Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
De ÖBB heeft met de nieuwe dienstregeling dynamic pricing geïntroduceerd voor de Nightjet-treinen, ook voor de treinen die niet van/naar/via Oostenrijk gaan. De korte samenvatting is: fors duurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanaf 1. januari 2024 is het Deutschlandticket in bussen rondom Stendal (Sachsen-Anhalt) niet meer geldig. Een meerderheid in het regionale parlament (Duits: Kreistag) heeft een financiele bijdrage van 40.000 Euro welke nodig is om de mindere ontvangsten voor de vervoerder te compenseren afgewezen. https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen- ... g-100.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Als variatie op de bontjassentrein: een dure buitensportjas trein?
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zag die tarieven ook al op social media. Mama mia wat een stevige prijzen zeg. Men buit dat vliegschaamte wel goed uit.
-
- Donateur
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort buitenlands nieuws
Wordt het Landkreis Stendal nu €80.000 gekort op de financiering? Of wat?ICE11 schreef: ↑ma 11 dec 2023, 20:47 Vanaf 1. januari 2024 is het Deutschlandticket in bussen rondom Stendal (Sachsen-Anhalt) niet meer geldig. Een meerderheid in het regionale parlament (Duits: Kreistag) heeft een financiele bijdrage van 40.000 Euro welke nodig is om de mindere ontvangsten voor de vervoerder te compenseren afgewezen. https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen- ... g-100.html
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort buitenlands nieuws
Uitgaanspunt is de strijd om de financering tussen de regering en de regionale autoriteiten. Het Deutschlandticket is voor de vervoerders per se verliesgevend. Het rijk en de deelstaten hebben voor 2023 en 2024 wel beloofd deze verliezen te compenseren, maar met maximaal drie miljard euro. Maar omdat deze bedrag vanwege gestegen kosten niet voldoende is moenten de bestellers van het vervoer, de gemeenten en regios dus, uit hun eigen zak extra geld bijvoegen om de vervoerders te vergoeden. Dat willen ze niet, want hun financiele situatie was al zonder het ticket overwegend slecht en de veel voorkomende mening bij de gemeenten en regios is dus: De regering in Berlin wilde dit ticket en wij niet, dus moet de regering ook de verliezen volledig compenseren of anders wordt het aanbod ingekort. En de genoemde 40.000 Euro zijn alleen de kosten voor de Kreis Stendal voor het eerste kwartaal 2024. Volgens de VDV (branchevereniging van de Duitse vervoerders) hebben de vervoerders door het Deutschlandticket tussen mei en december 2023 een tekort aan 2,3 miljard euro en voor 2024 is de schatting bij 4,1 miljard euro, waarvan het rijk zo gezegd alleen 3 miljard wil compenseren.
Re: Kort buitenlands nieuws
Bedankt voor deze uitleg.
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Als vliegen in de toekomst duurzamer (lees: minder klimaatbelastend) wordt, dan valt het hele internationale treinnetwerk en dan met name het nachttreinnetwerk in duigen, want één van de weinige redenen om de internationale trein of nachttrein te nemen vervalt dan. Je houdt dan alleen nog internationale treinen over op trajecten die zo kort zijn, waardoor het te omslachtig wordt om te vliegen zoals Amsterdam-Paris, Amsterdam-Köln en eventueel Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlin. Naar München bijvoorbeeld zou veel meer gevlogen worden vanuit Nederland als vliegen duurzamer (lees: minder klimaatbelastend) wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Donateur
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar hoe zit het nu met de financiering van Kreisen? Heffen die hoofdzakelijk hun eigen belasting of krijgen ze vooral geld van Land of Bund? In het laatste geval zou er toch eisen aan sommige geldstromen gesteld kunnen worden; het Musterkreis zou toch een zak van €120.000 kunnen krijgen op voorwaarde dat 40.000 ervan naar de financiering van het Deutschlandticket gaat. Dan kan het Kreis natuurlijk weigeren, maar kost wel geld.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort buitenlands nieuws
@niteinrepart: het kan nog wel decennia duren voordat vliegen iets minder milieubelastend wordt. Filosoferen over het instorten van het netwerk van nachttreinen lijkt me zeer voorbarig. Waar het bij veel aanbieders van nachttreinen op stuk loopt is het gebrek aan recente bruikbare rijtuigen.
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10642386
Deutsche Bahn gaat vanwege het Europees Kampioenschap Mannenvoetbal en vanwege de hogere vraag in de hoogzomer een reserveringsplicht invoeren voor de Eurocity München-Zürich, Eurocity München-Innsbruck-Verona en de ICE Nürnberg-Wien. De reserveringsplicht geldt van 1 juni tot en met 31 augustus.
Aanvulling: reserveringsplicht geldt ook voor Hamburg-Købnhavn, Hamburg/Berlin-Praha, Amsterdam-Berlin, Amsterdam-Frankfurt/Basel en Brussel-Frankfurt. Van en naar Polen hanteert de PKP al een reserveringsplicht. De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
Deutsche Bahn gaat vanwege het Europees Kampioenschap Mannenvoetbal en vanwege de hogere vraag in de hoogzomer een reserveringsplicht invoeren voor de Eurocity München-Zürich, Eurocity München-Innsbruck-Verona en de ICE Nürnberg-Wien. De reserveringsplicht geldt van 1 juni tot en met 31 augustus.
Aanvulling: reserveringsplicht geldt ook voor Hamburg-Købnhavn, Hamburg/Berlin-Praha, Amsterdam-Berlin, Amsterdam-Frankfurt/Basel en Brussel-Frankfurt. Van en naar Polen hanteert de PKP al een reserveringsplicht. De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op di 12 dec 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Lijkt me een goede zaak. Eigenlijk zou dat elk jaar moeten gebeuren.
Re: Kort buitenlands nieuws
In plaats van genoeg plaats bieden voor reizigers, gooien we ze er gewoon maar uit. Reizen? Neem vooral niet de trein! Toch weer netjes opgelost door DB.
請勿靠近車門
Re: Kort buitenlands nieuws
De capaciteit is nou eenmaal beperkt, en met dit soort maatregelen kan je de kans dat mensen onbedoeld achter blijven flink verkleinen. DB kan niet zomaar meer treinen uit de kast trekken, om te beginnen hebben ze daar het personeel niet eens voor.
Re: Kort buitenlands nieuws
Zonder reservering reizen in drukke periodes op drukke lijnen is sowieso niet zo verstandig, maar een reserveringsplicht is ook maar een doekje voor het bloeden. Dat wordt nog wat als je je aansluiting mist (wat bij DB nogal eens voorkomt) of als het tweede stel of specifiek jouw rijtuig met daarin je reservering ontbreekt of defect is (wat bij DB ook nogal eens voorkomt).
Re: Kort buitenlands nieuws
Zoals ik lees gaat het dus alleen om trajectdeel waarbij je daadwerkelijk over de grens gaat. Dus voor Amsterdam-Berlijn alleen voor Hengelo-Bentheim. Vanaf daar kun je gewoon zonder reservering naar Berlijn reizen.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Kort buitenlands nieuws
Bedankt,Nitein-Repart schreef: ↑di 12 dec 2023, 11:57 De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
ik zag dat ook een aantal Railjets zoals RJX 65 München-Wenen geen reserveringsplicht krijgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Update: vanaf 10 januari rijdt er dagelijks een TGV Parijs - St Jean de Maurienne en een TGV Oulx - Milaan. Daartussen rijden treinvervangende bussen door de Fréjus-wegtunnel, die naadloos op de treinen aansluiten. Hiermee wordt er weer een poging gedaan om het langeafstandsverkeer op deze verbinding te starten.Z2N schreef: ↑do 09 nov 2023, 16:14 De sluiting van de Maurienne-spoorlijn, die Chambéry Challes-les-Eaux verbindt met Modane, wordt waarschijnlijk verlengd van juli 2024 tot december 2024. Sinds 29 augustus is de spoorlijn gesloten in verband met een aardverschuiving, en het herstellen van de schade gaat langer duren dan eerder gedacht. Door deze aardverschuiving rijden er nu geen langeafstandstreinen tussen Parijs, Lyon en Milaan, dit gaat waarschijnlijk dus ook tot december 2024 duren (bron).
Re: Kort buitenlands nieuws
De belangrijkste financieringsbron van de Kreise is de zogenaamde "Kreisumlage", dus een heffing welke de bij de Kreis horende gemeenten moeten afvoeren. Directe inkomsten uit belasting hebben de Kreise maar nauwelijks. Daarnaast ontvangt een Kreis ook financiele bijdragen van de federale regering en de deelstaten voor taken die de federale regering of de deelstaat hen hebben opgelegd, waaronder bij voorbeeld verzorging van vluchtelingen of het OV. Maar....nu wordt het ingewikkeld: De bijdrage voor het OV komt van de deelstaten, terwijl het Deutschlandticket een initiatief van de federale regering is. En dus kan men niet tegen de Kreis zeggen "je accepteert het Deutschlandticket niet, dus krijg je minder geld voor het OV" omdat dit twee verschillende verantwoordelijkheden betreft.JordiBrabant schreef: ↑di 12 dec 2023, 09:20 Maar hoe zit het nu met de financiering van Kreisen? Heffen die hoofdzakelijk hun eigen belasting of krijgen ze vooral geld van Land of Bund? In het laatste geval zou er toch eisen aan sommige geldstromen gesteld kunnen worden; het Musterkreis zou toch een zak van €120.000 kunnen krijgen op voorwaarde dat 40.000 ervan naar de financiering van het Deutschlandticket gaat. Dan kan het Kreis natuurlijk weigeren, maar kost wel geld.
Re: Kort buitenlands nieuws
De Railjets tussen München en Wenen krijgen ook een reserveringsplicht, het is alleen nog slordig verwerkt. DB zegt tussen Salzburg en Linz, ÖBB zegt alleen voor Salzburg, wat natuurlijk een beetje raar is.DovaModaal schreef:Bedankt,Nitein-Repart schreef: ↑di 12 dec 2023, 11:57 De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
ik zag dat ook een aantal Railjets zoals RJX 65 München-Wenen geen reserveringsplicht krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
...indrukwekkend zijn ook de eerste beelden van driedelige treinen op lijn 9: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 5,10644075
En ja, er rijden nu daadwerkelijk TW 2000 naar Empelde, maar er is een bepaalde bocht in Linden waar twee treinen elkaar niet mogen ontmoeten. De "A-Tunnel" tussen Waterloo en Hauptbahnhof is zoals voorspeld door de nieuwe lijn 13 nu overbelast en er zijn regelmatig vertragingen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanwege het begrotingstekort wil de Duitse regering volgend jaar de subsidies voor OV in de deelstaten met 350 miljoen euro bezuinigen.
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... erzen.html
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... erzen.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is helaas niet meer mogelijk om via reiseauskunft.bahn.de kaartjes te kopen (misschien was dat al een tijdje zo). Had ik net weer eens een prachtige en goedkope route met een leuke combinatie van ICE, IC en veel Nahverkehr dwars door het Duitse binnenland naar Tsjechië gevonden, klik ik op kaartje kopen, moet ik alsnog naar de nieuwe interface die beduidend minder mogelijkheden biedt om je reis te finetunen.
(edit:) Hmm, de voorwaarden voor de Sparpreis zijn ook verslechterd: je kon voorheen storneren tot kort voor vertrek, zij het tegen kosten, nu alleen maar tot 5 dagen na boeking, al is het dan gratis.
(edit 2:) Oh, maar ook bij een Super-Sparpreis krijg je nog, in héél kleine lettertjes, "Sofortstornierung bis 720 Minuten nach Buchung möglich", dat zijn toch nog 12 uur. Dus de Sparpreis is eigenlijk nauwelijks nog interessanter dan een Super-Sparpreis.
(edit:) Hmm, de voorwaarden voor de Sparpreis zijn ook verslechterd: je kon voorheen storneren tot kort voor vertrek, zij het tegen kosten, nu alleen maar tot 5 dagen na boeking, al is het dan gratis.
(edit 2:) Oh, maar ook bij een Super-Sparpreis krijg je nog, in héél kleine lettertjes, "Sofortstornierung bis 720 Minuten nach Buchung möglich", dat zijn toch nog 12 uur. Dus de Sparpreis is eigenlijk nauwelijks nog interessanter dan een Super-Sparpreis.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
De oude website krijgt geen aanpassingen meer aan de prijzen-engine terwijl bijvoorbeeld het hele stelsel met City-tickets overhoop is gehaald, vandaar dat je vrijwel dwingend naar de nieuwe interface wordt gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Waar maak je uit dat een Sparpreis enkel tot 5 dagen na boeking te annuleren is?gpvos schreef: ↑do 14 dec 2023, 21:05 (edit:) Hmm, de voorwaarden voor de Sparpreis zijn ook verslechterd: je kon voorheen storneren tot kort voor vertrek, zij het tegen kosten, nu alleen maar tot 5 dagen na boeking, al is het dan gratis.
(edit 2:) Oh, maar ook bij een Super-Sparpreis krijg je nog, in héél kleine lettertjes, "Sofortstornierung bis 720 Minuten nach Buchung möglich", dat zijn toch nog 12 uur. Dus de Sparpreis is eigenlijk nauwelijks nog interessanter dan een Super-Sparpreis.
Ik kan voor een reis Elten-Görlitz op 8 juni gewoon een Sparpreis boeken die tot 1 dag voor vertrek te annuleren is, waarbij je na aftrek van € 10 annuleringskosten een voucher krijgt.
Staat ook op de site van Deutsche Bahn, zie hier: https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-f ... /sparpreis
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten