Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Ah, ok, dan had ik dat verkeerd begrepen. Maar het is een feit, dat vanwege de onbetrouwbaarheid van de ICE2 zijn de meeste treinen die daar splitsen inmiddels ICE4.rooddolfijn schreef: ↑di 16 apr 2024, 09:38 Koppelen en splitsen in Hamm is nog niet volledig vervallen: 1x/2 uur wordt er nog wel gekoppeld en gesplitst op Hamm voor de bestemmingen of herkomsten Düsseldorf en Köln. Op het andere uur rijden er aparte ICE's van Berlin naar Düsseldorf en Köln.
Klopt. De rijtuigen van de ICE2 hebben een andere constructie, meer aluminium in plaats van staal en dus is reparatie moeilijker.Commendatore schreef: ↑di 16 apr 2024, 13:19 Het ging mij om het verschil tussen ICE 1 en 2, aangezien die laatste jonger is. Ik heb weleens wat gelezen over constructieverschillen die een rol zouden kunnen spelen, maar ik ben benieuwd of dat nu ook de echte reden is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Met de nieuwe dienstregeling is de inzet van de 101 sinds december 2023 ook sterk teruglopend. Van ooit 145 locs zijn er dagelijks inmiddels nog maar rond de 25 nodig, dus gaan zij nu ook stapvoets naar de sloop.ArrivaBas schreef: ↑di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Re: Kort buitenlands nieuws
Botsing tussen ICE en stoptrein in Worms, de ICE is gedeeltelijk ontspoord: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... n-102.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar tot de LDV heeft de ICE1 gewoon altijd de langeafstandtrajecten over de Nord-Süd NBS gedaan, Berlijn/Hamburg - Basel/München. Dus om nu te zeggen dat die geen intensieve inzet hebben gehad en ICE 2 wel lijkt me niet helemaal juist.ArrivaBas schreef: ↑di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Het enige wat bij de ICE 2 meer inzet heeft gezien is de koppeling, maar daar is die nu eenmaal voor gebouwd.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is in Rotterdam en Amsterdam ook.Anne schreef: ↑za 13 apr 2024, 23:13 Nog wat meer over de aanrijding in Cottbus.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... -tram.html
Om zo'n ongeval te voorkomen moet bij HTM een van de trams altijd wachten tot de tegenligger het wissel/kruisstuk is gepasseerd.
In Duitsland geldt die regel vaak niet. Het wachten op de tegenlichter heeft twee redenen:
1. het wissel kan verkeerd liggen (zonder dat de bestuurder het door heeft) en daardoor zoals in het filmpje een aanrijding veroorzaken
2. het wissel kan omslaan onder de tram waardoor de tram ontspoort en daardoor een aanrijding wordt veroorzaakt.
De modernere tramswissels zijn vergrendeld (het type wissel waar de wisselpook in het midden wordt gestoken) dus omslaan onder de tram zou niet moeten gebeuren. Om die reden wordt er dus geredeneerd dat wachten voor het wissel niet nodig is. Hierbij vergeten ze natuurlijk punt 1.
Re: Kort buitenlands nieuws
Lees nou nog eens goed mijn post door voor je reageert, en dan vooral het vetgedrukte woordje.MaartenD schreef: ↑di 16 apr 2024, 14:22Maar tot de LDV heeft de ICE1 gewoon altijd de langeafstandtrajecten over de Nord-Süd NBS gedaan, Berlijn/Hamburg - Basel/München. Dus om nu te zeggen dat die geen intensieve inzet hebben gehad en ICE 2 wel lijkt me niet helemaal juist.ArrivaBas schreef: ↑di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Het enige wat bij de ICE 2 meer inzet heeft gezien is de koppeling, maar daar is die nu eenmaal voor gebouwd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Misschien ben ik scheel maar ik zie geen vetgedrukt woordje.
Re: Kort buitenlands nieuws
Tussen augustus en december zullen op diverse trajecten in Duitsland de "tussenritten" van diverse ICE/IC/EC vervallen: https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 9640783054
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat zou de reden daarvan zijn?
Re: Kort buitenlands nieuws
Niet genoeg vraag? Dit lijken spitstoevoegers te zijn die van verdere bestemmingen komen dan de normale IC/ICE-lijnen. Bijvoorbeeld de 757 doet Aachen - Mönchengladbach - Viersen - Krefeld - Duisburg en rijdt dan als stop-ICE door naar Berlijn, als toevoeger op de reguliere Köln - Berlin ICE's.
Re: Kort buitenlands nieuws
Personeelsgebrek?
Re: Kort buitenlands nieuws
Logistieke beperkingen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Personeelsgebrek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Personeelsgebrek staat inderdaad verderop in dat draadje op X vermeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Al mijn rechtstreekse treinen naar Aachen.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
Dit helpt degenen die het niet zien nauwelijks. Ik herhaal het citaat met daarin het bedoelde woord "meer" extra groot:
ArrivaBas schreef: ↑di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Re: Kort buitenlands nieuws
Persbericht over diverse plannen van DB, onder andere:
- Een soort "privé-coupé" voor twee personen in de nieuwe ICEs
- Zitplaatsreservering op korte termijn via de "Komfort-Check-In"-App
- Vernieuwing van de "Reisezentren"
- Boeking van fietsen en deelautos via DB-App
- En last but not least hogere ticketprijzen.....
https://www.focus.de/finanzen/news/prei ... 63298.html
- Een soort "privé-coupé" voor twee personen in de nieuwe ICEs
- Zitplaatsreservering op korte termijn via de "Komfort-Check-In"-App
- Vernieuwing van de "Reisezentren"
- Boeking van fietsen en deelautos via DB-App
- En last but not least hogere ticketprijzen.....
https://www.focus.de/finanzen/news/prei ... 63298.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanwege de gestegen vraag heeft Flixtrain de tot nu toe in Zweden ingezette rijtuigen weer terug naar Duitsland gehaald en zal in Zweden toekomstig alleen nog busritten aanbieden:
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... weden.html
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... weden.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat de ICE2 betreft kwam ik overigens net nog de informatie tegen, dat ook ETCS een rol speelt. Want het in de ICE1 al gebruikte systeem is blijkbaar voor de ICE2-stuurstandsrijtuigen niet compatibel en dus zal de uitrusting van de ICE2 met ETCS te duur worden.
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Kort buitenlands nieuws
De SŽ komt in samenwerking met de HŽPP en 'Italiaanse partners' met een dagelijkse zomerverbinding tussen Opicina (I), Pivka (SLO) en Rijeka (HR). Kosten voor een enkele reis Opicina - Rijeka? 8 euro!
Bron (Twitterpagina SŽ) en meer
Bron (Twitterpagina SŽ) en meer
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Kort buitenlands nieuws
Kijk! Ik heb een paar zomers geleden in een dag (Bologna-)Trieste-Rijeka gedaan, toen moest dat met de EC Trieste-Wenen en de trein Ljubljana-Rijeka.
Dan heb je wel zo'n twee uur overstap, zelfs als je zoals wij deden terugsteekt naar Postojna omdat daar ten minste een stadje is. Een directe trein klinkt dan als een mooie verbetering! Helaas is het er maar eentje per dag om 7:50 vanaf Villa Opicina, maar toch.
Dan heb je wel zo'n twee uur overstap, zelfs als je zoals wij deden terugsteekt naar Postojna omdat daar ten minste een stadje is. Een directe trein klinkt dan als een mooie verbetering! Helaas is het er maar eentje per dag om 7:50 vanaf Villa Opicina, maar toch.
請勿靠近車門
Re: Kort buitenlands nieuws
Tussen 16.07. en 16.08.24 is de HSL Köln-Frankfurt dicht vanwege onderhoud. ICEs via het rijndal en er rijden bussen tussen Köln Hbf. en Frankfurt-Flughafen via Siegburg, Montabaur en Limburg Süd. De stremming blijkt echter in Hafas nog niet voor alle treinen te zijn verwerkt. Overigens komen er enkel spannende vervangende haltes, bij voorbeeld voor ICEs die via Bonn Hbf. en de Südbrücke naar Solingen rijden met stop in Hürth-Kalscheuren.
Re: Kort buitenlands nieuws
Zoals wellicht bekend gaat na ruim 40 jaar te hebben stilgelegen de Berlijnse Siemensbahn weer opnieuw in gebruik genomen worden. In onderstaand filmpje dronebeelden van het traject, dat er duidelijk nog erg overwoekerd bij ligt.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten