GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
https://www.treinreiziger.nl/govolta-zu ... en-parijs/
GoVolta gaat dagtreinen rijden vanaf volgend jaar vanuit Nederland. Uit het artikel kan ik niet uithalen met welk materieel ze gaan rijden. De dienstregelingen:
Naar Berlijn per 1 mei 2024
Naar Parijs vanaf de zomer (waarschijnlijk)
Naar Basel vanaf 2024 (waarschijnlijk)
GoVolta gaat dagtreinen rijden vanaf volgend jaar vanuit Nederland. Uit het artikel kan ik niet uithalen met welk materieel ze gaan rijden. De dienstregelingen:
Naar Berlijn per 1 mei 2024
Naar Parijs vanaf de zomer (waarschijnlijk)
Naar Basel vanaf 2024 (waarschijnlijk)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Er was laatst sprake van dat GreenCityTrip ICR gekocht had, waarbij al de vraag was hoe ze daar slaaptreinen van zouden maken. 1+1=2?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Dan zijn de rijtuigen nog steeds niet toegelaten in Duitsland, België en Frankrijk toch? Hoe snel kan zo'n ombouw en toelatingsproces gaan?
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
20 minuten stop in Bentheim is lang, dan zal er wel loc gewisseld worden ipv meersysteem ervoor voor de hele rit ...
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Internationale treinen in Lage Zwaluwe
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Ik vind 20 tot 30 minuten tussen Venlo en Kaldenkirchen ook wel erg ruim gepland...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Brussel-Parijs in 3u 40-45m, dat is wel heel langzaam. Daar ga je reizigers niet blij mee maken.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Als Brussel-Parijs in een trein voor 10 euro kan gaan mensen dat echt wel doen. SNCB/SNCF zijn tenslotte ook al zelf bezig met een klassieke trein tussen die twee steden met vermoedelijk een budget-insteek.
Vind het wel jammer dat Amsterdam - Basel toch weer via Keulen en Mannheim gaat, wanneer krijgen we eens een echt nieuwe verbinding? Amsterdam - Basel zou ook via Brussel-Luxemburg, Luxemburg en Straatsburg kunnen bijvoorbeeld. Dan heb je echt een unique selling point, ook voor pakketreizen. Met het recent flink uitgebreide station van Luxemburg heb je daar ook wel ruimte om een getrokken trein kop te laten maken.
Vind het wel jammer dat Amsterdam - Basel toch weer via Keulen en Mannheim gaat, wanneer krijgen we eens een echt nieuwe verbinding? Amsterdam - Basel zou ook via Brussel-Luxemburg, Luxemburg en Straatsburg kunnen bijvoorbeeld. Dan heb je echt een unique selling point, ook voor pakketreizen. Met het recent flink uitgebreide station van Luxemburg heb je daar ook wel ruimte om een getrokken trein kop te laten maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Die treinen Brussel-Basel zijn destijds ook opgeheven.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
Ik heb geen onderschrift
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Dat los je daarmee niet tot nauwelijks op. De RE13 rijdt vijf minuten over dat stukkie de helling op.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Het blijft intrigerend om te zien hoeveel waarde mensen op dit forum hechten aan een indicatieve dienstregeling.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Van Berlijn naar Hannover is 50 minuten langer als wat de IC nu doet. Zou de route via Magdeburg gaan?
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
1139/1138 trokken destijds toch wel genoeg reizigers? Alleen nu geen materieel meer daarvoor.sirvinniei schreef: ↑za 18 nov 2023, 09:08 Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
En waarom altijd vanuit Amsterdam via Emmerich en bad Bentheim. We hebben geen bootverbindingen meer vanaf hoek van Holland. Maar je zou toch ook vanaf Den Haag kunnen starten. En Amersfoort spoor 4 lijkt me toch ook wel mogelijk. Via Utrecht en Tilburg richting Roosendaal. De aansluitende treinen rijden toch hoogfrequent.
Ook de Alpen/berglandexpressen vertrokken van den Haag via Utrecht en Venlo. Nu is dat gericht op de wintersporter maar heb destijds nooit iemand uit Amsterdam horen klagen dat die trein niet door hun stad kwam.
Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
De Betuwelijn zit dan ook helemaal vol met passagierstreinen
Maar dat men altijd die twee routes kiest zal vooral komen omdat daar capaciteit gereserveerd is voor dit soort treinen. Een van de uitdagingen is dat de binnenlandse dienstregeling van de NS diverse baanvakken voor 100% benut van 7:00 tot 19:00. In veel andere landen schaalt men buiten de spits af maar hier blijft men op de meeste plekken de tussen de spitsen in hoogfrequent rijden.
Maar dat men altijd die twee routes kiest zal vooral komen omdat daar capaciteit gereserveerd is voor dit soort treinen. Een van de uitdagingen is dat de binnenlandse dienstregeling van de NS diverse baanvakken voor 100% benut van 7:00 tot 19:00. In veel andere landen schaalt men buiten de spits af maar hier blijft men op de meeste plekken de tussen de spitsen in hoogfrequent rijden.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Die Betuweroute is pas echt af wanneer ook het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen beschikbaar komt. En daar hebben de Duitsers zo'n 20 jaar vertraging bij opgelopen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Waarom vanuit Amsterdam is eigenlijk best logisch: daar willen de meeste buitenlandse reizigers heen. De IC Amsterdam-Berlijn heeft een tijd ook vanaf Schiphol gereden, maar DB wilde graag van/naar Amsterdam Centraal. Maar het lijkt me dat met de plannen voor de IC's via Weesp die in de toekomst wel weer naar Schiphol zal rijden en dan doorgekoppeld naar Den Haag C of Den Haag HS-Rotterdam (aangezien de gehele IC Amersfoort-Amsterdam moet gaan verdwijnen voor een kwartiersdienst naar Schiphol, net zoals de IC Almere-Amsterdam C moet verdwijnen en alle sprinters dan naar Amsterdam C gaan en niet meer naar Schiphol). Ik kan me best voorstellen dat als de IC Berlijn als die geïntegreerd blijft rijden in de binnenlandse IC dan ook door gaat rijden naar Den Haag of Rotterdam.ZO6176 schreef: ↑za 18 nov 2023, 13:221139/1138 trokken destijds toch wel genoeg reizigers? Alleen nu geen materieel meer daarvoor.sirvinniei schreef: ↑za 18 nov 2023, 09:08 Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
En waarom altijd vanuit Amsterdam via Emmerich en bad Bentheim. We hebben geen bootverbindingen meer vanaf hoek van Holland. Maar je zou toch ook vanaf Den Haag kunnen starten. En Amersfoort spoor 4 lijkt me toch ook wel mogelijk. Via Utrecht en Tilburg richting Roosendaal. De aansluitende treinen rijden toch hoogfrequent.
Ook de Alpen/berglandexpressen vertrokken van den Haag via Utrecht en Venlo. Nu is dat gericht op de wintersporter maar heb destijds nooit iemand uit Amsterdam horen klagen dat die trein niet door hun stad kwam.
Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
De ICE vanuit Emmerich is geloof ik ook deels historisch zo gegroeid, aangezien Den Haag destijds juist via Venlo een IC naar het Ruhrgebied had en je het zo ook gespreid had. En met het doorstroomstation Utrecht is Amsterdam ook eigenlijk de enige logische doorkoppeling over Utrecht heen geworden.
Een IC bij Venlo over de grens staat wel weer in de plannen, maar dan vooralsnog als een IC die in Eindhoven begint/eindigt, maar wellicht dat die in de verdere toekomst doorgekoppeld kan worden naar Den Haag.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Dat is eigenlijk de schuld van Nederland. Destijds was het verdrag van Warnemünde door Nederland en Duitsland ondertekend wat betreft wie wat deed. Maar Nederland saneerde op eigen houtje steeds meer dat de Duitsers zeiden: eerst maar afwachten wat Nederland nu daadwerkelijk doet en stopten ook met de uitbreidingen
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Wel weer typisch dat in het buitenland alleen op de echt belangrijke stations gestopt wordt, terwijl ze in Nederland als een soort sneltrein rijden, kijk maar eens naar de tijden tussen de stations. (Uitzondering is de trein naar Bazel.) Je kan best in Nederland nog wat extra stations overslaan, of misschien wel in het buitenland een enkele extra stop maken (Bergen, Saint-Quentin), desnoods met alleen uitstappen uit en instappen in de richting Nederland. En inderdaad, waarom niet eens een trein richting Luxemburg-Straatsburg-Bazel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
Voor snellere paden is er sowieso geen ruimte op het Nederlandse spoor, in het buitenland wel.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs
GoVolta heeft ook gekeken naar de ideeën in het ideeëntopic volgens mij:
Amsterdam-Berlijn (1x per dag, aanvullend op eerder gemelde 1x per dag; met de eerdere melding wordt de dienst 2x per dag)
Amsterdam-Parijs (1x per dag, aanvullend op eerder gemelde 1x per dag; met de eerdere melding wordt de dienst 2x per dag)
Amsterdam-Basel (4x per week aanvullend op de eerder gemelde 3x per week; met de eerdere melding wordt de dienst 1x per dag)
Amsterdam-Kopenhagen (1x per dag)
Amsterdam-München (1x per dag)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten