: ↑wo 31 mei 2023, 13:32 Dank je wel voor het kaartje, Z2N, daar was ik naar op zoek.
Kan iemand mij uitleggen waarom die boel over de Klus-Kurve zou moeten, en niet gewoon over de Schinkel- en de Stahlwerks-Kurve gereden zou kunnen worden? Lijkt me een no-brainer. Wat zie ik over het hoofd?
Stahlwerks Kurve passeer je onder en ga je naar boven, maar dan sta je in zuidelijke richting. Bremer Kurve moet je eerst kopmaken op het rangeerstation om dan in de goede richting boven te komen.
Kunnen ze niet een perron aan de Klus Kurve maken? Is 200 meter lopen en je zit op het station.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Volgens mij ligt die Kluskurve in een flinke helling, dus dan zal een perron en haltering daar onwenselijk zijn; zowel voor scheef staande en zittende passagiers als voor de locomotief die flink z'n best zal moeten doen om omhoog te komen na de stop.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
https://linieplus.de/proposal/neuer-bah ... rueck-hbf/
Het is volgens deze website technisch mogelijk om een halte voor een eventuele EC te bouwen langs de Kluskurve. De spoorboog zal wel volledig opnieuw moeten worden aangelegd, en omdat de hellingen buiten het station om steiler worden zal het goederenverkeer langzamer moeten rijden.
Al moet ik wel zeggen, de bedenker is van 'Stadtkreation', een planologisch adviesbureau dat vooral ICT/datagericht is en wellicht minder verstand heeft van de finesses van de mogelijkheden en onmogelijkheden van spoorinfrastructuur.
Het is volgens deze website technisch mogelijk om een halte voor een eventuele EC te bouwen langs de Kluskurve. De spoorboog zal wel volledig opnieuw moeten worden aangelegd, en omdat de hellingen buiten het station om steiler worden zal het goederenverkeer langzamer moeten rijden.
Al moet ik wel zeggen, de bedenker is van 'Stadtkreation', een planologisch adviesbureau dat vooral ICT/datagericht is en wellicht minder verstand heeft van de finesses van de mogelijkheden en onmogelijkheden van spoorinfrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Die Kluskurve is volgens mij echt extreem onhandig. Heel ongunstig profiel zowel in helling als boogstraal, komt aan de noordzijde uit op een groot emplacement waarbij je nog kilometers langzaam moet rijden voordat je de hoofdlijn op kan.
De vraag is ook waarom de extreme focus ligt op een klein aantal minuten tijdwinst in plaats van zoveel mogelijk reizigers bedienen. We hebben het hier niet over een significant verschil.
De vraag is ook waarom de extreme focus ligt op een klein aantal minuten tijdwinst in plaats van zoveel mogelijk reizigers bedienen. We hebben het hier niet over een significant verschil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Alle andere bogen zijn minder geschikt. Zoals ik zelf eerder zei: de Bremerkurve gebruiken lijkt het best, maar daar mist gewoon een verbinding van en naar het westen en de vraag is of ze die willen en kunnen aanleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Die boogstralen zijn niet anders dan de andere bogen, en het niet keren scheelt echt al heel wat reistijd. Bovendien: als er sprake zou gaan zijn van een regulier gebruik is het het waard om een paar extra wissels in te leggen, zodat er eerder op de hoofdbaan ingevoegd kan worden.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Wat heeft dit nog met het oorspronkelijke topic te maken
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik heb wat nagemeten, de Bremer Kurve zal op zijn krapst een straal van 250 meter hebben, maar daarmee haal je het niet naar de hoofdlijn, dan kom je net boven de sporen uit. Om op de bestaande brug over de Hase aan te sluiten kom je eerder op 220 meter uit.Z2N schreef: ↑do 01 jun 2023, 10:02 Die boogstralen zijn niet anders dan de andere bogen, en het niet keren scheelt echt al heel wat reistijd. Bovendien: als er sprake zou gaan zijn van een regulier gebruik is het het waard om een paar extra wissels in te leggen, zodat er eerder op de hoofdbaan ingevoegd kan worden.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Groeten uit Osnabrück. Wat een troosteloze bedoening, ik zou dit lekker overslaan.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Best wel een aardige binnenstad.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Volgens OSM kan je al na ca. een kilometer de hoofdbaan op. Verder wel eens.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten