Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Lijn 45
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Lijn 45 »

En in die treinen naar Mt reed ook DDM :)
trolly

Bericht door trolly »

:Y

Zoals reeds door Ardan en IIVQ gememoreerd:
IIVQ schreef: di 02 jul 2024, 11:24
Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

We hebben ook nog een tijdje stammetjes van loc + ICR + DDAR-stuurstand gehad, herinner ik mij.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

rooddolfijn schreef: di 02 jul 2024, 10:59
verfmeer schreef: di 02 jul 2024, 10:06 Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Afbeelding

Zoek de verschillen (A)
Ik heb nooit gesnapt waarom dit een goed idee zou zijn. Als je meer plaats nodig hebt, doe je toch álles dubbeldeks?
Als je de capaciteit niet nodig hebt, is 3 bakken dd lijkt me goedkoper dan 2dd+2ed.
Of is er zo veel ruimte nodig om alle installaties kwijt te kunnen?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Gebrek aan gelijkvloerse instap is (in Nederland tenminste) wel een sterk nadeel tegenwoordig. Dubbeldekkers zijn overigens niet zo efficient, het is ongeveer 4 bakken enkel voor 3 bakken dubbeldeks bij NS-materieel.
Bemined

Bericht door Bemined »

Als je een VIRM zesje en DDZ zesje naast elkaar zet die je het effect ook goed, een DDZ is 8 meter korter en heeft maar 5 dubbeldeksbakken maar heeft wel vrijwel evenveel zitplaatsen.
RobertT

Bericht door RobertT »

Meltrain schreef: di 02 jul 2024, 15:21 O ja, dat laatste klopt inderdaad.
Maar in mijn herinnering werd ICK niet gemengd ingezet met ander materieel.
Wat Daniel al zegt,in het begin werd het gemengd ingezet met ICR,Plan W en K4.In IC's naar Maastricht,Heerlen en Venlo vanuit de randstad
De IC Den Haag-Venlo was in die periode een IC Den Haag-Heerlen(2500) en een IC Den Haag-Venlo(1900),die laatste stopte na Eindhoven ook in Deurne,Horst Sevenum en Blerick(zoals de huidige IC)
Nadat K4 terug naar België was en de renovatie van ICR goed liep,werden de ICK's verzameld op de 1900 en 2500,met een enkele uitzondering op de 3500
RobertT

Bericht door RobertT »

Wubbo schreef: di 02 jul 2024, 21:57 We hebben ook nog een tijdje stammetjes van loc + ICR + DDAR-stuurstand gehad, herinner ik mij.
Klopt,ik kan me zelfs nog een inzet herinneren in de stopdienst Eindhoven-Tilburg West,dat bestond uit loc+ICR+ICR+DDAR stuurstand als een noodoplossing:Volgens die betreffende machinist was het geheel uit de werkplaats Eindhoven gehaald en bij elkaar gezet omdat er niks anders voorhanden was.
Laatst gewijzigd door RobertT op di 02 jul 2024, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Suus schreef: di 02 jul 2024, 08:47
ArrivaBas schreef:Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
Ik kan je alvast melden dat de lijst op Wikipedia niet klopt (A)

Zo rijdt de IC Luik - Landen - Brussel - Quiévrain tegenwoordig met M7 in plaats van Break. En de IC Luik - Namen - Brussel is tegenwoordig ook M7. En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Dat was een uitstekend bericht om me te doen ontdekken dat de IC Luik - Namen - Brussel op de wiki voor dit jaar over het hoofd gezien was. :@ Die heb ik inmiddels toegevoegd. Volgens Beluxtrains is er wel van alles en nog wat op die lijn gepland: M7, maar ook Reeks 27 + M4, MS96 en MS80.
ITF

Bericht door ITF »

Bemined schreef: di 02 jul 2024, 22:21 Als je een VIRM zesje en DDZ zesje naast elkaar zet die je het effect ook goed, een DDZ is 8 meter korter en heeft maar 5 dubbeldeksbakken maar heeft wel vrijwel evenveel zitplaatsen.
Een ruwe bierviltjessom levert mij een zitplaats/meter van 3,6 op bij de DDNG, 3,7 bij een VIRM en bij een ICM 2,8. Het verschil tussen de DDNG en VIRM is dus niet erg groot, het verschil met een ICM daarentegen wel.
Spoiler: show
Een kopbak DDNG heeft 9 ramen, per raam bevinden zich 8 zitplaatsen. 9x8=72. Er komen 60 treinstellen DDNG, dus in totaal 72x2x60=8640 zitplaatsen in de kopbakken. De totale order bestaat uit 30.000 zitplaatsen, dus zijn er totaal 30.000-8640=21360 zitplaatsen in de dubbeldeksbakken. Er komen 30 stellen met 2 dubbeldeksbakken en 30 met 4 dubbeldeksbakken, dus 21360/(30x2+30x4)=119 zitplaatsen per dubbeldeksbak. Vervolgens 72+72+119+119=382 zitplaatsen in een vierdelige DDNG. Ik verwacht dat een DDNG ongeveer even lang zal zijn als een Desiro HC, oftewel 105 meter. 382/105=3,6. Bron: Artikel van de NS
De lengtes van de VIRM en ICM staan op Wikipedia en het aantal zitplaatsen ook, daar is geen lange uitleg voor nodig 8-)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Korot

Bericht door Korot »

Die 8 zitplaatsen / raam telt alleen bij volledig 2+2 tweede klas. Eerste klas is vaak 2+1, dus 6 zitplaatsen / raam.
Nu weet ik alleen niet of bij DDNG er ook eerste klas in de enkeldeksbakken is.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

In de Ruhrpott barst het van de opgeheven spoorlijnen die tot fietspad zijn geworden. Vaak populaire routes, want spoorlijnen lopen lekker vlak, ook als het terrein erg geaccentueerd is. In Wuppertal resulteert dit tot fietspaden die het ene moment hoog over een viaduct lopen, en het andere moment door lange tunnels.
Niet zo lang geleden (ik meen zelfs dit jaar nog) is de in 1986 opgeheven spoorlijn tussen Schwelm en Gevelsberg West omgetoverd tot fietspad. Huh, daar ligt toch nog steeds een spoorlijn? Waar de S8 en S9 rijden? Ja, maar 40 meter naast de tunnel onder de Linderhausener Höhen ligt er nóg een. 750 meter lang, het duurt zeker 10 minuten om er doorheen te lopen. Let vooral ook op de fraaie wapenschilden boven de tunnelingang.
Afbeelding

Geologisch is deze wandeling ook erg interessant. De tunnel en de toeleidende ingravingen liggen precies op een breuklijn, waardoor je allerlei structuren en bijzondere vegetatie kunt zien in de rotswanden. Er zijn zelfs grotten. Diverse informatieborden onderweg vertellen erover.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Interessant. Maar tien minuten doen over 750 meter is wel een beetje traag hoor Ardan :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik kan me voorstellen dat je in zo'n oude historische tunnel iets meer de tijd neemt om details in je op te nemen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Met 4,5 km/u de details in je opnemen vind ik anders best knap :Y
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik vond het eerlijk gezegd ook nog niet zo traag :mrgreen:
Maar als je goed kijkt zie je zoveel meer.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Het konden ook best 9 minuten zijn, of 11, inclusief foto's maken en informatiebordjes lezen :p
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De halteborden van lijn C7 aan Nederlandse zijde van de Heelweg in Dinxperlo/Suderwick zijn al geruime tijd niet meer aangeraakt zo te zien _O-

Afbeelding
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

De interlinerhaltes in Gemert zijn opgeruimt 🧐
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Bij Slijk-Ewijk kwam ik dit mooie bordje tegen aan een lantaarnpaal.
Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Bij de halte Johannes Hulslaan in Hilversum zit aan een lantarenpaal een geel plaatje
dat lijn 123 hier linksaf moet.

Volgens de wiki reed die lijn hier laatstelijk toen Transdev nog Centraal Nederland heette, in 1987.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Bijna goed. Deze lijn 123 https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... erkelanden reed langs de locatie van jouw foto en reed daar t/m 2001. De halte heet overigens Johannes Huslaan.
Gr BasG
gpvos

Bericht door gpvos »

Het bordje zelf ziet eruit alsof het nog uit het CN-tijdperk zou kunnen stammen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Plaats reactie