Lastige treinkaartjes
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Als je naar Enschede reist, dan ga je via Gronau, dat is het laatste duitse station. Een reis Wörgl - Gronau (Westf) kost dan 134,80, en dat is het standaardtarief. Als het goed is kan je aan het loket in Wörgl een kaartje Wörgl - Enschede (NL) kopen.
Wat het laatste stukje Gronau - Enschede kost weet ik zo snel niet, maar meer dan 10 euro zal het iig niet zijn (stukje van 11 min volgende de dienstregeling).
Wat het laatste stukje Gronau - Enschede kost weet ik zo snel niet, maar meer dan 10 euro zal het iig niet zijn (stukje van 11 min volgende de dienstregeling).
Re: Lastige treinkaartjes
Lastige situatie waarin je verkeert, dat voorop gesteld. Sterkte.
Via de website van de Deutsche Bahn kom je wel een eindje verder: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n. Vanaf München heb je (betere) verbindingen met Nederland. Even voorop gesteld dat je vanaf dat station vertrekt, heb je verspreid over de dag verschillende reismogelijkheden. Bijna allemaal zijn die met de snelle ICE, maar de reistijd tot aan Enschede ligt tussen de 7 en 12 uur. De kosten liggen ongeveer rond de €130,-, maar ik weet niet of die prijsklasse ook op de dag van vertrek aan het loket nog beschikbaar is.
Vanuit Wörgl kan je ook heel redelijk in München komen. Dat kost je tussen de 20 en 30 euro en kan zonder overstappen.
Via de website van de Deutsche Bahn kom je wel een eindje verder: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n. Vanaf München heb je (betere) verbindingen met Nederland. Even voorop gesteld dat je vanaf dat station vertrekt, heb je verspreid over de dag verschillende reismogelijkheden. Bijna allemaal zijn die met de snelle ICE, maar de reistijd tot aan Enschede ligt tussen de 7 en 12 uur. De kosten liggen ongeveer rond de €130,-, maar ik weet niet of die prijsklasse ook op de dag van vertrek aan het loket nog beschikbaar is.
Vanuit Wörgl kan je ook heel redelijk in München komen. Dat kost je tussen de 20 en 30 euro en kan zonder overstappen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Inderdaad, naar Wörgl is er iedere twee uur een eurocity vanuit München. Eventueel kun je ook reizen per stoptrein en met overstap in Rosenheim, dat is iets voordeliger maar kost wel wat meer tijd (half uurtje extra uit mijn hoofd).
Sterkte in ieder geval!
Sterkte in ieder geval!
Re: Lastige treinkaartjes
Ik moet jullie nog bedanken voor de info!
Het was voor mij een erg fijne gedachte om te weten waar ik mogelijk gebruik van zou moeten maken. Gelukkig kan ik jullie melden dat wij niet naar huis hebben hoeven te gaan. Bedankt ook voor jullie steun.
Het was voor mij een erg fijne gedachte om te weten waar ik mogelijk gebruik van zou moeten maken. Gelukkig kan ik jullie melden dat wij niet naar huis hebben hoeven te gaan. Bedankt ook voor jullie steun.
Re: Lastige treinkaartjes
Voor de afdeling internationaal: iemand enig idee of het Sparpreise-concept ook voor Frankrijk bestaat? Ook als ik ver vooruit plan op TGV-Europe.nl dan krijg ik nog steeds onbetaalbare tickets.
Het is een spectrum.
Re: Lastige treinkaartjes
Tip: geef datum en route van je treinreis, dan kan er iets specifieker gekeken worden. Algemeen gesteld: ja, ook SNCF heeft zeer goedkope kaartjes.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
Re: Lastige treinkaartjes
Bedankt voor de reacties.
Ik heb niet echt een concreet verzoek wat betreft tijdstip en bestemming, ik ga gewoon ergens heen, als dat voor een leuke prijs kan.Jurjen schreef:Tip: geef datum en route van je treinreis, dan kan er iets specifieker gekeken worden. Algemeen gesteld: ja, ook SNCF heeft zeer goedkope kaartjes.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Ik heb nog een interrail voor Duitsland liggen (4-dagen-in-1-maand) waarvan ik nog één dag over heb. Ik heb ook nog een kruidvatkaartje. Kan ik met deze combinatie zo de grens over (heen via Emmerich, terug via Bad Bentheim) of moet daar nog een extra kaartje bij?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
In principe wel, alleen moet je wellicht bij een reis via Emmerich wel de ICE-toeslag betalen. Dat weet ik niet zeker. Via Bentheim is het sowieso mogelijk.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Lastige treinkaartjes
KLOPT! je moet ook een andere site hebben-voyages-sncf. maar hij komt niet altijd door in NL-of verwijst je meteen dor naar die lui van hispeed. Goedkope tickets (net zoals bij DB) heten PREM en gaan vanaf 15 eurie, Corail of 20 eur-TGV>webguy schreef:Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
Je kan dan:
OF ticket laten opsturen uit FR-gaat meestal heel vlot, maar dat kan niet meer als je alter dan 7 dagen voor vertek boekt.
OF met code via @mail ol elk SNCF/station/automaat afhalen-maar dan moet je dus eerst in FR zijn-OF in BRUSSEL ZUID!
Re: Lastige treinkaartjes
Hangt van de grens af!reisthijs schreef:Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
NS-tarife geldt ri. BELgie wel tot de grens. OOk via Maastricht.
Ri. DE-sommige lijnen kennen enkel lokaal tarief (verbund), ik meen Heerlen-Aken en Enschede-Gronau. Daar geldt KrVT NIET in hun treinen-en dat zijn dus de enige die daar rijden.
Via Venlo-maakt niks uit-want je moet toch altijd een VRR-Zusatzticket kopen, dat dekt Venlo-Kaldenkirchen. En die (nieuwe) Privatbahn wordt niet genoemd als KrVt deelnemer.
Met de ICE via Arnhem zit je meteen aan de extra toeslag vast-en ik meen zelfs dat krVT daar ook helemaal niet in geldt.
Het kan WEL via Oldenzaal-Bentheim met de luxe EC-treinen naar Berlin.
Kom je UIT BE/DE dan is de conducteur zelfs verplicht zonder gedoe en boete je ongedateerde kaartje af te stempelen.
Re: Lastige treinkaartjes
Ik heb in januari nog een reis gemaakt van Parijs naar Nice in de 1e klas voor slechts 40€ Dat vind ik een heel erg nette prijs voor 1020 kilometer treinen in de 1e klas. Iets van 4 weken van te voren geboekt.webguy schreef:Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
Als ik via Brussel Zuid zou reizen per TGV naar Zuid Frankrijk is het volgens mij een ander verhaal, dat lijkt op een of andere manier altijd dubbel zo prijzig als via Parijs Noord- Gare de Lyon.
Re: Lastige treinkaartjes
Het lijkt mij heel simpel: Het Kruidvat-kaartje is een "Dagkaart" (dat staat er ook als zodanig op), dus dan gelden de volgende voorwaarden:midnet schreef:Hangt van de grens af!reisthijs schreef:Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
NS-tarife geldt ri. BELgie wel tot de grens. OOk via Maastricht.
Ri. DE-sommige lijnen kennen enkel lokaal tarief (verbund), ik meen Heerlen-Aken en Enschede-Gronau. Daar geldt KrVT NIET in hun treinen-en dat zijn dus de enige die daar rijden.
Via Venlo-maakt niks uit-want je moet toch altijd een VRR-Zusatzticket kopen, dat dekt Venlo-Kaldenkirchen. En die (nieuwe) Privatbahn wordt niet genoemd als KrVt deelnemer.
Met de ICE via Arnhem zit je meteen aan de extra toeslag vast-en ik meen zelfs dat krVT daar ook helemaal niet in geldt.
Het kan WEL via Oldenzaal-Bentheim met de luxe EC-treinen naar Berlin.
Kom je UIT BE/DE dan is de conducteur zelfs verplicht zonder gedoe en boete je ongedateerde kaartje af te stempelen.
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... ig-kaartje.
Daarnaast zijn er extra voorwaarden die op de groene strook bij het kaartje staan:
- alleen geldig op zaterdag of zondag in een bepaalde periode
- alleen geldig in NS-treinen (deze voorwaarde is dus inmiddels vervallen)
Conclusie: geldigheid lijkt mij precies hetzelfde als een "gewone" NS-dagkaart voor wat betreft de trajecten/treinen waarop hij geldig is. (Tenminste, dat is mijn mening zoals ik het begrijp )
Re: Lastige treinkaartjes
En de trein naar Aachen is een NS-trein. Als zodanig wordt hij op vertrekstaten aangegeven, en wordt ook gereden en gecontroleerd door NS-personeel (samen met DB-personeel). Gewoon versuchen, zou ik zeggen.
Re: Lastige treinkaartjes
Hoe het precies zit, durf ik niet te zeggen, maar uit betrouwbare bron kan ik melden dat je met de Kruidvatkaartjes minimaal t/m Glanerburg en Eygelshoven Markt kunt komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Re: Lastige treinkaartjes
Sowieso is het bij Enschede - Gronau dan al geen probleem: een NRW-Ticket is immers ook tot Enschede geldig.
Bij Heerlen - Aachen ligt het wat moeilijker, maar aangezien ze daar ook Euregio-Tickets hebben, zou dat evt. een alternatief kunnen zijn.
Ik denk (maar weet het dus absoluut niet zeker) dat bij Venlo - Kaldenkirchen het Kruidvat-kaartje tot Venlo geldig is en een Duits kaartje (zoals een NRW-Ticket) vanaf Kaldenkirchen. Op het tussenliggende stuk moet je dus een extra kaartje hebben.
Maar misschien is het het handigst om ergens bij een servicebalie op het betreffende station te vragen?
Bij Heerlen - Aachen ligt het wat moeilijker, maar aangezien ze daar ook Euregio-Tickets hebben, zou dat evt. een alternatief kunnen zijn.
Ik denk (maar weet het dus absoluut niet zeker) dat bij Venlo - Kaldenkirchen het Kruidvat-kaartje tot Venlo geldig is en een Duits kaartje (zoals een NRW-Ticket) vanaf Kaldenkirchen. Op het tussenliggende stuk moet je dus een extra kaartje hebben.
Maar misschien is het het handigst om ergens bij een servicebalie op het betreffende station te vragen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Voor de grensovergang bij Venlo heb je altijd een Zusatzticket nodig.
Re: Lastige treinkaartjes
Voorzover ik weet moet je, als je de grens over wil, een kaartje kopen met de optie 'NS-net gratis' aanvinken op de automaat. Je krijgt dan automatisch een vervoersbewijs vanaf de grens tot het volgende buitenlandse station. Meestal is het goedkoper om vandaar een nieuw kaartje te kopen bij de buitenlandse vervoerder; aangezien de NS voor reizen in het buitenland niet het goedkope Belgische of regionale Duitse tarief hanteert.Geert schreef:Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lastige treinkaartjes
Oh. Wat spreekt er tegen een netkaart NL met internationaal retour Venlo (Gr.) - Kaldenkirchen en NRW-ticket?Geert schreef:Voor de grensovergang bij Venlo heb je altijd een Zusatzticket nodig.
Re: Lastige treinkaartjes
Maar het ging hier over een Kruidvatkaart die alleen in NS-treinen geldig is, en de trein die over de grens rijdt is van DB, maar wordt geexploiteerd door NS.Geert schreef:Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Re: Lastige treinkaartjes
Niets, is alleen iets duurder denk ik.Jurjen schreef:Oh. Wat spreekt er tegen een netkaart NL met internationaal retour Venlo (Gr.) - Kaldenkirchen en NRW-ticket?
Het Kruidvatkaartje is dus juist niet alleen maar in NS-treinen geldig, die voorwaarde is juist een tijdje terug geschrapt (nog voor dat 'ie eigenlijk ingevoerd was, maar daar gaat het nu niet om). De discussie gaat dus wel degelijk over de geldigheid tot de grenspunten, die, mijn inziens, gelijk zou moeten zijn als bij een reguliere dagkaart.Jurjen schreef:Maar het ging hier over een Kruidvatkaart die alleen in NS-treinen geldig is, en de trein die over de grens rijdt is van DB, maar wordt geexploiteerd door NS.
Re: Lastige treinkaartjes
Bentheim grens - Bad Bentheim kost iets van 2 euro. Ik kan me niet voorstellen dat Kaldenkirchen grens - Kaldenkirchen veel duurder is...; met een Zusatzticket bespaar je hooguit een eurokwartje, en dat ding kun je volgens mij alleen maar in Venlo kopen; terwijl je een internationaal kaartje uit iedere NS automaat kan kloppen.Niets, is alleen iets duurder denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten