Zoals Gemert die de keermogelijkheden (rotondes) bij de centrale halte in het dorp weghaalt? En dadelijk heeft Hermes het weer gedaan omdat daar nu minder bussen komen.
Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
"Een touringcar is geen bus"
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De Lijn was inderdaad pas laat benaderd.
Ik zelf heb dat even aangestipt. Toen is het pas gaan rollen.
De Provincie Brabant was ook niet op de hoogte van de langdurige inkorting tot Arendonk (10 maanden)
Het is nog op Provinciaal niveau besproken tussen Antwerpen en Brabant.
Zonder resultaat. Probleem was dat er ook in België geen chauffeurs beschikbaar waren. Pendelnus tussen de overkant vd Brug en Reusel voor die lange periodes was te duur.
Tot een maand geleden was de Provincie ook niet op de hoogte vd Flexbussen van de Lijn in Nederland.
Zolang het maar bij deze halten blijft en nauwelijks reizigers zullen wegpikken van Hermes gedogen ze het.
Ik zelf heb dat even aangestipt. Toen is het pas gaan rollen.
De Provincie Brabant was ook niet op de hoogte van de langdurige inkorting tot Arendonk (10 maanden)
Het is nog op Provinciaal niveau besproken tussen Antwerpen en Brabant.
Zonder resultaat. Probleem was dat er ook in België geen chauffeurs beschikbaar waren. Pendelnus tussen de overkant vd Brug en Reusel voor die lange periodes was te duur.
Tot een maand geleden was de Provincie ook niet op de hoogte vd Flexbussen van de Lijn in Nederland.
Zolang het maar bij deze halten blijft en nauwelijks reizigers zullen wegpikken van Hermes gedogen ze het.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Vanmorgen toen ik aan kwam rijden reden er een aantal Amba's definitief het terrein aan de Dorgelolaan af. Er staan nog een aantal klaar voor afvoer, daar zullen er morgen wel van weg gaan verwacht ik.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Vandaag heeft er toch nog ééntje gereden, op een best wel bonte omloop al met al (nummertje 252). Eerst is er met een Iveco vertrokken uit Valkenswaard, in Helmond is die afgelost door een Ambassador voor één ritje met lijn 24 waarna hij meteen weer vervangen lijkt te zijn door een Citea.
Overigens zag ik naast de stalling in Helmond vandaag ineens een flinke boel laadpalen staan.
Overigens zag ik naast de stalling in Helmond vandaag ineens een flinke boel laadpalen staan.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ja... sinds een paar weken zijn ze in Helmond bezig met de laadinfra. Dus nee... niet ineens :-)
Niet alle chauffeurs hebben wellicht de memo hebben gelezen dat Amba's niet meer mogen rijden, of wellicht is het in opdracht geweest om ze op een makkelijke manier in Eindhoven te krijgen. Dat laatste lijkt mij de grootste kanshebber.
Niet alle chauffeurs hebben wellicht de memo hebben gelezen dat Amba's niet meer mogen rijden, of wellicht is het in opdracht geweest om ze op een makkelijke manier in Eindhoven te krijgen. Dat laatste lijkt mij de grootste kanshebber.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Fijn dat de laadpalen er in Helmond aankomen, wel jammer dat de ''tijdelijke'' Iveco bussen geen opknapbeurt hebben gekregen
Die bedoelde ik, met een trap achterinLijn 45 schreef: ↑wo 03 jan 2024, 10:04Ik ken er één.Daniel schreef: ↑wo 03 jan 2024, 09:16Ligt er een beetje aan wat je onder hogevloergedeelte verstaat. De Volvo 7700s in Dordrecht hadden een derde deur waar eigenlijk alleen het gangpad laagvloers was.
Zelfde gold voor de Berkhof Premier (heeft dat type niet ook ooit in Eindhoven gereden?) en driedeurs Citaro's idem. Low entry bussen met hoge vloer achterin en een trappetje naar de 3e uitstapdeur ken ik in Nederland zogauw ook niet.
Maar nu draaien de bussen om bij de Groenesteeg en daarmee is de noordkant van het dorp goed ontsloten. Het oude Pastoor Poelpein was ook niet geschikt als centrale halte, maximaal 2 12m bussen konden met moeite bij de halte staan en de oversteek was ook niet geweldig.
Maar De Lijn heeft niet de tijd om te rijden of de bus moet langer stilstaan in Reusel vanwege pauze? Bus komt helemaal vanuit Hoogstraten.huibf schreef: ↑wo 03 jan 2024, 16:26Nee. Daar is het busstation niet.ZO6176 schreef: ↑wo 03 jan 2024, 11:00Maar kan 319 niet tot de rotonde rijden? Het is vanuit Eindhoven erg onhandig om in België met het ov te geraken. Wanneer je vanaf Valkenswaard de 276 naar Achel neemt kun je in het eerste dorp overstappen. Lommel is alleen bereikbaar met een omweg via Luyksgestel en dan de buurtbus. En in het weekend helemaal niks.
Kost ook weer 15 minuten omrijden per retourrit.
Kostentechnisch is het goedkoper om De Lijn te laten omrijden. De komst de lijn in Reusel langs veel meer halten.
Inderdaad, waar leg je als gemeente prioriteit, overigens ook lijn 143 moet anders rijden in Reusel vanwege de herinrichting.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
143 moet ook anders rijden, maar dat was altijd al het plan, ook zonder de herinrichting vd Markt.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
0916 t/m 0924 komen over enkele weken.
Zijn Citea's 9 stuks die in Twente hebben gereden
Dit heb ik nu net gehoord via Arriva iemand die daar over gaat.
Zijn ex Syntus wagens en rouleren tussen Den Bosch en Uden.
Met misschien ook eens Waalwijk.
Vanaf morgen gaat de 0909 in de keuring ex-BVG en die gaat deze week zijn dienst rijden.
Zijn Citea's 9 stuks die in Twente hebben gereden
Dit heb ik nu net gehoord via Arriva iemand die daar over gaat.
Zijn ex Syntus wagens en rouleren tussen Den Bosch en Uden.
Met misschien ook eens Waalwijk.
Vanaf morgen gaat de 0909 in de keuring ex-BVG en die gaat deze week zijn dienst rijden.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Het lijkt erop dat Hermes een storing heeft met hun OV-chipkaartlezers. Die in Nijmegen werkten al niet, nu die in Eindhoven ook niet. Twee keer gratis meegereisd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt, is een algemene storing bij Connexxion.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Vandaar. De storing is nog steeds gaande.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Vervelend.
Sent from my couch using my fingers
Sent from my couch using my fingers
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Buschauffeurs zijn boos op Arriva: 'Bedrijf pakt extra pauze stiekem terug
Het rommelt weer bij het busvervoer in West-Brabant. Na bijna een jaar aan stakingen kregen buschauffeurs begin vorig jaar betere arbeidsvoorwaarden. Naast de 15 procent loonsverhoging, zouden ze voortaan ook tien minuten extra pauze krijgen. Nu zondag de nieuwe dienstregeling in West-Brabant is ingegaan, lijkt er van die tweede belangrijke overwinning weinig over te blijven. Tot woede van vakbond FNV en buschauffeurs.
Dat zit zo: met de start van de nieuwe dienstregeling is de afstaptijd die buschauffeurs krijgen om bijvoorbeeld de bus na afloop netjes te parkeren en hun spullen in hun kluisje op te bergen, ingekort. Dat moeten chauffeurs nu in hun eigen tijd doen, onbetaald. De extra pauze die ze hebben bevochten, raken ze zo feitelijk aan het einde van hun dienst weer helemaal of gedeeltelijk kwijt.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/440 ... ekem-terug
Het rommelt weer bij het busvervoer in West-Brabant. Na bijna een jaar aan stakingen kregen buschauffeurs begin vorig jaar betere arbeidsvoorwaarden. Naast de 15 procent loonsverhoging, zouden ze voortaan ook tien minuten extra pauze krijgen. Nu zondag de nieuwe dienstregeling in West-Brabant is ingegaan, lijkt er van die tweede belangrijke overwinning weinig over te blijven. Tot woede van vakbond FNV en buschauffeurs.
Dat zit zo: met de start van de nieuwe dienstregeling is de afstaptijd die buschauffeurs krijgen om bijvoorbeeld de bus na afloop netjes te parkeren en hun spullen in hun kluisje op te bergen, ingekort. Dat moeten chauffeurs nu in hun eigen tijd doen, onbetaald. De extra pauze die ze hebben bevochten, raken ze zo feitelijk aan het einde van hun dienst weer helemaal of gedeeltelijk kwijt.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/440 ... ekem-terug
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Als je van je werkgever tien minuten voor aanvang van je werktijd moet voorbereiden om bij de begintijd meteen je taak uit te voeren, dan moet die tijd ook betaald zijn, zo oordeelde het gerechtshof Den Haag vorig jaar.
Ik vraag me af of deze situatie kans maakt op een vordering voor het omgekeerde.
Ik vraag me af of deze situatie kans maakt op een vordering voor het omgekeerde.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De gedachte van Arriva zal zijn: de afstaptijd is niet meer nodig, want je hebt geen bedrijfseigendommen meer die je in een kluisje zou moeten opbergen: geen geldkist, geen portemonnee, geen kaartjes en ook geen stempel.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
En die bus stalt zichzelf natuurlijk, net als het op de correcte wijze afsluiten van de boordapperatuur, daar is geen chauffeur voor nodig.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
daarvoor staat er nog steeds 1 minuut afstaptijd in de diensten.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
In 1 minuut de bus parkeren, alles uitschakelen en afsluiten lukt mij niet. Ik vraag mij ook af wat de meerwaarde is van deze besparing. Je bespaart er direct geld mee naar je haalt alle goodwill bij chauffeurs ook weg. Dus even gevonden voorwerpen naar binnen brengen (en registreren) zit er dan ook niet (altijd) meer in. Of een bus verplaatsen voor de tanker zodat het net wat soepeler gaat. Ik vermoed dat het uiteindelijk dan juist meer geld kost.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De afstaptijd kan inderdaad nooit helemaal verdwijnen. Als je een elektrische bus ook nog aan de stekker moet rammen is dat werktijd.
Andersom hoef je van geen enkele baas te verwachten dat-ie je tijd geeft voor dingen die je niet hoeft te doen. Van Weegberg heeft zelf op de barricaden gestaan voor het afschaffen van contant geld op de bussen. Prima, maar dat betekent dus ook het einde van alle werkzaamheden die daarmee te maken hadden: afrekentijd, looptijd naar de kluisruimte om je troep op te bergen, etcetera. In de praktijk lopen de meeste chauffeurs nu direct van de bus naar de auto of de fiets.
Ik ben lang 'uitrijchauffeur' geweest (of MER, of reservechauffeur, hoe je het ook noemen wilt). Mijn feitelijke werkzaamheden waren het indelen van de bussen, het verhelpen van kleine defecten (kapotte lampjes) en het opvangen van een zieke of een verslaper. In de praktijk liep ik, zeker in de winter, alle bussen af om ze voor vertrek alvast aan te schoppen zodat ook de boordcomputer kon opstarten. Daar krijgt een chauffeur gewoon vijf minuten 'opstaptijd' voor, dus het was gewoon collegiale service.
Service waar sommige collega's rechten aan begonnen te ontlenen, want in die vijf minuten kun je nog een extra bakkie koffie doen of nog je verhaal over afgelopen weekend afmaken. Dan viel het weleensrouw rauw op het dak als bleek dat de bus dan nog niet gestart was, want ik was dan nog net met man en macht bezig om te zorgen dat een andere chauffeur de weg op kon met twee koplampen, een vat koelvloeistof boven niveau en/of een buitenspiegel zonder barsten.
Komt op een dag de regiomanager langs. Ik vertel, desgevraagd, wat ik zoal op zo'n reservedienst doe en zijn voorspelbare reactie is: als jij dat allemaal doet, hoeven we die chauffeurs toch geen vijf minuten opstaptijd meer te geven?
You win some, you lose some. Je verliest in elk geval geen salaris, want je wordt voor 40 uur betaald en de cao is zo dichtgetimmerd dat je reële werktijd eerder onder dan boven de 40 uur zit.
Andersom hoef je van geen enkele baas te verwachten dat-ie je tijd geeft voor dingen die je niet hoeft te doen. Van Weegberg heeft zelf op de barricaden gestaan voor het afschaffen van contant geld op de bussen. Prima, maar dat betekent dus ook het einde van alle werkzaamheden die daarmee te maken hadden: afrekentijd, looptijd naar de kluisruimte om je troep op te bergen, etcetera. In de praktijk lopen de meeste chauffeurs nu direct van de bus naar de auto of de fiets.
Ik ben lang 'uitrijchauffeur' geweest (of MER, of reservechauffeur, hoe je het ook noemen wilt). Mijn feitelijke werkzaamheden waren het indelen van de bussen, het verhelpen van kleine defecten (kapotte lampjes) en het opvangen van een zieke of een verslaper. In de praktijk liep ik, zeker in de winter, alle bussen af om ze voor vertrek alvast aan te schoppen zodat ook de boordcomputer kon opstarten. Daar krijgt een chauffeur gewoon vijf minuten 'opstaptijd' voor, dus het was gewoon collegiale service.
Service waar sommige collega's rechten aan begonnen te ontlenen, want in die vijf minuten kun je nog een extra bakkie koffie doen of nog je verhaal over afgelopen weekend afmaken. Dan viel het weleens
Komt op een dag de regiomanager langs. Ik vertel, desgevraagd, wat ik zoal op zo'n reservedienst doe en zijn voorspelbare reactie is: als jij dat allemaal doet, hoeven we die chauffeurs toch geen vijf minuten opstaptijd meer te geven?
You win some, you lose some. Je verliest in elk geval geen salaris, want je wordt voor 40 uur betaald en de cao is zo dichtgetimmerd dat je reële werktijd eerder onder dan boven de 40 uur zit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De laatste ontwikkelingen zijn autonome voertuigen die zichzelf parkeren op het eigen terrein. Dat betekent bij de poort uitstappen en direct naar huis.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Hoezo lukt dat niet in 1 minuut? Je komt het terrein oprijden, zet die bus ergens neer (wel bij voorkeur in het juiste vak), zet alle verbruikers en hoofdschakelaar uit, stapt uit, doet de voordeur dicht en je loopt naar je fiets/auto. Dat gaat toch echt mak-ke-lijk in één minuut? Daarnaast ben ik 8 van de 10 keer toch een paar minuten te vroeg op de stalling.
Om het je heel eerlijk te zeggen heb ik dan liever die 5 minuten aan het einde van de dienst in een pauze ergens, helemaal als ik daarmee gegarandeerd rustig kan eten.
🍉
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Bij aankomst op de stalling is het ook de bedoeling dat de bus nog even wordt gecontroleerd op vergeten voorwerpen. Wanneer er iets is blijven liggen moet dit naar binnen gebracht worden en geregistreerd. Helaas, dat lukt mij niet in een minuut.
Wat betreft te vroeg binnen zijn: dat ligt natuurlijk ook aan de duur van de ingeroosterde materiaalrit. In principe worden deze zo gepland dat ze gemiddeld genomen haalbaar zijn. Dus iets eerder of later binnen hoort, net als bij de dienstregeling, binnen de marge. Dit mag, wat mij betreft, een vervoerder nooit gebruiken als argument om andere taken hierin te doen.
Wat betreft te vroeg binnen zijn: dat ligt natuurlijk ook aan de duur van de ingeroosterde materiaalrit. In principe worden deze zo gepland dat ze gemiddeld genomen haalbaar zijn. Dus iets eerder of later binnen hoort, net als bij de dienstregeling, binnen de marge. Dit mag, wat mij betreft, een vervoerder nooit gebruiken als argument om andere taken hierin te doen.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Is het gek om te zeggen dat je 15 min tevoren op je werk kan zijn, onbetaald. Bakkie koffie en ff kletsen.Hainje schreef: ↑vr 12 jan 2024, 15:50Hoezo lukt dat niet in 1 minuut? Je komt het terrein oprijden, zet die bus ergens neer (wel bij voorkeur in het juiste vak), zet alle verbruikers en hoofdschakelaar uit, stapt uit, doet de voordeur dicht en je loopt naar je fiets/auto. Dat gaat toch echt mak-ke-lijk in één minuut? Daarnaast ben ik 8 van de 10 keer toch een paar minuten te vroeg op de stalling.
Om het je heel eerlijk te zeggen heb ik dan liever die 5 minuten aan het einde van de dienst in een pauze ergens, helemaal als ik daarmee gegarandeerd rustig kan eten.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Kweenie.
Doe jij dat ook, iedere dag?
Doe jij dat ook, iedere dag?
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Een beetje kletsen en koffie drinken is prima. Maar dit is een eigen keuze én je kunt niet verplicht worden werkzaamheden voor je werkgever te doen. Omleidingen bestuderen en bijvoorbeeld bus starten zijn werkzaamheden voor de werkgever en moeten dus gewoon betaald worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten