Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Sassem schreef: ↑wo 13 mar 2024, 21:26
Dus als ik toen al deze reis dagelijks had moeten maken hoe lang extra had het dan geduurd?
1 uur en 20 minuten vanaf baarn, en als er een intercity schiphol-baarn reed duurde dat al 60 minuten, dus 2 uur en 20 minuten. Dan moet ik daar nog de sprinter vanuit sassenheim naar schiphol erbij optellen, dan kom ik op meer dan 2 en een half uur enkele reis.
Wordt dat gezien als acceptabele reistijd?
Als ik in de reisplanner kijk naar een verbinding Sassenheim - Hilversum kost dat 53 minuten. Ervan uitgaande dat de Intercity's doorrijden naar Baarn voor kering (zoals dat bij eerdergenoemde werkzaamheden ook gebeurde) kom ik dan uit op 60 minuten voor Sassenheim - Baarn. Tel daar 1u20 bij op voor Baarn-Amersfoort-Apeldoorn. Dan kom ik op een reistijd van 2u20 van Sassenheim naar Apeldoorn, wat ca. 50 minuten extra reistijd betekent. Voor werkzaamheden van deze omvang is dat redelijk acceptabel. Ter vergelijking: voor een reis van Utrecht naar Zwolle zal de extra reistijd nagenoeg hetzelfde zijn.
Daar komt bij dat je een dergelijk risico op de koop toeneemt als je de keuze maakt om je werk zo ver van huis te nemen. Oh en wees gerust: ik weet waar ik over praat.
Het kan aan mij liggen, maar is dit verhaal hier niet al eerder langsgekomen? Sassenheim en Apeldoorn, en dat forensen per trein tussen die plaatsen best lastig is. Want pleuriseind. Bleek toen niet oplosbaar, maar je weet natuurljjk nooit hoe het inmiddels staat met de schollentektoniek.
nvdw schreef: ↑wo 13 mar 2024, 22:31
Met de auto valt het ook niet mee, maak je geen illusies. Hartje ‘Sassem’ naar hartje Apeldoorn is op moment van schrijven, dus ‘s avonds half elf, 119 km en 1 uur 14 minuten. Met de spits heen en terug zit je gerust 3,5 à 4 uur per dag in de auto.
Samengevat: een pleuriseind.
Voor een paar keer per week valt dat wel mee. In Amerika rijden ze 3 uur enkele reis naar hun werk en maken ze dagen van 12 uur.
trolly schreef: ↑wo 13 mar 2024, 23:26
Het kan aan mij liggen, maar is dit verhaal hier niet al eerder langsgekomen? Sassenheim en Apeldoorn, en dat forensen per trein tussen die plaatsen best lastig is. Want pleuriseind. Bleek toen niet oplosbaar, maar je weet natuurljjk nooit hoe het inmiddels staat met de schollentektoniek.
Dat ging over het afschaffen van de rechtstreekse intercity. Ook dat speelt nog altijd maar die moderators hier hebben die dichtgepleurd. Als je hier verder over wil praten moet je aan Daniel vragen of dat topic open mag.
Sassem schreef: ↑wo 13 mar 2024, 21:26
Dus als ik toen al deze reis dagelijks had moeten maken hoe lang extra had het dan geduurd?
1 uur en 20 minuten vanaf baarn, en als er een intercity schiphol-baarn reed duurde dat al 60 minuten, dus 2 uur en 20 minuten. Dan moet ik daar nog de sprinter vanuit sassenheim naar schiphol erbij optellen, dan kom ik op meer dan 2 en een half uur enkele reis.
Wordt dat gezien als acceptabele reistijd?
Als ik in de reisplanner kijk naar een verbinding Sassenheim - Hilversum kost dat 53 minuten. Ervan uitgaande dat de Intercity's doorrijden naar Baarn voor kering (zoals dat bij eerdergenoemde werkzaamheden ook gebeurde) kom ik dan uit op 60 minuten voor Sassenheim - Baarn. Tel daar 1u20 bij op voor Baarn-Amersfoort-Apeldoorn. Dan kom ik op een reistijd van 2u20 van Sassenheim naar Apeldoorn, wat ca. 50 minuten extra reistijd betekent. Voor werkzaamheden van deze omvang is dat redelijk acceptabel. Ter vergelijking: voor een reis van Utrecht naar Zwolle zal de extra reistijd nagenoeg hetzelfde zijn.
Daar komt bij dat je een dergelijk risico op de koop toeneemt als je de keuze maakt om je werk zo ver van huis te nemen. Oh en wees gerust: ik weet waar ik over praat.
Een risico nemen van een uur extra reistijd per enkele reis ?
Toen ik dat contract tekende reed de rechtstreekse intercity nog. Ik heb dit dus getekend erop vertrouwende dat de bestaande infrastructuur in ieder geval niet verslechtert. Die wordt dus afgeschaft en dan nu dit weer.
Zou je dit ook vertellen tegen je werknemers als je leidinggevende was ?
Als je in Sassenheim woont en in Apeldoorn gaat werken is dit een bewuste keuze geweest, want je had er, gezien de reistijd zonder vertraging al anderhalf uur is, voor kunnen kiezen om geen contract bij jouw werkgever te ondertekenen, of ervoor kunnen zorgen dat je thuiswerkmogelijkheden hebt/krijgt. Het heeft in ieder geval geen zin om hier steen en been te gaan klagen over dat je een uur extra reistijd gaat krijgen als Amersfoort in de zomer zeven weken buiten dienst gaat, want als je voor het werk grote afstanden moet gaan forenzen ben ik van mening dat je jezelf ervan bewust moet zijn dat daar ook een reistijd aan vast zit die door diverse omstandigheden langer kan worden, voorzienbaar of niet. Je kan daar niemand anders buiten jezelf voor verantwoordelijk stellen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nou Bas, dan ben ik blij dat jij niet mijn leidinggevende bent.
Dat er af en toe een file staat (auto ) of dat er af en toe vertraging is (trein ) is uiteraard normaal. Ik was maandag pas om half 9 s avonds thuis want er reed niks naar Sassenheim.
Maar weken en weken lang structureel 2 uur extra reizen per dag ? Zou je echt van je (al dan niet hypothetische ) werknemers verwachten dat ze dat gewoon accepteren ? Graag een antwoord ja of nee.