Treinverbinding Maastricht-Luik
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er ligt inderdaad een volledig nieuw perron; deze is afgelopen jaar aangelegd. Dit is in voorbereiding op de constructie van een nieuw stationsgebouw richting Avenue Maréchal Foch / Rue des Déportés. De bouw daarvan zou dit jaar moeten beginnen, en volgend jaar af zijn. Daarna wordt de huidige uitgang met het stationsgebouw gesloten.
https://visemagazine.be/blog/2022/03/25 ... re-a-vise/
https://visemagazine.be/blog/2022/03/25 ... re-a-vise/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Alweer een nieuw station.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nouja, het huidige station uit 1985 is ook niet echt ideaal, want niet toegankelijk te maken, de bussen stadinwaarts kunnen er niet hun tijd afwachten.
Dus ja, het huidige station is beter dan het station voor 1985 dat er nog steeds staat, maar een nieuw toegankelijk treinstation direct naar het busstation is nog beter
Dus ja, het huidige station is beter dan het station voor 1985 dat er nog steeds staat, maar een nieuw toegankelijk treinstation direct naar het busstation is nog beter
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Vooral ook vanwege die *!$%((# roltrap die 99% van de tijd defect is, waardoor je als reiziger met fiets (Ik kwam hier om de twee weken met de fiets voor een weekendje) die smalle trap er direct naast moest gebruiken waar, vanwege de kruising van de treinen, ook mensen tegelijk naar beneden wilden.
De verbeterde toegang juich ik dan ook echt toe.
De verbeterde toegang juich ik dan ook echt toe.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Op 13 maart is er een intentieverklaring ondertekend door Nederland, België en de provincie Limburg om de drielandentrein per dienstregeling 2024 te laten rijden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D10113
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Eindelijk, hopelijk komen er ook ov-chipkaartpaaltjes en geldt het binnenlandse tarief voor het stuk tussen Maastricht en Luik.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Zou mooi zijn. Is daar al iets over bekend.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik heb er nog niets over gelezen en zou er ook niet van uitgaan. Aan de Duitse kant van de drielandentrein heeft Arriva doordat zij volwaardig lid van de AVV zijn ook enige zeggenschap over het openbaar vervoer rondom Aachen. Dat maakte het makkelijker om te sturen op tariefintegratie door de OV-chipkaart tot Aachen Hbf geldig te maken. Aan de Belgische zijde is NMBS nog altijd heer en meester over alles wat met het spoor te maken heeft.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik maak op uit de bijlage van de beslisnota https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 2023D10114 dat de extra slag naar Eijsden is komen te vervallen en dat men slechts een 'ambitie' uitspreekt. Begrijp ik het dan goed dat Eijsden er qua frequentie niet op vooruitgaat ten opzichte van de huidige situatie? Natuurlijk is het gebruikte materieel qua luxe wel een verbetering.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De Break is helemaal niet zo'n slechte trein en heeft zelfs airco (in tegenstelling tot de klassiekjes); de FLIRT is natuurlijk wel iets moderner.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik ben het met je eens dat de Break goed te doen is (in vergelijking met de aftandse Klassiekjes die er ook een hele tijd reden). Als zo'n Break twee keer per uur in Eijsden zou stoppen dan zou dat fantastisch zijn. Nu lijkt het voor de mensen in Eijsden weer een dode mus te zijn.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Break heeft geen airco, die is bij de revisie om kosten te besparen niet ingebouwd.umbusko schreef:
De Break is helemaal niet zo'n slechte trein en heeft zelfs airco (in tegenstelling tot de klassiekjes); de FLIRT is natuurlijk wel iets moderner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wat blaast er dan uit al die luchtvenstertjes onder de ramen?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat is de verwarming
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In de zomer blaast die toch echt koude lucht bij mijn weten. En bij hoge temperaturen wordt het klimaat in de trein beter met de ramen dicht. Dat was althans mijn perceptie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hm... mijn ervaring is dat het er bloedheet in is tijdens de zomermaanden. De raampjes kunnen wel open. Ik zit er elke week een aantal keer in; misschien is er één rijtuig met airconditioning. Er rijden namelijk een zestal verschillende treinnummers als ik het goed inschat.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er zit alleen airco in de cabines,niet in de reizigersafdelingen.
De serie nummert als 301-440 en volgens omloop moeten er 4 stellen rijden tussen Hasselt en Maastricht
De serie nummert als 301-440 en volgens omloop moeten er 4 stellen rijden tussen Hasselt en Maastricht
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar niet alle stellen mogen toch naar Maastricht?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Inmiddels wel,ook de stellen met ETCS.Tijdens de ombouw reden er nog stellen zonder ETCS op Maastricht.
Als het goed is zijn zowel de breaks,varkensneuzen en sprinters(resp. reeksen 300/400,800 en 900)toegelaten
Als het goed is zijn zowel de breaks,varkensneuzen en sprinters(resp. reeksen 300/400,800 en 900)toegelaten
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De drielandentrein is nu officieel door de NMBS besloten en maakt deel uit van de plan voor de komende vier jaar:
https://brf.be/national/1706253/
https://brf.be/national/1706253/
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
https://www.treinreiziger.nl/alle-seine ... ndentrein/
Ben alleen benieuwd of het personeelstekort dan is opgelost.De bedoeling is dat internationale treinreizigers straks ook kunnen in- en uitchecken met de ov-chipkaart of bankpas in het Belgische Luik. Daarnaast is er overleg met NS en NMBS om ook andere ticketsoorten aan te bieden. Volgens Arriva staat het perspectief van de reiziger daarbij centraal.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wel jammer dat er nu na Liège-Guillemins waarschijnlijk niet meer verder gereden zal worden. Liège-Saint-Lambert is namelijk een aanzienlijk praktischer station als je in het centrum moet zijn en de directe reismogelijkheid naar Hasselt was ook wel fijn.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hasselt-Maastricht via Luik is anders wel flink om
Ik heb geen onderschrift
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Weet iemand wanneer de nieuwe dienstregeling voor het traject Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Luik bekend is/wordt?
Overigens zag ik het nieuwe perron er te Visé er prachtig bij liggen: alleen zag ik niet hoe je er als passagier zou moeten geraken. Er is met geen mogelijkheid bij dat perron te komen; voorlopig althans niet.
Overigens zag ik het nieuwe perron er te Visé er prachtig bij liggen: alleen zag ik niet hoe je er als passagier zou moeten geraken. Er is met geen mogelijkheid bij dat perron te komen; voorlopig althans niet.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het nieuwe perron wordt bereikbaar vanuit het nieuwe station dat aan de Avenue Maréchal Foch wordt gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten