Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Waarom moeten de BYD's overgenomen worden? Dat zijn de oudste elektrische bussen die nu in Nederland rijden.
Dat ben ik benieuwd naar wat er op de wadden komt te rijden vanaf december. Deze 12 zijn niet genoeg voor alle vier de eilanden.
@Daniel en MetroRET: die Crossways zijn alweer wat ouder. Ik weet niet of die variant tegenwoordig nog wordt gemaakt (zeker nu er een nieuwe generatie op de markt is gekomen).
teun schreef: ↑do 19 sep 2024, 16:11
Uit GD verwacht ik dat de 24 nieuwere Citaro LEs en 5 van de oudere exemplaren zullen overkomen.
Een (deel van?) de 34xx-geledes gaat naar Fryslân.
Lijn 45 schreef: ↑do 19 sep 2024, 16:19
Waarom moeten de BYD's overgenomen worden? Dat zijn de oudste elektrische bussen die nu in Nederland rijden.
Omdat de provincie in 2013 in die bussen heeft geïnvesteerd en vermoed ik graag ziet dat ze helemaal opgereden worden, zelf zullen ze ze minder makkelijk elders kwijt kunnen dan een busboer, en zolang ze nog goed functioneren; prima toch?
Lijn 45 schreef: ↑do 19 sep 2024, 16:19
Dat ben ik benieuwd naar wat er op de wadden komt te rijden vanaf december. Deze 12 zijn niet genoeg voor alle vier de eilanden.
Volgens het PvE hoeft op de waddeneilanden niet meer per se met ZE gereden te worden.
Als er inderdaad nog geleed uit GD komt lijken me dat wel kandidaten voor op de wadden.
Lijn 45 schreef: ↑do 19 sep 2024, 15:44
Voor de Qliners komen er Crossway NF's, is dat een volledige hogevloersvariant? Google geeft me weinig duidelijkheid hierover.
Dat is zeker een manier om 199 nieuwe bussen bussen en 29 stuks die pas vijf jaar aan de slag zijn in GD te interpreteren.
In ZOB zijn we in 2016 met een grotendeels acht jaar oude vloot begonnen waarvan binnenkort de laatste paar nog wel hun 16e mogen vieren.
Elektrisch rijden was ook geen eis vanaf begin concessie, dus wordt er in de eerste jaren met dieselbussen gereden. Qbuzz communiceert zelf dat al het nieuwe materieel in december in dienst komt... of zit jij dusdanig dicht bij het vuur dat jij weet dat de nieuwe dieselbussen later instromen dan december?
Overigens zullen er 12 elektrische bussen meerijden zoals eerder vermeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Als je hier al niet van onder de indruk bent vrees ik dat ik het nog wel erger gaat worden; in Zeeland mag de helft van de scholierenlijnen (dat gaat om tussen de 1/5e en 1/4e van de vloot daar) tot het einde van de concessie in december 2038 met diesel blijven rijden. In Arnhem-Nijmegen-Foodvalley mag tot het einde van die concessie in 2036 CNG-materieel worden ingezet.
In Achterhoek-Rivierenland houdt men zich in ieder geval nog aan de afspraken uit het BAZEB, de enige aanstaande concessies met iets van ambitie zijn eigenlijk HWGO, waar vanaf de start in ieder geval het R-net elektrisch wordt, en Oost-Brabant waar vanaf het begin nagenoeg elektrisch wordt geëist.
Zonnig schreef: ↑vr 20 sep 2024, 10:22
Men gaat zeker niet met nieuwe bussen starten en elektrisch is al bijna helemaal 0.
Ik vind dat een aanfluiting.
Je bent ervan op de hoogte dat het stroomnet in vrijwel geheel Fryslân overbelast is verklaard? Qbuzz moet ook gewoon wachten op de aansluiting op het stroomnet. De verwachting is dat deze pas in 2029 gereed, waarbij met name Leeuwarden een probleem is tot er een nieuw verdeelstation gerealiseerd is.
Dit is eigenlijk de reden waarom er niet met elektrisch gestart wordt. Dat de eilanden niet volledig elektrisch blijven is dan wel jammer, maar dan had de concessieverlener dat maar moeten eisen.
Het is wel degelijk een aanfluiting. Met een slimme inzet van batterijen kan men in veel gevallen met een veel kleinere netaansluiting toe en is er vaak wel ruimte voor activiteiten. Tal van bedrijven (bedrijventerreinen) doen dit al. In Friesland wordt er niet eens naar gekeken. Het past helaas naadloos bij de niet bepaald voorlijke attitude van een door de BBB gedomineerde Friese politiek.
teun schreef: ↑vr 20 sep 2024, 11:24
In Achterhoek-Rivierenland houdt men zich in ieder geval nog aan de afspraken uit het BAZEB, de enige aanstaande concessies met iets van ambitie zijn eigenlijk HWGO, waar vanaf de start in ieder geval het R-net elektrisch wordt, en Oost-Brabant waar vanaf het begin nagenoeg elektrisch wordt geëist.
West-Brabant ook, op de Brabantliners en buurtbussen na.
ZHN zou ook volledig elektrisch zijn, maar toen ging Van Hool failliet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ov'tje schreef: ↑vr 20 sep 2024, 13:35
De Friese politiek is sowieso aan de conservatieve kant. Dat heeft niets met een bepaalde partij te maken.
Je hebt niets aan batterijpakketten als er niet eens een (lichtere) aansluiting gelegd mag/kan worden.
Er is met de komst van de BBB iets veranderd. Uit eerste hand (niet OV-gerelateerd): ambities anders dan die aangaande de landbouw staan op achterstand. Meedenken van ambtenaren aan mogelijkheden en oplossingen werd na de entree van de BBB plots van bovenaf ontmoedigd, laat staan dat men zelf als bestuur proactief is. Groot wantrouwen t.o.v. van bedrijven en investering die uit de Randstad (Amsterdam, godbetert) blijken te komen. Enzovoort, enzovoort. - Tot zover offtopic, maar naar wat ik ook verder hoor, vrees ik dat onze ervaringen exemplarisch zijn.
Ik denk dat er mn bij de klimaatdrammers van een democratische???? partij uit 1966 teveel naar het eindresultaat is gekeken en niet naar de weg er naar toe. M.a.w. (voorbeeld) Men legge een woonwijk aan in de uiterwaarden alleen de weg daarnaartoe is nog een karrespoor. We moeten realistischer zijn in de doelen en hoe die te bereiken. Je moet dus eerst zorgen dat de infrastructuur op orde is voor je deze kan inzetten. Maar ja dit forum is er niet om [politieke statements te maken.
Waarom zou je uberhaubt alles electrisch willen.
Ik begin dat een beetje .
Net zoals het gedram met gasloos, warmtepompen en thuisbatterijen.
Ik heb zonnepanelen, 14 stuks en moet een schofterige terugleverboete van 500 euro gaan betalen omdat ik stroom teruglever.
Jaja thuisbatterij hoor ik je zeggen. Totdat ze daar ook een belasting voor uitvinden zoals wellicht een opslagcapaciteitsbelasting.
Spelregels veranderen tijdens de looptijd is simpelweg criminele
Bus-planet heeft ook een lijst gemaakt van de bussen die in Fryslân gaan rijden die best verschilt met wat Qbuzz zegt. Volgens Bus-Planet gaan de volgende bussen in deze concessie rijden:
- de Iveco's
- De Altassen
- de Citaro's 3448-3453 uit GD
- de Arriva Citea's 8621-8626
- 28 Citea's uit IJsland
- 11 Lion's City L LE uit Zweden voor de Qliner (bouwjaar 2017)
- 6 (volgens AB-BC, Bus-planet zegt 5) Volvo 8900 15-meter voor de Qliner (bouwjaar 2018)
- 11 buurtbussen, waarvan 4 ex Pouw Syntus Flex
In dit overzicht ontbreken dan de BYD's en 19 wagens uit GD die er volgens Qbuzz gaan komen. Dat laatste zou zijn omdat in GD nog niet genoeg elektrische bussen zijn geleverd.
Dus 55 qliners in totaal. Klinkt logischer wetende dat de 192 qliner wordt, de 350 en 356 in ritter is verdubbeld en een nieuwe Qliner Bolsward - Heerenveen wordt gestart