Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De kenners op Busposities zeggen ook dat het een wagen van Arriva Touring is. De relschoppers mogen wel van geluk spreken dat de brand beperkt oversloeg, want de touringcar stond naast een remise van de HTM. Als daar gasbussen in de buurt stonden had de schade die dat tuig heeft veroorzaakt nog veel ernstiger kunnen uitpakken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ik had de locatie van het centrum waaromheen de onrust was opgezocht op Maps en ik zag dat de laatste van de twee ex U-OV Amba's van ProKonak daar tegenover gestald staat (de andere was eerder al door politie ingenomen), dus ik dacht eerst dat ze die te grazen hadden genomen.
MRDH meld dat verlenging van lijn 19 naar TU Delft in de tweede helft van 2025 in gebruik genomen zal worden. Een exacte datum wordt nog niet genoemd maar men spreekt over het opleiden van trambestuurders in de zomer van 2025 dus ingebruikname zal dan waarschijnlijk na de zomervakantie worden.
En of de nieuwe MB wagens bijvoorbeeld een enkele of dubbele voordeur krijgen. Het wagens met twee of drie uitstap deuren worden.. En of dat opmerkelijke zwarte front onder het voorraam zwart blijft, of zoals bij sommige vervoerders een kleurtje krijgt ( in het geval van HTM dus rood).
buschauffeurDH schreef: ↑di 20 feb 2024, 08:48
Ben benieuwd of HTM er weer van die specifieke HTM-dingetjes in heeft weten te krijgen zoals dubbele deurbediening.
Hoe is deze dubbele deurbediening in de bussen nu in de praktijk terug te zien dan?
https://assets.htm.nl/PDF/HTM_factsheet ... r_eBus.pdf
En volgens deze factsheet gevonden op de site van HTM blijkt dus dat zowel de 12 als 18 meter uitvoeringen met 3 deuren zullen worden uitgerust. En ik heb bij geen een eCitaro ooit een enkele voordeur gezien, dus wellicht dat een enkele voordeur geen optie is? Ik weet niet of er voor deze specifieke deursoorten speciale benamingen zijn, maar iedere bus heeft, ongeacht de uitvoering met hoeveel deuren, naar binnenklappende dubbelblads voordeuren, en dubbelblads schuif- achterdeuren. Of zie ik iets over het hoofd?
EDIT: Er zijn ook uitvoeringen waarbij de achterdeuren ook naar binnenklappen, en bijvoorbeeld de bentheimer eisenbahn heeft ze ook met naar buitenschuivende voordeuren, al zijn deze ook dubbelblads. Deze deuruitvoering lijkt echter veel minder vaak voor te komen dan de naar binnen klappende voordeur uitvoeringen.
Die drie groene en drie rode knoppen links naast het raam.
Elke deur heeft dus twee knoppen: een om te openen, een om te sluiten. Dat hadden andere stadsvervoerders vroeger ook (GVU, GVB, RET) maar het lijkt alsof alleen HTM het zo nog doet. Als het niet zo is meldt iemand het wel
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Waarbij je altijd goed moet opletten dat je de goede deur sluit: zeker bij koud weer gebeurt het nog wel eens dat de chauffeur na de instappers gauw de voordeur weer dicht wil gooien maar in plaats daarvan per ongeluk de achterdeur dicht doet, met als gevolg dat de klembeveiliging weer eens getest wordt
De tot nu toe standaard Haagse opties, vind ik altijd leuk aan de Haagse bus. HTM wil altijd wel specifieke snufjes aan hun bussen. Oh het nu die optie van meer knoppen om de deren te bedienen en ook nog op een andere plek dan gebruikelijk. Of zoals bij de e-citea's experimenteren met een nieuwe manier zodat mensen in een electrische rolstoel ook mee kunnen met de bus. Tot in de jaren 90 waarin HTM voor de eerste laagvloers stadsbus koos en (tot zo ver ik altijd gehoord had) bij de Den Oudste bussen voor een nieuw type deuren koos die inmiddels vrijwel overal de standaard zijn geworden. En zo zullen er vast nog meer dingen zijn die je wel of voor het eerst bij de Haagse bus tegen kwam.
Zoals de Citea’s bij de RET nu ook allemaal functies hebben die andere bussen nog steeds niet hebben, zoals stopknopjes die van kleur veranderen als je er op drukt of de radio die uit zichzelf dempt bij een automatische halte-aankondiging?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het is altijd wat de klant besteld. Je kunt het, net als een auto, zo luxe of goedkoop maken zoals de klant het wilt. USB-poorten? Meerdere TFT schermen? Monochroom, gekleurd lijnnummer, of volledig gekleurde lijnfilm? Alleen stekker laden of met pantograaf? Heel veel is mogelijk.