Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik werd aangesproken door een reiziger in de oosttunnel van Asd, noordkant. "Is dit spoor 15b, naar Amersfoort?" <Ze laat een telefoon zien waar google 15b naar Amf over een paar minuten zegt".

Ik "Ik denk het wel!"

"Oh gelukkig, ik wil niet naar het buitenland!"
Nu pas valt me op dat er een bordje "15 🛃paspoortcontrole" staat.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Bemined schreef: vr 19 jan 2024, 16:35 Trein 645 lijkt Rotterdam Alexander bijna volledig voorbij gereden te zijn vanmiddag. Ik zag de trein staan met 6 van de 7 bakken buiten het perron terwijl de reizigers op het perron naar de achterste deuren liepen in de hoop dat deze nog ontgrendeld werden. Of dat ook gebeurde heb ik niet kunnen zien, trein heeft wel bijna 10 minuten zo gestaan waarna deze is doorgereden naar Capelle Schollevaar (om reizigers uit het voorste stel eruit te laten vermoed ik?) en daarna verder naar Gouda en Utrecht Centraal waar de trein uiteindelijk met +11 opgeheven is vanwege te grote vertraging.
De trein is niet opgeheven vanwege de vertraging, maar vanwege een defect aan de snelheidsmeter van treinstel 4230 (die mocht dus niet meer voorop lopen, wat na Utrecht het geval zou zijn). Omdat er alleen plek was op spoor 20 op Utrecht (en dus vanaf daar niet naar Leeuwarden gereden kon worden) besloot men om de 540 te laten keren als vervangende 300645, en het overgebleven ICM-3tje (nadat de 4230 eraf was gehaald) als 300540 terug naar Rotterdam.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Die defecte snelheidsmeter zal dan 156km/u verklaren op de heenweg naar Rotterdam toen de 4230 op kop reed: https://treinposities.nl/ritinfo/20240119/634
Op de terugweg met stel 4078 op kop ziet de snelheidsgrafiek er wel goed uit (op de iets te late remming bij Alexander na): https://treinposities.nl/ritinfo/20240119/645
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

De Eurostar 9167 vanuit Amsterdam is gister voor Brussel stil komen staan, en heeft lang stil gestaan, daarna is deze afgesleept naar Brussel (a3:15), waar het nog een tijd duurde voor ze het station in konden. Mensen kregen een slaapzak, masker en oordoppen (maar geen voedsel) en mochten in de lounge slapen.

Een vriend van me zat in deze trein en heeft zelf een hotel geboekt. De Business Lounge heeft volgens hem goede ontbijten. Hij moest zelf herboeken, maar dat snapt de Eurostar-app niet voor een ticket voor gisteren.

Hij is net met 18u vertraging aangekomen.

https://www.nu.nl/buitenland/6298546/re ... onden.html
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

In het kader van lekker fanatiek zijn *O*

Ingangscontrole op trein 722 te Gn. Dus alles door 1 deur de trein in. Maar vervolgens komt de HC tussen Gn-Asn in de trein ook nog een controleronde lopen.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Liever te vaak controle dan helemaal geen controle.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Op een gegeven moment is het wel genoeg geweest, zeker als er geen nieuwe reizigers hebben kunnen instappen.

Bij DB Fernverkehr kun je met online inchecken ervoor zorgen dat je niet meer gecontroleerd wordt :trein:
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jelle »

Vaak komen ze je dan alsnog controleren, ondanks het gebruik van Komfort Check-in.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: zo 21 jan 2024, 11:03 Op een gegeven moment is het wel genoeg geweest, zeker als er geen nieuwe reizigers hebben kunnen instappen.
Ach, de SNCF is nog wat erger. Afgelopen zomer controle gehad alvorens op Paris Est het perron op te kunnen en vervolgens onderweg met de non stop TGV naar Strasbourg nogmaals. De kans dat die conducteur iemand zonder kaartje trof lijkt me nul geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

De kans op zwartrijden is erg klein, maar de kans op grijsrijden is natuurlijk nog steeds best groot. Als er gegarandeerd geen controle meer is na de poortjes is een eerste klas lastig te handhaven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De IC van Schiphol naar Amersfoort van 21.10 bleef om ombekende redenen stilstaan in Hilversum. Reizigers besloten om over te stappen op de sprinter van 21.45 naar Amersfoort Centraal die zelf ook 5 minuten vertraging had.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik was alweer een paar weken niet op Den Haag HS geweest en was enigszins verbaasd in de stationshal twee rijen poortjes achter elkaar aan te treffen, waarbij vanaf het plein gezien de eerste rij normaal werkte en de tweede rij geopend en op buiten dienst staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Opvallend,vorige week was het precies andersom,toen was de 1e rij open en de 2e dicht.
Vertrokken er wellicht treinen van spoor 1?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Jelle schreef: zo 21 jan 2024, 11:59 Vaak komen ze je dan alsnog controleren, ondanks het gebruik van Komfort Check-in.
Dat komt omdat Komfort Check In alleen geldig/een service is in Duitsland. Daardoor kun je buiten Duitsland alsnog controle krijgen ondanks dat je jezelf wel netjes hebt ingecheckt met Komfort Check In.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Ook in Duitsland zelf komen ze je vaak alsnog controleren. Of de boel is nog niet geladen in hun systeem, of het systeem wijst steekproefsgewijs aan dat iemand toch nog gecontroleerd moet worden.

Ik doe zelf niet aan Komfort Check-In. Heb het een paar keer geprobeerd, maar ik vind het onzin om administratie voor een ander uit te gaan zitten voeren, je wordt toch gestoord als de HC langskomt en ik kan de knop ook nooit goed vinden. Plus, ik ben nu eenmaal gehecht aan mijn stempels, al krijg je die ook niet meer altijd (en toegegeven, voor simpele reizen print ik mijn kaartje ook niet meer altijd).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Vlak voor ik met de 6661 Breda binnenreed viel mij op dat de trein ingekort werd tot Lage Zwaluwe, voor naar later bleek een seinstoring. De TBP's bevestigden de inkorting en ik ben snel overgestapt op de eerstvolgende 900 naar Rotterdam (gelijk mijn eerste reiservaring met de ICNG), waar het door de uitwerkingen van de grote stroomstoring in Utrecht ook chaos was met vertraagde treinen. Mijn laatste overstap was de 5971, die nog op tijd was bij aankomst in Dordrecht Zuid, maar volgens een blik op Treinposities pas net het eiland af is op het moment van schrijven (19:58)... :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Met zo'n gigantische storing begrijp ik best goed dat NS zegt we kunnen geen bussen inzetten, want dat past nooit. WAt ik persoonlijk wel jammer vind is dat NS niet het initiatief neemt door te zeggen "Reis met de reguliere lijnbussen, de kosten kun je bij ons terugvragen" o.i.d. Natuurlijk krijg je dan lang niet iedereen mee, maar een groot deel van de reizigers kun je dan vaak nog wel vervoeren en als je met een driekwart volle bus vertrekt heb je nog ruimte over voor de reguliere reizigers.

Nu staat een groot deel van de reizigers waarschijnlijk op een station als Utrecht te wachten tot er eindelijk weer een trein gaat rijden "want ik heb een abonnement en de bus valt daar niet onder".
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Wat ik persoonlijk ook jammer vind, is dat de 3700 ingekort is tot Leiden Centraal, waardoor er veel minder treinen rijden tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid.
Was het geen optie om de 3700 te keren bij Diemen Zuid (zoals de 2400 vroeger 's avonds deed)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Als station Duivendrecht onder het door de stroomstoring getroffen gebied valt is dat sowieso niet mogelijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Nee, dat gaat niet goed.

Tussen Amsterdam en Utrecht rijden in de spits - naast 4 sprinters, ook nog 12 IC's per uur, dat zijn vaak 144 bakken VIRM, ofwel 14400 zitplaatsen per uur, maar er zullen zeker ook staanplaatsen zijn. Daarvoor heb je 184 bussen per uur nodig. Lijn 120 - de enige buslijn tussen Amsterdam en Utrecht (die er al 1h15 langer over doet dan de trein) rijdt 2x per uur. Succes.

Zelfs als er een storing op Schiphol is kan de 300 het niet bolwerken, en die reed voor corona in de spits elke 5 minuten met een 21m gelede met, als ik het goed herinner, 130 plaatsen (zit+sta). En daar zijn er nog tientallen alternatieven, zoals metro naar Amstelveenseweg en daar de 397.

Als het té druk wordt en er vechtpartijen dreigen dan kan een busmaatschappij besluiten maar tot de halte voor het station te rijden (en ja, dat gebeurt met enige regelmaat!)
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Dankzij het gedoetje op Utrecht Centralna zijn er wel mooi twee ICE's (221 en 122) omgeleid langs Amf en Dv (resp. omgekeerd), zelfs mét reizigersstops :shock:

Was geen alledaags gezicht om op het idyllische Apeldoorn Osseveld twee ICE's te zien langszoeven :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: ma 22 jan 2024, 21:10 Als station Duivendrecht onder het door de stroomstoring getroffen gebied valt is dat sowieso niet mogelijk.
De 5700 reed gewoon (tot Uto), dus dat was niet het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

144 volle bakken VIRM is echt overdreven. Maar verder:

Als je van Utrecht naar Amsterdam moet, is de 120 natuurlijk stampvol. De lijn is ook veel te traag daarvoor. Je kunt beter naar het Science Park reizen, met de snelbus naar Huizen en dan naar Amsterdam. Het vraagt enige creativiteit, maar het idee is gewoon dat 90% afhaakt. Een andere bekende tactiek is een halte terugreizen, zodat je in een lege bus instapt. Bij de 120 kan dan niet, maar bij veel lijnen wel.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

EBS weet er alles van inderdaad. Vlak na het ongeluk bij Voorschoten kreeg lijn 45 ook met zo'n ongekende overbelasting te maken, omdat de verbussing van het treinverkeer tussen Den Haag en Leiden ook traag op gang kwam. Uit coulance reden ze alle ritten zelfs min of meer dubbel.

De grote vertraging die trein 5971 vanavond opliep heeft overigens een reden: https://www.ad.nl/dordrecht/man-valt-me ... ~a609eac4/
Ik heb zelf niets van het voorval meegekregen overigens. Wel knap dat het mishandelde personeelslid gewoon is door blijven werken en zo kordaat optrad. :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Zo ben ik bij een verstoring tussen Valkenburg en Maastricht ook wel eens uitgeweken naar lijn 8. Maar ja, die rijdt met een 8-persoonsbus, dus het devies was toen om zo onopvallend mogelijk richting de halte te schuifelen. Wat lukte, want ik was de enige. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten