OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Joshua »

In het verleden heb regelmatig hier gevraagd hoe straks de OV-chipkaart in zijn werk zou gaan bij andere vervoerders. Hierbij heb ik verschillende verhalen gehoort. Bijvoorbeeld dubbel in checken, uit de mond van een Veolia medewerker dat hun CICO's in de trein komen, enz.
Ik had de NS voorgestelt Veolia als nog over te halen hun CICO's op de stations te plaatsen omdat ik anders een ramp zou verwachten. En buiten dat kon ik me er geen voorstelling bij doen als NS de stations ging afsluiten en Veolia zijn CICO's in de trein had.
Inmiddels heb ik wel mijn antwoord van NS gehad, en hier dus het juiste verhaal:
Als eerste hebben inmiddels alle treinvervoerders er voor gekozen om kaartlezers te plaatsen op de stations. (Veolia had inderdaad eerst het plan om de kaartlezers op de trein te plaatsen, maar hebben nu ook voor plaatsing van kaartlezers op de perrons gekozen). Bij de keuze van het systeem voor de OV-chipkaart is er enkele jaren geleden door de concessieverlenende overheden en de vervoerders gekozen voor een systeem waarbij per vervoerder moet worden ingecheckt en uitgecheckt. Bij opvolgend gebruik van treinen (of andere OV-voertuigen) van verschillende vervoerders moet de reizigers overstappen door eerst uit te checken bij de vervoerder waarmee men gereisd heeft en dan in te checken bij de vervoerder waarmee men gaat reizen. De vervoerders werken in een werkgroep samen met consumentenorganisaties en vertegenwoordigers van de concessieverleners aan een eenduidige inrichting voor stations met meerdere vervoerders.
Dit is in het kort het idee: Als de vervoerders een eigen perron hebben dan worden de OVCP-voorzieningen van de vervoerder daar geplaatst.Als een dergelijke fysieke scheiding niet mogelijk is dan plaatsen de vervoerders hun voorzieningen naast elkaar bij de toegangen naar de perrons. Op de perrons zelf (in het binnengebied) worden overstapzones gemaakt waar de reizigers kunnen uitchecken bij de één en inchecken bij de ander (v.v.) Als beide vervoerders op een station poorten wensen dan kunnen ze daarvoor kiezen, en plaatsen ze die naast elkaar, zodat een reiziger kan kiezen voor een poort van de eigen vervoeder. Natuurlijk gaat dit gepaard met de nodige bewegwijzering (waar is het), signing (wat moet je doen) en branding (van wie is het).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Ardan »

Kijk, een duidelijk en helder antwoord waar we wat aan hebben! :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door reisthijs »

Duidelijk dus, maar het blijft wel erg jammer dat er voor zo'n reizigersonvriendelijke oplossing is gekozen. Ja je kan overal bordjes op gaan hangen maar de ontwerpfout van het OV-chipkaartsysteem blijft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door iljitsch »

De vraag die blijft is hoe het qua tarief gaat. Als ik straks met de NS naar Maastricht ga en dan met Veolia verder naar Randwyck (kunnen ze niet gewoon Randwijk schrijven?) en dan 1,10 euro meer moet betalen omdat dit als twee losse ritten beschouwd wordt ben ik niet blij. En Veolia ook niet, want mensen zullen dan op de NS stoptrein die iets later gaat wachten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Duidelijk dus, maar het blijft wel erg jammer dat er voor zo'n reizigersonvriendelijke oplossing is gekozen. Ja je kan overal bordjes op gaan hangen maar de ontwerpfout van het OV-chipkaartsysteem blijft.
Ik vraag me nou wel af hoe je het dan beter zou doen. Je moet de kaart toch 'vertellen' met welke vervoerder je reist; en een reizigersvriendelijke overgang tussen de metro en de trein (Amstel) of de diverse RR systemen (RET/HTM) lijken mij logistieke hoofdbrekens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door iljitsch »

Het zou al schelen als je niet apart moet afmelden bij de ene en aanmelden bij de andere. Die twee functies zou je toch in één overstappaal moeten kunnen integreren.

Overigens weet nu niemand of ik met Veolia of NS reis als ik een kaartje Mt - Mtr koop.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Je moet de kaart toch 'vertellen' met welke vervoerder je reist;
Dat is nu net mijn hele punt. Het hele systeem is rond die eis gebouwd: de vervoerders willen exact weten wie welke reis maakt om zo min mogelijk inkomsten mis te lopen. Dat uitgangspunt levert dus voor de reiziger geen goed product.

Bbij trajecten waar meerdere vervoerders rijden, is de situatie die je nu krijgt dus dat er verschillende paaltjes komen en je dus bij inchecken al bedacht moet hebben met welke vervoerder je mee wilt. Maar treinreizigers willen helemaal niet met een specifieke vervoerder mee ze willen gewoon van A naar B.

Het had allemaal veel simpeler gekund: dat de opbrengst van alle reizen tussen Mtr en Mt weer gelijk verdeeld wordt tussen NS en Veolia. Of een andere verdeling, dit zou bijvoorbeeld af kunnen hangen van de frequentie waarin beiden vervoerders rijden.

Dan zadel je de reiziger tenminste niet op met al dat omslachtige gedoe. In plaats van die absurde situatie met verschillende poortjes per vervoerder (zoals je nu op een paar Amsterdamse stations ziet). Je zou gewoon van ieder poortje gebruik moeten kunnen maken ongeacht met wie je reist.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door iljitsch »

Ik ben het met je eens dat de gebruiksvriendelijkheid er niet vanaf druipt, maar als de paaltjes op het perron staan dan is het toch simpel genoeg om je aan te melden bij het instappen? Het is en blijft een stuk makkelijker en sneller dan een kaartje kopen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

Dat uitgangspunt levert dus voor de reiziger geen goed product.
Maar de reiziger zal niet klagen als die daardoor goedkoper uit is/kan zijn. Het alternatief is een bij wet vastgestelde algemene prijs: 75 ct instaptarief en 12 ct per kilometer; en dit voor alle vervoerders en concessiegebieden doorvoeren. Of te wel: Welkom in het Havanna aan de Noordzee *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Daniel »

Mwoh, dat alternatief is in sommige concessiegebieden anders best aantrekkelijk :wink:

@iljitsch: die paaltjes zijn natuurlijk niet makkelijk als je snel moet overstappen, vooral niet als er grotere hoeveelheden reizigers die overstap willen maken en allemaal moeten uit- en inchecken in de juiste volgorde. Dan is een doorgaand kaartje zoals nu toch echt makkelijker.
Iets soortgelijks geldt in gebieden waar nu de strippenkaart in de trein geldig is. Die kan je daar nu vooraf afstempelen en dan op je gemak de eerste reismogelijkheid nemen. Met de chipkaart zal je eerst moeten zien wat de eerste mogelijkheid is om dan nog even snel in te checken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door iljitsch »

Zijn er cross-platform aansluitingen tussen verschillende treinvervoerders? Dan nog neem ik aan dat het om beperkte aantallen reizigers gaat, als die lijnen zo druk waren zouden ze niet gesubsidieerd hoeven worden...

Het lastige is dat vervoerders soms overlappende trajekten hebben. Als dit niet het geval was zou je uit de begin- en eindpunten kunnen afleiden waar de reizigers van de ene op de andere overgestapt zijn.

Maar er mogen op veel plekken nog wel paaltjes bij om eea soepel te laten lopen. In januari was het al piep-piep-piep achter elkaar bij een enkel paaltje op spoor 1 in Delft nadat een trein leeggestroomd was. En dat was voordat het verplicht was voor studenten en dergelijke.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

Als dit niet het geval was zou je uit de begin- en eindpunten kunnen afleiden waar de reizigers van de ene op de andere overgestapt zijn.
Dan is er dus geen probleem, want in zo'n geval bestaat er ook weinig verwarring natuurlijk ;)
Juist bij gemeenschappelijke trajecten (GVB/NS, HTM/RET, Syntus/NS etc.) zie je dus een enorme verwarring ontstaan omdat mensen door de poortjes de incheckzuil niet meer zien ;)
En daar is een oplossing net even wat moeilijker voor te verzinnen..., zeker wanneer er verschillende incheckprocedures bestaan. Met als dieptepunt natuurlijk lijn 5/51 in Amstelveen. Dat is één vervoerder; maar wel twee systemen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Zijn er cross-platform aansluitingen tussen verschillende treinvervoerders?
Dordrecht, Geldermalsen, Arnhem, Nijmegen, Roermond, Groningen, Leeuwarden, om er maar een paar te noemen. Dat zijn best grote groepen reizigers op de drukste momenten.
iljitsch schreef:Dan nog neem ik aan dat het om beperkte aantallen reizigers gaat, als die lijnen zo druk waren zouden ze niet gesubsidieerd hoeven worden...
Sorry, maar deze reactie slaat dus echt nergens op. Op de meeste lijnen is het aantal reizigers flink toegenomen sinds de nieuwe concessie en de daarbij horende frequentieverhoging.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Zijn er cross-platform aansluitingen tussen verschillende treinvervoerders?
Dordrecht, Geldermalsen, Arnhem, Nijmegen, Roermond, Groningen, Leeuwarden, om er maar een paar te noemen. Dat zijn best grote groepen reizigers op de drukste momenten.
Overigens is het "probleem" in Dordrecht groter in de richting zonder cross-platform overstap. Bij de cross-platform heb je paaltjes verspreid over de lengte waarin perron 15 en 1c aan elkaar grenzen en verspreiden de reizigers dus vanzelf.
De andere kant op komen ze allemaal aan dezelfde kant uit de tunnel en kan je er natuurlijk op wachten dat ze dan bij het eerste de beste paaltje gaan uit- en inchecken allemaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door MdJ »

Een paaltje kan 30 (!) transacties per seconde (!) aan. Dat het niet lukt doordat reizigers "traag" zijn in vergelijking met de snelheid van het paaltje, kan het paaltje niets aan doen...
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door webguy »

Het paaltje misschien wel, maar het is moeilijk om te weten voor wie 'ie nou wel of niet pliept...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Joshua »

MdJ schreef:Een paaltje kan 30 (!) transacties per seconde (!) aan. Dat het niet lukt doordat reizigers "traag" zijn in vergelijking met de snelheid van het paaltje, kan het paaltje niets aan doen...
Zelfs al zou iedereen rennend langs de CICO af gaan, dan nog halen wij onmogelijk 30 transacties per seconde.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door iljitsch »

Misschien zouden ze eens een ander type paaltje moeten ontwikkelen waar je sneller langs kan. Bijvoorbeeld, eentje die bestaat uit een horizontaal oppervlak van een meter ofzo waar je langs loopt en dan tijdens het lopen de kaart boven/tegen houdt. Dan hoeven mensen niet in te houden om een kaartje precies tegen een vertikaal vlakje te houden.

Sowieso gaat het helpen zodra mensen afgeleerd hebben die kaart heen en weer te wapperen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door reisthijs »

Dat klinkt niet handig, dan is de kans dat je per ongeluk in of uitcheckt ook veel groter.

De huidige paaltjes kan je ook best snel langs hoor, de vertragende factor is vooral de informatie die op het scherm getoond wordt. Het kost nu eenmaal even tijd om dat te lezen, zeker als er veel op te lezen valt (zoals bij Arriva).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Vinny schreef:Je moet de kaart toch 'vertellen' met welke vervoerder je reist;
Dat is nu net mijn hele punt. Het hele systeem is rond die eis gebouwd: de vervoerders willen exact weten wie welke reis maakt om zo min mogelijk inkomsten mis te lopen. Dat uitgangspunt levert dus voor de reiziger geen goed product.

Bbij trajecten waar meerdere vervoerders rijden, is de situatie die je nu krijgt dus dat er verschillende paaltjes komen en je dus bij inchecken al bedacht moet hebben met welke vervoerder je mee wilt. Maar treinreizigers willen helemaal niet met een specifieke vervoerder mee ze willen gewoon van A naar B.

Het had allemaal veel simpeler gekund: dat de opbrengst van alle reizen tussen Mtr en Mt weer gelijk verdeeld wordt tussen NS en Veolia. Of een andere verdeling, dit zou bijvoorbeeld af kunnen hangen van de frequentie waarin beiden vervoerders rijden.

Dan zadel je de reiziger tenminste niet op met al dat omslachtige gedoe. In plaats van die absurde situatie met verschillende poortjes per vervoerder (zoals je nu op een paar Amsterdamse stations ziet). Je zou gewoon van ieder poortje gebruik moeten kunnen maken ongeacht met wie je reist.
Fijn hè aanbestedingen van lijnen!!!! het zou/zal er allemaal beter op worden :twisted:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Karl »

Mijn inziens heeft dit meer te maken met het doorgeslagen decentraliseren. Als een centrale organisatie - bijvoorbeeld Min. VW - landelijke projecten (zoals de OV-chipkaart) zou regelen, dan heb je al meer kans op een sneller succes.
Het is een spectrum.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door find_your_spot »

Nouja zolang het systeem weer lekker niet werkt is het in ieder geval goedkoop.

Ritje vorige week zaterdag...

02-04-2010
Check-in 21:12 Unknown Check In
Check-out 21:46 Unknown Check Out GVB € 0,00
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Fijn hè aanbestedingen van lijnen!!!! het zou/zal er allemaal beter op worden :twisted:
Zelfs zonder aanbestedingen van lijnen heb je zulke problemen. Het chipkaarttarief is bijvoorbeeld ook niet geïntegreerd tussen bus en trein, zodat je voor allebei opnieuw instaptarief betaald :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Wubbo »

Wat is nou eigenlijk het probleem? Als ik incheck op Amsterdam Amstel en uitcheck op Duiven, dan is toch duidelijk met welke vervoerder ik welk traject heb gereisd? Immers ben ik nog steeds verplicht de snelste route te nemen (of minste overstappen, of minste tariefeenheden) en als ik daarvan af wil wijken moet ik een verplichte handeling doen (nu: een via-kaartje kopen, straks: een keertje in- en/of uitchecken), dat is niet anders dan nu.

Alleen voor een paar samenloopbaanvakken (zijnde Est - Ah - Ahp en Mt - Mtr) ben je dan niet zeker wie er rijdt, maar voor het grootste deel weet je het wel. Voor iedereen die meer reist dan dat traject kom je er namelijk vanzelf achter door de in- en uitcheck aan het begin en einde van het traject. Je kan er rustig van uit gaan dat iemand die Asa - Dvn doet zonder extra inchecken overgestapt is in Ah en niet in Ahp.

Als vervoerders zo graag willen weten wie welke route reist (Gdm - Rtd via Gr of Gd, Amf - Ed via Ut of Bnc, etc) moeten ze er maar voor zorgen dat ik gecontroleerd word onderweg: dan kunnen ze dat prima vaststellen. Het is niet mijn probleem.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Stefan »

find_your_spot schreef:Nouja zolang het systeem weer lekker niet werkt is het in ieder geval goedkoop.

Ritje vorige week zaterdag...

02-04-2010
Check-in 21:12 Unknown Check In
Check-out 21:46 Unknown Check Out GVB € 0,00
2 april was volgens mij een vrijdag. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten