Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Toevallig heb je bij Ferdinand Bolstraat, de Albert Cuypstraat. De tram die richting Vijzelgracht gaat, kan achteruit, tegen de richting in de Albert Cuypstraat in. Dan kan de tram die richting Ceintuurbaan gaat voorbij, en kan de andere tram weer zijn weg vervolgen.
Dat is ook de enige plek waar dit nodig is want Utrechtsestraat heeft idd passeersporen.
Dat is ook de enige plek waar dit nodig is want Utrechtsestraat heeft idd passeersporen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is al bekend wanneer de M7 eindelijk eens met gekoppelde stellen gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.hauptbahnhof schreef: ↑do 28 sep 2023, 23:43Je weet dat als je helemaal door het wissel bent gereden, je gewoon met de gehele tram ook terug (tegen de richting) kunt steken?Dionysusnu schreef: ↑do 28 sep 2023, 07:03 Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
NU = typo voor M7, als ik mijn toetsenbord goed lees?
En natuurlijk gaan ze die dingen niet aan- en afkoppelen. Dat is namelijk gedoe.
En natuurlijk gaan ze die dingen niet aan- en afkoppelen. Dat is namelijk gedoe.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Albert Cuypstraat wordt alleen gebruikt door buiten diensttrams. Dus die kans is sowieso klein.IIVQ schreef: ↑vr 29 sep 2023, 08:41 In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.
Het gaat er in ieder geval om dat als er 2 trams tegelijkertijd het enkelspoor zijn opgereden vanaf beide kanten, de tram richting Marie Heinekenplein achteruit moet, de Albert Cuypstraat in (of juist rechtdoor, als de andere tram juist de Albert Cuypstraat in moet). Zo kan de weg vrij worden gemaakt en de achteruitgereden tram weer zijn weg vervolgen.
Daarnaast vraag ik me af of er geen 3 trams daar passen. Het lijkt mij een stuk van toch iets meer dan 100 meter. En als dat echt niet lukt dan kan er altijd flink gerangeerd worden om het Weteringcircuit, ook tegen de richting in. Zal altijd onder begeleiding zijn lijkt mij.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee. Ik bedoel: er komt een 45m-tram vanuit de Albert Cuypstaat linksaf de FeBo in, en tegelijkertijd komt er een 45m-tram vanuit het enkelspoor naar het zuiden en die wil rechtdoor de in de FeBo blijven. Die klemmen elkaar af.
En stel dat er een omleiding is, dat is typisch zo'n situatie die zelden voorkomt en waardoor men minder op dit soort zaken bedacht is.
En stel dat er een omleiding is, dat is typisch zo'n situatie die zelden voorkomt en waardoor men minder op dit soort zaken bedacht is.
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tram in zn geheel enkelspoor op, dan achteruit de Albert Cuypstraat in en dan kan de tram richting Ceintuurbaan zn weg vervolgen.
Er is altijd wel een oplossing. Die trams zullen heus niet daar blijven staan.
Er is altijd wel een oplossing. Die trams zullen heus niet daar blijven staan.
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zou bijna denken dat het om een technisch probleem gaat.
Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, maar de andere korte metro’s komen sinds de introductie van M7 nauwelijks meer voor.
Het is allang geleden dat ik een S1/S2 of S3/M4 heb gezien die uit twee stellen bestaat.
Als ik met de Oostlijn aankom op CS en naar de IJzijde of spoor 13/14/15 moet, loop ik eigenlijk altijd via het perron van lijn 52. Hierdoor kon ik vandaag nog twee verdwaalde toeristen helpen, die (onafhankelijk van elkaar) naar de andere kant van het station moesten. Ik heb ze allebei via het perron van lijn 52 gestuurd.
Het is allang geleden dat ik een S1/S2 of S3/M4 heb gezien die uit twee stellen bestaat.
Als ik met de Oostlijn aankom op CS en naar de IJzijde of spoor 13/14/15 moet, loop ik eigenlijk altijd via het perron van lijn 52. Hierdoor kon ik vandaag nog twee verdwaalde toeristen helpen, die (onafhankelijk van elkaar) naar de andere kant van het station moesten. Ik heb ze allebei via het perron van lijn 52 gestuurd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
M7 mág nog niet gekoppeld rijden, heb ik begrepen. Hoe en waarom weet ik niet.
Ik zie trouwens regelmatig nog zowel tweetjes als drietjes BN of oude CAF rijden.
Ik zie trouwens regelmatig nog zowel tweetjes als drietjes BN of oude CAF rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat hangt er van af. Een enkele M7 (480 passagiers) biedt meer capaciteit dan een duo S1/S2 (466 passagiers), maar minder dan een duo M4/S3 (500 passagiers) als de info op Wikipedia klopt.hauptbahnhof schreef: ↑vr 29 sep 2023, 16:40Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Ik ga ervan uit dat je met “andere korte metro’s” 2x S1/S2/S3/M4 bedoelt omdat een losse daarvan bijna niet voorkomt.
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En daar twijfel ik dus aan, of de info op Wikipedia wel klopt. Het is voor mij moeilijk te geloven dat een bredere M7 minder capaciteit heeft dan 2xM4 (waar 2 cabines in het midden zitten incl koppeling. Daarnaast overal langsbanken, meer deuren (ook rond de deuren meer (staan)plaatsen.
Het is dus altijd de vraag hoe ze dat berekenen per voertuig.
Het is dus altijd de vraag hoe ze dat berekenen per voertuig.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat M7 betreft komen de getallen van het GVB, 78 zitplaatsen en 402 staanplaatsen uitgaande van 4 personen/m².
Ik was benieuwd wat ze in Spanje hadden berekend:
Volgens CAF heeft een M7 een totale capaciteit van 694 passagiers uitgaande van 6 personen/m². CAF: AMSTERDAM METRO. Omgerekend 410 staanplaatsen bij 4p/m²
In een S3/M4 passen volgens CAF 246 passagiers, dus 492 per twee stellen. CAF: AMSTERDAM ARTICULATED UNIT Helaas staat het aantal personen/m² daar niet bij.
Ik was benieuwd wat ze in Spanje hadden berekend:
Volgens CAF heeft een M7 een totale capaciteit van 694 passagiers uitgaande van 6 personen/m². CAF: AMSTERDAM METRO. Omgerekend 410 staanplaatsen bij 4p/m²
In een S3/M4 passen volgens CAF 246 passagiers, dus 492 per twee stellen. CAF: AMSTERDAM ARTICULATED UNIT Helaas staat het aantal personen/m² daar niet bij.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als ik een beetje rondkijk lijkt er een verschil te zitten in de hoeveelheid passagiers per m2 die voorheen hoger lag en later naar beneden is bijgesteld. Op over.gvb.nl lees je de huidige berekeningen terug, terwijl in bepaalde voertuigen nog de oude aantallen op de stickers staan.
11G: 128 passagiers, voorheen 160
14G: 151 passagiers, voorheen 181
15G: 175 passagiers
De capaciteit van de 13G (Combino) is ook fors naar beneden bijgesteld: van ~180 passagiers naar slechts 131.
11G: 128 passagiers, voorheen 160
14G: 151 passagiers, voorheen 181
15G: 175 passagiers
De capaciteit van de 13G (Combino) is ook fors naar beneden bijgesteld: van ~180 passagiers naar slechts 131.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vroeger (Zilvermeeuw en BN) gebruikte men 6 personen/m², tegenwoordig 4. Oude CAF zit er tussen maar ik weet niet welke waarde daar gebruikt is (ik dacht 4.5 of 5.5).
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ben ik toch benieuwd hoeveel mensen er in de praktijk in zo'n Combino gaan als ie echt helemaal vol zit. 131 lijkt niet echt veel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
6 mensen per vierkante meter? Probeer maar eens 6 mensen in je net zo grote douchecel te proppen, dat past toch never nooit
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een douchecel is meestal 90x90 (buitenmaat), van binnen 82x82=0,67m². Daar passen makkelijk de equivalente 4,03pers/m² in.
En in een trein passen tassen en ellebogen nog in de ruimte van de buurman.
En in een trein passen tassen en ellebogen nog in de ruimte van de buurman.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Aanpassingen vanmorgen: Metro 53 en 54 rijden vanaf Van der Madeweg via het andere spoor naar Wibautstraat. En metro 51 rijdt niet tussen Spaklerweg en CS.
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ontvlochten netwerk
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 3933
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee wat het is de 51.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten