Sowieso zijn er veel goedkopere manieren om capaciteit in de Schipholtunnel vrij te maken dan de aanleg van een nieuwe stinkdure metrolijn.
Eurostar benut hun paden nog maar half: hetzij door niet strak elk halfuur een trein te rijden, hetzij door hun ex-Thalys nog overmatig maar met één stel te rijden. Rijd elk halfuur met een trein van 400 meter en je hebt al dubbel zoveel capaciteit als nu.
Er is meer vervoersvraag ten oosten dan ten westen van Amsterdam Zuid, dus laat een binnenlandse treinserie die nu naar Hoofddorp rijdt keren op
Asdz en je hebt weer twee rijpaden per uur vrij.
Of als je toekomstig niet wilt/kunt keren daar: buig dan een IC Utrecht-Schiphol en een IC Almere-Schiphol om tot een IC Utrecht-Bijlmer-Almere via de goederenboog. Dan hoeven huidige in
Asdz overstappende reizigers tussen Utrecht en Almere niet meer langs
Asdz en vlak je het verschil in reizigersaantallen aan weerszijden van
Asdz uit. Voilà: vier rijpaden per uur erbij.
En zo zijn er wellicht nog wel meer opties.