Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Niet voor auto's maar voor bussen! De Meridiaantunnel ligt op het tracé van het nooit gerealiseerde HOV Vathorst wat onder meer een busbaan door park Schothorst zou krijgen.
Grofweg kan je het tracé nog wel in Google Maps op de satellietbeelden herkennen.
Grofweg kan je het tracé nog wel in Google Maps op de satellietbeelden herkennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Helder
Wat was het geplande tracé vanaf deze tunnel richting Vathorst?
Wat was het geplande tracé vanaf deze tunnel richting Vathorst?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Hmm, ik vindt nu toch weer een ander trace hier.
Vanaf de Ringweg Koppel via Holkerweg, dan tussen de huizen door en tussen het sportpark en park Schothorst door naar Het Masker en de Laan der Hoven. Daarna zou dan een tak naar Nieuwland en een tak naar Vathorst gaan. Al sluit dat nog altijd aan op de bewuste tunnel bij de Meridiaan natuurlijk.
Vanaf de Ringweg Koppel via Holkerweg, dan tussen de huizen door en tussen het sportpark en park Schothorst door naar Het Masker en de Laan der Hoven. Daarna zou dan een tak naar Nieuwland en een tak naar Vathorst gaan. Al sluit dat nog altijd aan op de bewuste tunnel bij de Meridiaan natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Korte vragen
Op de OpenRailwayMap zie je als je de view op "seinen" zet, dat ETCS is aangelegd rondom Duivendrecht, dus inclusief de bogen van en naar Utrecht. Klopt dit wel, ik dacht dat ETCS pas na Bijlmer Arena loopt tot net voor Utrecht Centraal.
Re: Korte vragen
Er liggen al balises tussen Muiderpoort en Amstel en tussen Zuid en RAI, maar ik denk dat die bedoelt zijn om treinen alvast in te laten bellen zodat de transitie verderop goed gaat.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16
Re: Korte vragen
Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
Re: Korte vragen
Waarom heeft Stadler zo veel verschillende tramtypes?
Alstom heeft de Citadis, Siemens heeft de Combino en Avenio, maar Stadler heeft de Tina, Tramlink, Variobahn, Tango en Metelitsa (en nog de Citylink die eventueel ook voor voorstadsverkeer gebruikt kan worden).
Alstom heeft de Citadis, Siemens heeft de Combino en Avenio, maar Stadler heeft de Tina, Tramlink, Variobahn, Tango en Metelitsa (en nog de Citylink die eventueel ook voor voorstadsverkeer gebruikt kan worden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Stadler heeft in 2015 Vossloh España overgenomen en (de namen van) hun tramtypes behouden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Korte vragen
Je kan in de reisplanner van SNCF zien welk materieel er wordt ingezet. Treinen die met Corail of dubbeldeksrijtuigen rijden hebben echter geen afbeeldingen.anonymous_1 schreef:Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
In Hauts-de-France kan je de VR 2N vinden rondom Lille, vooral op treinen naar Maubeuge en Calais kan je ze vinden. De V2N zal je voornamelijk op spitsritten vinden tussen Paris Gare du Nord en Amiens, maar die zijn behoorlijk zeldzaam geworden.
Corail vind je nog op een aantal treinen op de as Paris Gare du Nord - St.Quentin - Maubeuge. Hoe minder stops, hoe waarschijnlijker de inzet van Corail. Ook vanaf Austerlitz rijden nog steeds Corail-treinen van Centre-Val de Loire.
In Grand Est rijden nog steeds treinen met RRR-rijtuigen, voornamelijk op de stoptreinen Saverne - Strasbourg - Sélestat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Weet iemand welke zitplaatsnummering in welke richting geldt in de TGV? Ik vond via "The man in seat 61" wel een plattegrond van een TGV Est, maar die heeft dubbele nummering en een vermelding dat de nummering van de rijrichting afhangt. Alleen staat er dan weer niet bij welke nummering in welke richting geldt.
Vroeg me namelijk af of ik nou eigenlijk in of tegen de rijrichting in gereserveerd heb. Het gaat om TGV 2421 Paris Est - Strasbourg. En viel me toch wat tegen dat ik op bovengenoemde bron de richting van stoel 61 niet kon vinden
Vroeg me namelijk af of ik nou eigenlijk in of tegen de rijrichting in gereserveerd heb. Het gaat om TGV 2421 Paris Est - Strasbourg. En viel me toch wat tegen dat ik op bovengenoemde bron de richting van stoel 61 niet kon vinden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
In TGV's van/naar Parijs zit de eerste klas vrijwel altijd planmatig aan de 'Parijse' zijde, vanuit daar kan je het waarschijnlijk wel vinden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Dat helpt al, maar dan zit ik dus nog met die dubbelnummering van zitplaatsen
Al kom ik er net achter dat het via sncf-connect.com wel te achterhalen valt...
Al kom ik er net achter dat het via sncf-connect.com wel te achterhalen valt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Er is geen dubbelnummering. Stel 1 heeft wagennummers 1-8, stel 2 heeft wagennummers 11-18. Beetje zoals bij 105 het ene stel 21-29 heeft en het andere 31-39. Logica heb ik nog niet echt ontdekt: vanaf Lille naar Montpellier was wagen 11 de eerste van het tweede stel, vanaf Perpignan naar Barcelona zat wagen 11 helemaal vooraan het eerste stel, vanaf Bordeaux naar Parijs zat wagen 12 helemaal achteraan het tweede stel en vanaf Parijs naar Lille zat wagen 11 achteraan het voorste stel. Allemaal in de rijrichting uiteraard.
Re: Korte vragen
De stoelen hebben inderdaad dubbelnummering, die in het rijtuig met behulp van verlichting worden aangeduid, maar ik ben er niet zeker van of dat in de praktijk nog wordt gebruikt. Als het niet wordt gebruikt, loopt de nummering steeds op vanaf het balkon. Elk rijtuig heeft slechts één balkon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Dubbelnummering van zitplaatsen is mij nergens opgevallen afgelopen week, heb toch meerdere typen TGV gehad.
Re: Korte vragen
Het komt volgens mij alleen nog voor in de TGV Réseau, de achtdelige enkeldeks TGV die worden ingezet op diensten van/naar Brussel, en korttrajectdiensten vanaf Gare du Nord en Gare de l’Est.
TGV POS waarmee TGV Réseau gemengd in omloop is heeft het niet, maar die zullen niet zo lang meer bestaan, want de motorwagens van deze treinen gaan naar Duplex Reseau-rijtuigstammen. De daarvan vrijkomende motorwagens gaan dan terug naar de rijtuigen die de TGV POS achter hebben gelaten, behalve de motorwagens van Duplex Reseau die oorspronkelijk tricourant waren, die gaan naar de schroot.
TGV POS waarmee TGV Réseau gemengd in omloop is heeft het niet, maar die zullen niet zo lang meer bestaan, want de motorwagens van deze treinen gaan naar Duplex Reseau-rijtuigstammen. De daarvan vrijkomende motorwagens gaan dan terug naar de rijtuigen die de TGV POS achter hebben gelaten, behalve de motorwagens van Duplex Reseau die oorspronkelijk tricourant waren, die gaan naar de schroot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Dus de locomotieven van de POS en de Duplex-Reseau wisselen ze uit met elkaar? Wat is daar het nut van? Ik dacht dat de motoren van de POS iets beter waren, en dan zouden ze wat logischer zijn op een Duplex.
Zonde dat er motorwagens naar de schroot gaan, maar SNCF wilt natuurlijk niet dat ze in handen van een andere vervoerder komen.
Zonde dat er motorwagens naar de schroot gaan, maar SNCF wilt natuurlijk niet dat ze in handen van een andere vervoerder komen.
Re: Korte vragen
De POS-motorwagens zijn nieuwer en SNCF is nog altijd bezig met het langzaam maar zeker uitfaseren van het enkeldeks TGV-materieel nu de TGV M in aantocht is. Dan is het logischer dat nieuwere motorwagens bij Duplex-treinen staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Waarom gaan er tricourante motorwagens naar de sloop? Juist die zijn toch heel flexibel inzetbaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
De 3kV-installatie in deze motorwagens is niet meer gebruikt sinds ze circa 15 jaar geleden van een Réseau-stam naar een Duplex-stam gingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Is het kaartje Dal Dagkaart Limburg Bus geldig op het hele traject Venray - Deurne (bus 80)?
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Op welke verbindingen rijden er enkeldeks en dubbeldektreinen gekoppeld? (Naast de verbinding Trier - Koblenz)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Korte vragen
Het kan voorkomen bij TGV’s met een treindeel van/naar Brussel.rooddolfijn schreef:Op welke verbindingen rijden er enkeldeks en dubbeldektreinen gekoppeld? (Naast de verbinding Trier - Koblenz)
En op de Intercity Eupen - Brussel - Oostende in België rijden op het moment vrij curieuze samenstellingen van M7, I10 en I11 rijtuigen met een HLE18.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Op de IC61 en IR15 in Zwitserland zie ik het ook vaak, maar daar kan je niet van de enkeldeks naar de dubbeldekswagons lopen zoals in België.
In de Alex in Beieren zit ook 1 dubbekdeksrijtuig.
In de Alex in Beieren zit ook 1 dubbekdeksrijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten