Materieelaanschaf in het buitenland
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Volgens mij heb ik laatst ergens gelezen dat de levering voor Vorarlberg afgerond is en men begonnen is aan de levering voor Tirol. Je vergeet overigens nog de R 1 en R 5 ritten. De omloop van de S3 zit aan de R 5 vast, en de R 5 wil men in de toekomst vaker laten rijden. Voor de S2 was dat plan er ook. Daarnaast is de omloop wat ingewikkeld op het moment dat de Railjet tussen Bregenz/Bludenz en Feldkirch rijdt, dan rijden de REX omlopen niet hun volledige rit
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ik kom zelf met een beetje efficiënt plannen en de spitsdiensten waar mogelijk in de reguliere omlopen verwerken doordeweeks op minimaal 23 composities uit zonder reserve. Wat erg nadelig werkt in Vorarlberg is dat de REX als het ware de Railjet aanvult tot een halfuursdienst. Dit geeft ingewikkelde koppelingen en lange keertijden, omdat je eens in de twee uur slechts tot Feldkirch rijdt/kan rijden vanwege de Railjet uit/naar Zürich. Het scheelt al iets dat je met de vierdelige Desiro's niet meer per se gekoppeld hoeft te rijden, maar aan de inzet van een paar Talenten of dubbeldekkers zit je voorlopig nog vast met 21 Desiro's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... offen.html
Ceske Drahy heeft 20 negendelige ComfortJet-treinstammen besteld voor onder andere de treindiensten naar Hamburg en Budapest (beiden 8 omlopen bij een tweeuursdienst). De negendelige ComfortJet-treinstammen gaan tussen 2024 en 2026 de huidige treinstammen tussen Hamburg en Praag en tussen Praag en Budapest vervangen. Er staat ook in dat een aantal RJ-treindiensten tussen Praag en Graz vervangen worden door ComfortJet-treinstellen. Dit kan betekenen dat er straks geen ÖBB-RailJet-treinstammen meer in Praag komen en er zodoende meer ÖBB-Railjet-treinstellen in Oostenrijk beschikbaar komen om de klassieke IC-treindiensten te vervangen.
Ceske Drahy heeft 20 negendelige ComfortJet-treinstammen besteld voor onder andere de treindiensten naar Hamburg en Budapest (beiden 8 omlopen bij een tweeuursdienst). De negendelige ComfortJet-treinstammen gaan tussen 2024 en 2026 de huidige treinstammen tussen Hamburg en Praag en tussen Praag en Budapest vervangen. Er staat ook in dat een aantal RJ-treindiensten tussen Praag en Graz vervangen worden door ComfortJet-treinstellen. Dit kan betekenen dat er straks geen ÖBB-RailJet-treinstammen meer in Praag komen en er zodoende meer ÖBB-Railjet-treinstellen in Oostenrijk beschikbaar komen om de klassieke IC-treindiensten te vervangen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://bahnblogstelle.com/208002/oebb- ... mptalbahn/Nitein-Repart schreef: ↑do 31 aug 2023, 18:53 https://bahnblogstelle.com/206765/gross ... eue-zuege/
De ÖBB heeft bij Siemens een raamcontract afgesloten voor de afname van maximaal 540 driedelige Mireo-stellen voor het regionale vervoer in Oostenrijk. Vanaf 2028 worden de nieuwe Mireo-stellen ingezet in Oostenrijk.
Naast het raamcontract van maximaal 540 driedelige Mireo-stellen heeft de ÖBB ook nog bij Stadler een raamcontract afgesloten voor de afname van maximaal 120 driedelige Flirt-stellen met batterijaandrijving voor de niet-geëlektrificeerde trajecten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://www.google.com/amp/s/www.mdr.de ... 0~amp.html
Abellio Mitteldeutschland heeft drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen voor versterking van het Saale-Thüringen-Sudharz-Netz. De 20 driedelige Talent 2-stellen en 15 vijfdelige Talent 2-stellen blijken onvoldoende voor het netwerk van treindiensten van Halle en Leipzig naar Saalfeld, Erfurt en Kassel.
Eerder had de SWEG al drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen die nu tussen Mannheim en Heilbronn worden ingezet.
Abellio Mitteldeutschland heeft drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen voor versterking van het Saale-Thüringen-Sudharz-Netz. De 20 driedelige Talent 2-stellen en 15 vijfdelige Talent 2-stellen blijken onvoldoende voor het netwerk van treindiensten van Halle en Leipzig naar Saalfeld, Erfurt en Kassel.
Eerder had de SWEG al drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen die nu tussen Mannheim en Heilbronn worden ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Vandaag was de presentatie van het eerste ICE3-neo-treinstel met het nieuwe ICE-interieur: https://mediathek.deutschebahn.com/mars ... id=7395147
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://www.eurailpress.de/nachrichten/ ... wagen.html
Het Deense spoorwegbedrijf DSB heeft recentelijk nog zeven oude Duitse Dubbeldeksrijtuigen aangekocht om het wagenpark te versterken. Er rijden al een flink aantal Dubbeldeksrijtuigen uit Görlitz in Denemarken.
Het Deense spoorwegbedrijf DSB heeft recentelijk nog zeven oude Duitse Dubbeldeksrijtuigen aangekocht om het wagenpark te versterken. Er rijden al een flink aantal Dubbeldeksrijtuigen uit Görlitz in Denemarken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De aanbesteding voor rond 1.400 rijtuigen en daarboven een optie op rond 850 rijtuigen (ja, in de verslaggeving is daadwerkelijk sprake van "rijtuigen" en niet van "stellen") voor de S-Bahn Berlin verloopt nog steeds traag, onder andere door een juridische procedure welke door een bieder (vermoedelijk Alstom) is aangespannen. Inmiddels is er sprake van dat de nieuwe treinen pas in december 2029 van start gaan, of zelfs nog later. Spannend is, dat men om een tussentijdse materieeltekort te vermijden desnoods nog meer stellen serie 483/484 van Stadler kan kopen, maar dat wil men niet omdat inmiddels blijkt dat hun stroomverbruik te groot is en daardoor het net niet nog meer van deze stellen aankan.
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2161268
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2161268
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De MIVB heeft 36 eCitaro's besteld. Deze gaan vanaf 2026 onder andere op de lijnen 56, 58 en 83 rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Zo te zien kunnen vervoerders beter uit de buurt blijven van NEWAG:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Zie ook mijn eerdere bericht: viewtopic.php?p=828396#p828396
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
LNER heeft bij CAF 10 tiendelige treinen besteld die zowel op bovenleiding, diesel als een batterij kunnen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Nadat alex sinds gisteren een deel van hun toenmalige net kwijt is (de trein Hof-München wordt nu apart door DB gereden) gaan de dubbeldeksrijtuigen naar Denemarken en de 183 naar de ÖBB.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Wat voor locomotief rijdt er nu tussen München en Regensburg en worden de vier rijtuigen die tussen Regensburg en Praha rijden in Regensburg nog versterkt met een aantal rijtuigen, aangezien vier rijtuigen tussen München en Regensburg mij behoorlijk weinig lijkt?
En rijdt nu tussen Nürnberg en Regensburg (RE50) Talent2-stellen? Er waren geruchten op Drehscheibe en ICE-Treff dat de Talent2-stellen die eerder tussen Nürnberg-Bamberg-Würzburg/Saalfeld reden nu worden ingezet tussen Nürnberg en Regensburg (RE50), maar ik heb nog geen beelden gezien dat het gerucht bevestigd is.
En rijdt nu tussen Nürnberg en Regensburg (RE50) Talent2-stellen? Er waren geruchten op Drehscheibe en ICE-Treff dat de Talent2-stellen die eerder tussen Nürnberg-Bamberg-Würzburg/Saalfeld reden nu worden ingezet tussen Nürnberg en Regensburg (RE50), maar ik heb nog geen beelden gezien dat het gerucht bevestigd is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De RE2 rijdt met 4-5 dosto-rijtuigen, tussen München en Regensburg met een BR111 of 146.2.
Tussen Regensburg en Hof rijdt deze trein met een BR218, ook voor het stuurstandrijtuig indien van toepassing.
De RE50 lijkt inderdaad met Talent2 te rijden, of deze ex Franken-Thüringen express zijn, durf ik niet te zeggen.
https://bahn.expert/Regensburg%20Hbf
Tussen Regensburg en Hof rijdt deze trein met een BR218, ook voor het stuurstandrijtuig indien van toepassing.
De RE50 lijkt inderdaad met Talent2 te rijden, of deze ex Franken-Thüringen express zijn, durf ik niet te zeggen.
https://bahn.expert/Regensburg%20Hbf
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Voor de Franken-Thüringen-Express is een serie Desiro HC onderweg, maar die gaan als het goed is pas ergens na de jaarwisseling commerciële ritten rijden of zijn net een paar dagen in dienst. Als die serie volledig operationeel is, naar verwachting komende zomer, komen de Talent2 die nu op de Frankenwaldbahn rijden wel vrij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://www.vrgroup.fi/en/vrgroup/news/ ... 220230921/
De 4 SM6-stellen die tot vorig jaar op de Allegro-verbinding Helsinki-Sint-Petersburg reden vanaf 2025 worden ingezet op binnenlandse treindiensten in Finland. De Finse Spoorwegen VR hebben de joint-venture Karelian Trains volledig overgenomen om faillissement van Karelian Trains te voorkomen en zodoende zijn ze eigenaar geworden van de vier SM6-stellen. Aangezien de treinstellen anderhalf jaar niet meer gereden hebben worden ze door VR volledig opgeknapt, zodat ze volgend jaar het binnenlandse treinnet van Finland kunnen versterken.
De 4 SM6-stellen die tot vorig jaar op de Allegro-verbinding Helsinki-Sint-Petersburg reden vanaf 2025 worden ingezet op binnenlandse treindiensten in Finland. De Finse Spoorwegen VR hebben de joint-venture Karelian Trains volledig overgenomen om faillissement van Karelian Trains te voorkomen en zodoende zijn ze eigenaar geworden van de vier SM6-stellen. Aangezien de treinstellen anderhalf jaar niet meer gereden hebben worden ze door VR volledig opgeknapt, zodat ze volgend jaar het binnenlandse treinnet van Finland kunnen versterken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
České dráhy hebben 10 Iveco Crossways aangeschaft en bestickerd als ČD Bus voor treinvervangend vervoer; volgend jaar komen er nog 30. Facebooklink met foto's.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
In België schaffen ze wat Chinese bussen aan, en daar komt ook weer kritiek op: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/04 ... e-constru/
Meer info over de aankoop van de bussen: https://businessam.be/teken-des-tijds-d ... -reus-byd/
Gaat om 92 12 meter bussen, order kan oplopen tot 500 stuks.
Meer info over de aankoop van de bussen: https://businessam.be/teken-des-tijds-d ... -reus-byd/
Gaat om 92 12 meter bussen, order kan oplopen tot 500 stuks.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Moeten bussen niet gewoon aanbesteed worden, aangezien De Lijn een staatsbedrijf is?
Ik heb geen onderschrift
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De Lijn is eigendom van de Vlaamse overheid en zodoende geen zuiver staatsbedrijf (want Vlaanderen is geen staat binnen België, maar slechts een gewest). Maar in België gelden wel de Europese regels dat je grote klussen als deze openbaar moet aanbesteden. En juist door dat openbare is het formeel verboden om (in ogen van bepaalde lieden ongewenste) partijen uit te sluiten, tenzij dat van tevoren al onderbouwd is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
In Frankrijk probeert men elektrische Chinese auto's buiten te houden door de aanschaf subsidie afhankelijk te maken van de ecologische footprint tijdens de bouw. Daarbij wordt het transport van de fabriek meegerekend, wat behoorlijk wat vervuiling oplevert. Op BYD krijg je geen subsidie (maar ook niet op een witte Tesla Model Y maar wel weer op een grijze Model Y uit Berlijn).
Het wordt steeds gebruikelijker om ook milieu eisen mee te nemen tijdens een aanbesteding.
Misschien is kas van de Lijn ook wel leeg en dan is een BYD op korte termijn wel aantrekkelijk.
Het wordt steeds gebruikelijker om ook milieu eisen mee te nemen tijdens een aanbesteding.
Misschien is kas van de Lijn ook wel leeg en dan is een BYD op korte termijn wel aantrekkelijk.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
En ze worden gebouwd in Hongarije, dat vreemd genoeg nog steeds een EU-land is en dus daarom waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden van een aanbesteding.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De kritiek is begrijpelijk, want aan de ene kant wordt door bijna dagelijks de politiek gezegd dat men de lokale economie moet steunen en onafhankelijker van China moet worden, maar dan gaat aan de andere kant een overheidsbedrijf zelf in grote schaal in China winkelen. En op een gegeven moment, als bij voorbeeld Van Hool faillet gaat (wat ik niet wil hopen) komen dan van dezelfde overheid weer krokodillentranen.
Wat de aanbesteding betreft - als men het echt wil en nauwlettend is zijn er mogelijkheden om de voorwaarden van een aanbestingen in een manier te formuleren, dat bepaalde producten geen kans hebben om te winnen......
Wat de aanbesteding betreft - als men het echt wil en nauwlettend is zijn er mogelijkheden om de voorwaarden van een aanbestingen in een manier te formuleren, dat bepaalde producten geen kans hebben om te winnen......
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Maar als je te nauwlettend bent, kan het discriminerend zijn. Daar kan een verliezende partij met succes tegen in beroep gaan, wat nog meer belastinggeld kost.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten