Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vanwege spoorwerkzaamheden in Loosduinen rijdt tram 3 vanaf maandag 16 oktober t/m zondag 29 oktober alleen tussen Zoetermeer Centrum en Bohemen. Bus 33 vervangt tram 3 en rijdt een rondje door Loosduinen.
Bohemen was vroeger de naam van het eindpunt. Sinds de introductie van Randstadrail heet het eindpunt De Savornin Lohmanplein. Sorry voor de verwarring.
jesse-cruzu schreef: ↑ma 25 sep 2023, 21:38
Dus er zijn 3 verschillende namen voor praktisch dezelfde eindpunt?
- De Savornin Lohmanplein
- Colijnplein
- Bohemen?
Bohemen - Oude tramhalte naam van voor RandstadRail
De Savornin Lohmanplein - huidige naam tram halte
Colijnplein - naam bushalte, gelegen om de hoek van de tram halte.
Eigenlijk vind ik "Bohemen" als eindpunt handiger dan "Den Haag De Sav Lohmanplein", alleen al omdat het beter zichtbaar is op de lijnfilmen. Dit geldt voor alle RandstadRails; er staat "Den Haag" in koeienletters, gevolgd door "Loosduinen"/"De Uithof"/"De Sav Lohmanpl" in het klein.
Ik snap dat het voor Zoetermeerders handig kan zijn om "Den Haag" op de lijnfilm te zetten, maar vanaf Den Haag C is het een beetje flauw.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Eigenlijk zou je willen dat voor aankomst op Den Haag Laan van NOI de bestemming verandert ja. Dat zie je overigens ook wel bij in veel regio's bij streekbussen naar een grote stad, waar bij aankomst in de stad de bestemming wijzigt naar Centraal Station (iig in Breda met streekbussen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
EBS is hier heel sterk in, zelfs de "455 Zoetermeer via Delft" verandert na Den Hoorn Schoolstraat in "455 Zoetermeer via station".
(al is dat ook een beetje onduidelijk… station Delft of station Zoetermeer?)
Sowieso bevat de lijnfilm bij HTM al enkele jaren "Den Haag". 6 Den Haag Leyenburg, 12 Den Haag Duindorp, 24 Den Haag Kijkduin. Lijkt me allemaal onnodig (en vroeger was het ook gewoon Leyenburg, Duindorp, Kijkduin)
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Veruit de meeste vervoerbedrijven gebruiken Hastus als planningssoftware, en daar kun je die bestemmingen heel mooi aanpassen in de loop van het ritpatroon, zodat je via-bestemmingen verderop de route kunt wijzigen of weglaten. Dan moet de boordcomputer die de bende aanstuurt het wel vreten. Als ik zie wat HTM aan bestemmingen doet (met dat malle 'DH' erbij) denk ik dat die wat meer 'technische uitdagingen' hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Zover ik heb gehoord was dat "Den Haag" voor de bestemming een eis van het MRDH. Volgens mij was dit in navolging van Rotterdam waar men al eerder Rotterdam voor de eindbestemming moest zetten.
Zodra een tram of bus binnen de stadsgrenzen van Den Haag tijd, vind ik het een beetje onnodig. Zodra een voertuig buiten Den Haag rijd kan ik het nog wel begrijpen dat men (automatisch) eerst de stadsnaam toond gevolgd door het eindpunt. Maar geen idee of dit technisch mogelijk is bij de Haagse Regio Citadis. Die voertuigen kunnen namelijk ook niet op het display aftellen tot de vertrek tijd wat wel op de andere Haagse voertuigen mogelijk is.
AnderzamNL schreef: ↑di 26 sep 2023, 13:11
EBS is hier heel sterk in, zelfs de "455 Zoetermeer via Delft" verandert na Den Hoorn Schoolstraat in "455 Zoetermeer via station".
(al is dat ook een beetje onduidelijk… station Delft of station Zoetermeer?)
Of station Pijnacker Centrum?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Die aanduidingen zijn volslagen idioot, RR uitgezonderd dan.
Den Haag, Rijswijk, Voorburg en Leidschendam zijn gewoon aan elkaar gegroeid. iedereen weet wat Kijkduin is. Het gemeentegrens verhaal wordt ook niet consequent doorgevoerd. Bus 21 rijdt naar Vrederust (blijft binnen Den Haag), 20 naar Duinzigt (blijft binnen Den Haag), maar 24 rijdt naar Den Haag Kijkduin, terwijl die bus ook binnen de gemeentegrenzen rijdt.
Decennia lang was het een goed systeem, totdat het nutteloze vehikel MRDH zich ermee ging bemoeien.
Ah, daarom reed mijn tram om via de Rijswijkseweg en Laakkade. Vond het wel vreemd dat reizigers moesten lopen van de Bierkade naar HS; mij lijkt het toch handiger om even bij de Waldorpstraat de deuren te openen voor die mensen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Wordt dat niet omgeroepen in de tram dan? Dat er wordt omgereden en eventueel de reden? Daarnaast moet de tram gewoon op alle haltes op de omleidingsroute stoppen.
Bij de halte Bierkade riep de bestuurder dit om:
"Beste reizigers, door een ongeluk rijden we om Hollands Spoor heen. Als u naar Hollands Spoor wilt, kunt u hier uitstappen en lopen naar Hollands Spoor."
En vervolgens rijdt de tram langs de Waldorpstraat (en Goudriaankade, Leeghwaterplein) zonder te stoppen.
(De rijrichting had ik niet zo goed duidelijk gemaakt, excuus daarvoor)
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
nvdw schreef: ↑di 26 sep 2023, 14:48
Veruit de meeste vervoerbedrijven gebruiken Hastus als planningssoftware, en daar kun je die bestemmingen heel mooi aanpassen in de loop van het ritpatroon, zodat je via-bestemmingen verderop de route kunt wijzigen of weglaten. Dan moet de boordcomputer die de bende aanstuurt het wel vreten. Als ik zie wat HTM aan bestemmingen doet (met dat malle 'DH' erbij) denk ik dat die wat meer 'technische uitdagingen' hebben.
Niet gaan lachen, maar de meeste boordcomputers daar draaien op een variant van MSDOS, met Init (RIS in voertuig + ritinformatie bestuurder) op Windows XP. Dus over technische uitdagingen gesproken..
Specifiek in het concessiegebied van de HTM worden de als gevolg van de noodzakelijke maatregelen in het Transitieprogramma OV&Corona opgeheven haltes in de loop van 2024 weer (tijdelijk) in gebruik genomen. Over de dekking van de eventuele meerkosten (maximaal 0.6 miljoen euro per jaar) wordt separaat geadviseerd. In het concessiegebied wordt zoals afgesproken in het programma OV NEXT, een netwerkstudie uitgevoerd, die zal leiden tot nieuwe voorstellen voor de vervoerplannen vanaf 2025. Daarmee wordt beoogd recht te doen aan de OV-behoefte van reizigers en wens tot faciliteren van OV-gebruik op dit moment en in de nabije toekomst. Door eventuele wijzigingsvoorstellen onderdeel te laten zijn van de reguliere vervoerplanprocedure wordt geborgd dat de besluitvorming (en daarmee de mogelijkheid tot inspraak voor zowel het Metrocov als gemeenteraden) via de reguliere processen verloopt.