Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Lijn 45 »

De RXP 9904, 6705 en V100 zouden op termijn weer rijvaardig moeten worden, de 'Locon 9902 en 9905' en andere DB-rode Railexperts 1600'en en de Railexperts 1700 zijn pluklocs voor de locs van RFO en Railexperts, de drie 1700'en van DC Tractie zijn te huur, de ex Captrain en ex HSL 1600'en en ex NSI 1700'en staan te koop en wat men met de 1200'en wil weet ik niet.
bjrndlw
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 dec 2023, 18:44

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door bjrndlw »

Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10191
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Milco »

Inzet op andere trajecten lijkt mij? Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu
Berichten: 1992
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Dionysusnu »

Milco schreef: ma 01 jul 2024, 21:28 Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?
Volgens NOS wel. Volgens de reacties hier niet. Doe een gok welke gelijk heeft (A)
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door IIVQ »

Omgekeerd. Breaks waren de enige stellen die nog op Mt-Luik konden rijden, nadat het eerst altijd klassiekjes waren (maar die zijn geloof ik allemaal uit dienst) en daarna Varkensneuzen (ik weet niet waarom die niet meer mogen).
Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door MarkNL »

Klassiekjes zijn niet kapot te krijgen en worden nog altijd ingezet. Volgens de laatste geruchten moeten die ook gaan terugkeren op Luik - Aachen om het getrokken materieel vrij te spelen voor de EC's naar Parijs en de nieuwe "trage" Benelux.
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door umbusko »

Varkensneuzen hebben op Maastricht-Luik niet gereden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52108
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Ik vind het sinds de instroom van M7 lastiger te zeggen op welke lange lijnen Break nog rijdt, maar spoorlijn 16 via Heist-op-den-Berg is nog altijd volledig in handen van drie treindiensten die uitzonderingen daargelaten met Break rijden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door ArrivaBas »

Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

bjrndlw schreef: ma 01 jul 2024, 21:19 Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?
Wel als je het toevallig aantreft in een trein die in Schaarbeek stopt. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52108
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
Ik kan je alvast melden dat de lijst op Wikipedia niet klopt (A)

Zo rijdt de IC Luik - Landen - Brussel - Quiévrain tegenwoordig met M7 in plaats van Break. En de IC Luik - Namen - Brussel is tegenwoordig ook M7. En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door ArrivaBas »

Dat gevoel had ik al. Ik kon het traject Deinze - Lichtervelde niet vinden in die lijst, terwijl daar wel tot twee keer toe een Break een ontmoeting met een vrachtwagen had. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3836
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Tom024 »

Suus schreef: di 02 jul 2024, 08:47 En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Toen ik pas in Brussel was en zo'n combinatie voorbij zag komen moest ik toch ook even twee keer met mijn ogen knipperen. :shock: Dat is dus kennelijk compatibel met elkaar?

Ik meen dat op Antwerpen - De Panne ook Break wordt ingezet inderdaad.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door verfmeer »

Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13279
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ITF
Berichten: 1144
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door ITF »

verfmeer schreef: di 02 jul 2024, 10:06 Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Afbeelding

Zoek de verschillen (A)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door IIVQ »

Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13642
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Hainje »

Oeh ja, de IC Haarlem - Maastricht. :trein:
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Hans
Berichten: 809
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Hans »

Sterker nog, daarvoor was het zelfs Zandvoort aan Zee-Maastricht en in de zomermaanden op zaterdag zelfs door naar Luxemburg!!
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door en-es »

En zelfs een trein naar Frankrijk, Zwitserland en Italië :trein:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: di 02 jul 2024, 11:24
Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Het zal wel ICR geweest zijn (met eventueel een Plan W), want ICK heeft volgens mij uitsluitend tussen Den Haag en Venlo gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door IIVQ »

Ik heb regelmatig in ICK gezeten, (met van die oranje gordijnen binnen, dat was ICK toch?) en ik woonde net buiten Maastricht, mijn ouders woonden in Groningen en mijn vriendin in Hoofddorp. Ik ben uitzonderlijk weinig via Breda gereisd.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael »

Volgens de wiki werd ICK hoofdzakelijk in de IC Den Haag CS-Venlo ingezet. Maar werden ze ook veel ingezet in de IC Schiphol-Maastricht.
Laatst gewijzigd door Michael op di 02 jul 2024, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

O ja, dat laatste klopt inderdaad.
Maar in mijn herinnering werd ICK niet gemengd ingezet met ander materieel.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Toen ICK begon met instromen heeft het nog in stammen gecombineerd met ICR, ICRm en K4 gereden. Dat is ergens aan het begin van mijn studententijd geweest (2002/2003), daarna is het al snel naar volledig ICK gedaan in de IC Den Haag - Venlo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten