Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- trolly
- Berichten: 11427
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wellicht. Maar dat is dus niet de kruising waar de aanrijding was.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is wel die kruising, maar dan de oude situatie (opnamedatum 2021). Het ziet er nu heel anders uit met een aparte strook om af te slaan.
Overigens, bij de situatie zoals op Google maps, zouden de auto's rood hebben als de (snel)tram langsrijdt.
Overigens, bij de situatie zoals op Google maps, zouden de auto's rood hebben als de (snel)tram langsrijdt.
- trolly
- Berichten: 11427
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Pardon, je hebt helemaal gelijk. Ik had niet eens de moeite genomen streetview te openen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zie de laatste tijd weer behoorlijk wat losse M7’s rijden. Tegelijkertijd zie ik nog maar heel weinig M4/S3 rijden.
Ik neem aan dat deze twee zaken met elkaar verband houden, maar waarom rijdt er nog maar zo weinig M4/S3?
In buslijn 21 hoorde ik de omroep "Vredenhof, zonegrens".
Lang geleden dat ik de term zonegrens gehoord heb.
Daarnaast werd in buslijn 21 bij de haltes op de Bos en Lommerweg omgeroepen dat je daar kunt overstappen op buslijn 18, terwijl die daar niet komt. Op de schermen stond buslijn 15, die daar (tijdelijk) wel komt.
Ik neem aan dat deze twee zaken met elkaar verband houden, maar waarom rijdt er nog maar zo weinig M4/S3?
In buslijn 21 hoorde ik de omroep "Vredenhof, zonegrens".

Lang geleden dat ik de term zonegrens gehoord heb.

Daarnaast werd in buslijn 21 bij de haltes op de Bos en Lommerweg omgeroepen dat je daar kunt overstappen op buslijn 18, terwijl die daar niet komt. Op de schermen stond buslijn 15, die daar (tijdelijk) wel komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Telegraaf, ’Wurgcontract en machtsspelletjes’: Amsterdam dreigt afscheid te nemen van GVB:
(https://archive.ph/BG1ll)Het is nog lang geen uitgemaakte zaak dat het GVB het stadsvervoer in Amsterdam blijft verzorgen. Lopende onderhandelingen zijn ongekend stroef. De ondernemingsraad van het GVB is woedend en vreest dat een buitenlandse partij er met de buit vandoor gaat.
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij wordt in lijn 41 Al sinds jaar en dag "Dalsteindreef. Zonegrens" omgeroepen.Meltrain schreef: ↑ma 16 sep 2024, 15:45 Ik zie de laatste tijd weer behoorlijk wat losse M7’s rijden. Tegelijkertijd zie ik nog maar heel weinig M4/S3 rijden.
Ik neem aan dat deze twee zaken met elkaar verband houden, maar waarom rijdt er nog maar zo weinig M4/S3?
In buslijn 21 hoorde ik de omroep "Vredenhof, zonegrens".![]()
Lang geleden dat ik de term zonegrens gehoord heb.
Daarnaast werd in buslijn 21 bij de haltes op de Bos en Lommerweg omgeroepen dat je daar kunt overstappen op buslijn 18, terwijl die daar niet komt. Op de schermen stond buslijn 15, die daar (tijdelijk) wel komt.
De omroepen worden minder vaak bijgewerkt, terwijl de overstapinfo in de schermen semiautomatisch uit de reisinfo komt (al is er wel wat gewijzigd, want de 271 en 300 (die zo'n uur vóór de eerste GVB-daglijnen rijden) worden niet meer als overstapoptie gegeven op Ganzenhoef, terwijl dat vroeger wel was (ook in het omroepbericht, in de vorm van "en streekvervoer".)
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 21 mar 2024, 16:32
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zag vandaag zeker vijf enkele dieselbussen van de GVB ter hoogte van Abcoude richting Utrecht rijden. Iemand een idee waarom?
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het valt de verkeerswethouders van Amstelveen en Uithoorn ook op.hauptbahnhof schreef: ↑di 10 sep 2024, 10:32 Wat is er daar bij die kruising aan de hand? Is de zoveelste toch wat zwaardere aanrijding.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9514
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gunning Amsterdamse concessie aan GVB onzeker: ‘Bod onvoldoende’
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/09/16 ... voldoende/
Laten we hopen dat we een keer gaan aanbesteden.
Helaas ziet de VRA dit nog niet zitten...
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/09/16 ... voldoende/
Laten we hopen dat we een keer gaan aanbesteden.

Helaas ziet de VRA dit nog niet zitten...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was hierboven ook geplaatst.
Een andere vervoerder het stadsvervoer laten verzorgen wil niet automatisch zeggen dat het dan beter gaat. Het is genoeg voorgekomen dat een bedrijf (EBS bijv.) gouden bergen belooft en dat niet kan waarmaken. De VRA komt ook niet over als een makkelijk partij om mee samen te werken.
Een andere vervoerder het stadsvervoer laten verzorgen wil niet automatisch zeggen dat het dan beter gaat. Het is genoeg voorgekomen dat een bedrijf (EBS bijv.) gouden bergen belooft en dat niet kan waarmaken. De VRA komt ook niet over als een makkelijk partij om mee samen te werken.
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Oprechte vraag. Wat wil je bereiken met aanbesteden?regenmaker schreef: ↑ma 16 sep 2024, 22:37 Gunning Amsterdamse concessie aan GVB onzeker: ‘Bod onvoldoende’
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/09/16 ... voldoende/
Laten we hopen dat we een keer gaan aanbesteden.
Helaas ziet de VRA dit nog niet zitten...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9514
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Motiveren dat de GVB een beter bod op tafel legt. Nu wordt in achterkamertjes gewoon handjeklap gedaan, zonder dat je weet wat de markt te bieden heeft. Het argument dat het een complex netwerk is, is natuurlijk subjectief. Waarom zou het in Utrecht wel kunnen en in Amsterdam niet. Je zou er ook voor kiezen om het in lijnbundels op te knippen waarbij de VRA de dienstregeling grotendeels bepaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geen idee, ik reis zelden met de buslijnen van het GVB en ik had het nog niet eerder gehoord.
In de metro wordt de zonegerens in elk geval niet omgeroepen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nog meer paniek:
https://www.parool.nl/nederland/kaalsla ... ~b67e1ad2/
Koop maar eenfatbike fiets.
https://www.parool.nl/nederland/kaalsla ... ~b67e1ad2/
Koop maar een
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Utrecht heeft bussen en een erg bescheiden vorkje aan tram. Om dat zomaar te vergelijken met het metro- en tramnetwerk van Amsterdam? Dan hebben we hier ook nog de veren. In steden als Parijs, Brussel en Berlijn wordt het stadsvervoer ook niet zomaar publiekelijk aanbesteed voor zover ik weet. In Londen volgens mij wel de bussen, tram en DLR maar weer niet de Underground? Dat zal wel om een reden zijn.regenmaker schreef: ↑di 17 sep 2024, 07:16Waarom zou het in Utrecht wel kunnen en in Amsterdam niet.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 17 sep 2024, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het exploiteren van railgebonden vervoer lijkt mij inderdaad wel even net wat complexer dan het exploiteren van een bus. Bij het eerste komt naast het voertuig immers ook nog de railinfrastructuur om de hoek kijken, wat niet alleen extra werk met zich meebrengt, maar ook behoorlijk specifieke kennis vereist.
Maar misschien dat er ook wel een meer politieke component speelt. Steden zijn over het algemeen links georiënteerd, en marktwerking is toch wel een religie die vooral ter rechterzijde van het spectrum wordt beleden.
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Oprechte vraag: waarom betaald het kabinet eigenlijk mee aan het stadsvervoer van de drie steden (terwijl zowel de VRA als de MRDH hebben laten blijken dat ze het zelf allemaal onderhands willen regelen met de GVB/RET/HTM)?TffpaA schreef: ↑di 17 sep 2024, 09:10 Nog meer paniek:
https://www.parool.nl/nederland/kaalsla ... ~b67e1ad2/
Koop maar eenfatbikefiets.
Grt. Stefan
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat heeft het een met het ander te maken?
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zou het kunnen zijn dat de budgetten van provincies/vervoersregio's onvoldoende is?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat vraag ik me ook af. Los daarvan is Haags geld nodig omdat de vervoerregio's niet zelf voor 100% voor de kosten kunnen opdraaien. Volgens mij is dat in geen enkele gemeente of samenwerkingsverband overigens het geval.
Natuurlijk: waar een wil is is een weg en als de nood aan de man is etc., maar ook: je kunt iedere euro maar één keer uitgeven, dus als Den Haag inderdaad gaat bezuinigen betekent dat ofwel geld uit andere potjes naar OV overhevelen (dat zal een hoop kabaal vanuit andere portefeuilles opleveren), ofwel snijden in het lijnennet, ofwel de prijs van kaartjes omhoog. En een combinatie van alle drie is ook goed mogelijk.
Maar goed, dat uitgerekend dit kabinet met een ordinaire bezuinigingsmaatregel komt zag iedereen natuurlijk al van mijlen ver aankomen. Slechter OV werkt misschien ook afschrikwekkend voor een bepaalde groep waar binnenkort een crisis over schijnt te worden afgeroepen, denk ik dan maar...
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wel een interessante passage uit een oekaze brief die de VRA aan GVB heeft verstuurd over het vooralsnog niet goedkeuren van het vervoerplan 2025:
Hooguit zou zo'n 'noodmaatregel' kunnen inhouden dat op kosten van GVB maar wat extra personeel vanuit andere vervoerders moet worden ingevlogen om de benodigde bussen te laten rijden. Als de nood aan de man is, valt er immers altijd wel wat te ritselen.
Met andere woorden: VRA zet GVB gewoon voor het blok om het Vervoerplan 2025 naar hun wensen cq eisen uit te voeren. Van gunning aan een andere partij, zoals gisteren in de hijgerige media werd gesuggereerd, lijkt geen sprake te zijn. Logisch ook, want op zo'n korte termijn is dat ook niet te regelen.Aanwijzing
GVB dient binnen een termijn van vier weken na verzending van dit besluit tenminste de
volgende onderdelen in het vervoerplan aan te passen, zodat wij het vervoerplan 2025 kunnen
vaststellen::Wij ontvangen uiterlijk op 10 oktober 2024 een herzien ontwerp vervoerplan waarin bovenstaande
- Spoiler: show
aanwijzing volledig is verwerkt. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk het gewijzigde vervoerplan vaststellen.
Mocht op genoemde datum een herzien ontwerp vervoerplan uitblijven of niet voldoen aan deze
aanwijzing, passen wij zelf het vervoerplan aan (conform artikel 7 lid 13 van het huidige concessiebesluit),
met inachtneming van deze aanwijzing. GVB is vervolgens verplicht om – zonder enige extra vergoeding –
dit vervoerplan uit te voeren voor het dienstregelingsjaar 2025. [mijn onderstreping - TffpaA] GVB draagt aldus het volledige (financiële)
risico (voor de eventuele gevolgen) hiervan. Ook zijn wij dan gerechtigd om elke nodige maatregel te
treffen die nodig is om de exploitatie van de concessie Amsterdam 2025 doorgang te laten vinden (zoals
bijvoorbeeld door het nemen van een noodmaatregel).
Hooguit zou zo'n 'noodmaatregel' kunnen inhouden dat op kosten van GVB maar wat extra personeel vanuit andere vervoerders moet worden ingevlogen om de benodigde bussen te laten rijden. Als de nood aan de man is, valt er immers altijd wel wat te ritselen.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dus dit akkefietje gaat om het aankomende overbruggingsjaar, nog voordat de grote wijzigingen in het teken van de nieuwe concessie van kracht moeten worden? Dat wordt leuk als halverwege 2025 de echte veranderingen worden gepresenteerd waaraan nog veel meer eisen kleven. 

- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Past niet op een A4-tje denk ik... 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Deze hele zaak geeft juist aan dat er geen achterkamertjes-handjeklap-praktijken zijn. De concessievoorwaarden zijn nou eenmaal geen geheime stukken ofzo.regenmaker schreef: ↑di 17 sep 2024, 07:16 Motiveren dat de GVB een beter bod op tafel legt. Nu wordt in achterkamertjes gewoon handjeklap gedaan, zonder dat je weet wat de markt te bieden heeft. Het argument dat het een complex netwerk is, is natuurlijk subjectief. Waarom zou het in Utrecht wel kunnen en in Amsterdam niet. Je zou er ook voor kiezen om het in lijnbundels op te knippen waarbij de VRA de dienstregeling grotendeels bepaald.
Daarnaast, de markt geeft altijd aan dat ze 200% kunnen bieden maar daarna hebben ze moeite hebben om uberhaupt 100% te bieden. Dit moet je ondertussen wel kunnen weten. Of zeg jij dat al die andere OVbedrijven hun zaakjes prima op orde hebben en geweldige hoge frequenties rijden ook nog spotgoedkoop zijn (voor de reiziger)?
Ik ben niet tegen aanbesteden maar om nou aan te besteden omdat het kan... terwijl de ervaring juist leert dat dat niet echt zoden aan de dijk zet... nee.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ook wel apart dat concessieverleners daar telkens weer in geloven en daarop gebaseerd een gebied gunnen.Daarnaast, de markt geeft altijd aan dat ze 200% kunnen bieden maar daarna hebben ze moeite hebben om uberhaupt 100% te bieden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 110 gasten