Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door VIRM »

'Levensgevaarlijke situaties' met Twente-fans op station: Keolis eist maatregelen, anders geen trein
Duwen, trekken en te veel mensen te dicht op elkaar: na afloop van wedstrijden van FC Twente ontstaan er zulke gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, dat vervoerder Keolis de veiligheid op sommige momenten niet meer zegt te kunnen garanderen. Zolang er geen extra maatregelen worden genomen, wil Keolis bij late voetbalwedstrijden geen supporters meer vervoeren.
Machinisten maken zich zorgen over gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, na afloop van een wedstrijd van FC Twente. "Er staan te veel mensen op een te klein gebied op het perron te dringen om een plekje te bemachtigen in de laatste treinen", schrijft Keolis in een evaluatie. "Ze lopen daarmee kans voor de trein te stappen of door de massa voor de trein geduwd te worden."
Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen laat desgevraagd weten dat er al 'levensgevaarlijke situaties' zijn gebeurd, zoals personen op het spoor. Hoe vaak dat is voorgekomen, kan ze niet zeggen. "Maar elk incident is er een te veel."

Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door umbusko »

Die woordvoerder maakt zich er wel heel makkelijk vanaf. "Ieder incident is één te veel" (ja duh), "maar ik kan niet zeggen hoeveel incidenten er waren." "Treinen langer laten doorrijden is niet gemakkelijk, want soms zijn er al werkzaamheden gepland", maar er niet bij vertellen of op de datum van de aangehaalde wedstrijd er daadwerkelijk werkzaamheden zijn gepland. "Het station afsluiten met poortjes als het maximumaantal reizigers is bereikt", zonder enige verdere reflectie hoe dat in zijn werk zou moeten gaan, wie dat regelt, wie dat betaalt en hoe de supporters wel thuiskomen.

En een enorme kans voor open doel (pun intended) laat ze liggen, namelijk om te zeggen: het is onverantwoord om dit soort mensenmassa's puur op het bordje van de vervoerder te leggen, de veroorzakers van die massa (voetbalbond, gemeente) moeten hun verantwoordelijkheid nemen en ons hierin helpen.
BasGeluk
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door BasGeluk »

Precies dat. Voetbalwedstrijden worden steeds meer maatschappij ontwrichtend. Waarom kan dat zo doorgaan en moet alles en iedereen ervoor wijken?
Gr BasG
Jonkervoort
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Jonkervoort »

Dat lijkt mij in dit geval een hele vreemde redenering. Het probleem lijkt hier gewoon dat het station niet groot genoeg is voor de hoeveelheid passagiers, en/of dat Keolis niet in staat is om in te springen op reizigerspieken.

Dit station is gebouw naast een evenementenlocatie (in dit geval een stadion), dan hoort daar qua perroncapaciteit rekening gehouden mee te worden. Het station en stadion zijn vrijwel gelijktijdig gebouwd, dus toen het station gebouwd werd was dat al bekend. Sterker nog: het stadion is uiteindelijk beduidend minder groot geworden dan gepland.

Bij bijvoorbeeld station Bijlmer ArenA is daar ook rekening mee gehouden, en de NS laat daar ook extra treinen stoppen bij wedstrijden of evenementen, dito met bijvoorbeeld Zandvoort. Keolis kijkt wel heel erg makkelijk naar anderen in deze...
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door VIRM »

Bijlmer ArenA is ook niet altijd even het goede voorbeeld, iets met een solo VIRM4 in de avonduren na een volle Ziggo Dome is niet handig. ;)

Maar kunnen ze het station niet uitbreiden en is er mogelijkheid dat NS er ook stopt?
Beul van de blindegeleidelijn
Wutru4
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2024, 21:28

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Wutru4 »

Een bijzonder verhaal van Keolis...

Al helemaal als je je bedenkt dat er rondom de thuiswedstrijden van FC Twente gebruikt wordt gemaakt van tourniquetpoorten en een speciale tunnel (hier te zien: https://maps.app.goo.gl/iPh4vR7PFEJPkeD47) om supporters gecontroleerd naar de perrons te leiden. De normale perronopgangen zijn dan afgesloten met hekken. Rondom de tourniquetpoorten staat voldoende personeel van zowel NS als Keolis om dit alles in goede banen te leiden, blijkbaar gaat er toch ergens iets fout.
VIRM schreef: do 12 sep 2024, 18:12 Maar kunnen ze het station niet uitbreiden en is er mogelijkheid dat NS er ook stopt?
De NS Intercity's tussen Hengelo en Enschede stoppen rondom de thuiswedstrijden van FC Twente ook op Enschede Kennispark.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Daniel »

Wutru4 schreef: do 12 sep 2024, 21:45 De NS Intercity's tussen Hengelo en Enschede stoppen rondom de thuiswedstrijden van FC Twente ook op Enschede Kennispark.
De laatste tijd niet meer toch? Al een tijdje niet meer op de borden gezien althans.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wutru4
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2024, 21:28

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Wutru4 »

Daniel schreef: do 12 sep 2024, 22:03 De laatste tijd niet meer toch? Al een tijdje niet meer op de borden gezien althans.
Ik dacht van wel. Voor de wedstrijd van aankomende zaterdag staan ze in ieder geval wel weer in de reisplanner
dennistd
Berichten: 5705
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door dennistd »

Wutru4 schreef: do 12 sep 2024, 21:45 Een bijzonder verhaal van Keolis...

Al helemaal als je je bedenkt dat er rondom de thuiswedstrijden van FC Twente gebruikt wordt gemaakt van tourniquetpoorten en een speciale tunnel (hier te zien: https://maps.app.goo.gl/iPh4vR7PFEJPkeD47) om supporters gecontroleerd naar de perrons te leiden. De normale perronopgangen zijn dan afgesloten met hekken. Rondom de tourniquetpoorten staat voldoende personeel van zowel NS als Keolis om dit alles in goede banen te leiden, blijkbaar gaat er toch ergens iets fout.
Die poortjes zijn er alleen voor controle op vervoersbewijzen, niet om een maximaal aantal reizigers op het station toe te laten. En dat laatste is vooral het probleem lees ik zo. Veiligheid op het station is trouwens ook een NS-aangelegenheid (als eigenaar), niet het pakkie-an van Keolis. Die is alleen verantwoordelijk in de trein.
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel van Stadshagen Nieuws is er een treinstel van Keolis aan de verkeerde kant van de werkzaamheden tussen Zwolle en Enschede beland, waardoor het Kamperlijntje tijdens de spits met een enkel treinstel rijdt.
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door cassie127 »

Terwijl NS ondertussen aan de Enschedese kant van de werkzaamheden weer te weinig materieel heeft staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Gamma »

En waarop baseer je dat?
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door iamthedutchdude »

Het is cassie127, dus zal wel interne informatie van de NS-bijsturing zijn ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door ArrivaBas »

Waar zitten die werkzaamheden precies? Het lijkt mij sterk dat er geen mogelijkheid is om via een andere route een extra treinstel in Zwolle te krijgen, tenzij heel Almelo en/of Hengelo eruit ligt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Dionysusnu »

Moet je eens raden: Heel Almelo ligt er uit ;)
Je zou natuurlijk een dieseltje kunnen vragen om een stel via Zutphen-Goor-Hengelo te slepen, maar ik denk dat de vervoerders gewoon accepteren om een paar weken wat drukkere treinen te bieden op de betreffende trajecten.
jelmerrr
Berichten: 1859
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door jelmerrr »

Vanaf morgen heel Wierden, de rest bij Almelo rijdt dan weer. In Wierden gaan ze namelijk wissels weghalen. Ik hoorde onder andere om van spoor 3 op rechterspoor naar Almelo te kunnen gaan.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door cassie127 »

Klopt, beide wissels aan de Almelose zijde van Wierden verdwijnen. Op het wissel voor spoor 2/3 na.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13754
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Wubbo »

En dat wissel wordt geschikt voor hogere snelheden, waardoor de overloopwissels niet meer passen.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door iamthedutchdude »

Oftewel: de 7900 en 17900 richting Es kunnen niet meer incidenteel over spoor 2 of 3 binnen worden genomen zonder het hele stuk naar Almelo linkerspoor te moeten rijden.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door cassie127 »

Klopt nou kruist de 7900 de 17900 doordeweeks (overdag) te Wdn en rijdt de 7000 dan vaak ook al tussen Aml en Wdn waardoor links rijden of vanaf spoor 3 naar rechterspoor gaan sowieso al eerder de uitzondering was omdat je dan andere treinen in de wet zit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Gamma »

Bij een kleine vertraging van de IC uit het westen wordt de 7900 binnengenomen op spoor 3 om dan achter de IC naar Aml te gaan. Nu moet die trein voor de inrijder wachten óf gaat die stopper vaker voor de IC uit. Hoera.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Daniel »

Wat jij beschrijft is overigens ook niet ideaal: als je de 7900 richting Enschede op spoor 3 laat wachten tot de iets vertraagde IC voorbij is rijd je al heel snel de 7000 richting Deventer in de weg bij het overkruisen na vertrek (die komt 4 minuten na gepland vertrek 7900 > Enschede binnen)

Dan kan je nog beter de IC er in Almelo voorbij laten, al is dat qua wissels niet ideaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door cassie127 »

De 7900 zit richting Almelo ook wat ruim in haar rijtijdntussen Wdn e Aml dus een lichte vertraging van de IC kan de 7900 nog enigzins goedmaken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Gamma »

Daniel schreef: ma 30 sep 2024, 17:18 Wat jij beschrijft is overigens ook niet ideaal: als je de 7900 richting Enschede op spoor 3 laat wachten tot de iets vertraagde IC voorbij is rijd je al heel snel de 7000 richting Deventer in de weg bij het overkruisen na vertrek (die komt 4 minuten na gepland vertrek 7900 > Enschede binnen)
Dat gaat in de praktijk al jaren prima door lichte rijtijdspeling van beide series.
Daniel schreef: ma 30 sep 2024, 17:18 Dan kan je nog beter de IC er in Almelo voorbij laten, al is dat qua wissels niet ideaal.
Haha, hoe dan? Je kunt dan maar 1 perronspoor gebruiken omdat in de andere richting de stoptrein naar Nijverdal en de IC richting Deventer achter elkaar aankomen.
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Dionysusnu »

Met de perronfases op spoor 2?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten