Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Toevallig heb je bij Ferdinand Bolstraat, de Albert Cuypstraat. De tram die richting Vijzelgracht gaat, kan achteruit, tegen de richting in de Albert Cuypstraat in. Dan kan de tram die richting Ceintuurbaan gaat voorbij, en kan de andere tram weer zijn weg vervolgen.
Dat is ook de enige plek waar dit nodig is want Utrechtsestraat heeft idd passeersporen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21406
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Is al bekend wanneer de M7 eindelijk eens met gekoppelde stellen gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TffpaA
Berichten: 3335
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Waarom?
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: do 28 sep 2023, 23:43
Dionysusnu schreef: do 28 sep 2023, 07:03 Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
Je weet dat als je helemaal door het wissel bent gereden, je gewoon met de gehele tram ook terug (tegen de richting) kunt steken?
In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.
Hensepens
Berichten: 111
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hensepens »

TffpaA schreef: vr 29 sep 2023, 08:36Waarom?
Mede omdat ik eersgisyeren en in de spits in een overvolle M7 zat gepropt waarvan men zei dat de enkele stellen alleen in de rustige tijden zouden rijden.

Dus niet. Op Duivendrecht Japanse toestanden om zoveel mogelijk in de NU te krijgen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10620
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

NU = typo voor M7, als ik mijn toetsenbord goed lees?

En natuurlijk gaan ze die dingen niet aan- en afkoppelen. Dat is namelijk gedoe.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: vr 29 sep 2023, 08:41 In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.
Albert Cuypstraat wordt alleen gebruikt door buiten diensttrams. Dus die kans is sowieso klein.

Het gaat er in ieder geval om dat als er 2 trams tegelijkertijd het enkelspoor zijn opgereden vanaf beide kanten, de tram richting Marie Heinekenplein achteruit moet, de Albert Cuypstraat in (of juist rechtdoor, als de andere tram juist de Albert Cuypstraat in moet). Zo kan de weg vrij worden gemaakt en de achteruitgereden tram weer zijn weg vervolgen.

Daarnaast vraag ik me af of er geen 3 trams daar passen. Het lijkt mij een stuk van toch iets meer dan 100 meter. En als dat echt niet lukt dan kan er altijd flink gerangeerd worden om het Weteringcircuit, ook tegen de richting in. Zal altijd onder begeleiding zijn lijkt mij.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Nee. Ik bedoel: er komt een 45m-tram vanuit de Albert Cuypstaat linksaf de FeBo in, en tegelijkertijd komt er een 45m-tram vanuit het enkelspoor naar het zuiden en die wil rechtdoor de in de FeBo blijven. Die klemmen elkaar af.

En stel dat er een omleiding is, dat is typisch zo'n situatie die zelden voorkomt en waardoor men minder op dit soort zaken bedacht is.
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Tram in zn geheel enkelspoor op, dan achteruit de Albert Cuypstraat in en dan kan de tram richting Ceintuurbaan zn weg vervolgen.

Er is altijd wel een oplossing. Die trams zullen heus niet daar blijven staan.
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Hensepens schreef: vr 29 sep 2023, 13:29
Mede omdat ik eersgisyeren en in de spits in een overvolle M7 zat gepropt waarvan men zei dat de enkele stellen alleen in de rustige tijden zouden rijden.

Dus niet. Op Duivendrecht Japanse toestanden om zoveel mogelijk in de NU te krijgen.
Zou bijna denken dat het om een technisch probleem gaat.

Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21406
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ja, maar de andere korte metro’s komen sinds de introductie van M7 nauwelijks meer voor. *O*
Het is allang geleden dat ik een S1/S2 of S3/M4 heb gezien die uit twee stellen bestaat.

Als ik met de Oostlijn aankom op CS en naar de IJzijde of spoor 13/14/15 moet, loop ik eigenlijk altijd via het perron van lijn 52. Hierdoor kon ik vandaag nog twee verdwaalde toeristen helpen, die (onafhankelijk van elkaar) naar de andere kant van het station moesten. Ik heb ze allebei via het perron van lijn 52 gestuurd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

M7 mág nog niet gekoppeld rijden, heb ik begrepen. Hoe en waarom weet ik niet.

Ik zie trouwens regelmatig nog zowel tweetjes als drietjes BN of oude CAF rijden.
n-evo
Berichten: 3395
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: vr 29 sep 2023, 16:40Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Dat hangt er van af. Een enkele M7 (480 passagiers) biedt meer capaciteit dan een duo S1/S2 (466 passagiers), maar minder dan een duo M4/S3 (500 passagiers) als de info op Wikipedia klopt.

Ik ga ervan uit dat je met “andere korte metro’s” 2x S1/S2/S3/M4 bedoelt omdat een losse daarvan bijna niet voorkomt.
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

En daar twijfel ik dus aan, of de info op Wikipedia wel klopt. Het is voor mij moeilijk te geloven dat een bredere M7 minder capaciteit heeft dan 2xM4 (waar 2 cabines in het midden zitten incl koppeling. Daarnaast overal langsbanken, meer deuren (ook rond de deuren meer (staan)plaatsen.

Het is dus altijd de vraag hoe ze dat berekenen per voertuig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door reisthijs »

Wat M7 betreft komen de getallen van het GVB, 78 zitplaatsen en 402 staanplaatsen uitgaande van 4 personen/m².
Ik was benieuwd wat ze in Spanje hadden berekend:
Volgens CAF heeft een M7 een totale capaciteit van 694 passagiers uitgaande van 6 personen/m². CAF: AMSTERDAM METRO. Omgerekend 410 staanplaatsen bij 4p/m²
In een S3/M4 passen volgens CAF 246 passagiers, dus 492 per twee stellen. CAF: AMSTERDAM ARTICULATED UNIT Helaas staat het aantal personen/m² daar niet bij.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3395
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Als ik een beetje rondkijk lijkt er een verschil te zitten in de hoeveelheid passagiers per m2 die voorheen hoger lag en later naar beneden is bijgesteld. Op over.gvb.nl lees je de huidige berekeningen terug, terwijl in bepaalde voertuigen nog de oude aantallen op de stickers staan.

11G: 128 passagiers, voorheen 160
14G: 151 passagiers, voorheen 181
15G: 175 passagiers

De capaciteit van de 13G (Combino) is ook fors naar beneden bijgesteld: van ~180 passagiers naar slechts 131.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Vroeger (Zilvermeeuw en BN) gebruikte men 6 personen/m², tegenwoordig 4. Oude CAF zit er tussen maar ik weet niet welke waarde daar gebruikt is (ik dacht 4.5 of 5.5).
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MarkNL »

Suus schreef: do 28 sep 2023, 10:17 De dubbele draad in het midden is volgens mij de voeding, zodat op specifieke plekken in het netwerk de rijdraad van stroom kan worden voorzien.
Klopt als een bus, eh tram :). Een zogenaamde "versterkingsleiding".
n-evo
Berichten: 3395
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

IIVQ schreef: di 03 okt 2023, 19:51 Vroeger (Zilvermeeuw en BN) gebruikte men 6 personen/m², tegenwoordig 4. Oude CAF zit er tussen maar ik weet niet welke waarde daar gebruikt is (ik dacht 4.5 of 5.5).
Ben ik toch benieuwd hoeveel mensen er in de praktijk in zo'n Combino gaan als ie echt helemaal vol zit. :) 131 lijkt niet echt veel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13045
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

6 mensen per vierkante meter? Probeer maar eens 6 mensen in je net zo grote douchecel te proppen, dat past toch never nooit :')
Ik doe ook maar wat
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Een douchecel is meestal 90x90 (buitenmaat), van binnen 82x82=0,67m². Daar passen makkelijk de equivalente 4,03pers/m² in.
En in een trein passen tassen en ellebogen nog in de ruimte van de buurman.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Aanpassingen vanmorgen: Metro 53 en 54 rijden vanaf Van der Madeweg via het andere spoor naar Wibautstraat. En metro 51 rijdt niet tussen Spaklerweg en CS.
TffpaA
Berichten: 3335
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Afbeelding
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

*O* Ontvlochten netwerk *O*
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
hauptbahnhof
Berichten: 3933
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Nee wat het is de 51.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten