Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef: wo 11 okt 2023, 08:50 En voor hoe lang? (A)
Arriva kennende: hooguit een jaar ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door visgraat »

dennistd schreef: wo 11 okt 2023, 01:12 Niet sneller, maar wel een extra reismogelijkheid: elk kwartier ipv elk half uur 's avonds en op zondag.
Ik citeer het vervoerplan. Daar staat toch echt sneller. Je kan overigens beter de eindhalte Disselhoek links laten liggen en zodoende lijn 2 en 5 op elkaar doorrijden, op dezelfde manier als lijn 8 nu door de wijk rijdt. Dan is lijn 5 wellicht voor meer haltes een sneller alternatief.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Wellicht gebeurd dat in de toekomst ook?

Het lijkt me niet zo vreemd dat men eerst wil zien of lijn 5 succesvol kan zijn voordat men daartoe over gaat.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

visgraat schreef: wo 11 okt 2023, 10:37
dennistd schreef: wo 11 okt 2023, 01:12 Niet sneller, maar wel een extra reismogelijkheid: elk kwartier ipv elk half uur 's avonds en op zondag.
Ik citeer het vervoerplan. Daar staat toch echt sneller. Je kan overigens beter de eindhalte Disselhoek links laten liggen en zodoende lijn 2 en 5 op elkaar doorrijden, op dezelfde manier als lijn 8 nu door de wijk rijdt. Dan is lijn 5 wellicht voor meer haltes een sneller alternatief.
Dat klopt dat het zo in het vervoerplan staat, dat is taktisch omschrijven om te verkopen. En sec voor het eindpunt Helmerhoek is het sneller.
Datzelfde geld voor een kwartiersdienst bij ringlijnen. Lijn 23-24 rijden ieder kwartier, maar alleen de mensen op de Havezathe zien vervolgens ieder kwartier een bus voorbij komen. Bij de halte Rustweg of op Sluitersveld hebben de mensen wel 2 reismogelijkheden, maar wel tegelijkertijd.
Bij het verkopen laat je alleen de optimale situatie zien.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door nvdw »

Durashift schreef: wo 11 okt 2023, 09:02Welk rijbewijs zou je dan moeten hebben? D of C?

Ik denk C,(1) omdat je dit ook voor een camper nodig hebt.
D is voor meer dan 8 personen,, toch? Of staat dat er weer los van?

Er komt overigens wel EU regelgeving omtrent dit onderwerp..dat duurt nog even.. en de minister wil de uitzonderingsregel niet verlengen.. tja..?? Waarom moeilijk maken als de praktijk nu redelijk functioneert?
Voor een buurtbus met een maximaal toegestane massa (MTM) van >3.500 kg heb je minimaal C1 nodig. Er mogen dan, net als bij rijbewijs B, nog steeds maximaal 8 personen exclusief de bestuurder in zitten.

De criteria voor het D(1)-rijbewijs gaan uitsluitend over het aantal personen dat het voertuig kan vervoeren, ongeacht afmetingen en massa. Stel dat je een busje met 15 zitplaatsen hebt maar het komt niet over de 3.500 kg, dan heb je nog steeds D(1) nodig.

Daarbij komt: als er een C(1)- of D(1)-rijbewijs voor nodig is, dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook code 95 nodig op je rijbewijs omdat je beroepsmatig vervoer verricht. Dat is de grootste ellende, want dan heb je dus die nascholingsriedel (35 uur les in 5 jaar) waar de werkgever voor moet betalen. Niet-commercieel personenvervoer is uitgezonderd van code 95 maar de vraag is of een buurtbus daar ook onder valt: de chauffeur is wel een vrijwilliger, maar de reizigers moeten betalen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door iamthedutchdude »

Het maximum gewicht van de elektrische 8-persoonsbussen die Arriva in Brabant gebruikt is echter "gewoon" 3500 kg, dus is rijbewijs B "gewoon" afdoende (mits max. 8 zitplaatsen excl. bestuurder). Dat is ook in lijn met wat Tribus voor de e-Civitas Economy communiceert.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Maar dat is dan weer geen toegankelijke buurtbus. Wat er nu in Twente rijdt heeft een brede deur aan de zijkant met lage instap, waar een rolstoel (met plank) en rollator zo naar binnen kunnen. Dat ding is Brabant is een ouderwetse ontoegankelijke buurtbus.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Maar de E-Civitas in de link in het bericht van iamthedutchdude niet. ;)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door DPDelft »

visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door visgraat »

SuperGhost schreef: wo 11 okt 2023, 10:47 Wellicht gebeurd dat in de toekomst ook?

Het lijkt me niet zo vreemd dat men eerst wil zien of lijn 5 succesvol kan zijn voordat men daartoe over gaat.
Ik denk dat vooral de provincie niet wil dat je bestaande haltes niet bediend. Het succes hangt uiteindelijk samen met de route die je rijdt.
Herjanuitoverijssel
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Er is een nieuwe volvo aangekomen, Het gaat om nummer 4900, Bron: Busposities.nl *bus*
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Zou alles voor 10 december binnen zijn?
When you're tired of London, you're tired of life
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

Naar verluidt gaan de VDL’s van Lelystad deels naar Twente, dus ik denk niet dat alle Volvo’s dan op tijd klaar zijn…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 577
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door busentrein »

hschlepe schreef: wo 25 okt 2023, 23:06 Er is een nieuwe volvo aangekomen, Het gaat om nummer 4900, Bron: Busposities.nl *bus*
Ook de 4895, 4901 en 4893 staan op deze plek. Hierbij de foto van de 4900

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Mooi.
Is al bekend wat de nummering van de complete serie bussen wordt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door MetroRET »

RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Is het al bekend waar ze gestald gaan worden tot 10 december? Weer bij Eaton Hengelo of luchthaven?
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

Wanneer worden de halteborden gewisseld/opnieuw geplaatst? Op diverse haltes van de nieuwe lijn 5 staat er aan een kant van de straat nog geen haltebord. Gebeurt dit voor of na 10 december? Is dit een taak van de gemeente of van de uitvoerder van de concessie?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Dat is iets van de concessiehouder. Maar het duurt nog een dikke maand he ;)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3269
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Niet alles gaan ze in een maand opgelost krijgen. Zoals de volgende passage uit de maandagse column van Rikus
Arriva raakt in de problemen op het spoortraject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Het was de bedoeling om de machinisten die nu op dat traject rijden, over te nemen van Keolis. Maar Keolis heeft de meeste machinisten overgehaald om niet naar Arriva over te stappen, en in plaats daarvan de gaten in de personeelsroosters van de resterende Keolis-lijnen te vullen. Grote problemen voor Arriva dus, en het is afwachten hoe de dienstverlening in Twente er straks uit zal zien.
Dat kan wel eens een uitgeklede dienstregeling gaan worden vanaf 10 december...
Herjanuitoverijssel
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Komen er in Twente ook witte halteborden dan? Of blijven dat de gele?
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

De halteborden krijgen de huisstijl van RRReis, en dat is wit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Arriva heeft in ieder geval een hoop machinisten in opleiding voor ZHO maar voordat die zelfstandig mogen rijden gaat nog een paar maandjes duren...hopelijk vallen de gevolgen voor de reizigers mee tot die tijd.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door cassie127 »

marvinkok schreef: ma 30 okt 2023, 20:25 Niet alles gaan ze in een maand opgelost krijgen. Zoals de volgende passage uit de maandagse column van Rikus
Arriva raakt in de problemen op het spoortraject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Het was de bedoeling om de machinisten die nu op dat traject rijden, over te nemen van Keolis. Maar Keolis heeft de meeste machinisten overgehaald om niet naar Arriva over te stappen, en in plaats daarvan de gaten in de personeelsroosters van de resterende Keolis-lijnen te vullen. Grote problemen voor Arriva dus, en het is afwachten hoe de dienstverlening in Twente er straks uit zal zien.
Dat kan wel eens een uitgeklede dienstregeling gaan worden vanaf 10 december...
Ik hoorde inderdaad iets van dat meer dan de helft van het ZHO personeel bij Keolis blijft en men meer ritten/langere stukken op de RB 61 gaat rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 139 gasten