Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: di 05 nov 2024, 17:08 De stelligheid dat Nederland vanwege kortere reistijden minder comfortabele treinen nodig heeft gaat er bij mij ook niet helemaal in. Treinen mogen prima comfortabel zijn als reizigers er maar kort inzitten. Of het voor de vervoerder waard is om een comfortabeler interieur te installeren is een keuze die we in Nederland echter al snel bij de vervoerders laten. Als wij als samenleving meer comfort willen kan dat, des noods zetten we 'onze' NS onder druk om dat voor ons te realiseren.
Je hoeft in Nederland geen treinen van RailJet- of ComfortJet-achtige kwaliteit in te zetten aangezien de reiziger toch niet langer dan 2,5 uur in een Nederlandse Intercity reist, terwijl in een RailJet of ComfortJet reizigers wel zes uur doorbrengen. Voor Nederland is capaciteit nog altijd belangrijker dan comfort.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Comfort hoeft niet ten koste te gaan van capaciteit, zeker met de voor Nederlanders benodigde beenruimte is er in VIRM per vierkante meter compartiment niet minder ruimte dan in een Railjet of TGV.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Echt schei toch uit met het zitcomfort van Duitse of Oostenrijkse treinen de hemel in te prijzen. De Railjet is een afschuwelijke rampenbak, zit ik nog haast liever in een SM-lederen stoelbekleding SLT. Nee hoor, het land met de beste treinstoelen in West-Europa is Frankrijk. Tenminste, totdat SNCF de Régiolis introduceerde, waarmee Frankrijk voor het eerst wel fatsoenlijke beenruimte kreeg maar hun goede stoelen verloor. En we moeten ook even de Régio 2N met Periurbain interieur negeren, maar de Omneo Premium is weer zoals in de Franse treinen ken: comfortabel, luxe, stoelen uitgelijnd met de ramen en nu zelfs met beenruimte *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Captian_Sparkle
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Captian_Sparkle »

sirvinniei schreef: di 05 nov 2024, 17:34
hauptbahnhof schreef: di 05 nov 2024, 12:27 Uhm, zijn die USB-poorten verplicht? :shock:
Die waren in tweede klas voor al het nieuwe en gerenoveerde materieel inderdaad verplicht. Maar nu is de NS zielig omdat ze grote verliezen draaien.
USB poorten (usb c) komen ook in de DDNG hoor om voorbeeld te noemen in de gehele trein. Dus ook op balkons, fietsbalkons, mindervaliden plek en stits. Eerste klas krijgt nog stopcontact ook.

Een ViRMm deelserie 1 of DDZ heeft alleen 1 klas dus oplaadpunten. Toen had men waarschijnlijk nog nooit gehoord van USB oplaadpunten gok ik. Opladen ging puur met stekker en kabel.

SNG, Flirt en ICNG hebben ook gewoon oplaadpunten via USB dus snap ik je verhaal over verliezen en geen oplaadpunten in 2e klas niet.
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Dat waren treinen waar al een levering voor gepland stond https://www.treinreiziger.nl/ns-gaat-be ... versoberd/
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 05 nov 2024, 21:58 Nee hoor, het land met de beste treinstoelen in West-Europa is Frankrijk.
Op de MS08 na, vind ik Belgische treinen ook comfortabel en dan vooral I11 en MS96.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: di 05 nov 2024, 21:58 Echt schei toch uit met het zitcomfort van Duitse of Oostenrijkse treinen de hemel in te prijzen. De Railjet is een afschuwelijke rampenbak, zit ik nog haast liever in een SM-lederen stoelbekleding SLT. Nee hoor, het land met de beste treinstoelen in West-Europa is Frankrijk. Tenminste, totdat SNCF de Régiolis introduceerde, waarmee Frankrijk voor het eerst wel fatsoenlijke beenruimte kreeg maar hun goede stoelen verloor. En we moeten ook even de Régio 2N met Periurbain interieur negeren, maar de Omneo Premium is weer zoals in de Franse treinen ken: comfortabel, luxe, stoelen uitgelijnd met de ramen en nu zelfs met beenruimte *O*
De ICE, Intercity-Großraumwagen en de RailJet zijn echt wel een stuk comfortabeler als een ICM of VIRM en dat is ook volkomen logisch gezien de lange afstanden die dit soort treinen afleggen. Zelfs de IC Dosto is een stuk comfortabeler als een ICM of VIRM.
Meltrain schreef: wo 06 nov 2024, 07:19
Suus schreef: di 05 nov 2024, 21:58 Nee hoor, het land met de beste treinstoelen in West-Europa is Frankrijk.
Op de MS08 na, vind ik Belgische treinen ook comfortabel en dan vooral I11 en MS96.
Eens, maar de MS96 en I11 zijn ook de meest onpraktische treinen. Alleen van en naar Luxembourg heb je eigenlijk materieel met een hoger confort nodig. Van bijna Oostende naar Leuven is maar iets van 2,5 uur. Evenals van Antwerpen naar Lille is een vergelijkbare reistijd. Dan hoef je geen materieel met een hoger comfort in te zetten.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Comfort is geen recht dat alleen voorbehouden is aan reizigers die lang in de trein zitten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door iamthedutchdude »

Daarentegen is comfort wel belangrijker voor reizigers die lang in de trein zitten dan voor reizigers die kort in de trein zitten. Maar om nu zoals Nitein-Repart die grens bij 3+ uur te leggen (want 2,5 uur is blijkbaar nog niet genoeg, maar 3,25 uur wel) vind ik ook wel wat gortig worden.

Bij ritten boven een uur mag je als reiziger best al wel wat comfort verwachten en die verwachting mag ook steeds hoger worden bij steeds langere reistijd. Vandaar dat een ICE/RailJet comfortabeler zouden moeten zijn dan ICM/VIRM/ICNG, maar dat die laatsten ook weer comfortabeler zouden moeten zijn dan SLT/SNG/FLIRT (bij die Nederlandse treinen gerekend met inzet o.b.v. waar ze voor besteld zijn, en dus geen Sprintercity's).
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

Z2N schreef: do 07 nov 2024, 09:57 Comfort is geen recht dat alleen voorbehouden is aan reizigers die lang in de trein zitten.
Als je comfort kan leveren zonder nadelen zou je dat sowieso moeten doen. Maar die nadelen zijn er wel, het kost meer ruimte of meer geld. Daarom hebben we ook meerdere comfortklasse's in een trein, zodat de mensen die meer comfort willen dat kunnen krijgen als ze ervoor betalen. En dus is het een logische vraag: Hoe belangrijk is comfort op bepaalde ritten en hoeveel zou de NS er dus in moeten investeren?
Bij passagiers die binnen 10 minuten weer moeten uitstappen zie je nu al regelmatig dat ze niet eens de moeite nemen om een vrije stoel op te zoeken, ook al zijn die er wel, en maar gewoon in de buurt van de deur blijven staan. Voor hen boeit het dus niets hoe comfortabel de stoelen zijn. Voor de sprinters tussen Den Haag en Dordrecht, of die tussen Schiphol en Amsterdam, kan je dus makkelijk treinen met minder stoelen en meer sta-ruimte bestellen. Dan heb je meer capaciteit voor een lagere prijs. De goedkopere tickets die dat oplevert zal meer reizigers aantrekken dan de beste stoelen in de wereld. Het is dus in niemand's belang om overal maar gewoon superdeluxe stoelen neer te zetten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Nederlandse IC-treinen hebben dezelfde hoeveelheid stoelen per vierkante meter vloer als de ICE of Railjet. Het comfortverschil zit hem echter in de soort stoelen die ingebouwd zijn, en wat voor middelen als stopcontacten er ingebouwd zijn. Daar maakt NS een andere keuze in dan andere (buitenlandse) spoorvervoerders, de CityJet-Desiro's van de ÖBB bieden namelijk meer comfort ondanks de inzet als S-Bahn trein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

In vergelijking met een ICE heeft een Nederlandse IC wel veel bredere deuren, waardoor het in- en uitstappen stukken sneller gaat. En bovendien is ruimte niet de enige kostenpost. Hoeveel duurder zijn de stoelen in de ICE of CityJet-Desiro in vergelijking met die van de NS, zowel qua aanschaf als qua schoonmaak en onderhoud?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11427
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Die laatste twee punten kunnen naar mijn ervaring gerust buiten beschouwing gelaten worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 834
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door katvis »

Ik zit voor het eerst in een ICNG en wat een krappe trein is dit zeg. Zijn ze smaller dan ICR vanbinnen of lijkt dat maar zo?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ik heb juist het idee dat het gangpad in ICNG breder is dan in ICR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Matt »

Volgens mij lijkt het krapper omdat er meer hokjes zijn. In de ICR heb je een open rijtuig en daar heb je het idee dat je meer ruimte hebt.
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 317
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ivan »

Komende week eens met een meetlint op pad dan maar :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11427
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

trolly waardeert dit bericht
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Matt schreef: ma 06 jan 2025, 15:58 Volgens mij lijkt het krapper omdat er meer hokjes zijn. In de ICR heb je een open rijtuig en daar heb je het idee dat je meer ruimte hebt.
Volgens mij is de hoofdruimte boven de buitenste stoele, tot aan het bagagerek, ook een flink stuk lager. Bijna VIRM-achtig.
Commendatore
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Commendatore »

Toen ik er anderhalve week terug voor het eerst in zat, is mij dat in elk geval voor de eerste klasse niet opgevallen.
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Matt schreef: ma 06 jan 2025, 15:58 Volgens mij lijkt het krapper omdat er meer hokjes zijn. In de ICR heb je een open rijtuig en daar heb je het idee dat je meer ruimte hebt.
Een beetje het Franse Regiolis of AGC effect. Of vroeger Plan V. Waar ik het comfort van de bouw van Plan V beter vind dan van ICNG. Allemaal die glazen wanden en deuren die nauwelijks afsluiten hebben weinig effect om de ene ruimte van de andere (wat betreft geluid en tocht) van elkaar te scheiden. Dan liever een echte wand met een fatsoenlijke schuifdeur.
Klaasje
Berichten: 7143
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Bij plan V had je inderdaad weinig last van andere reizigers. Het motorgeluid was dermate dominant dat geluid van andere mensen al snel wegvalt in de herrie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef: ma 06 jan 2025, 15:44 Ik heb juist het idee dat het gangpad in ICNG breder is dan in ICR.
Ik vond het meer dat de stoelen bij ICNG op een verhoging staan. Wanneer je een compleet vlakke vloer hebt kun je je voeten wat onder de stoelen zetten bij het passeren van een andere reizigers. Dat gaat hier niet
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Er staan inderdaad een aantal stoelen bovenop kasten, maar dat is op zich niet nieuw, dat had SLT ook al. Wat wel nieuws is dat door aangescherpte veiligheidseisen nu onder sommige stoelen nog brandblussers hangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 317
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ivan »

Ivan schreef: ma 06 jan 2025, 16:41 Komende week eens met een meetlint op pad dan maar :Y
Ik heb de daad maar eens bij het woord gevoegd, en ben gisteren eens gaan meten.
Enkele metingen (ik heb nog meer gemeten maar das niet zo relevant hier. Mocht je dus iets willen weten, let me know):

ICNG V:
Compartiment boven de Jacobsdraaistel (2e klasse blauw):
Totale hoogte: 233 cm
Totale breedte: 263,5 cm
Ruimte tussen de kasten: 61,5 cm
Effectief gangpad (tussen de stoelen): 58 cm
Hoogte bagagerek(tov de vloer): 166 cm
Hoogte bagagerek tov de buitenste stoelen: 120 cm

'gewoon' compartiment (2e klasse, Oranje):
Totale hoogte: 233 cm
Totale breedte: 263,5 cm
Effectief gangpad (tussen de stoelen): 58 cm
Hoogte bagagerek(tov de vloer): 174 cm
Hoogte bagagerek tov de buitenste stoelen: 130 cm

ICR:
Totale hoogte (tot de lampen): 220 cm
Totale breedte: 265 cm
Effectief gangpad (tussen de stoelen): 54 cm
Hoogte bagagerek aan de wand (tov de vloer): 176 cm
Hoogte bagagerek aan het gangpad (tov de vloer): 190 cm
Hoogte bagagerek tov de buitenste stoelen: 133 cm
Hoogte bagagerek tov de binnenste stoelen: 147 cm

Wat uiterlijk opvalt is dat, naast de compartimenten in ICNG, de bagagerekken in ICNG vrijwel horizontaal lopen.
Bij ICR lopen die best schuin, tot een verschil van zo'n 14 cm. Wellicht doedt dat optisch ook wat.

Het gangpad van een ICNG is inderdaad breeder (zo'n 4 cm maar), al lijkt dat optisch niet zo.

Wat me zelf nog opvalt is dat het plafond van de ICNG zo'n 13 cm hoger is dan ICR. Zo doedt het me niet lijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten