Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Laatst heb ik ergens op het forum een bericht gelezen over een kortingskaart van de DSB in Denemarken, kan alleen de post niet meer vinden. Wie heeft er een link naar die post of zelfs de DSB-pagina over die kortingskaart?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4502
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heb eens gekeken op de website van DSB maar zie niks terug over een kortingskaart. Wel worden vroegboek-tarieven aangeboden.
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

De laatste discussie over de DSB was bij mijn weten hier, maar een voordeelkaart ben ik ook niet mee bekend. DSB Orange, de vroegboekprijzen, waren in het verleden wel een zeer goede deal inderdaad.
請勿靠近車門
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Raar, ik kan mij ergens het bericht nog wel herinneren. De kortingskaart bestond uit een beperkte oplage en kon 10 tot 14 dagen gebruikt worden, precieze aantal dagen weet ik niet meer. Soort van 9-euro-ticket light.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50941
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

rooddolfijn schreef:Raar, ik kan mij ergens het bericht nog wel herinneren. De kortingskaart bestond uit een beperkte oplage en kon 10 tot 14 dagen gebruikt worden, precieze aantal dagen weet ik niet meer. Soort van 9-euro-ticket light.
De Rejsepas. Kan al wel uitverkocht zijn: https://www.dsb.dk/rejsepas/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Die zocht ik, bedankt :pos:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Nitein-Repart
Berichten: 3587
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Mag je met een SuperSparpreis Berlin Hbf-NRW met ICE al in Berlin Ostbahnhof op de ICE stappen of moet je per sé in Berlin Hauptbahnhof op de ICE stappen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4502
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij mag dat geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50941
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij wel een probleem, je zit langer in de trein dan de bedoeling is en hebt niet een voortraject dat dat afdekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5347
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Officieel mag het inderdaad niet. Hoewel het kaartje zelf op zich wel geldig is vanaf "Berlin", zal in het wegvoorschrift voor de Zugbindung specifiek Berlin Hbf staan. Zonder Zugbindung (bij een Flexpreis bijvoorbeeld) had het dus wel gemogen. In de praktijk zul je niet gecontroleerd worden, maar je zult maar net die ene stijfkop treffen.
en-es
Berichten: 4502
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Officieel mag het niet, nee. Maar ik kan me niet voorstellen dat de controle al direct in Berlin Ostbahnhof begint. En dat iemand diezelfde zitplaats reserveert van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof. Maar goed, Erno moet die afweging uiteindelijk zelf maken.
cassie127
Berichten: 6597
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Mijn ervaring is dat men in Berlijn eerst begint met controleren na vertrek uit Spandau (en als daar niet gestopt wordt, dan Hbf).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3587
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: zo 30 jul 2023, 08:27 Officieel mag het niet, nee. Maar ik kan me niet voorstellen dat de controle al direct in Berlin Ostbahnhof begint. En dat iemand diezelfde zitplaats reserveert van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof. Maar goed, Erno moet die afweging uiteindelijk zelf maken.
Je kunt überhaupt geen zitplaats reserveren van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof, aangezien je binnen Berlin überhaupt niet met de IC/ICE mag reizen. Hetzelfde geldt voor Hamburg Altona-Hamburg Harburg en München Pasing-München Hauptbahnhof.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
henrivanderweijden
Berichten: 746
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Nitein-Repart schreef: za 29 jul 2023, 21:06 Mag je met een SuperSparpreis Berlin Hbf-NRW met ICE al in Berlin Ostbahnhof op de ICE stappen of moet je per sé in Berlin Hauptbahnhof op de ICE stappen?
Officieel mag dit niet maar lijkt me sterk dat er controle komt.
Wat ik me wel afvraag waarom je een kaartje vanaf Hbf koopt terwijl je op Ostbf wil instappen?
umbusko
Donateur
Berichten: 5347
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dat gebeurt toch nogal snel, als je ruim van tevoren een kaartje koopt en je je later pas realiseert dat iets anders handiger is.
Nitein-Repart
Berichten: 3587
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

henrivanderweijden schreef: zo 30 jul 2023, 13:28
Nitein-Repart schreef: za 29 jul 2023, 21:06 Mag je met een SuperSparpreis Berlin Hbf-NRW met ICE al in Berlin Ostbahnhof op de ICE stappen of moet je per sé in Berlin Hauptbahnhof op de ICE stappen?
Officieel mag dit niet maar lijkt me sterk dat er controle komt.
Wat ik me wel afvraag waarom je een kaartje vanaf Hbf koopt terwijl je op Ostbf wil instappen?
Ik wou eerst het Premier Inn-Hotel Wilmersdorf boeken hetgeen betekent dat Berlin Hbf een handiger opstappunt is ten opzichte van Ostbahnhof. Maar doordat de betaling mislukte en Premier Inn niet samenwerkt met Booking.com of Expedia, heb ik vervolgens het H2-Hotel aan de Alexanderplatz geboekt. Ja, dan is Ostbahnhof een gunstiger opstappunt dan Hauptbahnhof.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 30 jul 2023, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5553
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Huh? Vanaf Alexanderplatz ben je toch zo op Hbf? Ostbf is juist eerst een stuk tegen de richting in.
Nitein-Repart
Berichten: 3587
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ostbahnhof-Hauptbahnhof in ICE is wel goddelijk. In een vrijwel lege trein dwars door het centrum van Berlin _O_ .

Totaal andere ervaring dan met de RE of S-Bahn van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7671
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Voor die 5 minuten of zo :roll:
iamthedutchdude
Berichten: 1030
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Nitein-Repart schreef: zo 30 jul 2023, 14:31 Ja, dan is Osterreich een gunstiger opstappunt dan Hauptbahnhof.
Ik weet niet of dat nou gunstiger is, maar goed... _O-
cassie127
Berichten: 6597
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Nitein-Repart schreef: zo 30 jul 2023, 10:20
en-es schreef: zo 30 jul 2023, 08:27 Officieel mag het niet, nee. Maar ik kan me niet voorstellen dat de controle al direct in Berlin Ostbahnhof begint. En dat iemand diezelfde zitplaats reserveert van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof. Maar goed, Erno moet die afweging uiteindelijk zelf maken.
Je kunt überhaupt geen zitplaats reserveren van Ostbahnhof naar Hauptbahnhof, aangezien je binnen Berlin überhaupt niet met de IC/ICE mag reizen. Hetzelfde geldt voor Hamburg Altona-Hamburg Harburg en München Pasing-München Hauptbahnhof.
Het mag wel (met interrail, of bahncard 100 bijvoorbeeld). Maar ze doen dit niet omdat ze anders bang zijn dst mensen zonder ticket die treinen binnen de stad gaan gebruiken.

Overigens zijn er ook over deze stations doorgaande treinen, daar mag dat uiteraard wel (denk aan ICE treinen van/naar Kiel)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39214
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb nog een Interrail-reisdag over en zit er over te denken die te gebruiken voor een rondje in NRW / Niedersachsen. Welke lijntjes kunnen jullie daar aanbevelen die de echt moeite waard zijn eens te doen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4502
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dortmund-Ludenscheid-Gummersbach-Keulen
Essen-Hattingen
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8874
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Essen Hbf - Ratingen (S6) is langs de Ruhr ook een leuk lijntje, hoewel de rivier niet altijd in beeld is. Het is overigens een aanrader om bij Kettwig Stausee uit te stappen en even het historische centrum van Kettwig in te lopen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gpvos
Berichten: 600
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Langwedel - Soltau - Uelzen
Löhne - Rinteln - Hameln
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten