Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lijn 45
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Lijn 45 »

De RXP 9904, 6705 en V100 zouden op termijn weer rijvaardig moeten worden, de 'Locon 9902 en 9905' en andere DB-rode Railexperts 1600'en en de Railexperts 1700 zijn pluklocs voor de locs van RFO en Railexperts, de drie 1700'en van DC Tractie zijn te huur, de ex Captrain en ex HSL 1600'en en ex NSI 1700'en staan te koop en wat men met de 1200'en wil weet ik niet.
bjrndlw

Bericht door bjrndlw »

Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Inzet op andere trajecten lijkt mij? Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Milco schreef: ma 01 jul 2024, 21:28 Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?
Volgens NOS wel. Volgens de reacties hier niet. Doe een gok welke gelijk heeft (A)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Omgekeerd. Breaks waren de enige stellen die nog op Mt-Luik konden rijden, nadat het eerst altijd klassiekjes waren (maar die zijn geloof ik allemaal uit dienst) en daarna Varkensneuzen (ik weet niet waarom die niet meer mogen).
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Klassiekjes zijn niet kapot te krijgen en worden nog altijd ingezet. Volgens de laatste geruchten moeten die ook gaan terugkeren op Luik - Aachen om het getrokken materieel vrij te spelen voor de EC's naar Parijs en de nieuwe "trage" Benelux.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Varkensneuzen hebben op Maastricht-Luik niet gereden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik vind het sinds de instroom van M7 lastiger te zeggen op welke lange lijnen Break nog rijdt, maar spoorlijn 16 via Heist-op-den-Berg is nog altijd volledig in handen van drie treindiensten die uitzonderingen daargelaten met Break rijden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

bjrndlw schreef: ma 01 jul 2024, 21:19 Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?
Wel als je het toevallig aantreft in een trein die in Schaarbeek stopt. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
Ik kan je alvast melden dat de lijst op Wikipedia niet klopt (A)

Zo rijdt de IC Luik - Landen - Brussel - Quiévrain tegenwoordig met M7 in plaats van Break. En de IC Luik - Namen - Brussel is tegenwoordig ook M7. En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat gevoel had ik al. Ik kon het traject Deinze - Lichtervelde niet vinden in die lijst, terwijl daar wel tot twee keer toe een Break een ontmoeting met een vrachtwagen had. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Suus schreef: di 02 jul 2024, 08:47 En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Toen ik pas in Brussel was en zo'n combinatie voorbij zag komen moest ik toch ook even twee keer met mijn ogen knipperen. :shock: Dat is dus kennelijk compatibel met elkaar?

Ik meen dat op Antwerpen - De Panne ook Break wordt ingezet inderdaad.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ITF

Bericht door ITF »

verfmeer schreef: di 02 jul 2024, 10:06 Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Afbeelding

Zoek de verschillen (A)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Hainje

Bericht door Hainje »

Oeh ja, de IC Haarlem - Maastricht. :trein:
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Hans

Bericht door Hans »

Sterker nog, daarvoor was het zelfs Zandvoort aan Zee-Maastricht en in de zomermaanden op zaterdag zelfs door naar Luxemburg!!
en-es

Bericht door en-es »

En zelfs een trein naar Frankrijk, Zwitserland en Italië :trein:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: di 02 jul 2024, 11:24
Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Het zal wel ICR geweest zijn (met eventueel een Plan W), want ICK heeft volgens mij uitsluitend tussen Den Haag en Venlo gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik heb regelmatig in ICK gezeten, (met van die oranje gordijnen binnen, dat was ICK toch?) en ik woonde net buiten Maastricht, mijn ouders woonden in Groningen en mijn vriendin in Hoofddorp. Ik ben uitzonderlijk weinig via Breda gereisd.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Volgens de wiki werd ICK hoofdzakelijk in de IC Den Haag CS-Venlo ingezet. Maar werden ze ook veel ingezet in de IC Schiphol-Maastricht.
Laatst gewijzigd door Michael op di 02 jul 2024, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

O ja, dat laatste klopt inderdaad.
Maar in mijn herinnering werd ICK niet gemengd ingezet met ander materieel.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Toen ICK begon met instromen heeft het nog in stammen gecombineerd met ICR, ICRm en K4 gereden. Dat is ergens aan het begin van mijn studententijd geweest (2002/2003), daarna is het al snel naar volledig ICK gedaan in de IC Den Haag - Venlo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie