Ik zou Den Haag Centraal - Keulen doen en Brussel Zuid - Eindhoven en zorgen voor een goede aansluiting op Eindhoven. Daarnaast zou ik liever de directe trein uit Nederland naar Luxemburg verbinden via de Europese wijk in Brussel. Daarmee verbind je ook de Europese instellingen met elkaar.MetroRET schreef: ↑do 24 aug 2023, 15:53 Wat zou men van de volgende verbindingen vinden ?:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
Internationale treinen
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Re: Internationale treinen
De bedoeling van deze verbindingen waren meer om de voorgestelde NMBS-IC Rtd-Brusz mee te vervangen.
De '9500' is hier een grote vervanger van, die dan na Breda naar Eindhoven rijdt en vanaf daar de beoogde IC verbinding naar Düsseldorf invult.
Om Rotterdam tóch 2x/uur met Antwerpen te verbinden, kwam ik tot de '9600'.
De route via Leuven, heb ik voor gekozen, ivm de schaarse infra vanuit Noordelijke richting door de Europese wijk naar station Brussel-Luxemburg.
De '9500' is hier een grote vervanger van, die dan na Breda naar Eindhoven rijdt en vanaf daar de beoogde IC verbinding naar Düsseldorf invult.
Om Rotterdam tóch 2x/uur met Antwerpen te verbinden, kwam ik tot de '9600'.
De route via Leuven, heb ik voor gekozen, ivm de schaarse infra vanuit Noordelijke richting door de Europese wijk naar station Brussel-Luxemburg.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Internationale treinen
Schaarde infra? Nabij Zaventem Airport aan spoorlijn 25N is een ongelijkvloerse kruising richting Bordet, waarna na Meiser de relatief nieuwe tunnel gebruikt kan worden richting Schuman en Brussel-Luxembourg.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op do 24 aug 2023, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Internationale treinen
Die laatste heb ik schijnbaar over het hoofd gezien.
Re: Internationale treinen
Voor mij zou dit de verbinding met Brussel een half uur sneller maken omdat je dan geen achterlichtaansluiting in Breda meer hebt
Helaas is naar Luxemburg nog steeds sneller via Düsseldorf en Koblenz
Helaas is naar Luxemburg nog steeds sneller via Düsseldorf en Koblenz
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Internationale treinen
Ik was eigenlijk gewoon uitgegaan van de huidige 3600, maar die van jou ziet er ook prima uit, ook al vraag ik me af of je een kering van 4 minuten te Rsd wel moet willen, of doe je er daar iets anders mee?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Internationale treinen
34 min, afwisselend op 3a en 3b
Re: Internationale treinen
Treffend geformuleerd. Het kennisniveau op dit forum ligt natuurlijk wat hoger t.o.v. de gemiddelde reiziger, en ik denk dat het gemiddeld forumlid het iets minder erg vindt om over te stappen dan de gemiddelde reiziger.umbusko schreef: ↑wo 23 aug 2023, 22:42Juist bij lange afstanden zijn rechtstreekse treinen een stuk aantrekkelijker dan overstappen op grote knooppunten. Want het geeft je een relatief hoge zekerheid dat het wel goed komt. Liever +45 in een directe trein, dan twee uur wachten op de volgende trein op een druk knooppunt samen met de rest van de passagiers, met vervolgens geen reserveringen en alle ellende van dien. Het scheelt ook de stress van een overstap, het twijfelen of je het wel gaat halen…Nitein-Repart schreef: ↑wo 23 aug 2023, 10:11 Dit is toch wel erg veel droomdenken en al die lange internationale verbindingen doet de punctualiteit geen goed. Ik zie liever dat het treinverkeer tussen grote steden fors wordt versneld en dat je met vlotte aansluitingen de reistijden vanuit Nederland naar diverse Europese steden kan verkorten. Als je het treinverkeer tussen grote steden fors versnelt door middel van de combinatie van versnelling van bestaande spoorlijnen en nieuwbouw van hogesnelheidslijnen moet het mogelijk zijn om in één dag vanuit Nederland in bijvoorbeeld Stockholm, Krakow, Budapest, Verona, Torino of Barcelona te komen. Al zie ik wel liever dat vanuit Nederland veel meer rechtstreekse treinen naar Disneyland gaan die in Disneyland aansluiting geven op treinen naar bestemmingen in het zuiden van Frankrijk, Torino en Barcelona, zodat het omslachtig overstappen in Paris tot het verleden behoord.
Niet dat het mij persoonlijk zo heel veel uitmaakt, ik red me wel. Maar ik had deze discussie toevallig deze week nog met een ouder iemand, die zei: vanaf Praag rechtstreeks, prima. Maar 3 overstappen in Duitsland, ik moet er niet aan denken. Praag-Parijs wilde ze ook met de trein doen, maar dat bleek te ingewikkeld en dus werd het het vliegtuig.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Internationale treinen
Wat ook meespeelt is dat we treinen en treinreizen leuk vinden. De treinreis is voor ervaren treinreizigers al een beleving. Maar er zijn ook mensen die gewoon zonder poespas en omwegen van A naar B willen. Die worden inderdaad niet enthousiast van veel overstappen en een tarief-jungle.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Internationale treinen
Ik moet zeggen dat ik niet enthousiast wordt van een tarief jungle, in dat opzicht is het in Nederland beter geregeld dan in (bijvoorbeeld) Duitstalige landen, om over Engeland nog maar te zwijgen.
En nu weer back on track, on-topic.
En nu weer back on track, on-topic.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Internationale treinen
Hoezo een verzoek om on-topic te gaan in een off-topic deel
Re: Internationale treinen
Ging er iemand off topic dan
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Internationale treinen
Ja, de tarief-jungle.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Internationale treinen
Ja goed punt, was een foutje van mijn kant.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Aangezien NS waarschijnlijk 12 ICNG-D's gaat aanschaffen zat ik te denken waar deze treinen ingezet kunnen worden. De meest logische verbinding is een IC-verbinding naar Keulen, zodat er een uurlijkse verbinding gaat rijden tussen Nederland en NRW. Echter heeft DB 90 ICE 3neo's besteld die ook inzetbaar zijn in Nederland. Dan lijkt de inzet van deze treinen logischer voor een uurlijkse verbinding.
Een tweede traject waar ICNG-D kan worden ingezet is Amsterdam - Hamburg. Deze kan dan ook eens per twee uur gaan rijden waardoor je richting Noord-Duitsland een uurlijkse verbinding hebt (tot aan Osnabrück).
Een ander mogelijk traject is Den Haag - Eindhoven - Düsseldorf/Keulen. Hierbij ontstaat een nieuwe IC-verbinding tussen Nederland en Duitsland, maar door het enkelsporig traject bij Kaldenkirchen acht ik deze minder realistisch.
Een tweede traject waar ICNG-D kan worden ingezet is Amsterdam - Hamburg. Deze kan dan ook eens per twee uur gaan rijden waardoor je richting Noord-Duitsland een uurlijkse verbinding hebt (tot aan Osnabrück).
Een ander mogelijk traject is Den Haag - Eindhoven - Düsseldorf/Keulen. Hierbij ontstaat een nieuwe IC-verbinding tussen Nederland en Duitsland, maar door het enkelsporig traject bij Kaldenkirchen acht ik deze minder realistisch.
Re: Internationale treinen
Ik zie liever dat NS en DB de ICEs verder Duitsland in gaan rijden. Er was toch sprake van Tübingen (lees Stuttgart, maar daar wil je niet keren)? Wat mij betreft rijden ze door naar München en Basel. Misschien alternerend met de ICE uit Brussel.
Via Kaldenkirchen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn totdat daar dubbelspoor ligt. Of er minder goederentreinen rijden.
Via Kaldenkirchen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn totdat daar dubbelspoor ligt. Of er minder goederentreinen rijden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale treinen
Inzet van ICE 3neo is alleen logisch als een deel van de route over een hogesnelheidslijn gaat, daar zijn ze voor besteld.tjoektjoek schreef: ↑vr 15 dec 2023, 12:57De meest logische verbinding is een IC-verbinding naar Keulen, zodat er een uurlijkse verbinding gaat rijden tussen Nederland en NRW. Echter heeft DB 90 ICE 3neo's besteld die ook inzetbaar zijn in Nederland. Dan lijkt de inzet van deze treinen logischer voor een uurlijkse verbinding.
Voor een IC-verbinding van Amsterdam naar Keulen is de maximumsnelheid van ICNG precies genoeg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Dat bedoel ik ook. Mocht er een uursdienst ontstaan tussen Amsterdam en Keulen met ICE 3neo, dan zal elke trein naar Frankfurt en verder rijden. Anders haal je niet het maximale uit je trein.
Re: Internationale treinen
Binnen enkele jaren komt er wel meer capaciteit vrij op de route via Emmerich, nu de werkzaamheden voor het derde spoor redelijk vorderen en de grote 80-weekse werkzaamhedenperiode nog minder dan een jaar wachten is. Daarmee kan er meer ruimte vrijkomen op de route via Kaldenkirchen, voor bijvoorbeeld rechtstreekse treinen tussen Den Haag, Eindhoven en Keulen.
Mij lijkt het echter waarschijnlijker dat de stellen gebruikt gaan worden voor een verbinding naar Aken, gezien de al jaren durende politieke discussie over het verbeteren van die verbinding. Een verbinding als Den Haag C - Eindhoven - Heerlen - Aken komt op een reistijd van circa 3 uur (7 à 8 omlopen), 12 stellen is dan voldoende voor een uursdienst met redelijke reserve.
Mij lijkt het echter waarschijnlijker dat de stellen gebruikt gaan worden voor een verbinding naar Aken, gezien de al jaren durende politieke discussie over het verbeteren van die verbinding. Een verbinding als Den Haag C - Eindhoven - Heerlen - Aken komt op een reistijd van circa 3 uur (7 à 8 omlopen), 12 stellen is dan voldoende voor een uursdienst met redelijke reserve.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Dan krijgt Heerlen - Aken 3x per uur een trein, waarvan twee met de RE18 en een IC? Is dat niet een beetje overkill? Niet dat ik daarop tegen ben.
Re: Internationale treinen
Dat hoeft niet per sé, een inpassingsstudie uit 2021 noemde plannen voor 1x/uur een NS-IC en 1x/uur de RE18 (PDF, pagina 10 (11 van de PDF)). Daar werd echter gesproken over het inplannen van de IC in een pad van de drielandentrein. Maar mogelijk is er een optie gevonden met drie treinen per uur, tussen Heerlen en Herzogenrath past dat in ieder geval wel.
Re: Internationale treinen
Voor zover ik weet (en kan zien op Sporenplan) is Landgraaf-Herzogenrath één blok en dan wordt het toch wel krapjes met drie treinen per uur waarvan twee in halfuursdienst met elkaar...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten