Eurocity Direct
-
Re: Eurocity Direct
Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
- Z2N
- Donateur
In zowel Lelystad als Brussel gaat er in een halfuur gekeerd worden, dus voor de dagelijkse dienstregeling zijn minimaal 7 stellen nodig. Met 8 stellen kan je dan tekort komen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik kan me ook voorstellen dat ze sommige treinen in de spits ook wel dubbel willen rijden. En NS kunnende liefst met ICNG-B want anders zal je zien dat er een ICNG die de grens niet over kan aan de zuidkant van een trein zit 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Zoveel omlopen was ook mijn rekensom, maar ik was in de veronderstelling dat die 2 stellen, behoudens calamiteiten of rampspoed, in de komende 2 maanden gewoon door de acceptatietesten zouden komen. Als leek scheen mij dan 10 stellen als afdoende toe om de dienst volledig met ICNG B te kunnen rijden.
-
Dat zal denk ik wel op de langertermijn gaan plaatsvinden; gezien de voorziene perronverlenging op Almb en het simpele feit dat er 21 stellen zijn/komen.
-
Ik vraag me af met die hoge prijzen of de Eurocity Direct ooit zo vol gaat zitten, want ze hebben ook nog een goedkope variant via Breda.
-
Het is eerder de binnenlandse ICNG waarvan er onvoldoende zijn, er zijn tot op heden slechts 8 binnenlandse achtjes afgeleverd wat onvoldoende is voor zowel de 1800 als 2400. De 2400 zal hierdoor deels met ICNGB moeten gaan rijden tot er voldoende binnenlandse stellen zijn.Station Luchtbal schreef: ↑wo 16 okt 2024, 17:51 Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
-
Dat zal o.a. afhangen van de beschikbaarheid van de lagere ECD-tarieven en de zichtbaarheid van de nog goedkopere EC-varianten op de boekingsplatforms.tjoektjoek schreef: ↑wo 16 okt 2024, 18:23 Ik vraag me af met die hoge prijzen of de Eurocity Direct ooit zo vol gaat zitten, want ze hebben ook nog een goedkope variant via Breda.
-
Een beetje verwarrend is dat er nu twee draadjes zijn waar over beide treinsoorten gediscussieerd wordt. Kan dat niet samengevoegd worden tot één draadje over de Euro[Cc]ity al-dan-niet-direct?
-
Ik zou het juist verwarrend vinden als er twee zo verschillende treinen in een draadje worden samengegooid (verschillen in tarieven, tariefvoorwaarden en concessie (België), ook verschillende regels op het traject Nederland-grens, verschillende rijtuigen/treinstellen, verschillende treinpaden/routes.
In Nederland is er ook maar één station gemeenschappelijk (Rotterdam CS). In België is het verschil tussen beide treinen nog groter (binnenlands niet-toegankelijk versus wel).
De ene concurreert met Eurostar, de ander totaal niet.
Ik ben al blij dat ze de benaming van de internationale prijsklassen (flex en saver) gelijk houden, evenals het meenemen van de fiets:
Mag ik op de Eurocity Direct en op de EuroCity mijn fiets meenemen?
Ja!
Zowel Eurocity Direct als EuroCity treinen beschikken over een fietscompartiment. Je kunt je fiets dus zonder problemen meenemen. Je hoeft alleen maar een speciaal fietsticket te kopen. Dat kan online, via ons Contact Center of aan de het loket in stations met verkoop van internationale tickets.
De prijs van dit fietsticket is afhankelijk van de afstand. Een paar voobeelden (prijs per enkele reis):
Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
-
Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:
https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Lekker potentieel verwarrend dat je binnenlands geen fiets mag meenemen in een trein die een halfuursdienst met een andere binnenlandse serie vormt.
Schapekop in de Keistad
-
Maar, geldt die beperkingen pas vanaf Rotterdam of over het gehele traject?Bemined schreef: ↑wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:
-
Is er ergens een dienstregeling te vinden voor de EuroCity en de Eurocity Direct?
-
Reis plannen via https://int.bahn.de/nl met reisdatum vanaf 15 december, hier staat de nieuwe dienstregeling al in. Al is wijzigingeblad december nog niet verwerkt hierin, maar voor de EC zit daar volgens mij niet veel verschil in.
-
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een tabel met alle ritten in een overzicht.
-
Een tabel kan je natuurlijk zelf maken.
Vraag in de DB planner een reis vanaf 15 dec aan van Rtd naar Antw. Vink daarbij aan dat je alleen directe treinen wilt en je krijgt alle treinen die er rijden. Daar kan je dan een tabel van maken.
Vraag in de DB planner een reis vanaf 15 dec aan van Rtd naar Antw. Vink daarbij aan dat je alleen directe treinen wilt en je krijgt alle treinen die er rijden. Daar kan je dan een tabel van maken.
-
Bemined schreef: ↑wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:
Over het hele traject. Het zijn gewoon dezelfde regels die nu al gelden voor fietsen op de InterCity Brussel - Amsterdam, inclusief de verplichte reservatie in de zomerperiode.
Dat is ook logisch voor een internationale reiziger met fiets.
Beeld je iemand in die vanaf Zuid-Frankrijk terug naar Nederland wil fietsen, en heen met de fiets op de trein wil vertrekken in plaats van per vliegtuig.
Met de weinige internationale treinen (slechts een per uur Nederland-België waarop je gekocht vervoerbewijs geldig is) en erna nog een heel kritische vervoerketen met reserveringsplichtige treinen (binnenkort fiets op de Eurostar naar Parijs) of die ene rechtstreekse TER-trein per dag naar Parijs, kun je je niet veroorloven dat lokale reizigers je hele reis in duigen doen vallen. Dan is het minder erg om lokale treinritten met meer alternatieven wat aan te passen.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 17 okt 2024, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alleen nam de huidige IC Brussel niet een binnenlands treinpad in beslag, dat is toch wel een andere situatie dan met de 9500.
-
En mag NS fietsen binnenlands uitsluiten? Volgens artikel 19 van de concessie moeten binnenlandse treinen in ieder geval in de daluren fietsen toelaten. Vraag is of het binnenlands deel van een grensoverschrijdende verbinding daar ook onder valt.
- Meltrain
- Donateur
Waarom rijdt de 2400 dan niet tijdelijk deels met ICR?Bemined schreef: ↑wo 16 okt 2024, 18:23Het is eerder de binnenlandse ICNG waarvan er onvoldoende zijn, er zijn tot op heden slechts 8 binnenlandse achtjes afgeleverd wat onvoldoende is voor zowel de 1800 als 2400. De 2400 zal hierdoor deels met ICNGB moeten gaan rijden tot er voldoende binnenlandse stellen zijn.Station Luchtbal schreef: ↑wo 16 okt 2024, 17:51 Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
Goed om te weten dat je tussen Libramont en Bastogne geen fiets mag meenemen in de trein.Bemined schreef: ↑wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Vinny
Tja, daar gaat mijn trainingsweekend in de Ardennen 

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Alleen wel verwarrend dat de IC Lelystad-Brussel als ICE wordt aangegeven in de DB Navigator-app, terwijl de IC Lelystad-Rotterdam alsmede de IC Rotterdam-Brussel als IC worden aangegeven in de DB Navigator-app.henrivanderweijden schreef: ↑wo 16 okt 2024, 20:56 Een tabel kan je natuurlijk zelf maken.
-
-
Geen idee wat de officiële reden is, maar mogelijk materieelbekendheid van de machinisten van Lelystad? ICNGB overnacht ook op Lelystad Opstel terwijl TRAXX alleen in Brussel en de Watergraafsmeer overnacht.