Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Voor wat betreft de busaansluitingen heb je zeker gelijk.
Het ging mij meer om het feit dat NS nu een vakantie dienstregeling rijdt (minder treinen) maar juist tijdens de feestdagen zelf niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Tijdens de feestdagen rijden/reden nog steeds minder treinen dan vandaag. Zo reed de 5000 vandaag voor de eerste keer deze week.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Verschilt per traject. Beide feestdagen reed bijvoorbeeld de 2100 helemaal niet, terwijl die normaalgesproken op zondag wel rijdt. De 2100 rijdt vandaag alleen Hlm-Asd. Kortom, ook met Kerst is flink geschrapt. Er is geen traject waar NS met Kerst meer reed dan nu op werkdagen in de vakantie.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Oow jawel hoor,
Op Shl-Asd reed met kerst de 5800 de hele dag, terwijl ie dat de rest vd week alleen in de spits doet. Wel begon met kerst de 1000 pas na 11 uur te rijden dus per saldo met kerst tussen 11 en 16 uur 2 treinen per uur meer dan op weekdagen.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Meltrain schreef: wo 27 dec 2023, 20:10 Tijdens de feestdagen rijden/reden nog steeds minder treinen dan vandaag. Zo reed de 5000 vandaag voor de eerste keer deze week.
Rijdt die 5000 normaal op zondag wel dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Als je op de link klikt, zie je het antwoord. ;)
Spoiler: show
Nee dus.
henrivanderweijden schreef: wo 27 dec 2023, 22:26 Oow jawel hoor,
Op Shl-Asd reed met kerst de 5800 de hele dag, terwijl ie dat de rest vd week alleen in de spits doet.
Heel gek, maar dat is dus normaal voor de 5800. :')
Met Kerstmis en op Nieuwjaarsdag wordt de zondagdienstregeling gereden.

Wat ik niet snap, is dat nu tijdens de vakanties niet de normale vrijdagdienstregeling wordt gereden. Dan zijn er op de Oude Lijn tenminste nette kwartierdiensten.
sneltram schreef: wo 27 dec 2023, 20:11 De 2100 rijdt vandaag alleen Hlm-Asd.
Bijzondere keuze. Je zou zeggen dat er juist daar wel voldoende alternatieven zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Ik stap net in de 8734 en die ruikt nog naar nieuwe trein. *O* Zowel binnen als buiten ook erg schoon. Komt dit stel vers uit Haarlem?
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: di 26 dec 2023, 13:09 Wat is Venlo een troosteloos station geworden nu de meeste winkels permanent gesloten zijn. Ook de geldautomaat bij het GWK was afgesloten met een rolluik. En er liep een beveiliger rond.
Met "de meeste winkels", bedoel je de AKO of het kiosk? Want meer is er toch niet meer?
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Tom024 schreef: do 28 dec 2023, 09:13 Ik stap net in de 8734 en die ruikt nog naar nieuwe trein. *O* Zowel binnen als buiten ook erg schoon. Komt dit stel vers uit Haarlem?
Volgens treinposities heeft de 8734 op 11-12-2023 zijn afleveringsproefrit gehad en is sinds 15-12-2023 weer in dienst. Dus dat mag je nog wel vers uit Haarlem noemen inderdaad.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Tom024 schreef: do 28 dec 2023, 09:13 Ik stap net in de 8734 en die ruikt nog naar nieuwe trein. *O*
Dus jij stapte in, bleef stilstaan om eens een flinke ademteug te nemen en zei toen in je beste imitatiestem: "I love the smell of fresh train in the morning!"?

(A)
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Toen de trein het station kwam binnenrijden viel me meteen op hor schoon de buitenkant was vergeleken met wat normaal is bij NS. En binnen was het ook erg schoon en rook het lekker chemisch naar nieuw ;).
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

verfmeer schreef: di 26 dec 2023, 22:18 Dan kan de ICE nog beter via Brussel rijden. Dat zal voor minder vertraging zorgen dan verbussen.
Via Roermond en Luik (nou ja, luikvermijdend via L40/1). :lol:
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Z2N schreef: di 26 dec 2023, 22:30 Langeafstandstreinen hebben nou eenmaal voorrang, een forenzenrit verbust nou eenmaal makkelijker dan een toerist met bagage. En gezien de drukte in de langeafstandstreinen van de afgelopen zomers is het niet zomaar te zeggen dat een RE13 meer mensen meeneemt dan een ICE3.
Een ICE3 heeft 180 zitplaatsen meer dan een vijfdelige FLIRT. Nu weet ik niet of de ICE vanaf Arnhem al vol zit, maar je moet al in dubbeltractie gaan rijden wil je een ICE3 over kunnen nemen. En dan nog de reguliere reizigers, die FLIRT zit op zaterdagen ook goed vol.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik zit nu in de IC van 10.03 vanuit Venlo naar Utrecht Centraal. De aansluiting met RE13 ging perfect. Er zit een jonge zwarte man gekleed in t-shirt en geen jas. Hij liet de conducteur weten dat hij geen plaatsbewijs heeft en naar Eindhoven moet. Zo te zie vond de conducteur dat best. Of heeft hij alvast V en S besteld?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

MaartenD schreef: do 28 dec 2023, 22:21 Een ICE3 heeft 180 zitplaatsen meer dan een vijfdelige FLIRT. Nu weet ik niet of de ICE vanaf Arnhem al vol zit, maar je moet al in dubbeltractie gaan rijden wil je een ICE3 over kunnen nemen. En dan nog de reguliere reizigers, die FLIRT zit op zaterdagen ook goed vol.
De ICE rijdt minder vaak, dus die vergelijking loopt mank. Per pad kan de ICE meer mensen meenemen, dus heb je alleen daarom al liever een ICE-pad dan een RE13-pad.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Sinds wanneer rijdt er schoonmaakpersoneel mee in de IC? Op de heenreis van Utrecht naar Venlo zag ik ze en nu ook vandaag van Venlo naar Utrecht. Twee personen waarvan een vuilnisbakken leegt en de ander met een doekje schoonmaakt.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: vr 29 dec 2023, 10:22 De ICE rijdt minder vaak, dus die vergelijking loopt mank.
Maar de RE13 vervalt niet om de ICE door te laten maar ten behoeve van extra goederenpaden. Dus als je de ICE laat vervallen en in plaats daarvan de RE13 laat rijden kan de RE13 ook ten hoogste met de frequentie van de ICE rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Dat was mijn punt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Dat is toch ook mijn punt? Je kunt niet de ICE niet laten rijden en die reizigers over de RE13 verdelen, of die RE nu een uurdienst rijdt of 6x per dag. En dat laatste gaat helemaal niet werken, of je rijdt de RE13 in een uurdienst of je rijdt hem niet.

Voor lokale reizigers zou het fijn zijn als de ICE ook in Venlo en Viersen stopt, maar daar zijn ook heel veel redenen voor om dat niet te doen. Een ICE die op spoor 1 of 3 van spanning wisselt is in het verleden te vaak fout gegaan, 6x per dag heeft weinig toegevoegde waarde en die ICE zit toch al vol, dus waar moet je met die extra reizigers heen.
Nee, het is een heel erg reizigersonvriendelijke beslissing om de RE13 te schrappen ten faveure van het goederenvervoer. Ga dan 's nachts rijden (of rijden de goederentreinen 's nachts ook al op volle capaciteit?) of stuur het goederenvervoer via Bentheim.

Maar wat ik niet snap: in het verleden was Emmerich toch ook al voor langere periodes dicht? Of waren dat geen volledige stremmingen?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Goederentreinen hebben net zoveel recht op een deel van de capaciteit...nogal makkelijk geredeneerd om die naar de nacht te verbannen. Je kunt ze nooit kwijt in het blok van 24.00-06.00 uur.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MarkNL »

MaartenD schreef: vr 29 dec 2023, 11:46Nee, het is een heel erg reizigersonvriendelijke beslissing om de RE13 te schrappen ten faveure van het goederenvervoer. Ga dan 's nachts rijden (of rijden de goederentreinen 's nachts ook al op volle capaciteit?) of stuur het goederenvervoer via Bentheim.

Maar wat ik niet snap: in het verleden was Emmerich toch ook al voor langere periodes dicht? Of waren dat geen volledige stremmingen?
In dit bericht heb ik al eens laten zien wat er aan goederenverkeer rijdt in de nacht over Eindhoven - Venlo - Viersen. Zoals ik daar al schreef: de nachtelijke capaciteit wordt al fors benut. En ook de route over Bad Bentheim wordt steeds meer gebruikt. Simpelweg door de problematiek die er is op Venlo - Viersen. Echter is de route over Bad Bentheim ook geen capaciteitsknaller.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Boosdorp »

Iemand heeft koper genakt van het spoor in Friesland kennelijk Afbeelding

P.s. kan iemand mij uitleggen hoe die afbeeldingen nou werken, want ik snap er vrij weinig van
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 30 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Url plaatje gefixt
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: vr 29 dec 2023, 12:55 Goederentreinen hebben net zoveel recht op een deel van de capaciteit...nogal makkelijk geredeneerd om die naar de nacht te verbannen. Je kunt ze nooit kwijt in het blok van 24.00-06.00 uur.
Maar van 18 reizigerstreinen per dag naar 6 die ook nog eens niet het lokale verkeer bedienen is niet "net zoveel recht op".
Rij dan je 6 ICEs per dag en rij 12 REs op de tijden dat de ICE niet rijdt en vul de rest aan met goederenverkeer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

De paden van de ICE en RE zijn niet vergelijkbaar qua inpassing. En het feit blijft dat de regionale treinen makkelijker uit kunnen wijken naar de weg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Je kunt toch ook niet tegen het goederenvervoer maar zeggen dat ze het heen en weer kunnen krijgen @MaartenD.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten