Dienstregeling 2024
Re: Dienstregeling 2024
Op die trajecten zul je ze het eerstkomende decennium niet zien ook.
(Tenzij de plannen voor een treindienst Amsterdam - Köln per ICNG doorgaan.)
(Tenzij de plannen voor een treindienst Amsterdam - Köln per ICNG doorgaan.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2024
Ah ok dat verklaard een hoop. Dus voorlopig blijven die VIRM's dus wel rijden op het traject Arnhem-Schiphol en Arnhem-Den Helder.. een aantal zijn best wel aan een opknapbeurtje toe
Re: Dienstregeling 2024
Behalve de 9547 t/m 9597 en enkele 8700's zijn alle VIRM's juist net opgeknapt.
Misschien gaat in de toekomst wel de DD-NG op die trajecten rijden?
Misschien gaat in de toekomst wel de DD-NG op die trajecten rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2024
Er is nog maar één 8700 in originele staat. Het wordt interessant of die nog de jaarwisseling haalt of eerder uitvalt vanwege een technisch probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2024
Het viel me net op dat bij het begin van het avondpatroon trein 6071 een kwartier stil gaat staan in Geldermalsen omdat de tienminuten en kwartierpatronen niet netjes op elkaar aansluiten. Ook gaat trein 8967 door als trein 6771 naar Tiel maar deze is in de reisinformatie niet doorgekoppeld.
Re: Dienstregeling 2024
Wel goede zet dat de ICM-treinstellen die nog langer worden aangehouden een opfrisbeurt krijgen. Al snap ik niet precies in het artikel wat de vijfde generatie Sprinter nu gaat doen.Negen schreef: ↑wo 06 dec 2023, 16:53Zou me niks verbazen als ze daarom nog SLT voor de 2000/2800 hebben zodat er nog ICM reserve is.reisthijs schreef: ↑wo 06 dec 2023, 16:02De stellen uit de oudste serie (4011-4050) gaan binnenkort naar de sloop, de rest krijgt een opknapbeurt om nog tot 2028 te kunnen blijven rijden.
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/laat ... materieel/
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2024
Inmiddels is in de reisinformatie te zien dat ICM in de 3600 zaterdag voor het laatst gepland rijdt, DDZ rijdt nog een dagje langer maar zondagavond lopen alle stellen uit in Zwolle of Zutphen en is het ook afgelopen met de geplande inzet deze serie.
Re: Dienstregeling 2024
Nu in de nieuwe dienstregeling is ingegaan was ik benieuwd wat het verschil is tussen dst2020 en dst2024. Dit zijn mijn bevindingen, corrigeer me als ik het fout heb. Ik heb niet gekeken naar nieuwe series of nieuwe tijdliggingen, alleen naar fysieke treinen op een traject. Ook een enkele rit heb ik voor het overzicht niet meegenomen. Wat wel snel te zien is dat we nog een lange weg terug hebben naar de dst van vroegah
Meer treinen 2024 dan 2020:
Meer treinen 2024
Meer treinen 2024 dan 2020:
- Meppel - Zwolle 2x/uur extra sprinter doordeweeks en 1x/uur in het weekend
Leeuwarden - Groningen hele week 1x/uur extra sneltrein behalve zondagmiddag
Aachen - Heerlen 2x/uur tot 20:00 ipv 1x/uur
Roosendaal - Vlissingen, doordeweeks 1x/uur tot 20:00 een extra intercity ipv alleen in de spitsrichting
Elst - Arnhem rijdt Arriva 2x/uur in de daluren tot 21:00 in plaats van 1x/uur
Groningen - Winschoten in de spits 2x/uur sneltrein
Leeuwarden - Sneek in de spits 4x/uur ipv 3x/uur
Stavoren - Leeuwarden in de spitsuren 2x/uur ipv 1x/uur
Dordrecht - Rotterdam in de spits maandag t/m donderdag 6x/uur sprinter
Arnhem - Rotterdam aantal extra ritten in de spits van maandag t/m donderdag
Almere - Utrecht na 20:00 en op zondag hele traject 2x/uur ipv 1x/uur Almere - Hilversum en 1x/uur op zondag
Dordrecht - Nijmegen tot 16:30 op zondag 2x/uur ipv 1x/uur
Zwolle - Groningen op zondagochtend en in de hele middag 2x/uur ipv 1x/uur
Maastricht - Schiphol nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- en zaterdagnacht.
Groningen - Schiphol nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- en zaterdagnacht.
Amsterdam - Hilversum - Utrecht nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- en zaterdagnacht.
- Uitgeest - Breukelen op weekdagen in het dal 2x/uur ipv 4x/uur
Amsterdam Centraal - Hoofddorp enkel van maandag t/m donderdag in de spitsuren en in het weekeinde tussen 7:00 en 21:00 uur 4x/uur ipv hele week
Amsterdam Centraal - Almere Oostvaarders alleen 4x/uur in de spits maandag t/m donderdag ipv hele week, rest 2x/uur
Lelystad - Schiphol Intercity alleen maandag t/m donderdag in de spits
Den Haag - Gouda Goverwelle extra sprinter reed doordeweeks tot 20:00, nu alleen maandag t/m donderdag in de spits
Woerden - Utrecht in de daluren (tot 20:00) en op vrijdag 2x/uur sprinter ipv 4x/uur
Venray - Nijmegen in de daluren 2x/uur ipv 4x/uur
Leeuwarden - Sneek in de daluren 2x/uur ipv 3x/uur
Amersfoort - Harderwijk spitssprinter opgeheven
Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum spitsritten opgeheven
Utrecht - Houten Castellum spitssprinter opgeheven
Rotterdam - Gouda Goverwelle spitssprinter opgeheven
Alkmaar - Haarlem spitsintercity opgeheven
Schagen - Alkmaar 2x/uur in tegenspitsrichting ipv 4x/uur
Oss - 's-Hertogenbosch spitsritten in de middagspits en op vrijdag opgeheven
Enkhuizen - Amsterdam spitsintercity niet meer op vrijdag
Alphen - Leiden spitssprinters niet meer op vrijdag
Assen - Groningen spitssprinters niet meer op vrijdag
Arnhem - Nijmegen in het weekend 4x/uur intercity ipv 6x/uur
Utrecht - Amersfoort hele week 4x/uur intercity ipv doordeweeks 6x/uur
Eindhoven - Weert zaterdag 1x/uur ipv 2x/uur
Tilburg Universiteit - Eindhoven in het weekend 1x/uur ipv 2x/uur
Eindhoven - Deurne sprinter op zaterdag 1x/uur
Hoofddorp - Utrecht sprinter 2x/uur opgeheven op vrijdag en in het weekend tot 20:00
Hoofddorp - Leiden Centraal op vrijdag tot 20:00 4x/uur ipv 2x/uur
Amsterdam - Eindhoven op vrijdag t/m zondag 2x/uur minder
Alkmaar - Amsterdam vrijdag in de daluren en in het weekend 2x/uur ipv 4x/uur
Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal op vrijdag vanaf 15:00 en in het weekend vanaf 11:00 intercity 4x/uur ipv begin dienstregeling
Den Haag - Utrecht op vrijdag vanaf 15:00 en in het weekend vanaf 11:00 4x/uur ipv begin dienstregeling
Rotterdam - Utrecht op vrijdag vanaf 15:00 en in het weekend vanaf 11:00 4x/uur ipv begin dienstregeling
Arnhem - Nijmegen tussen 19:00 en 20:00 doordeweeks en zaterdag overdag 2x/uur ipv 4x/uur, zondagoverdag 2x/uur ipv 3-4x/uur en na 23:00 en zondag tot 9:30 1x/uur ipv 2x/uur
Hoofddorp - Hoorn na 20:00 en in het weekend 1x/uur
Utrecht - Soest na 20:00 en in het weekend 1x/uur
Zutphen - Winterswijk na 20:30 in het weekend 1x/uur ipv 2x/uur
Gorinchem - Geldermalsen na 20:00 en op zondag 1x/uur
Eindhoven - 's-Hertogenbosch in de avond en op zaterdag 1x/uur ipv 2x/uur
Dordrecht - Gorinchem, kwartierdienst stops om 19:00 ipv 21:00
Doetinchem - Winterswijk na 20:00 slechts 1x/uur
Lelystad - Zwolle sprinter na 21:00 1x/uur ipv 2x/uur
Leiden Centraal - Haarlem na 22:00 1x/uur sprinter
Dordrecht - 's-Hertogenbosch vanaf 22:00 1x/uur waar voorheen 2x/uur
Nijmegen - Wijchen tussen 19:00 en 20:00 doordeweeks en op zaterdag tot 8:30 2x/uur ipv 4x/uur
Nijmegen - Schiphol intercity dagelijks opgeheven tussen 20:00 en 21:00 en op zaterdag tot 9:00
Amersfoort Centraal - Amersfoort Vathorst in de vroege ochtend en na 20:30 uur 2x/uur ipv 4x/uur
Dordrecht - Breda op zondagochtend tot 9:00 1x/uur
Doetinchem - Terborg op zaterdag tot ca. 8:00 uur richting Arnhem slechts 1x/uur
Amsterdam - Rotterdam op zondag tussen 9:00 en 12:00 en in het weekend tussen 20:00 en 22:00 3x/uur ipv 5x/uur
Rotterdam - Breda in het weekend vanaf 20:00 2x/uur minder
Amsterdam Centraal - Deventer versterkingsritten voor de versnelde IC Berlijn opgeheven
Dordrecht - Eindhoven 4x/dag intercity opgeheven
Meer treinen 2024
- Amsterdam - Londen 4x/dag ipv 2x/dag
Amsterdam - Zurich slaaptrein 1x/nacht
Amsterdam - Innsbruck/Wenen slaaptrein 1x/nacht
Brussel - Praag 3x per week European Sleeper
- Amsterdam - Marne la Vallee alleen in het weekend ipv ook doordeweeks
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Dienstregeling 2024
Mooi overzicht
Een paar kleine aanvullingen:
* De intercity's tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam reden op zondag pas vanaf 11:00 in 2020, net als in de dienstregeling 2024. Op zaterdagochtend werd in 2020 wel 4x/uur gereden en in 2024 maar 2x/uur, bron.
* Het aantal spitsintercity's tussen Schagen en Alkmaar ook in de spitsrichting omlaag gegaan. In 2020 reden er in beide richtingen 2x/uur een spitsintercity, nu is dat maar 2x/dag en alleen in de spitsrichting.
Een paar kleine aanvullingen:
* De intercity's tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam reden op zondag pas vanaf 11:00 in 2020, net als in de dienstregeling 2024. Op zaterdagochtend werd in 2020 wel 4x/uur gereden en in 2024 maar 2x/uur, bron.
* Het aantal spitsintercity's tussen Schagen en Alkmaar ook in de spitsrichting omlaag gegaan. In 2020 reden er in beide richtingen 2x/uur een spitsintercity, nu is dat maar 2x/dag en alleen in de spitsrichting.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregeling 2024
Zo, om al die afschalingen op een rijtje te zien is toch indrukwekkend.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2024
Vind het wel interessant. Veel spitsverbindingen die kansrijk leken worden volledig geschrapt.
Zo waren er al plannen voor het verlengen van peronnen op de lijn Utrecht-Veenendaal, omdat anders de treinen die nodig waren om alle reizigers op te vangen te kort zouden zijn. Nu verdwijnt juist de spitssprinter volledig.
Zo waren er al plannen voor het verlengen van peronnen op de lijn Utrecht-Veenendaal, omdat anders de treinen die nodig waren om alle reizigers op te vangen te kort zouden zijn. Nu verdwijnt juist de spitssprinter volledig.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2024
Ontmoedigingbeleid denk ik.
Re: Dienstregeling 2024
Het blijft een tijdelijke situatie, in de eerste adviesaanvraag (toen de omvang van het personeelstekort nog niet duidelijk was) werd de 7400 wel genoemd tot Veenendaal Centrum en ook in het concept van de nieuwe concessie is deze nog opgenomen dus in principe zal deze in 2025 gewoon aangevraagd worden.
Re: Dienstregeling 2024
Ik denk niet dat we nog een oude dienstregeling zullen krijgen:de tendens is meer en meer op de dag richten.
Zo is de vrijdag altijd als gewone werkdag behandeld,maar wordt juist die dag meer uitgekleedt(vroeger had je nog speciale vrijdagmiddagspits treinen).
Het wordt er alleen niet overzichtelijker op als op maandag bv trein x wel rijdt maar op woensdag en vrijdag niet.
Zo is de vrijdag altijd als gewone werkdag behandeld,maar wordt juist die dag meer uitgekleedt(vroeger had je nog speciale vrijdagmiddagspits treinen).
Het wordt er alleen niet overzichtelijker op als op maandag bv trein x wel rijdt maar op woensdag en vrijdag niet.
Re: Dienstregeling 2024
Maar binnen PHS was het ook de bedoeling dat deze treinseries uiteindelijk de hele dag zouden gaan rijden en dus geen spitssprinter meer zouden zijn.
Re: Dienstregeling 2024
Maar wordt er nu niet meer maatwerk toegepast in de dienstregeling door specifiek op vrijdag te gaan snijden? Sowieso blijft het tobben qua personeel omdat ons land ook vergrijst en er weinig jeugd het arbeidsproces instroomt.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2024
Het bijzondere blijft dat de Intercities in de Randstad (bijvoorbeeld Utrecht-Den Haag/Rotterdam en Amsterdam-Den Haag) wel grotendeels in het weekend ieder kwartier rijden en op vrijdag enkel 's middags ieder kwartier rjden en dus niet eens in de ochtendspits ieder kwartier rijden. Is het op die trajecten dan zo rustig op vrijdag?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2024
Het lastige is dat ook de bus daaraan moet meedoen. Je kan als busdienstregelingmaker eigenlijk alleen plannen op die treinserie die nog rijdt op vrijdag, of je moet een ma-do en vrdrgl maken.RobertT schreef: ↑zo 10 dec 2023, 21:35 Ik denk niet dat we nog een oude dienstregeling zullen krijgen:de tendens is meer en meer op de dag richten.
Zo is de vrijdag altijd als gewone werkdag behandeld,maar wordt juist die dag meer uitgekleedt(vroeger had je nog speciale vrijdagmiddagspits treinen).
Het wordt er alleen niet overzichtelijker op als op maandag bv trein x wel rijdt maar op woensdag en vrijdag niet.
Zeker op trajecten waar van 6 naar 4 treinen per uur gegaan wordt zijn er nog maar 2 "vaste" aansluitingen per uur.
Re: Dienstregeling 2024
Is twee Sprinters per uur op de Westtak van Amsterdam niet wat weinig?TdR schreef: ↑zo 10 dec 2023, 09:53
Minder treinen 2024 tov 2020
- Uitgeest - Breukelen op weekdagen in het dal 2x/uur ipv 4x/uur
Amsterdam Centraal - Hoofddorp enkel van maandag t/m donderdag in de spitsuren en in het weekeinde tussen 7:00 en 21:00 uur 4x/uur ipv hele week
[...]
Lelystad - Schiphol Intercity alleen maandag t/m donderdag in de spits[/url]
En het terugschroeven van de frequenties van de 2400 op de Flevolijn verklaart misschien ook waarom de 700 en 1800 vaker met DDZ zijn gaan rijden.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2024
Je hebt natuurlijk ook nog de intercity direct en tussen Sloterdijk en schiphol de noordelijke sprinter.
Ik heb geen onderschrift
Re: Dienstregeling 2024
Die "noordelijke sprinter" ligt in een mooie 22-8-22-8-takt met de reguliere Asd-Shl-sprinter. En als je op Sloterdijk moet overstappen ben je die 8 minuten weer kwijt aan naar Sloterdijk-Buiten-West te lopen. Kortom: tussen Asd en Asdl gaan praktisch gezien maar 2 treinen per uur (in het dal en op vrijdag)
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2024
Ik mag dan hopen dat de toeristen die van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen worden verwezen naar de IC Direct om zo de Sprinters te ontlasten voor de reizigers die naar Lelylaan of Sloterdijk willen.
Misschien is het ook een idee om toch de metro van Isolatorweg te verlengen naar Amsterdam Centraal om zo de Sprinters te ontlasten.
Misschien is het ook een idee om toch de metro van Isolatorweg te verlengen naar Amsterdam Centraal om zo de Sprinters te ontlasten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2024
Over een jaar gaat de Airportsprinter rijden, tot die tijd zal men het hiermee moeten doen, tenzij er in een later wijzigingsblad wordt opgeschaald. In wijzigingsblad februari gaat de 4600 op vrijdagochtend weer 3x Almo-Gvc rijden en op vrijdagmiddag weer 3x Gvc-Almo dus wie weet schaalt men later op het jaar ook de 5800 weer iets op.
Re: Dienstregeling 2024
Hoe vaak gat die Airportsprinter rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2024
Overdag 8x per uur, maar of en hoe men in de ochtenden en avonden gaat opbouwen en afbouwen heb ik geen idee.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten